Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • atsianos
      Η ανέγερση νέων κτιρίων και ειδικά κτιρίων κατοικιών είναι συνδεδεμένη με τους κάτωθι παράγοντες, ο συνδυασμός των οποίων αποτελεί εκρηκτικό μείγμα.
      Η αύξηση του κόστους κατασκευής νεόδμητων κατοικιών άνω του 50% σε έναν χρόνο. Επίσης με υψηλό κόστος ανακαινίζονται και τα παλαιοτέρα ακίνητα. Το εργατοτεχνικό προσωπικό έχει μειωθεί διότι τα χρόνια της κρίσης έφυγε στο εξωτερικό ή άλλαξε επάγγελμα και η κατάσταση θα γίνει δραματική όταν η Ουκρανία αρχίζει να ξανακτίζεται, όταν αρχίσει να υλοποιείται το έργο στον Δήμο Ελληνικού της Αττικής (κατοικίες, εμπορικά κέντρα, μαρίνες, καζίνο, ξενοδοχεία, υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος και κ.λπ.). Υψηλές τιμές στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, στους δήμους με μετρό και φυσικά πέριξ της Ακρόπολης αφού την Αθήνα θα επισκέπτονται στο μέλλον 10.000.000 ξένοι επισκέπτες ετησίως. Στην περιφέρεια παρατηρείται μικρό ενδιαφέρον για την παραθαλάσσια Θεσσαλονίκη και τις πολυτελείς κατοικίες στα νησιά κυρίως. Σε περιφερειακές πόλεις με πανεπιστήμια ενδιαφέρον για μίσθωση κυρίων μικρών διαμερισμάτων. Μεγάλη αύξηση των τιμών των ενοικίων των νεόδμητων ακινήτων αφού αυξήθηκε το κόστος κατασκευής και οι αξίες των οικοπέδων κυρίως στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Νέα μεγάλη επιβάρυνση για τους αγοραστές νεόδμητου ακινήτου από το τέλος της αναστολής του ΦΠΑ 24% στις μεταβιβάσεις ακινήτων από τις 31/12/2022 σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών σε πάνω από 7.000 περιοχές σε όλη τη χώρα, οι οποίες αυξήσεις συμπαρασύρουν έξοδα μεταγραφής ακινήτου στο Κτηματολόγιο, φόρους μεταβίβασης, συμβολαιογραφικά. Πώληση ακινήτων από funds και τράπεζες χιλιάδων ακινήτων παλαιάς κατασκευής χωρίς ενίσχυση της αντισεισμικότητας αυτών. Ανησυχία για την αποτυχία του διαγωνισμού για πώληση του project «Aριάδνη» των 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει εξασφαλίσεις σε 83.000 ακίνητα και τιμή προσφοράς τα 730 εκατομμύρια ευρώ. Το εισόδημα των μικρομεσαίων επιχειρηματιών έχει υποστεί μείωση τα χρόνια του COVID-19 και οι μισθοί δεν αναπροσαρμόζονται με βάση τα μεγάλα ποσοστά του πληθωρισμού. Αβέβαιο το μέλλον της ενέργειας στην Ευρώπη και παγκοσμίως και του πολέμου στην Ουκρανία που απέκτησε μονιμότητα. Για τους πιο πάνω λόγους οι κατασκευαστές κτιρίων συνεχώς μειώνουν το εμβαδόν των νέων κατοικιών από 100 τ.μ.-120 τ.μ. προ έτους σε 65 τ.μ.-85 τ.μ. σήμερα που χρησιμοποιούν και οι digital nomads.
      Για όλο αυτό το εκρηκτικό μείγμα δεν υπάρχει φορέας ή οργανισμός που να χαράσσει το μέλλον του real estate στο καλύτερο οικόπεδο του κόσμου και να ενημερώνεται και ο επενδυτής για το μέλλον της επένδυσής του.
      Αν το οικονομικό επιτελείο αντιμετωπίζει ως πηγή ανάπτυξης την κτηματαγορά, πρέπει στην Εκθεση της Θεσσαλονίκης να εξαγγείλει εκ νέου την παράταση αναστολής του ΦΠΑ στις μεταβιβάσεις ως τις 31/12/2025.
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22401/εκρηκτικό-το-μείγμα-αύξησης-κόστους-κ

    • atsianos
      Με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ, αποφασίστηκε η Έγκριση Σκοπιμότητας & Ανάθεσης για την προμήθεια υπηρεσιών σχετικά με τη σύνταξη μελέτης για την ανάλυση της ενεργειακής αξιολόγησης κτηρίων με βάση τα υποβαλλόμενα στοιχεία στο Σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων” με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή και Έγκριση Δαπάνης 25.900,00 € πλέον Φ.Π.Α.
      Συγκεκριμένα, η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., μετά από εισήγηση (αρ. πρωτ.630/3- 8-2022-§2.1.3) της Υπηρεσίας, αποφάσισε κατά πλειοψηφία την προμήθεια υπηρεσιών σχετικά με τη σύνταξη μελέτης για την ανάλυση της ενεργειακής αξιολόγησης κτηρίων με βάση τα υποβαλλόμενα στοιχεία στο Σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων”, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή στην οικονομικότερη προσφορά, από την εταιρεία KAPA ENERGY ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ.
      Σύμφωμα με την απόφαση της Δ.Ε., η μελέτη πρέπει να αναδείξει τα στοιχεία των ενεργειακών πιστοποιητικών που έχουν ήδη κατατεθεί στο σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων”, σε συνδυασμό με τα εξής:
      Χωροθέτηση του ακινήτου σε επίπεδο τουλάχιστον Περιφερειακής Ενότητας. Ενεργειακή ανάλυση με συνδυασμό τα βασικά χαρακτηριστικά της ιδιοκτησίας (μέγεθος, ανάλυση χώρων, όροφος, διαιρεμένη/αδιαίρετη ιδιοκτησία κλπ). Ενεργειακή αξιολόγηση σύμφωνα με την παλαιότητα του κτηρίου, Ενεργειακή αξιολόγηση σύμφωνα με την κανονιστική διάρθρωση (Οικοδομική Άδεια, αυθαίρετες κατασκευές κλπ). Τα τελικά παραδοτέα του έργου θα είναι τα ανωτέρω στοιχεία σε μορφή πινάκων, διαγραμμάτων και θεματικών χαρτών.
      Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε δύο (2) μήνες από την υπογραφή της.
      Τέλος, η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., ενέκρινε κατά πλειοψηφία την δαπάνη του ποσού των είκοσι πέντε χιλιάδων εννιακοσίων ευρώ (25.900,00 €) πλέον ΦΠΑ για την ανωτέρω μελέτη.
      Ο Αναστάσιος Βασιλειάδης, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής, μειοψήφησε, αιτιολογώντας την ψήφο του ως εξής:
      «Παρά τη δυνητικά θετική χρησιμότητα των παραδοτέων μιας τέτοιας μελέτης, το ΤΕΕ και ο ρόλος του δεν είναι να υποκαθιστά τη λειτουργία άλλων δημόσιων υπηρεσιών αρμόδιων για την υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων όπως το Υπουργείο Υποδομών ή το Υπουργείο Περιβάλλοντος και να περνά στη συνέχεια στον ιδιωτικό τομέα όψεις που σχετίζονται με την υλοποίηση του προγράμματος, με συμβάσεις σαν και την εν λόγω σύμβαση για την οποία ζητείται να εγκρίνουμε την σκοπιμότητα και την ανάθεση.
