Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • Didonis
      Βρισκόμαστε έξι χρόνια από τότε που ξεκίνησε η ανάρτηση των δασικών χαρτών της χώρας και η διαδικασία όλα αυτά τα χρόνια συνεχίζεται με πολλά προβλήματα που ταλαιπωρούν τους πολίτες και καθυστερούν την ολοκλήρωση του έργου του δασολογίου και του κτηματολογίου.
      Τα μεγαλύτερα προβλήματα που εμφανίστηκαν με τους δασικούς χάρτες είναι τα σφάλματα στην απόδοση του χάρτη, οι δασωμένοι αγροί, οι επεμβάσεις σε δασικές εκτάσεις οι οποίες καλλιεργούνται πάνω από 50 χρόνια και επιδοτούνται, τα αυθαίρετα σπίτια, οι εκτάσεις που ήταν δασικές, όμως, άλλαξαν χρήση με αποφάσεις της διοίκησης, τα βοσκοτόπια και οι χορτολιβαδικές εκτάσεις.
      Σ’ αυτό το σκηνικό προστέθηκαν και μια σειρά αποφάσεων του ΣτΕ, οι οποίες ανέδειξαν λάθη στη διαδικασία σύνταξης των δασικών χαρτών.
      Eτσι, περίπου το 60% της υπαίθρου απεικονίστηκε στο χάρτη ως δασική έκταση, με αποτέλεσμα να ξεσηκωθoύν πολίτες και αγρότες σε όλη την χώρα και να κατατεθούν πάνω από 170.000 χιλιάδες αντιρρήσεις.
      Για να απεγκλωβίσει την όλη διαδικασία η κυβέρνηση σταδιακά και προσεκτικά και για να μην προσκρούει στις διατάξεις του Συντάγματος και τις επιταγές του ΣτΕ , προχώρησε σε νομοθετικές ρυθμίσεις που δίνουν λύσεις στα προβλήματα που ανέκυψαν π.χ. για τους δασωμένους αγρούς και τις χορτολιβαδικές εκτάσεις, ενώ αναμένεται το Φθινόπωρο να ψηφιστούν νέες διατάξεις για τις εκχερσωμένες γεωργικές εκτάσεις.
      Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις για τους Δασωθέντες Αγρούς ;
      Πρόσφατα με εγκύκλιο του Υφυπουργού Περιβάλλοντος παρέχονται οδηγίες στις Δασικές Υπηρεσίες για το χειρισμό θεμάτων που αφορούν τους δασωμένους αγρούς. Σημειωτέον, ότι είχε προηγηθεί η ψήφιση του νόμου 4915/2022 στον οποίο ορίζονταν ρητάτο Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί των εν λόγω εκτάσεων, εκτός αν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας επ’ αυτών βάσει τίτλου. Οσοι όμως αγροί σήμερα φέρουν μορφή δάσους θα υπάγονται στη δασική νομοθεσία, και θα προστατεύονται, ενώ όσοι αγροί σήμερα φέρουν μορφήδασικής έκτασης θα εξαιρούνται της δασικής νομοθεσίας.
      Πώς θα γίνεται η διαδικασία ;
      Ο ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης που η έκταση του εμφανίζεται ως ΑΔ στον αναρτημένο ή κυρωμένο δασικό χάρτη (δηλαδή ήταν καλλιεργούμενη έκταση το 1945 και σήμερα φαίνεται δασωμένη) θα υποβάλει αίτημα στο Δασαρχείο. Με την ανωτέρω αίτηση συνυποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο απόσπασμα του οικείου δασικού χάρτη με εντοπισμένη την υπόψη έκταση επ’ αυτού ή στοιχεία εντοπισμού της, όπως τοπογραφικό ή κτηματολογικό διάγραμμα ή συντεταγμένες κορυφών, καθώς και Βεβαίωση από την οικεία Κτηματική Υπηρεσία ότι η έκταση δεν είναι καταγεγραμμένη ως δημόσιο κτήμα. Η αίτηση στη συνέχεια θα εξετάζεται από το Δασάρχη (ή τον Δ/ντή Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) και θα ελέγχεται η τυχόν ύπαρξη τίτλων ιδιοκτησίας του Δημοσίου (από διαθήκη, δωρεά, δικαστική απόφαση κ.λπ.) η τυχόν καταγραφή της έκτασης στο βιβλίο δημοσίων κτημάτων ή η τυχόν υπαγωγή της στην κυριότητα του Δημοσίου εξ άλλης αιτίας π.χ. ως κοινόχρηστης ή διαθέσιμης εποικιστικής έκτασης. Σε περίπτωση που το ελέγχον όργανο (Δασάρχης ή ο Δ/ντής Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) διαπιστώσει την ύπαρξη στοιχείων θεμελιωτικών της κυριότητας του Δημοσίου, εκ των ανωτέρω, απαντά στον αιτούντα περί της μη δυνατότητας εξέτασης του αιτήματός του . Σε περίπτωση που από τον έλεγχο προκύπτει ότι το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου επί της εν λόγω έκτασης, τότε η αρμόδια Δασική Υπηρεσία (Δασαρχείο ή Δ/νση Δασών άνευ Δασαρχείου) χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένης της μεταβίβασης αυτής, σχετική Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου. Ποιοι Δασωμένοι Αγροί μπορούν να μεταβιβαστούν ;
      Για να γίνει συμβόλαιο μεταβίβασης σε εκτάσεις που φαίνονται στον δασικό χάρτη με χαρακτήρα ΑΔ, απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης από την οποία να προκύπτει ότι το Δημόσιο δεν έχει δικαίωμα κυριότητος επί αυτής. Η βεβαίωση θα εκδίδεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου από την αρμόδια δασική υπηρεσία.
      Ποιος είναι αρμόδιος για τον χαρακτηρισμό ενός Δασωμένου Αγρου ως Δάσος ή ως Δασική Εκταση;
      Ο ειδικότερος χαρακτηρισμός της έκτασης ως δάσους ή δασικής, για την εφαρμογή της ρύθμισης, διενεργείται:
      α)από την Επιτροπή Δασολογίου της αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας, για τις περιοχές που υπάρχει αναρτημένος ή μερικώς κυρωμένος δασικός χάρτης, ακόμη και αν η συγκεκριμένη έκταση έχει κηρυχθεί αναδασωτέα,
      β) με την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού, στις περιοχές που δεν καλύπτονται από αναρτημένο δασικό χάρτη.
      Τι γίνεται σε περίπτωση που η έκταση έγινε σήμερα δάσος ;
      Εάν το αγροτεμάχιο ήταν αγροτικής μορφής στο παρελθόν αλλά σήμερα είναι δάσος, και έως 30 στρέμματα, επιτρέπεται μόνο η χρήση του για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, χωρίς να επιτρέπεται η περαιτέρω αλλαγή της χρήσης τους.
      Ποιοι έχουν το δικαίωμα δενδροκαλλιέργειας ;
      Δικαίωμα να ζητήσουν την αλλαγή της χρήσης για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση έχουν όσοι αξιώνουν δικαιώματα κυριότητας επί των ανωτέρω εκτάσεων, δυνάμει τίτλων νόμιμα μεταγεγραμμένων. Η αλλαγή της χρήσης επιτρέπεται, κατόπιν άδειας που χορηγείται από τον Γενικό Διευθυντή Δασών στον οποίο υπάγεται η αρμόδια Δασική Υπηρεσία, μετά από εισήγηση του οικείου Δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών, εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στον νομό.
      Εάν σήμερα το αγροτεμάχιο είναι δασική έκταση;
      Στην περίπτωση που σήμερα θεωρείται δασική έκταση, αλλά στο παρελθόν με βάση τις αεροφωτογραφίες του 1945 ή του 1960 ήταν αγροτική έκταση, τότε εξαιρείται από τη δασική νομοθεσία, αναμορφούμενου αναλόγως του οικείου δασικού χάρτη, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Δασολογίου και εκδίδεται στη συνέχεια σχετική άδεια για την απομάκρυνση της δασικής βλάστησης .
       

       
      Τι στοιχεία υποβάλει ο ενδιαφερόμενος για δασωμένο αγρό σε δασική έκταση ;
      Ο ενδιαφερόμενος, προκειμένου να αποδείξει το έννομο συμφέρον του να αιτηθεί την απομάκρυνση της δασικής βλάστησης, συνυποβάλλει με την αίτησή του είτε συμβολαιογραφικούς τίτλους, είτε δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9), είτε ένορκες βεβαιώσεις, είτε οποιοδήποτε άλλο στοιχείο από το οποίο να πιθανολογείται ο νομικός δεσμός του με το ακίνητο.
      Πώς θα γίνουν οι διορθώσεις στο Κτηματολόγιο για τους δασωμένους αγρούς;
      Απορρίπτονται δηλώσεις του Δημοσίου επί των δασωμένων αγρών, για τις οποίες δε θεμελιώνεται το δικαίωμα του Δημοσίου και ανακαλούνται αυτοδικαίως αποφάσεις που εκδόθηκαν από τις επιτροπές ενστάσεων, με τις οποίες αναγνωρίστηκαν δικαιώματα του Δημοσίου επί των εκτάσεων αυτών, ενώ καταργούνται εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον των επιτροπών αυτών.
      Το Γραφείο Κτηματογράφησης προβαίνει εσωτερικά σε διορθώσεις των κτηματολογικών πινάκων, καταχωρίζοντας ως κύριους των ακινήτων αυτών τους ιδιώτες που έχουν υποβάλει σχετική δήλωση εγγραπτέου δικαιώματος, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο παραιτείται από τις ασκηθείσες αγωγές και αιτήσεις που αφορούν τη διόρθωση ανακριβών πρώτων κτηματολογικών εγγραφών σχετικά με τις εκτάσεις αυτές.
      Για τις περιπτώσεις δασωμένων αγρών, για τους οποίους δεν έχει υποβληθεί δήλωση στο Κτηματολόγιο ή δε θεμελιώνεται επαρκώς το δικαίωμα ιδιοκτησίας, η αποτύπωσή τους στους προσωρινούς κτηματολογικούς πίνακες θα γίνει με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη».
      Τι ρυθμίσεις θα γίνουν για τις εκχερσωμένες εκτάσεις;
      Έως το φθινόπωρο αναμένεται ότι θα έχει εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή ρύθμιση για τις εκχερσωμένες γεωργικές εκτάσεις, που αφορά περίπου δύο εκατομμύρια στρέμματα.
      Η νέα αυτή νομοθετική πρωτοβουλία, δε πρόκειται να αλλάξει το χαρακτήρα των συγκεκριμένων εκτάσεων αλλά θα ευνοεί τους αγρότες που θα συνεχίσουν να καλλιεργούν εκείνες για τις οποίες ελάμβαναν κοινοτικές ενισχύσεις. Ετσι, στον Δασικό Χάρτη θα συνεχίσουν να εμφανίζονται ως ΔΑ (εκχερσωμένη δασική έκταση), ωστόσο οι αγρότες που τις χρησιμοποιούν θα μπορούν να τις «τακτοποιήσουν» για όσο διάστημα λαμβάνουν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις.
      Μπορεί να γίνει αλλαγή χρήσης της έκτασης;
      Οσον αφορά την αλλαγή χρήσης, οι κάτοχοι των δημόσιων εκτάσεων εφόσον έχουν την ιδιότητα του κατ΄ επάγγελμα αγρότη θα υποβάλουν σχετικό αίτημα στο αρμόδιο Δασαρχείο συνοδευόμενη με Τοπογραφικό σε ΕΓΣΑ 87. Ο Δασάρχης ή ο Διευθυντής Δασών, εφόσον δεν υφίσταται Δασάρχης, εισηγείται αρμοδίως και ο Διευθυντής της οικείας Διεύθυνσης Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εκδίδει σχετική απόφαση με την οποία ο δικαιούχος θα καλείται να καταβάλλει χρηματικό αντάλλαγμα που θα αντιστοιχεί στην απώλεια του δασικού οικοσυστήματος, γεγονός που θα υπολογίζεται με βάση μια εξίσωση με παραμέτρους την αξία του δάσους, τις οικοσυστημικές υπηρεσίες που παρέχει κλπ.
      Τι θα γίνει με όσους έκαναν το 2017 – 2019 αίτηση εξαγοράς των εκτάσεων;
      Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη νομοθετική διάταξη για εξαγορά δασών/δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν και την μεταβίβαση της έκτασης στους ιδιώτες.Μετά από την ψήφιση του νέου νόμου , όπως έχει γίνει γνωστό από το Υπουργείο, η λύση που θα δοθεί δεν είναι η εξαγορά των εκτάσεων αλλά η «τακτοποίησή» τους για όσο διάστημα επιδοτείται η καλλιέργεια.
      Θα μπορούν να μεταβιβαστούν οι εκχερσωμένες εκτάσεις;
      Όχι , γιατί το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη νομοθετική διάταξη για εξαγορά δασών/δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν και την μεταβίβαση της έκτασης στους ιδιώτες. Επομένως μόνο όσοι είναι κατ’ επάγγελμα αγρότες θα μπορούν να τις χρησιμοποιούν για όσο διάστημα λαμβάνουν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις
      Μπορεί ένας ιδιώτης να διεκδικήσει την κυριότητα έκτασης;
      Σε περίπτωση που αγρότης θελήσει να διεκδικήσει την ιδιοκτησία της έκτασης, υπάρχουν διάφοροι δρόμοι να μπορεί να ακολουθήσει, όπως μέσω της κτηματογράφησης ή με άσκηση προσφυγής ενώπιον των Συμβουλίων Ιδιοκτησίας Δασών ή των δικαστηρίων.
      πηγή: news.b2green.gr
       