      Η ανάλυση των δεδομένων από την λειτουργία της πλατφόρμας για την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων και η παραγωγή χωροκοινωνικών μεταδεδομένων, θα όφειλε να γίνει αυτοματοποιημένα έτσι ώστε να είναι στη διάθεση των ενδιαφερόμενων σε συνεχή βάση και επικαιροποιημένα μέχρι την τελευταία αίτηση».
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22339/πεα-ηλεκτρονική-ταυτότητα-κτιρίων-με

    • Pavlos
      Πως θα αντιμετωπιστούν από τις Επιτροπές Δασολογίου οι ιδιοκτήτες,  οι οποίοι έχουν καταθέσει αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες και ταυτοχρόνως για τις ίδιες εκτάσεις έχουν κινήσει τη διαδικασία να περιέλθουν στην κατοχή τους ως δασωμένοι αγροί, ορίζει νέα εγκύκλιος του ΥΠΕΝ, η οποία δίνει αναλυτικές οδηγίες πως θα εφαρμοστεί ο νέος νόμος, που αφορά σε 6,9 εκατ. στρέμματα δασωμένων αγρών.

      Μόνον για τις εκτάσεις για τις οποίες το δημόσιο κατέχει τίτλους θα προβάλλει ιδιοκτησιακά δικαιώματα τονίζεται στην εγκύκλιο του ΥΠΕΝ για την εφαρμογή του νέου νόμου ν. 4915/2022 για τους δασωμένους αγρούς, που αφορά σε 6,9 εκατ. στρέμματα, τα οποία λόγω της εγκατάλειψης των γεωργικών δραστηριοτήτων μετατράπηκαν σταδιακά σε δασικές εκτάσεις, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η κυριότητά τους.
      Η εγκύκλιος του ΥΠΕΝ δίνει οδηγία για τις περιπτώσεις εκτάσεων για τις οποίες το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου, τότε η αρμόδια Δασική Υπηρεσία να χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένου να μεταβιβάσει την έκταση, σχετική «Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου».
      Αντιρρήσεις και αιτήσεις για δασωμένους αγρούς
      Στην ίδια εγκύκλιο επισημαίνεται για τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι αφενός μεν  έχουν ασκήσει αντίρρηση κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη και παράλληλα έχουν καταθέσει αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου, με αντικείμενο τον ειδικότερο χαρακτηρισμό ως δάσους ή δασικής, έκτασης, που εμφαίνεται ως δασωμένος αγρός στον δασικό χάρτη,  ότι έχουν ακολουθήσει «αντιφατική διαδικασία». Ταυτοχρόνως δίνονται οδηγίες για αυτές τις περιπτώσεις να γίνεται αποδεκτή από τη Δασική Υπηρεσία αυτή η διαδικασία, ανεξαρτήτως της σειράς που ακολουθήθηκε και η Επιτροπή Δασολογίου να εξετάζει την αίτηση, αφού αυτή άλλωστε (η επιτροπή) έχει την αρμοδιότητα για τον ειδικότερο χαρακτηρισμό των περιλαμβανομένων στον αναρτημένο δασικό χάρτη περιοχών δασικού χαρακτήρα.
      Δασικοί χάρτες και Κτηματολόγιο
      Στην Ελλάδα περίπου το 6% της συνολικής έκτασης των Δασικών Χαρτών αντιστοιχεί σε δασωμένων αγρούς. Μάλιστα οι περιοχές με το υψηλότερο ποσοστό δασωμένων αγρών είναι: Αρκαδία, Μεσσηνία, Ιωάννινα, Εύβοια, Λακωνία, Ηλία, Αχαιέ, Δράμα και Μαγνησία. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι στο Κτηματολόγιο να φαίνονται πάνω από 6 εκατομμύρια στρέμματα ως Δασωμένοι Αγροί και να διεκδικούνται σήμερα ιδιοκτησιακά από το Ελληνικό Δημόσιο.
      Η νέα εγκύκλιος του ΥΠΕΝ για τους δασωμένους αγρούς
      Η νέα εγκύκλιος, που υπογράφει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Αμυράς, παρέχει οδηγίες στις Δασικές Υπηρεσίες για το χειρισμό θεμάτων που αφορούν τους δασωθέντες αγρούς, σύμφωνα με το νέο νόμο 4915/2022.
      Συγκεκριμένα η νέα εγκύκλιος με θέμα: «Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 67 του ν. 998/1979 για τους δασωμένους αγρούς, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του με το άρθρο 93 του ν. 4915/2022 (Α΄ 63)» αναφέρει τα  εξής.
      Με αφορμή ερωτήματα που υπεβλήθησαν στην Υπηρεσία μας, σχετικά με την εν θέματι διάταξη του άρθρου 67, όπως ισχύει μετά την πρόσφατη αντικατάστασή της με το ν. 4915/2022, παρέχουμε τις κάτωθι οδηγίες:
      1.Με τις ως άνω διατάξεις ρυθμίζεται αφενός μεν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων, οι οποίες αποδεδειγμένα στο παρελθόν είχαν αγροτική μορφή και δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης, αφετέρου δε η προστασία και η διαχείριση αυτών αναλόγως της μορφής των εκτάσεων αυτών στις Α/Φ των ετών 1945 ή 1960 και σήμερα.
      Ειδικότερα καταργείται η μέχρι τούδε προβλεπόμενη διοικητική διαδικασία για την αναγνώριση των εν λόγω εκτάσεων ως ιδιωτικών επί τη βάσει τίτλων ιδιοκτησίας οι οποίοι ανάγονται πριν από την 23η Φεβρουαρίου 1946 (ημερομηνία εισαγωγής του Αστικού Κώδικα) και ορίζεται ρητά ότι το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί των εν λόγω εκτάσεων, εκτός αν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας επ’ αυτών βάσει τίτλου.
      Περαιτέρω δε όσον αφορά τη διαχείριση και την προστασία προβλέπεται η υπαγωγή των εν λόγω εκτάσεων στη δασική νομοθεσία, εφόσον σήμερα φέρουν μορφή δάσους της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (παρ. 2 άρθρου 67), άλλως η εξαίρεση αυτών εφόσον φέρουν μορφή δασικής έκτασης (παρ. 3 άρθρου 67).
      2.Πεδίο εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 67
      Στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης υπάγονται εκτάσεις (α) οι οποίες εμφαίνονται ως αγροτικές στις Α/Φ του 1945 ή εφόσον αυτές δεν είναι ευκρινείς του έτους 1960, και δασώθηκαν μεταγενέστερα λόγω εγκατάλειψης ανεξάρτητα από τη μορφή που απέκτησαν αργότερα και (β) επί των οποίων το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου ή δεν είναι καταγεγραμμένες ως δημόσια κτήματα.
      Επομένως για την εφαρμογή της διάταξης και μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου που προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί έκτασης, που εμφανίζεται ως ΑΔ στον αναρτημένο ή κυρωμένο δασικό χάρτη, εξετάζεται από το Δασάρχη (ή τον Δ/ντή Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) η τυχόν ύπαρξη τίτλων ιδιοκτησίας του Δημοσίου (από διαθήκη, δωρεά, δικαστική απόφαση κ.λπ.) ή η τυχόν καταγραφή της έκτασης στο βιβλίο δημοσίων κτημάτων ή η τυχόν υπαγωγή της στην κυριότητα του Δημοσίου εξ άλλης αιτίας π.χ. ως κοινόχρηστης ή διαθέσιμης εποικιστικής έκτασης.
      Με την ανωτέρω αίτηση συνυποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο απόσπασμα του οικείου δασικού χάρτη με εντοπισμένη την υπόψη έκταση επ’ αυτού ή στοιχεία εντοπισμού της, όπως τοπογραφικό ή κτηματολογικό διάγραμμα ή συντεταγμένες κορυφών, καθώς και Βεβαίωση από την οικεία Κτηματική Υπηρεσία ότι η έκταση δεν είναι καταγεγραμμένη ως δημόσιο κτήμα.
      Σε περίπτωση που το ελέγχον όργανο (Δασάρχης ή ο Δ/ντής Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) διαπιστώσει την ύπαρξη στοιχείων θεμελιωτικών της κυριότητας του Δημοσίου, εκ των ανωτέρω, απαντά στον αιτούντα περί της μη δυνατότητας εξέτασης του αιτήματός του κατά τη διαδικασία του άρθρου 67 του Νόμου 998/1979 ως ισχύει.
      Άλλως, εάν δηλαδή το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου επί της εν λόγω έκτασης, τότε η αρμόδια Δασική Υπηρεσία (Δασαρχείο ή Δ/νση Δασών άνευ Δασαρχείου) χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένης της μεταβίβασης αυτής, σχετική Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου.
      3.Ακολούθως, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 67 του Νόμου 998/1979 ως ισχύει, κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, διαπιστώνεται ο ειδικότερος χαρακτήρας της έκτασης, προκειμένου να διακριβωθεί η υπαγωγή αυτής στην παρ. 1 ή στην παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, από την Επιτροπή Δασολογίου Περιφερειακής Ενότητας της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του Νόμου 3208/2003 εφόσον υφίσταται αναρτημένος δασικός χάρτης (κατηγορία μορφής/κάλυψης “Δασικού Χάρτη”: ΑΔ ), άλλως με πράξη χαρακτηρισμού κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 νόμου 998/1979 ως ισχύει.
      Σε περίπτωση που η έκταση φέρει μορφή δάσους, υπάγεται στη δασική νομοθεσία, δυναμένη να διατεθεί για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, υπό τους ειδικότερους όρους και τη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 67 ή για την πραγματοποίηση έτερης επιτρεπτής επέμβασης, σύμφωνα με το Έκτο Κεφάλαιο του ν. 998/1979, όπως ισχύει.
      Άλλως, εάν δηλαδή ο δασωθείς αγρός φέρει σήμερα μορφή δασικής έκτασης, τότε εξαιρείται από τη δασική νομοθεσία, αναμορφούμενου αναλόγως του οικείου δασικού χάρτη, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Δασολογίου. Εκδιδομένης στη συνέχεια για την απομάκρυνση της δασικής βλάστησης σχετικής αδείας κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 67.
      Πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής που έχουν εκδοθεί και αφορούν εκτάσεις της παρ. 1 του άρθρου 67, ήτοι δασωμένους αγρούς επί των οποίων προκύπτει από τον κατά τα ανωτέρω έλεγχο ότι το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου ανακαλούνται, ακόμη και αν τελεσιδίκησαν δικαστικά, χωρίς να απαιτείται για την εν λόγω ανάκληση η διακρίβωση του ειδικότερου χαρακτήρα της έκτασης από την οικεία Επιτροπή Δασολογίου.
      4. Επί ειδικότερων ερωτημάτων που τέθηκαν στην Υπηρεσία μας αναφορικά με την εφαρμογή του άρθρου 67 παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες:
      -Επί του ειδικότερου ερωτήματος περί του τρόπου αντιμετώπισης μη επιτρεπτών επεμβάσεων σε εκτάσεις ΑΔ (του δασικού χάρτη) χωρίς να έχει υποβληθεί αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 67 προσήκει η ακόλουθη απάντηση: στην περίπτωση αυτή θα ερευνάται αυτεπάγγελτα η υπαγωγή της έκτασης στο άρθρο 67, προκειμένου να διακριβωθεί η συνδρομή ή μη των προϋποθέσεων για την κήρυξή της ως αναδασωτέας, ενέργεια η οποία συντρέχει σε περίπτωση υπαγωγής της υπόψη έκτασης στην παρ. 2 του ανωτέρω άρθρου και όχι στην παρ. 3 αυτού.
      -Επί του ειδικότερου ερωτήματος περί του τρόπου αντιμετώπισης περιπτώσεων κατά τις οποίες έχουν ασκηθεί αντιρρήσεις κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη και παράλληλα αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου με αντικείμενο τον ειδικότερο χαρακτηρισμό ως δάσους ή δασικής, έκτασης που εμφαίνεται ως ΑΔ στον οικείο δασικό χάρτη, θέτουμε υπόψη σας τα εξής: καταρχήν η κίνηση και των δύο ανωτέρω διαδικασιών είναι αντιφατική, δεδομένου ότι η υποβολή των αντιρρήσεων σημαίνει αμφισβήτηση του δασικού χαρακτήρα της υπόψη έκτασης, ενώ η αίτηση προς την οικεία Επιτροπή Δασολογίου συνεπάγεται καταρχήν παραδοχή του δασικού χαρακτήρα αυτής. Παρόλα αυτά, και με δεδομένο ότι δεν υφίσταται θεσμική απαγόρευση – αποκλεισμός για την επιλογή ή/και την προτεραιοποίηση των ανωτέρω διαδικασιών, μπορούν αυτές να προχωρήσουν παράλληλα ή και να προηγηθεί ακόμα η αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου και η εξέτασή της από αυτή, αφού, άλλωστε αυτή (η επιτροπή) έχει την αρμοδιότητα για τον ειδικότερο χαρακτηρισμό των περιλαμβανομένων στον αναρτημένο δασικό χάρτη περιοχών δασικού χαρακτήρα, ανεξαρτήτως της πορείας αυτού (υποβολή, εξέταση αντιρρήσεων, αποφάσεις επί των αντιρρήσεων, διόρθωση, κύρωση δασικού χάρτη).
      Τέλος η διακρίβωση από την οικεία Επιτροπή Δασολογίου του ειδικότερου χαρακτήρα (δάσους ή δασικής) πρώην αγρού που δασώθηκε και εν συνεχεία απέκτησε άλλη μορφή, προκειμένης της υπαγωγής της έκτασης στην παρ 2 ή στην παρ. 3 του άρθρου 67, θα διενεργείται με βάση φωτοερμηνεία αεροφωτογραφίας του έτους, που προηγείται εκείνου κατά το οποίο έλαβε χώρα η απομάκρυνση της δασικής βλάστησης, άλλως του πλησιέστερου αυτού.
      Παρακαλούμε για την πιστή τήρηση των ανωτέρω.
      Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
      ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ/
      πηγή: https://ecopress.gr

    • atsianos
      Φαντάζει αδιανόητο αλλά στις 8 Αυγούστου του 2022 εξακολουθεί να μην υπάρχει διασύνδεση ανάμεσα στο Κτηματολόγιο και τα αρχεία της ΑΑΔΕ.