      για περισσότερα και σχολιασμό --->>βλέπε ΕΔΩ
       

    • Didonis
      Mε απόφαση του υφυπουργού ΠΕΝ Νίκου Tαγαρά ανατίθεται στο ΤΕΕ η δημιουργία και λειτουργία της «Ψηφιακής Τράπεζας Γης», μέσω της οποίας ενεργοποιείται η μεταφορά συντελεστή δόμησης και θα μπορούν να μεταφέρονται και να χτίζονται περισσότερα τετραγωνικά μέτρα δόμησης σε υφιστάμενες και νέες οικοδομές, τα οποία θα αντιστοιχούν σε αξίες των επιφανειών δόμησης από διατηρητέα κτίρια.
      Σημειώνεται ότι  το ΥΠΕΝ έχει ήδη εγκρίνει 42 περιοχές της χώρας, όπου εγκαθίστανται ζώνες υποδοχής συντελεστή στο πλαίσιο του νέου προγράμματος πολεοδομικού σχεδιασμού, με την ονομασία  «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», που χρηματοδοτείται από το ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, με συνολικό προϋπολογισμό 401,05 εκατ. ευρώ. δείτε εδώ στο ecopress
      Η νέα απόφαση του ΥΠΕΝ, με τίτλο; «ανάθεση στο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «τεχνικό επιμελητήριο Ελλάδας» (ΤΕΕ) της ανάπτυξης και λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος της «Ψηφιακής Τράπεζας Γης» προβλέπει τα ακόλουθα:
      Άρθρο 1 Αντικείμενο
      Η διαχείριση και αξιοποίηση τίτλων μεταφοράς συντελεστή δόμησης γίνεται αποκλειστικά σύμφωνα με το άρθρο 67 του ν. 4495/2017 ως ισχύει μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης.
      Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται:
      α) η ανάθεση στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας» της ανάπτυξης και λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος της «Ψηφιακής Τράπεζας Γης»
      β) ο τρόπος υλοποίησης, οι λειτουργίες και οι τεχνικές προδιαγραφές του πληροφοριακού συστήματος «Ψηφιακή Τράπεζα Γης»
      γ) η Κυριότητα, διαχείριση και δομή του πληροφοριακού συστήματος
      δ) οι υποχρεώσεις του διαχειριστή του πληροφοριακού συστήματος και τα δικαιώματα χρήσης και πρόσβασης.
      Άρθρο 2 Ανάθεση ανάπτυξης και λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος στο ΤΕΕ
      Η ηλεκτρονική πλατφόρμα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» αποτελεί ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για τη διαχείριση και αξιοποίηση των τίτλων μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Η ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση του πληροφοριακού αυτού συστήματος ανατίθεται με την παρούσα στο νομικό πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), το οποίο και αποκαλείται εφ’ εξής «Διαχειριστής του συστήματος».
      Άρθρο 3 Λειτουργίες πληροφοριακού συστήματος
      Το πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» συμμορφώνεται με τους κανόνες και τα πρότυπα σχεδιασμού, ανάπτυξης και λειτουργίας διαδικτυακών τόπων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα του ν. 4305/2014 «Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα», της υπό στοιχεία Φ.40.4/1/989/2012 υπουργικής απόφασης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» (Β΄ 1301), όπως ισχύει.
      Το πληροφοριακό σύστημα αναλύεται σε ένα σύνολο διακριτών λειτουργιών όπου περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστον οι ακόλουθες:
      α. Δημιουργία ψηφιακής βάσης δεδομένων των ακινήτων προσφοράς και υποδοχής συντελεστή δόμησης και των συναφών τίτλων μεταφοράς συντελεστή δόμησης, που θα διαχειρίζεται το περιεχόμενο των εγγραφών και περιλαμβάνει:
      αα) Σχεδιασμό της βάσης δεδομένων (ανάλυση απαιτήσεων, σχεσιακό διάγραμμα (ERD), εννοιολογικό σχεδιασμό/μοντελοποίηση, λογικό σχεδιασμό, φυσικό/λειτουργικό σχεδιασμό, μοντέλο οντοτήτων/ συσχετίσεων).
      ββ) Υλοποίηση, εγκατάσταση εφαρμογών και μηχανισμών ασφάλειας συμβατών με το G-Cloud, με αξιοποίηση αντίστοιχων παρεχόμενων υπηρεσιών cloud computing (IaaS, PaaS, SaaS) και υποστήριξη της λειτουργίας των βάσεων δεδομένων και των εφαρμογών που θα αναπτυχθούν.
      β. Δημιουργία εφαρμογής για τη διαβαθμισμένη πρόσβαση των χρηστών, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες αρμοδιότητές τους, στις υπηρεσίες του πληροφοριακού συστήματος.
      γ. Ανάπτυξη εφαρμογής διαχείρισης και παρακολούθησης της ροής εργασιών που θα υποστηρίζει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες.
      δ. Παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης των χρηστών του συστήματος.
      ε. Εξασφάλιση της καλής λειτουργίας των βάσεων δεδομένων και των εφαρμογών. στ. Παροχή υπηρεσιών συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης των συστημάτων (εφαρμογές και δεδομένα).
      Η ανάπτυξη του πληροφοριακού συστήματος θα γίνει στη βάση κοινών κανόνων διαλειτουργικότητας με τη χρησιμοποίηση ανοικτών διεπαφών, πρωτοκόλλων και μορφοτύπων (συγκεντρωτικά: ανοικτά πρότυπα).
      Άρθρο 4 Τεχνικές προδιαγραφές πληροφοριακού συστήματος
      Το πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» αποτελεί ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα που απαρτίζεται από επιμέρους διαδικτυακές και τοπικές υπηρεσίες και περιλαμβάνει:
      α) Σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων (RDBMS).
      β) Σύστημα αυθεντικοποίησης χρηστών.
      γ) Σύστημα διαχείρισης και παρακολούθησης της ροής εργασιών που θα υποστηρίζει όλες τις διαδικασίες και τα στάδια μέχρι την ολοκλήρωση της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.
      δ) Υπηρεσίες καταλόγου για την αναζήτηση δεδομένων.
      ε) Εξυπηρετητές (application servers) διάθεσης των δεδομένων και υποστήριξης υπηρεσιών για την εκτέλεση άλλων διεργασιών σε αυτά (π.χ. μετασχηματισμός, οπτικοποίηση, αναζήτηση, μεταφόρτωση).