      Στις 8 Αυγούστου 2022, η ΑΑΔΕ δεν μπορεί να κάνει μια διασταύρωση ρουτίνας – εκτός αν υπάρξει αίτημα στις περιπτώσεις υπόπτων φοροδιαφυγής – ανάμεσα σε ό,τι έχει δηλωθεί στην εφορία και το Ε9 και σε ό,τι έχει δηλωθεί στο κτηματολόγιο.
      Ευτυχώς, αυτό το παράδοξο τελειώνει το φθινόπωρο καθώς τα 2 συστήματα θα συνδεθούν επιτέλους ηλεκτρονικά.
      Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά. Αρχικά, το 2023 ίσως θα είναι η πρώτη χρονιά που θα εισπραχθεί το σωστό ύψος του ΕΝΦΙΑ υπό την έννοια ότι η διασταύρωση θα δείξει πολλές περιπτώσεις στις οποίες οι ιδιοκτήτες ακινήτων δήλωσαν κτίσματα κι εκτάσεις στο κτηματολόγιο αφού τα είχαν πρώτα τακτοποιήσει αλλά στη συνέχεια «αμέλησαν» να τα δηλώσουν και στο Ε9. Αυτό σημαίνει περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία γεγονός που θα δημιουργήσει περισσότερα περιθώρια για περαιτέρω μείωση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ ή την μείωση άλλων φόρων.
      Για πρώτη φορά η ΑΑΔΕ θα έχει την πλήρη εικόνα της περιουσίας του καθενός, το οποίο σημαίνει περισσότεροι δυνητικοί «στόχοι» επιβολής κατασχέσεων και πλειστηριασμών, ενδεχομένως επιπλέον έσοδα από την φορολόγηση ενοικίων, έσοδα από τεκμήρια, δημοτικά τέλη, τέλη ακίνητης περιουσία.
      Την ίδια στιγμή πολλοί ιδιοκτήτες, των οποίων οι αποζημιώσεις COVID «κόλλησαν» λόγω λαθών ή παραλείψεων , τώρα θα μπορέσουν να πάρουν τα χρήματα τους.
      Η ΑΑΔΕ αντλώντας στοιχεία από το κτηματολόγιο θα βλέπει ποιος έχει πόσες ιδιοκτησίες και που και αυτόματα θα εξετάζει αν έχουν δηλωθεί και στο Ε9. Εφόσον διαπιστώνεται ότι η δήλωση στην εφορία είναι …λειψή, ο φορολογούμενος θα καλείται για εξηγήσεις ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η Αρχή θα μπορεί οίκοθεν να επιβάλλει πρόσθετο ΕΝΦΙΑ με βάση τη δήλωση του Κτηματολογίου.
      Αν κάτι απασχολεί την ΑΑΔΕ είναι μην υπάρχουν λάθη κι αστοχίες στα στοιχεία που θα λάβει από το Κτηματολόγιο  διότι τότε ο προσδιορισμός επιπλέον φόρου θα είναι από δύσκολος έως αδύνατος.
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22330/η-ααδε-συνδέεται-με-το-κτηματολόγιο-τι

    • Pavlos
      Του Eduardo Porter
      Αφού περιορίσουμε τον πληθωρισμό, μετά τι;
        Έχουμε χάσει από τα μάτια μας το συγκεκριμένο ερώτημα τον τελευταίο χρόνο, παγιδευμένοι στο "δράμα" ενός σπιράλ ανόδου των τιμών πρωτοφανούς στο μεγαλύτερο μέρος των ζωών μας. Όμως, είτε η Fed έχει συντρίψει την οικονομία οδηγώντας την σε ύφεση είτε εξακολουθεί να καταφέρνει να σχεδιάσει την ήπια προσγείωση, είναι πιθανό να βγούμε από αυτό το ιστορικό επεισόδιο συναντώντας ένα δύσκολο οικονομικό τοπίο, το οποίο θα παρουσιάζει προβλήματα για τα οποία δεν θα διαθέτουμε άμεσες λύσεις.
      Φαίνεται να βρισκόμαστε στην έξοδο. Οι επενδυτές στις αγορές ομολόγων αναμένουν μετριασμό του πληθωρισμού σε ένα-δυο χρόνια. Παρά τις αναταράξεις στην Κίνα, οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες φαίνεται να ανακάμπτουν από το σοκ της πανδημίας. Η Fed αυξάνει τα επιτόκια αρκετά μανιωδώς και τα τελευταία απομεινάρια από τους τεράστιους κύκλους δημοσιονομικής τόνωσης της ζήτησης εξασθενούν, περιορίζοντας τις προσωπικές αποταμιεύσεις. Η ανάπτυξη των θέσεων εργασίας επιβραδύνεται.
      Το τέλμα της "νέας κανονικότητας"
      Το πρόβλημα είναι ότι η νέα κανονικότητα θα μας οδηγήσει πίσω σε μια εκδοχή της τρύπας στην οποία βρισκόμασταν νωρίτερα: ένα τέλμα συρρικνούμενου εργατικού δυναμικού και χαμηλών επενδύσεων, στάσιμων μισθών και αχαλίνωτης ανισότητας που στόμωναν την ευημερία για χρόνια.
      Το κρίσιμο οικονομικό ερώτημα –από πού έρχεται η ανάπτυξη;– θα γίνει ακόμη πιο δύσκολο εάν η ενέργεια παραμείνει ακριβή και η Κίνα σταματήσει να αναπτύσσεται σαν αναδυόμενη αγορά και αρχίσει να επιβραδύνεται σαν ανεπτυγμένη.
      Σε αντίθεση με τις πληθωριστικές κρίσεις - ένα πρόβληματο οποίο η Federal Reserve και άλλες κεντρικές τράπεζες έχουν μάθει πώς να αντιμετωπίζουν, αυξάνοντας το βασικό τους επιτόκιο - το σενάριο για την μετα-πληθωριστική περίοδο είναι δύσκολο να διαγνωστεί, πόσο μάλλον να αναγνωστεί σωστά.
      Η γήρανση συρρικνώνει το μέγεθος του εργατικού δυναμικού, αυξάνοντας τα ποσοστά του εξαρτώμενου τμήματος του πληθυσμού όχι μόνο στις πλούσιες χώρες, αλλά και στην Κίνα.
      Αυτή η δυναμική βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών από τις κακοτυχίες μας, οι οποίες καθυστερούν την οικονομική ανάπτυξη. Είναι ο βασικός μοχλός της λεγόμενης "κοσμικής στασιμότητας", η οποία πριν από την Covid-19 θεωρείτο η κύρια οικονομική πρόκληση της εποχής μας: ένας συνδυασμός υψηλών αποταμιεύσεων και άτονων επενδύσεων οι οποίες μας είχαν οδηγήσει σε πεισματικά χαμηλή ανάπτυξη, μαζί με πεισματικά χαμηλό πληθωρισμό και πεισματικά χαμηλά πραγματικά επιτόκια.
      Η στασιμότητα φαίνεται πιθανό να μείνει μαζί μας. Ο Olivier Blanchard, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δίνει έμφαση στο πώς εργαζόμενοι που αναμένουν να περάσουν μεγαλύτερο τμήμα της μεγαλύτερης σε διάρκεια ζωής τους σε φάση συνταξιοδότησης ξοδεύουν ολοένα και λιγότερα και αποταμιεύουν ολοένα και περισσότερα. Τα χαμηλότερα ποσοστά γονιμότητας ωθούν προς την ίδια κατεύθυνση, μειώνοντας το μελλοντικό εργατικό δυναμικό σε σχέση με το σύνολο των συνταξιούχων.