      Άρθρο 5 Δικαιώματα χρήσης και πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα
      Το πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» εφαρμόζει συγκεκριμένη πολιτική ασφαλείας και κατάλληλες τεχνικές διαχείρισης των δεδομένων, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του ως ασφαλούς πληροφοριακού συστήματος, στο οποίο έχουν πρόσβαση οι κατηγορίες χρηστών ως κατωτέρω. Η προσβασιμότητα στη διαδικτυακή πύλη του πληροφοριακού συστήματος γίνεται σύμφωνα με την παρ. 7 του Παραρτήματος Ι της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 απόφασης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» (Β΄ 1301).
      Χρήστες του πληροφοριακού συστήματος είναι:
      α) οι ιδιοκτήτες των ακινήτων προσφοράς και υποδοχής συντελεστή δόμησης, κατά τις διατάξεις των άρθρων 70 και 71 ν. 4495/2017 (Α’ 167), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
      β) οι αρμόδιες δημόσιες αρχές που χρησιμοποιούν το πληροφοριακό σύστημα στο πλαίσιο των καθηκόντων τους και οι εμπλεκόμενοι με τις σχετικές διαδικασίες υπάλληλοι των φορέων αυτών.
      γ) εξουσιοδοτημένα από το Διαχειριστή του συστήματος πρόσωπα, τα οποία έχουν αυξημένα δικαιώματα πρόσβασης σε όλα τα δεδομένα του συστήματος (δεδομένα χρήσης, παραμετροποίησης, καταγραφής μεταβολών κλπ.), με δυνατότητα εξαγωγής τους. Η δομή του πληροφοριακού συστήματος και η διάρθρωση των επιμέρους στοιχείων που εισάγονται σε αυτό επιτρέπουν τη διαβαθμισμένη ανάκτηση πληροφοριών και δεδομένων.
      Η κατηγοριοποίηση και διαχείριση χρηστών αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 12 του Παραρτήματος Ι και του Παραρτήματος ΙΙΙ της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 (Β΄ 1301) απόφασης.
      Άρθρο 6 Διαφύλαξη εμπιστευτικότητας, όροι πρόσβασης και διάθεσης στο πληροφοριακό σύστημα και τα δεδομένα
      Η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» για τη διαχείριση και αξιοποίηση των τίτλων μεταφοράς συντελεστή δόμησης γίνεται, σύμφωνα με το Πλαίσιο Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε κρυπτογραφημένη και ασφαλή σύνδεση.
      Ο πιστοποιημένος χρήστης οφείλει να τηρεί τη μυστικότητα των κωδικών και είναι υπεύθυνος για κάθε καταχώριση, μεταβολή και διαγραφή δεδομένων που διενεργείται με τους κωδικούς που χρησιμοποιεί.
      Το πληροφοριακό σύστημα καταγράφει τις ενέργειες και τον χρόνο που τις πραγματοποιεί ο εξουσιοδοτημένος χρήστης. Η τήρηση των δεδομένων αυτών γίνεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την προστασία προσωπικών δεδομένων στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
      Άρθρο 7 Διαλειτουργικότητα
      Το πληροφοριακό σύστημα «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» ακολουθεί κανόνες και πρότυπα για τη διασύνδεση και τη διαλειτουργικότητα με τρίτα πληροφοριακά συστήματα, σύμφωνα με το Παράρτημα II της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 (Β΄ 1301) απόφασης.
      Το πληροφοριακό σύστημα διασυνδέεται με όρους διαλειτουργικότητας με τρίτα πληροφοριακά συστήματα, εφόσον απαιτείται.
      Άρθρο 8 Κυριότητα, διαχείριση και δομή του πληροφοριακού συστήματος
      Η κυριότητα του πληροφοριακού συστήματος «Ψηφιακή Τράπεζα Γης» ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Το ΥΠΕΝ οφείλει να παρέχει προς τον διαχειριστή κάθε διαθέσιμο στοιχείο για την ανάπτυξη του συστήματος και να συνεργάζεται επί σταθερής βάσεως για την ομαλή λειτουργία αυτού.
      Η διαδικτυακή πύλη του πληροφοριακού συστήματος θα είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), την οποία θα χρησιμοποιούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στις διαδικασίες της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.
      Η δομή, το περιεχόμενο και οι διαδικασίες διαχείρισης του περιεχομένου της διαδικτυακής πύλης αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του Παραρτήματος Ι της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 απόφασης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» (Β΄ 1301).
      Άρθρο 9 Υποχρεώσεις του Διαχειριστή του συστήματος
      Οι γενικές υποχρεώσεις του Διαχειριστή του συστήματος είναι οι ακόλουθες:
      α) Να υποστηρίζει τη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος με υψηλή διαθεσιμότητα, παρέχοντας διαδικτυακή πρόσβαση, υποστήριξη των συστημάτων, προσαρμογές αποδοτικότητας και να προβαίνει σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης και αποδοτικής λειτουργίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα.
      β) Να συντηρεί τον εξοπλισμό και το λογισμικό του συστήματος, προκειμένου να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη απόδοση και ασφάλεια.
      γ) Να προσαρμόζει τις λειτουργίες του πληροφοριακού συστήματος σε τυχόν αλλαγές της νομοθεσίας και, εφόσον απαιτηθεί, να προβαίνει σε αναβαθμίσεις και προσθήκες λειτουργικότητας, σύμφωνα με τις οδηγίες των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
      δ) Να παρέχει πληροφορίες και στατιστικά στοιχεία στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      ε) Να αναλαμβάνει την υποστήριξη των χρηστών και των αρμόδιων υπηρεσιών στη λειτουργία και χρήση του συστήματος.
      Άρθρο 10 Έναρξη ισχύος
      Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
      Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
      Ο Υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
      Νικόλαος Ταγαράς
       
      πηγή ecopress.gr
       
      Για περισσότερα και σχολιασμό -->>ΕΔΩ

    • Didonis
      Ένα εντυπωσιακό βίντεο με όλους τους σεισμούς και των τσουνάμι που προκάλεσαν από το 1900 έως το 2020

      Η ανάρτηση και το σχόλιο του γεωλόγου του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, Χ. Φασουλά

      Ένα εντυπωσιακό βίντεο με όλους τους σεισμούς και των τσουνάμι που προκάλεσαν από το 1900 έως το 2020 ανάρτησε στο Facebook o κ. Χαράλαμπος Φασουλάς, γεωλόγος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.

      Το βίντεο, σχεδόν τριών λεπτών, περιλαμβάνει σεισμούς άνω των 7,7 βαθμών της Κλίμακας Ρίχτερ...


       
       
      Πρόκειται για μια "φανταστική οπτικοποίηση" όπως αναφέρει που "κάθε λεπτό αντιστοιχεί σε ένα χρόνο".  και καταλήγει "Εκεί στην πάνω αριστερή γωνιά της οθόνης είναι η γειτονιά μας".
       
      πηγή alfavita.gr
       

    • Didonis
      Η περίοδος της πανδημίας ανέδειξε με τον πιο εμφαντικό τρόπο την ανάγκη για άμεση αξιοποίηση της τεχνολογίας με στόχο τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας επιχειρήσεων, οργανισμών, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και σχολείων. Δύο και πλέον χρόνια μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, η ζήτηση για τεχνολογικό εξοπλισμό που μπορεί να υποστηρίξει την τηλεργασία και την τηλεκπαίδευση παραμένει αυξημένη, με την ευελιξία να αποτελεί, πλέον, λέξη-κλειδί για μαθητές και εργαζόμενους.
      Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το 2021, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις (98,4%) με 10 ή περισσότερους απασχολούμενους είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ η ζήτηση για συνδέσεις υψηλής ταχύτητας παρουσιάζει σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Επιπρόσθετα, άνοδο παρουσιάζει και η χρήση υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (cloud computing), με 50,3% των επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι αγόρασαν υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους το 2021 σε σύγκριση με 13,0% το 2015. Συγκεκριμένα, 84,8% των μεγάλων επιχειρήσεων, 62,3% των μεσαίων επιχειρήσεων και 47,7% των μικρών επιχειρήσεων δήλωσαν ότι αγόρασαν υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους τη χρονιά που πέρασε.
      Στον τομέα της εκπαίδευσης, η ενσωμάτωση τεχνολογικών λύσεων στη μαθησιακή διαδικασία, συντέλεσε στην ενδυνάμωση του τεχνολογικού αλφαβητισμού εκπαιδευτικών και μαθητών, ενώ ενίσχυσε την ποιότητα των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων. Η χρήση τεχνολογιών αιχμής ανοίγει νέους ορίζοντες στη μάθηση, ενώ παρέχει τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της έρευνας και της εκπαίδευσης. Η αξιοποίηση τεχνολογικών λύσεων στον καθημερινό τρόπο λειτουργίας, καθιστά τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και την αγορά εργασίας γενικότερα, πιο προσβάσιμη για άτομα με αναπηρίες, χρόνιες παθήσεις και άτομα που διαμένουν σε απομακρυσμένες γεωγραφικά περιοχές, ενώ παράλληλα μειώνει τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες.  
      Στις μέρες μας, τα ψηφιακά συστήματα εκπαίδευσης έχουν ωριμάσει και είναι πιο εύχρηστα από ό,τι στο παρελθόν. Παράλληλα, το κόστος και οι ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο έχουν φτάσει σε εξαιρετικά ελκυστικά επίπεδα.
      Στην αγορά υπάρχουν αρκετά προϊόντα τα οποία μπορούν να βελτιστοποιήσουν τόσο την εμπειρία μάθησης, όσο και να αυξήσουν την παραγωγικότητα στην εργασία. Ένα από αυτά είναι ο διαδραστικός πίνακας (interactive whiteboard) με οθόνη αφής. Πλέον, σε εταιρείες και σχολεία στο εξωτερικό, κερδίζει έδαφος η χρήση διαδραστικών πινάκων, όπως τα Interactive Displays της Clevertouch Technologies.