        Θα ήταν δύσκολο να λυθεί αυτό το παζλ ακόμα κι αν όλοι συμφωνούσαν στα βασικά χαρακτηριστικά του. Προσπαθώντας - όπως όντως έκανε - να εξομαλύνει την οικονομία αγοράζοντας μακροπρόθεσμο χρέος, η Fed έπεφτε έξω - προς τα κάτω - στους στόχους της για τον πληθωρισμό για χρόνια. Η ανάπτυξη απογοήτευε σταθερά για μια δεκαετία μετά τη χρηματοοικονομική κρίση και τα επιτόκια παρέμεναν στον "πάτο".
      Ορισμένοι οικονομολόγοι προέκριναν ως λύση πολύ περισσότερες κρατικές δαπάνες, οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της ζήτησης. Αυτό το επιχείρημα είναι απίθανο να συνεχίσει να διατυπώνεται ευρέως, αφού τα μεγάλα πακέτα δημοσιονομικής τόνωσης του 2020 και του 2021 συνέβαλαν σε μια ανεξέλεγκτη έκρηξη πληθωρισμού η οποία δεν είχε παρατηρηθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες.
      Γρίφος
      Επιπλέον, δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια ομοφωνία όσον αφορά τη διάγνωση. Άλλοι σχετιζόμενοι παράγοντες παίζουν επίσης ρόλο: η εισοδηματική ανισότητα πιθανότατα μείωσε τις δαπάνες και αύξησε τις αποταμιεύσεις, το ίδιο και η εταιρική συγκέντρωση. Μια αυξημένη αντίληψη κινδύνου - λόγω πανδημιών, γεωπολιτικών ανατροπών και επιμήκυνσης των εφοδιαστικών αλυσίδων, αλλά και ρυθμιστικής αβεβαιότητας - έχει επίσης πιθανότατα επηρεάσει τις επενδύσεις. Και η απο-παγκοσμιοποίηση, εάν πράγματι συνεχιστεί ως τάση, πιθανότατα θα ωθήσει περαιτέρω τις τιμές προς τα πάνω και την οικονομική ανάπτυξη προς τα κάτω.
      Οι άνθρωποι δεν μπορούν καν να συμφωνήσουν για το πώς θα κινηθεί η γήρανση στο μέλλον. Μερικοί οικονομολόγοι στο ΔΝΤ υποστηρίζουν ότι όπως ακριβώς η δημογραφική φούσκα που παρήχθη από τη γενιά των boomer διατήρησε τον πληθωρισμό σχετικά χαμηλά για 40 χρόνια, καθώς αυτοί εργάζονταν και αποταμίευαν για τη συνταξιοδότηση, θα ωθήσει τώρα τον πληθωρισμό προς τα πάνω, καθώς οι ίδιοι θα εγκαταλείπουν το εργατικό δυναμικό και θα ξοδεύουν όσα μάζευαν για χρόνια στη "φωλιά" τους.
      Ο Charles Goodhart του London School of Economics δείχνει χονδρικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Η περίοδος του χαμηλού πληθωρισμού περίπου από το 1980 ήταν μια ιστορική ακραία τιμή, λέει, κυρίως λόγω της αύξησης της δεξαμενής εργασίας και βασικά λόγω της ενσωμάτωσης του τεράστιου εργατικού δυναμικού της Κίνας στις παγκόσμιες αγορές. Αυτή η δημογραφική δυναμική αντιστρέφεται τώρα – επιφέροντας χαμηλή ανάπτυξη και υψηλότερες τιμές.
      Συντάξεις και παραγωγικότητα
      Τι κάνουν λοιπόν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής με όλα αυτά; Ένας μπαλαντέρ ο οποίος θα μπορούσε να μετριάσει το πλήγμα είναι η αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης. Η πολιτική αυτή, ωστόσο, δεν είναι εύκολη (βλ. τα πολιτικά παθήματα του Μακρόν στη Γαλλία). Η ταχύτερη αύξηση της παραγωγικότητας θα βοηθούσε. Κάπως απρόσμενα, οι Daron Acemoglu και Pascual Restrepo του MIT ανακάλυψαν ότι οι κοινωνίες οι οποίες γερνούσαν γρηγορότερα γνώριζαν υψηλότερη ανάπτυξη, ίσως λόγω περισσότερων επενδύσεων στον αυτοματισμό.
      Όπως μετράται, ωστόσο, η αύξηση της παραγωγικότητας απέχει πολύ από το να είναι θεαματική. Η άνοδος η οποία σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας φαίνεται απίθανο να διατηρηθεί, λέει ο John Fernald του παραρτήματος της Federal Reserve στο Σαν Φρανσίσκο.
      Όσον ενθουσιασμό και να προκαλούν καινοτομίες τύπου CRISPR και Tesla, η τεχνολογική πρόοδος φαίνεται κάπως "κολλημένη", σε σύγκριση τουλάχιστον με το πιο μακρινό παρελθόν.
      πηγή: https://www.capital.gr (Bloomberg Opinion)

    • Pavlos
      Πληθωριστική ψυχολογία σημαίνει ότι οι προσδοκίες για ανατιμήσεις οδηγούν τους καταναλωτές να επισπεύδουν τις αγορές τους. Οι καταναλωτές δηλαδή αγοράζουν τώρα αγαθά που θα αγόραζαν στο μέλλον, καθώς αναμένουν ότι οι μελλοντικές τιμές θα είναι σημαντικά υψηλότερες και επομένως είναι περισσότερο συμφέρουσα η «πρώιμη» απόκτησή τους. Οταν επικρατεί η πληθωριστική ψυχολογία, οι καταναλωτές προτιμούν να μεταφέρουν αγορές του μέλλοντος στο παρόν για να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό.
      Εάν αυτό συμβεί, η καταναλωτική ζήτηση αυξάνεται και εντείνει τις υφιστάμενες πληθωριστικές πιέσεις δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο ανατιμήσεων.
      Συμβαίνει όμως αυτό στην Ελλάδα σήμερα;
      Στην ελληνική αγορά, η μεγάλη εικόνα είναι προς το παρόν μεικτή. Ειδικότερα:
      Σύμφωνα με πολύ πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (29 Ιουλίου 2022), ο Γενικός Δείκτης Ογκου στο Λιανικό Εμπόριο (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2021, παρουσίασε μείωση 4,2%.
      Ο μόνος κλάδος λιανικού εμπορίου με αξιόλογη ίσως αύξηση είναι ορισμένα διαρκή αγαθά (έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός) με ετήσια μεταβολή δείκτη όγκου 8,3%, η οποία θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί σε συμπεριφορές υποκινούμενες από πληθωριστικές προσδοκίες.