      Διαθέσιμοι σε διάφορα μοντέλα με μέγεθος που κυμαίνεται από 55 μέχρι 86 ίντσες, οι διαδραστικοί πίνακες ουσιαστικά λειτουργούν σαν ένα τεράστιο κινητό τηλέφωνο. Οι χρήστες μπορούν να γράψουν πάνω τους, να κρατήσουν σημειώσεις, να επικοινωνήσουν, να προβάλουν περιεχόμενο από οποιαδήποτε πηγή, να ανταλλάξουν αρχεία, καθώς και να κατεβάσουν και να ενσωματώσουν Android εφαρμογές.
      Υποστηρίζοντας συμβατότητα με διάφορα λειτουργικά συστήματα όπως Android, Windows, Mac OS X, MacOS και Chromebook και παρέχοντας τη δυνατότητα ασύρματης προβολής περιεχομένου από υπολογιστή ή smartphone και tablet, η εν λόγω λύση μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την ίδια ευκολία, τόσο σε μια διαδικτυακή τάξη, όσο και σε μία επαγγελματική συνάντηση, ενισχύοντας την επικοινωνία μεταξύ των συμμετεχόντων. Ειδικότερα, οι διαδραστικοί πίνακες της Clevertouch μπορούν να συνδεθούν με έξυπνες συσκευές, επιτρέποντας στους μαθητές να γράψουν ή να σχολιάσουν στον πίνακα μέσω των υπολογιστών, των tablet και των smartphone τους, κάτι που διευκολύνει την παράδοση του μαθήματος, ειδικά σε υβριδικές συνθήκες διδασκαλίας.
      Επιπλέον, οι ψηφιακοί πίνακες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη θέση αφισών, ανακοινώσεων και τυπωμένων σημειωμάτων σε γραφεία ή χώρους αναμονής, προβάλλοντας εναλλασσόμενο περιεχόμενο όπως ημερολόγιο, δράσεις, εργασίες, προγράμματα, ανακοινώσεις και βίντεο.
      Ο Λουκιανός Ράφτης Διευθύνων Σύμβουλος της NEDECO Electronics Ltd ανέδειξε ότι «σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο μαθησιακό περιβάλλον τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και το προσωπικό τους καλούνται συνεχώς να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και νέα δεδομένα. Χρησιμοποιώντας ποιοτικά και αξιόπιστα προϊόντα, εργοδότες, εκπαιδευτικοί, μαθητές και εργαζόμενοι μπορούν να εκμεταλλευτούν τα οφέλη της τεχνολογίας για να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους, ανταποκρινόμενοι στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Οι διαδραστικοί πίνακες αποτελούν ιδανική λύση για πανεπιστήμια, σχολεία και φροντιστήρια, καθώς οδηγούν στη μείωση του όγκου του διδακτικού υλικού, εξοικονομώντας κόστος σε πρώτες ύλες όπως το χαρτί».
       
      πηγή alphanews.live
       

    • atsianos
      Η ανέγερση νέων κτιρίων και ειδικά κτιρίων κατοικιών είναι συνδεδεμένη με τους κάτωθι παράγοντες, ο συνδυασμός των οποίων αποτελεί εκρηκτικό μείγμα.
      Η αύξηση του κόστους κατασκευής νεόδμητων κατοικιών άνω του 50% σε έναν χρόνο. Επίσης με υψηλό κόστος ανακαινίζονται και τα παλαιοτέρα ακίνητα. Το εργατοτεχνικό προσωπικό έχει μειωθεί διότι τα χρόνια της κρίσης έφυγε στο εξωτερικό ή άλλαξε επάγγελμα και η κατάσταση θα γίνει δραματική όταν η Ουκρανία αρχίζει να ξανακτίζεται, όταν αρχίσει να υλοποιείται το έργο στον Δήμο Ελληνικού της Αττικής (κατοικίες, εμπορικά κέντρα, μαρίνες, καζίνο, ξενοδοχεία, υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος και κ.λπ.). Υψηλές τιμές στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, στους δήμους με μετρό και φυσικά πέριξ της Ακρόπολης αφού την Αθήνα θα επισκέπτονται στο μέλλον 10.000.000 ξένοι επισκέπτες ετησίως. Στην περιφέρεια παρατηρείται μικρό ενδιαφέρον για την παραθαλάσσια Θεσσαλονίκη και τις πολυτελείς κατοικίες στα νησιά κυρίως. Σε περιφερειακές πόλεις με πανεπιστήμια ενδιαφέρον για μίσθωση κυρίων μικρών διαμερισμάτων. Μεγάλη αύξηση των τιμών των ενοικίων των νεόδμητων ακινήτων αφού αυξήθηκε το κόστος κατασκευής και οι αξίες των οικοπέδων κυρίως στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Νέα μεγάλη επιβάρυνση για τους αγοραστές νεόδμητου ακινήτου από το τέλος της αναστολής του ΦΠΑ 24% στις μεταβιβάσεις ακινήτων από τις 31/12/2022 σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών σε πάνω από 7.000 περιοχές σε όλη τη χώρα, οι οποίες αυξήσεις συμπαρασύρουν έξοδα μεταγραφής ακινήτου στο Κτηματολόγιο, φόρους μεταβίβασης, συμβολαιογραφικά. Πώληση ακινήτων από funds και τράπεζες χιλιάδων ακινήτων παλαιάς κατασκευής χωρίς ενίσχυση της αντισεισμικότητας αυτών. Ανησυχία για την αποτυχία του διαγωνισμού για πώληση του project «Aριάδνη» των 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει εξασφαλίσεις σε 83.000 ακίνητα και τιμή προσφοράς τα 730 εκατομμύρια ευρώ. Το εισόδημα των μικρομεσαίων επιχειρηματιών έχει υποστεί μείωση τα χρόνια του COVID-19 και οι μισθοί δεν αναπροσαρμόζονται με βάση τα μεγάλα ποσοστά του πληθωρισμού. Αβέβαιο το μέλλον της ενέργειας στην Ευρώπη και παγκοσμίως και του πολέμου στην Ουκρανία που απέκτησε μονιμότητα. Για τους πιο πάνω λόγους οι κατασκευαστές κτιρίων συνεχώς μειώνουν το εμβαδόν των νέων κατοικιών από 100 τ.μ.-120 τ.μ. προ έτους σε 65 τ.μ.-85 τ.μ. σήμερα που χρησιμοποιούν και οι digital nomads.
      Για όλο αυτό το εκρηκτικό μείγμα δεν υπάρχει φορέας ή οργανισμός που να χαράσσει το μέλλον του real estate στο καλύτερο οικόπεδο του κόσμου και να ενημερώνεται και ο επενδυτής για το μέλλον της επένδυσής του.
      Αν το οικονομικό επιτελείο αντιμετωπίζει ως πηγή ανάπτυξης την κτηματαγορά, πρέπει στην Εκθεση της Θεσσαλονίκης να εξαγγείλει εκ νέου την παράταση αναστολής του ΦΠΑ στις μεταβιβάσεις ως τις 31/12/2025.
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22401/εκρηκτικό-το-μείγμα-αύξησης-κόστους-κ