      Συντελούνται μεγάλες ανατιμήσεις προερχόμενες από αυξημένο κόστος παραγωγής και διάθεσης σε όλα τα αγαθά ευρείας λαϊκής κατανάλωσης, όπως τα τρόφιμα. Στα είδη όμως αυτά, η στρατηγική της επίσπευσης των αγορών δεν είναι αρκετά αποδοτική, καθώς πρόκειται για προϊόντα που δύσκολα αποθηκεύονται, διατηρούνται ή εντέλει οδηγούν σε σημαντική εξοικονόμηση χρήματος αν αποκτηθούν νωρίτερα από τους καταναλωτές. Αντίθετα, οι καταναλωτές μειώνουν τη ζήτηση στα είδη διατροφής όπου, με βάση τα ίδια στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο Γενικός Δείκτης Ογκου στο Λιανικό Εμπόριο (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε μεγάλη ετήσια μείωση 7,2%.
      Η απόκτηση νέου αυτοκινήτου είναι κλασικό παράδειγμα επίσπευσης των αγοραστικών αποφάσεων όταν λειτουργεί η πληθωριστική ψυχολογία. Εντούτοις, η αγορά αυτή σημείωσε πτώση 20% τον Ιούνιο, με μέρος της πτώσης να αποδίδεται εντούτοις σε καθυστερήσεις από την πλευρά των κατασκευαστών.
      Οι τιμές των κατοικιών αλλά και το κόστος κατασκευής τους έχουν αυξηθεί σημαντικά και είναι πρόδηλη η πληθωριστική ψυχολογία που κινητοποιεί αρκετούς «βιαστικούς» αγοραστές.
      Πολύ μεγάλο μέρος του μηνιαίου εισοδήματος της λαϊκής οικογένειας δεσμεύεται πλέον από λογαριασμούς ενέργειας και ανελαστικά έξοδα στέγασης. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ρευστότητα για να εκδηλωθούν οι πληθωριστικές προσδοκίες στο πεδίο της καταναλωτικής συμπεριφοράς, ακόμα και εάν αυτές είναι ψυχολογικά εμπεδωμένες.
      Επισημαίνεται τέλος ότι η διάχυτη ανησυχία για την ενεργειακή κρίση και τη μορφή που θα λάβει τον προσεχή χειμώνα καθιστά τους περισσότερους καταναλωτές περισσότερο επιφυλακτικούς και αποτελεί έναν πρόσθετο ανασχετικό παράγοντα στην εκδήλωση συμπεριφορών πληθωριστικής ψυχολογίας.
      Πηγή: -https://www.tanea.gr
      -https://www.ot.gr
      -Συγγραφέας άρθρου: Γεώργιος Μπάλτας ( καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών)

    • Pavlos
      Η αύξηση των επιτοκίων, τα ιστορικά υψηλά επίπεδα του πληθωρισμού και η αβεβαιότητα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, τροφοδοτούν τις προβλέψεις ορισμένων αναλυτών στις ΗΠΑ εάν όχι για μείωση τιμών για επιβράδυνση του ρυθμού ανόδου τους. Στηρίζουν τις προβλέψεις αυτές, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι, τα προηγούμενα χρόνια η άνοδος των αξιών στο αμερικανικό real estate στηρίχθηκε σε ένα συνδυασμό χαμηλών επιτοκίων, αυξημένου αριθμού ανθρώπων που αναζητούν να αγοράσουν ακίνητο και μικρού αποθέματος ακινήτων.
      Αυτοί οι παράγοντες δεν υπάρχουν πια, καθώς τα επιτόκια αυξήθηκαν και το απόθεμα - λόγω νέων κατασκευών - ενισχύθηκε. Εάν η πορεία ανόδου των τιμών στο αμερικανικό real estate φαίνεται να ανακόπτεται, τι μέλλει γενέσθαι στα ελληνικά ακίνητα;
      Αν και κάθε είδους πρόβλεψη τείνει να καταστεί παρακινδυνευμένη -επειδή όπως φανερώνουν τα έκτακτα γεγονότα (π.χ. πανδημία) των τελευταίων χρόνων όλα μπορούν να ανατραπούν- οι ειδικοί συμφωνούν ότι η ελληνική αγορά ακινήτων δεν βρίσκεται τουλάχιστον άμεσα αντιμέτωπη με πτώση τιμών. Οι λόγοι;
      -Το απόθεμα νεόδμητων ακινήτων που εξακολουθεί να παραμένει μικρότερο της ζήτησης. Παρότι η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα έχει πάρει τα πάνω της και δεν σταμάτησε ούτε λόγω της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών, η ζήτηση για κατοικία παραμένει ισχυρή. Μία από τις βασικές αιτίες της διατήρησης σε υψηλά επίπεδα της ζήτησης σχετίζεται με το γεγονός ότι τα ακριβά ενοίκια ωθούν ολοένα και περισσότερους στην αγορά σπιτιού.
      Πέραν όμως, της ενίσχυσης της ζήτησης από όσους προσπαθούν να απαλλαγούν από το ακριβό ενοίκιο, τα deals στην κατοικία τροφοδοτούν ξένοι που επιλέγουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, αλλά και νέα νοικοκυριά που αναζητούν ακίνητο για να στεγάσουν την οικογένειά τους. Δεν θα πρέπει, εξάλλου, να ξεχνάμε ότι ένα άτομο ηλικίας 25 χρόνων το 2011, σήμερα είναι, ήδη, 37 χρόνων, κι αν δεν έχει εγκαταλείψει τη χώρα τα χρόνια της κρίσης, είναι πιθανό να ανήκει στην κατηγορία του πληθυσμού που αναζητά ένα διαμέρισμα κατάλληλων προδιαγραφών.
      -Δίχως αμφισβήτηση η πρόσφατη αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα τροφοδοτεί και την άνοδο των σταθερών επιτοκίων για αγορά κατοικίας, η οποία υπολογίζεται έως και μισή μονάδα. Κι αυτό προκειμένου οι τράπεζες να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος χρήματος το οποίο παρέμενε χαμηλό εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η καταφυγή σε τραπεζικό δανεισμό κοστίζει ακριβότερα και, ως ένα βαθμό, ανατρέπει τον προϋπολογισμό όσων επιδιώκουν να αποκτήσουν το δικό τους κεραμίδι.
      Παρ' όλα αυτά, η προσφυγή σε δανεισμό, όπως εξηγούν οι ειδικοί αποτελεί την μοναδική οδό για την αγορά ακινήτου, δεδομένου ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των νοικοκυριών δεν διαθέτει ούτε καν το μεγαλύτερο μέρος της αναγκαίας ρευστότητας. Με άλλα λόγια, η εξασφάλιση δανεισμού, έστω και σε χαμηλότερα επίπεδα λόγω αυξημένων επιτοκίων, είναι ικανή για να συντηρήσει μία μεγαλύτερη της προσφοράς ζήτηση.
      -Σημαντικός αριθμός διαμερισμάτων είτε παλαιών είτε νεόδμητων σε καλές τοποθεσίες (π.χ. κοντά στο Μετρό, αρχαιολογικούς χώρους κτλ.) προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Η άνοδος του τουρισμού έχει επαναφέρει σε επίπεδα πριν από την πανδημία τη ζήτηση για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις με αποτέλεσμα σημαντικός αριθμός ακινήτων να βρίσκεται εκτός αγοράς, λειτουργώντας ως ένας ακόμη παράγοντας που διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση.
      -Η αύξηση του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν μετατρέψει το real estate ως ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο. Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο, καθώς παρατηρείται διαχρονικά σε περιόδους υψηλού και μακροχρόνιου πληθωρισμού, όπου οι αποταμιευτές τείνουν να επιλέγουν τις επενδύσεις σε real estate με στόχο να προστατεύσουν τη ρευστότητά τους.
      Αποταμίευση, για παράδειγμα ύψους 100.000 ευρώ, με πληθωρισμό της τάξεως του 10%, σημαίνει ισόποση μείωση της αγοραστικής δύναμης του ποσού αυτού, αφού με τα ίδια χρήματα αγοράζει κάποιος λιγότερα πράγματα. Με τα δεδομένα αυτά, μεγάλη μερίδα του πληθυσμού επιλέγει να «κλειδώσει» την αξία των χρημάτων του, αγοράζοντας ακίνητο.
      Με αυτά τα δεδομένα, δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα πτώση τιμών στην ελληνική αγορά ακινήτων, χωρίς όμως, αυτό να σημαίνει ότι οι συνθήκες δεν είναι δυνατόν να ανατραπούν εάν ανακύψουν νέοι παράγοντες αποσταθεροποίησης.
      Πηγή: https://www.liberal.gr/LiberalMarkets (συντάκτης άρθρου: Γιώργος Μίχας)

    • eBuildingID
      Τροποποιήθηκε το πληροφοριακό σύστημα «e-Άδειες» σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 155 και 156 του ν. 4951/2022, που αφορούν στη δυνατότητα έκδοσης Οικοδομικής Άδειας και Αδείας Αναθεώρησης των κατηγοριών 1 και 2 με Βεβαίωση όρων δόμησης της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν. 4495/2017.
      Αναλυτικά:
      Η Βεβαίωση Όρων Δόμησης αρθρ. 38§2 ν.4495/2017για Οικοδομική Άδεια και Αναθεώρηση Οικοδομικής Αδείας έχει τροποποιηθεί ώστε να αφορά και τις Οικοδομικές Άδειες Κατηγορίας 1, 2, την Έγκριση εργασιών αποπεράτωσης αυθαίρετης κατασκευής και την Άδεια κατεδάφισης.
      Στο πεδίο «Κατηγορία» υπάρχουν οι εξής επιλογές:
      Οικοδομική Άδεια Κατηγορία 1
      Οικοδομική Άδεια Κατηγορία 2
      Οικοδομική Άδεια Κατηγορία 3
      Έγκριση εργασιών αποπεράτωσης (Κατηγ. 1)
      Άδεια Κατεδάφισης (Κατηγ. 1) Για τις κατηγορίες 1 και 2 προβλέπεται έλεγχος Τοπογραφικού Διαγράμματος, οπότε απαιτείται να αναρτηθούν:
      Τοπογραφικό Διάγραμμα Ε.Γ.Σ.Α. ’87
      Τίτλοι ιδιοκτησίας & Έγγραφα Κτηματολογίου Στις επιμέρους Περιπτώσεις έχουν προστεθεί επιλογές για ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΝΕΑΣ ΔΟΜΗΣHΣ, ΕΙΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ και ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ, ώστε να καλύπτονται όλες οι υποπεριπτώσεις του άρθρου 36 του ν. 4495/2017. Σε περίπτωση επιλογής «ΕΙΔΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: νομιμοποίηση κατασκευών και αλλαγών χρήσης» δημιουργείται στην Οικοδομική Άδεια ή την Αναθεώρησή της η απαίτηση επισύναψης «Χρηματικού καταλόγου ή Υπαγωγής αυθαιρέτου προς Νομιμοποίηση». H Βεβαίωση Όρων Δόμησης αρθ. 38§2 ν.4495/2017 για Αναθεώρηση έντυπης Αδείαςέχει τροποποιηθεί ώστε να αφορά και τις Έντυπες Άδειες Κατηγορίας 1, 2 και την Έντυπη άδεια κατεδάφισης.
      Στο πεδίο «Κατηγορία» υπάρχουν οι εξής επιλογές:
      Έντυπη Άδεια Κατηγορία 1
      Έντυπη Άδεια Κατηγορία 2
      Έντυπη Άδεια Κατηγορία 3
      Έντυπη Άδεια Κατεδάφισης (Κατηγορία 1) Για τις κατηγορίες 1 και 2 προβλέπεται έλεγχος Τοπογραφικού Διαγράμματος, οπότε απαιτείται να αναρτηθούν:
      Τοπογραφικό Διάγραμμα Ε.Γ.Σ.Α. ’87
      Τίτλοι ιδιοκτησίας & Έγγραφα Κτηματολογίου
      Εγκεκριμένο Τοπογραφικό διάγραμμα
      Στέλεχος τροποποιούμενης Οικοδομικής Άδειας/Άδειας Δόμησης Στις επιμέρους Περιπτώσεις έχουν προστεθεί επιλογές για ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΝΕΑΣ ΔΟΜΗΣHΣ, ΕΙΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ και ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ, ώστε να καλύπτονται όλες οι υποπεριπτώσεις του άρθρου 36 του ν. 4495/2017. Σε περίπτωση επιλογής «ΕΙΔΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: νομιμοποίηση κατασκευών και αλλαγών χρήσης» δημιουργείται στην Αναθεώρηση της έντυπης αδείας η απαίτηση επισύναψης «Χρηματικού καταλόγου ή Υπαγωγής αυθαιρέτου προς Νομιμοποίηση». Η ΥΔΟΜ διενεργεί έλεγχο των επιλογών του μηχανικού και της κατηγορίας της αδείας, καθώς και των στοιχείων του Τοπογραφικού Διαγράμματος, όπου απαιτείται, κατά τα αναφερόμενα στην παράγραφο 6β του άρθρου 35 του ν. 4495/2017. Οι λοιπές ενέργειες δεν έχουν τροποποιηθεί.
      Οι Βεβαιώσεις Όρων Δόμησης που κατά την προσαρμογή του συστήματος βρίσκονται σε «Προσωρινή Αποθήκευση» έχουν ενημερωθεί με τα νέα δεδομένα.
      Στις μεταγενέστερες πράξεις των Βεβαιώσεων Όρων Δόμησης, συγκεκριμένα την Οικοδομική Άδεια (ν.4759/2020), την Αναθεώρηση Οικ. Αδείας ME προέγκριση ή βεβαίωση (ν.4759/2020), την Άδεια Κατεδάφισης (ν.4759/2020), την Αναθεώρηση Άδειας Κατεδάφισης ΜΕ προέγκριση ή βεβαίωση (ν.4759/2020) και την Αναθεώρηση έντυπης Αδείας ME προέγκριση ή βεβαίωση (ν.4759/2020), έχει γίνει η απαραίτητη προσαρμογή, ώστε να μην υποβάλλονται Τοπογραφικό Διάγραμμα Ε.Γ.Σ.Α. ’87 και Τίτλοι ιδιοκτησίας & Έγγραφα Κτηματολογίου, εφόσον προβλέπονται για την έκδοση της Βεβαίωσης Όρων Δόμησης.
      Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, στην Προχωρημένη αναζήτηση έχει προστεθεί το κριτήριο «Κωδικός πράξης». Από την αρχή της λειτουργίας του «e-Άδειες», κάθε αίτηση κατά την εισαγωγή της λαμβάνει κωδικό πράξης της μορφής 111111-2. Το πρώτο τμήμα του κωδικού (έως την παύλα «-») είναι κοινό σε όλες τις συσχετιζόμενες πράξεις μιας αλυσίδας (πχ. Βεβαίωση όρων δόμησης, Οικοδομική Άδεια, Μεταγενέστερος έλεγχος κλπ). Η αναζήτηση με τον Κωδικό πράξης (εισάγεται μόνο πρώτο τμήμα) εμφανίζει όλη την αλληλουχία των πράξεων.