    • atsianos
      Με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ, αποφασίστηκε η Έγκριση Σκοπιμότητας & Ανάθεσης για την προμήθεια υπηρεσιών σχετικά με τη σύνταξη μελέτης για την ανάλυση της ενεργειακής αξιολόγησης κτηρίων με βάση τα υποβαλλόμενα στοιχεία στο Σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων” με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή και Έγκριση Δαπάνης 25.900,00 € πλέον Φ.Π.Α.
      Συγκεκριμένα, η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., μετά από εισήγηση (αρ. πρωτ.630/3- 8-2022-§2.1.3) της Υπηρεσίας, αποφάσισε κατά πλειοψηφία την προμήθεια υπηρεσιών σχετικά με τη σύνταξη μελέτης για την ανάλυση της ενεργειακής αξιολόγησης κτηρίων με βάση τα υποβαλλόμενα στοιχεία στο Σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων”, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή στην οικονομικότερη προσφορά, από την εταιρεία KAPA ENERGY ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ.
      Σύμφωμα με την απόφαση της Δ.Ε., η μελέτη πρέπει να αναδείξει τα στοιχεία των ενεργειακών πιστοποιητικών που έχουν ήδη κατατεθεί στο σύστημα της “Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίων”, σε συνδυασμό με τα εξής:
      Χωροθέτηση του ακινήτου σε επίπεδο τουλάχιστον Περιφερειακής Ενότητας. Ενεργειακή ανάλυση με συνδυασμό τα βασικά χαρακτηριστικά της ιδιοκτησίας (μέγεθος, ανάλυση χώρων, όροφος, διαιρεμένη/αδιαίρετη ιδιοκτησία κλπ). Ενεργειακή αξιολόγηση σύμφωνα με την παλαιότητα του κτηρίου, Ενεργειακή αξιολόγηση σύμφωνα με την κανονιστική διάρθρωση (Οικοδομική Άδεια, αυθαίρετες κατασκευές κλπ). Τα τελικά παραδοτέα του έργου θα είναι τα ανωτέρω στοιχεία σε μορφή πινάκων, διαγραμμάτων και θεματικών χαρτών.
      Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε δύο (2) μήνες από την υπογραφή της.
      Τέλος, η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., ενέκρινε κατά πλειοψηφία την δαπάνη του ποσού των είκοσι πέντε χιλιάδων εννιακοσίων ευρώ (25.900,00 €) πλέον ΦΠΑ για την ανωτέρω μελέτη.
      Ο Αναστάσιος Βασιλειάδης, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής, μειοψήφησε, αιτιολογώντας την ψήφο του ως εξής:
      «Παρά τη δυνητικά θετική χρησιμότητα των παραδοτέων μιας τέτοιας μελέτης, το ΤΕΕ και ο ρόλος του δεν είναι να υποκαθιστά τη λειτουργία άλλων δημόσιων υπηρεσιών αρμόδιων για την υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων όπως το Υπουργείο Υποδομών ή το Υπουργείο Περιβάλλοντος και να περνά στη συνέχεια στον ιδιωτικό τομέα όψεις που σχετίζονται με την υλοποίηση του προγράμματος, με συμβάσεις σαν και την εν λόγω σύμβαση για την οποία ζητείται να εγκρίνουμε την σκοπιμότητα και την ανάθεση.
      Η ανάλυση των δεδομένων από την λειτουργία της πλατφόρμας για την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων και η παραγωγή χωροκοινωνικών μεταδεδομένων, θα όφειλε να γίνει αυτοματοποιημένα έτσι ώστε να είναι στη διάθεση των ενδιαφερόμενων σε συνεχή βάση και επικαιροποιημένα μέχρι την τελευταία αίτηση».
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22339/πεα-ηλεκτρονική-ταυτότητα-κτιρίων-με

    • Pavlos
      Πως θα αντιμετωπιστούν από τις Επιτροπές Δασολογίου οι ιδιοκτήτες,  οι οποίοι έχουν καταθέσει αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες και ταυτοχρόνως για τις ίδιες εκτάσεις έχουν κινήσει τη διαδικασία να περιέλθουν στην κατοχή τους ως δασωμένοι αγροί, ορίζει νέα εγκύκλιος του ΥΠΕΝ, η οποία δίνει αναλυτικές οδηγίες πως θα εφαρμοστεί ο νέος νόμος, που αφορά σε 6,9 εκατ. στρέμματα δασωμένων αγρών.