      Υπενθυμίζουμε το περιεχόμενο των 2 άρθρων του ν.4951/2022:
      Άρθρο 155
      Προέγκριση οικοδομικών αδειών Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 35 του ν. 4495/2017
      Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 35 του ν. 4495/2017 (Α΄ 167) τροποποιείται, προκειμένου να προβλεφθεί ότι η προέγκριση οικοδομικής άδειας είναι προαιρετική και αφορά όλες τις κατηγορίες οικοδομικών αδειών του άρθρου 36 του ιδίου νόμου, στο δεύτερο εδάφιο ο «όγκος» αντικαθίσταται από το «ύψος», προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
      «1. Η διαδικασία προέγκρισης για την έκδοση οικοδομικής άδειας είναι προαιρετική και αφορά κάθε κατηγορία έκδοσης άδειας του άρθρου 36. Η διαδικασία προέγκρισης άδειας αναθεώρησης είναι προαιρετική, εφόσον αφορά σε μεταβολή των πολεοδομικών μεγεθών κάλυψης, ύψους και όγκου. Εναλλακτικά απαιτείται η έγγραφη βεβαίωση των υποπερ. βα) και ββ) της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 38.».
      Άρθρο 156
      Διαδικασία ελέγχου οικοδομικής άδειας Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 38 του ν. 4495/2017
      Στην περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4495/2017 (Α΄167), περί οικοδομικών αδειών που εξαιρούνται προέγκρισης, προστίθενται οι κατηγορίες αδειών 1 και 2, προβλέπονται τα υποβαλλόμενα ηλεκτρονικά στοιχεία τους και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
      «2. Οι οικοδομικές άδειες, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν, εκδίδονται ως εξής:
      α) Οι άδειες που εμπίπτουν στον τρόπο έκδοσης των Κατηγοριών 1, 2 και 3 με προέγκριση του άρθρου 36 εκδίδονται αυτόματα, ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες μελέτες, που προβλέπονται στο άρθρο 40.
      Ο αριθμός οικοδομικής αδείας που εκδίδεται ηλεκτρονικά, αναρτάται αμελλητί στο διαδίκτυο και επιτρέπεται η έναρξη των οικοδομικών εργασιών. Οι ανωτέρω έλεγχοι διενεργούνται εντός τριών (3) εργασίμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής του φακέλου.
      β. Οι άδειες που εμπίπτουν στον τρόπο έκδοσης των Κατηγοριών 1, 2 και 3 χωρίς προέγκριση του άρθρου 36, εκδίδονται αυτόματα, ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες μελέτες, που προβλέπονται στο άρθρο 40. Μεταξύ των υποβαλλόμενων ηλεκτρονικά στοιχείων, συμπεριλαμβάνεται: βα) για τις Κατηγορίες 1 και 2, υποχρεωτική έγγραφη βεβαίωση της αρμόδιας Υ.ΔΟΜ., στην οποία αναγράφονται οι όροι δόμησης που ισχύουν στη θέση του ακινήτου, οι κατά περίπτωση απαραίτητες εγκρίσεις φορέων και υπηρεσιών και ελέγχεται το τοπογραφικό διάγραμμα, και ββ) για την Κατηγορία 3, υποχρεωτική έγγραφη βεβαίωση της αρμόδιας Υ.ΔΟΜ., στην οποία αναγράφονται οι όροι δόμησης που ισχύουν στη θέση του ακινήτου, οι κατά περίπτωση απαραίτητες εγκρίσεις φορέων και υπηρεσιών. Η ανωτέρω έγγραφη βεβαίωση για τις υποπερ. βα) και ββ) εκδίδεται εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης.
      Η ανωτέρω έγγραφη βεβαίωση συνοδεύεται υποχρεωτικά από υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α΄75) του μελετητή μηχανικού, ότι δεν έχουν μεταβληθεί οι όροι και οι προϋποθέσεις δόμησης στην περιοχή του ακινήτου για το οποίο εκδόθηκε.
      Ο αριθμός οικοδομικής άδειας που εκδίδεται ηλεκτρονικά, αναρτάται αμελλητί στο διαδίκτυο και επιτρέπεται η έναρξη των οικοδομικών εργασιών.
      Η αρμόδια Υ.ΔΟΜ. διενεργεί υποχρεωτικά δειγματοληπτικό έλεγχο της νομιμότητας των υποβαλλόμενων μελετών και στοιχείων, σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον των οικοδομικών αδειών που χορηγούνται με την ανωτέρω διαδικασία. Ο υποχρεωτικός δειγματοληπτικός έλεγχος διενεργείται ανά εξάμηνο για τις άδειες του παρελθόντος εξαμήνου.».
       

    • atsianos
      Στα 9.300 μεγαβάτ αυξήθηκε το φετινό Μάιο η εγκατεστημένη ισχύς των ΑΠΕ στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ, από 8.500 μεγαβάτ στις αρχές του έτους.
      Εξ αυτών, 4.294 μεγαβάτ είναι αιολικά, 4.173 μεγαβάτ φωτοβολταϊκά, 371 μεγαβάτ είναι φωτοβολταϊκά σε στέγες, 246 μεγαβάτ είναι μικρά υδροηλεκτρικά, 99 μεγαβάτ βιοαέριο-βιομάζα και 118 μεγαβάτ ΣΗΘΥΑ.
      Εντός του Μαΐου εγκαταστάθηκαν 207,4 MW νέων ΑΠΕ και η κατανομή της νέας διείσδυσης είναι 153,2 MW για τα Φ/Β, 51,8 ΜW για τα Αιολικά, 0,7 MW για τη Βιομάζα και 1,7 MW για τους ΜΥΗΣ. Η υπόθεση διείσδυσης για το 2022 του ΔΑΠΕΕΠ προβλέπει εγκαταστάσεις ΑΠΕ 1.900 MW και η κατανομή της διείσδυσης είναι 910 MW για τα Αιολικά, 950 MW για τα Φωτοβολταϊκά, 10 MW για τα ΜΥΗΣ, 15 MW για τη Βιομάζα και 15 MW για τα ΣΗΘΥΑ.
      Δεδομένης της συνεχιζόμενης πορείας των εγκαταστάσεων φωτοβολταϊκών στη χώρα και της επιβράδυνσης που σημείωσαν κατά το α' εξάμηνο οι αντίστοιχες των αιολικών, θεωρείται πιθανό εντός του β' εξαμήνου η συνολική ισχύς των πρώτων να ξεπεράσουν για πρώτη φορά των δεύτερων.
      Πάντως, σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, κατά το τέλος του Ιουνίου 2022 ήταν υπό κατασκευή πάνω από 650 MW νέων αιολικών πάρκων, η πλειοψηφία των οποίων αναμένεται να συνδεθεί στο δίκτυο εντός των επόμενων 12 μηνών.
      Πηγή: https://energypress.gr/news/ta-fotovoltaika-kath-odon-gia-na-xeperasoyn-ta-aiolika-os-i-megalyteri-ape-stin-ellada-ti

×
×
  • Δημιουργία Νέου...