      Μόνον για τις εκτάσεις για τις οποίες το δημόσιο κατέχει τίτλους θα προβάλλει ιδιοκτησιακά δικαιώματα τονίζεται στην εγκύκλιο του ΥΠΕΝ για την εφαρμογή του νέου νόμου ν. 4915/2022 για τους δασωμένους αγρούς, που αφορά σε 6,9 εκατ. στρέμματα, τα οποία λόγω της εγκατάλειψης των γεωργικών δραστηριοτήτων μετατράπηκαν σταδιακά σε δασικές εκτάσεις, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η κυριότητά τους.
      Η εγκύκλιος του ΥΠΕΝ δίνει οδηγία για τις περιπτώσεις εκτάσεων για τις οποίες το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου, τότε η αρμόδια Δασική Υπηρεσία να χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένου να μεταβιβάσει την έκταση, σχετική «Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου».
      Αντιρρήσεις και αιτήσεις για δασωμένους αγρούς
      Στην ίδια εγκύκλιο επισημαίνεται για τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι αφενός μεν  έχουν ασκήσει αντίρρηση κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη και παράλληλα έχουν καταθέσει αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου, με αντικείμενο τον ειδικότερο χαρακτηρισμό ως δάσους ή δασικής, έκτασης, που εμφαίνεται ως δασωμένος αγρός στον δασικό χάρτη,  ότι έχουν ακολουθήσει «αντιφατική διαδικασία». Ταυτοχρόνως δίνονται οδηγίες για αυτές τις περιπτώσεις να γίνεται αποδεκτή από τη Δασική Υπηρεσία αυτή η διαδικασία, ανεξαρτήτως της σειράς που ακολουθήθηκε και η Επιτροπή Δασολογίου να εξετάζει την αίτηση, αφού αυτή άλλωστε (η επιτροπή) έχει την αρμοδιότητα για τον ειδικότερο χαρακτηρισμό των περιλαμβανομένων στον αναρτημένο δασικό χάρτη περιοχών δασικού χαρακτήρα.
      Δασικοί χάρτες και Κτηματολόγιο
      Στην Ελλάδα περίπου το 6% της συνολικής έκτασης των Δασικών Χαρτών αντιστοιχεί σε δασωμένων αγρούς. Μάλιστα οι περιοχές με το υψηλότερο ποσοστό δασωμένων αγρών είναι: Αρκαδία, Μεσσηνία, Ιωάννινα, Εύβοια, Λακωνία, Ηλία, Αχαιέ, Δράμα και Μαγνησία. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι στο Κτηματολόγιο να φαίνονται πάνω από 6 εκατομμύρια στρέμματα ως Δασωμένοι Αγροί και να διεκδικούνται σήμερα ιδιοκτησιακά από το Ελληνικό Δημόσιο.
      Η νέα εγκύκλιος του ΥΠΕΝ για τους δασωμένους αγρούς
      Η νέα εγκύκλιος, που υπογράφει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Αμυράς, παρέχει οδηγίες στις Δασικές Υπηρεσίες για το χειρισμό θεμάτων που αφορούν τους δασωθέντες αγρούς, σύμφωνα με το νέο νόμο 4915/2022.
      Συγκεκριμένα η νέα εγκύκλιος με θέμα: «Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 67 του ν. 998/1979 για τους δασωμένους αγρούς, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του με το άρθρο 93 του ν. 4915/2022 (Α΄ 63)» αναφέρει τα  εξής.
      Με αφορμή ερωτήματα που υπεβλήθησαν στην Υπηρεσία μας, σχετικά με την εν θέματι διάταξη του άρθρου 67, όπως ισχύει μετά την πρόσφατη αντικατάστασή της με το ν. 4915/2022, παρέχουμε τις κάτωθι οδηγίες:
      1.Με τις ως άνω διατάξεις ρυθμίζεται αφενός μεν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων, οι οποίες αποδεδειγμένα στο παρελθόν είχαν αγροτική μορφή και δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης, αφετέρου δε η προστασία και η διαχείριση αυτών αναλόγως της μορφής των εκτάσεων αυτών στις Α/Φ των ετών 1945 ή 1960 και σήμερα.
      Ειδικότερα καταργείται η μέχρι τούδε προβλεπόμενη διοικητική διαδικασία για την αναγνώριση των εν λόγω εκτάσεων ως ιδιωτικών επί τη βάσει τίτλων ιδιοκτησίας οι οποίοι ανάγονται πριν από την 23η Φεβρουαρίου 1946 (ημερομηνία εισαγωγής του Αστικού Κώδικα) και ορίζεται ρητά ότι το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί των εν λόγω εκτάσεων, εκτός αν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας επ’ αυτών βάσει τίτλου.
      Περαιτέρω δε όσον αφορά τη διαχείριση και την προστασία προβλέπεται η υπαγωγή των εν λόγω εκτάσεων στη δασική νομοθεσία, εφόσον σήμερα φέρουν μορφή δάσους της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (παρ. 2 άρθρου 67), άλλως η εξαίρεση αυτών εφόσον φέρουν μορφή δασικής έκτασης (παρ. 3 άρθρου 67).
      2.Πεδίο εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 67
      Στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης υπάγονται εκτάσεις (α) οι οποίες εμφαίνονται ως αγροτικές στις Α/Φ του 1945 ή εφόσον αυτές δεν είναι ευκρινείς του έτους 1960, και δασώθηκαν μεταγενέστερα λόγω εγκατάλειψης ανεξάρτητα από τη μορφή που απέκτησαν αργότερα και (β) επί των οποίων το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου ή δεν είναι καταγεγραμμένες ως δημόσια κτήματα.
      Επομένως για την εφαρμογή της διάταξης και μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου που προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επί έκτασης, που εμφανίζεται ως ΑΔ στον αναρτημένο ή κυρωμένο δασικό χάρτη, εξετάζεται από το Δασάρχη (ή τον Δ/ντή Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) η τυχόν ύπαρξη τίτλων ιδιοκτησίας του Δημοσίου (από διαθήκη, δωρεά, δικαστική απόφαση κ.λπ.) ή η τυχόν καταγραφή της έκτασης στο βιβλίο δημοσίων κτημάτων ή η τυχόν υπαγωγή της στην κυριότητα του Δημοσίου εξ άλλης αιτίας π.χ. ως κοινόχρηστης ή διαθέσιμης εποικιστικής έκτασης.
      Με την ανωτέρω αίτηση συνυποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο απόσπασμα του οικείου δασικού χάρτη με εντοπισμένη την υπόψη έκταση επ’ αυτού ή στοιχεία εντοπισμού της, όπως τοπογραφικό ή κτηματολογικό διάγραμμα ή συντεταγμένες κορυφών, καθώς και Βεβαίωση από την οικεία Κτηματική Υπηρεσία ότι η έκταση δεν είναι καταγεγραμμένη ως δημόσιο κτήμα.
      Σε περίπτωση που το ελέγχον όργανο (Δασάρχης ή ο Δ/ντής Δασών εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στην περιφερειακή ενότητα) διαπιστώσει την ύπαρξη στοιχείων θεμελιωτικών της κυριότητας του Δημοσίου, εκ των ανωτέρω, απαντά στον αιτούντα περί της μη δυνατότητας εξέτασης του αιτήματός του κατά τη διαδικασία του άρθρου 67 του Νόμου 998/1979 ως ισχύει.
      Άλλως, εάν δηλαδή το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου επί της εν λόγω έκτασης, τότε η αρμόδια Δασική Υπηρεσία (Δασαρχείο ή Δ/νση Δασών άνευ Δασαρχείου) χορηγεί στον ενδιαφερόμενο μετά από αίτημά του και προκειμένης της μεταβίβασης αυτής, σχετική Βεβαίωση περί της μη ύπαρξης στοιχείων θεμελιωτικών του δικαιώματος κυριότητας του Δημοσίου.
      3.Ακολούθως, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 67 του Νόμου 998/1979 ως ισχύει, κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, διαπιστώνεται ο ειδικότερος χαρακτήρας της έκτασης, προκειμένου να διακριβωθεί η υπαγωγή αυτής στην παρ. 1 ή στην παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, από την Επιτροπή Δασολογίου Περιφερειακής Ενότητας της παραγράφου 6 του άρθρου 3 του Νόμου 3208/2003 εφόσον υφίσταται αναρτημένος δασικός χάρτης (κατηγορία μορφής/κάλυψης “Δασικού Χάρτη”: ΑΔ ), άλλως με πράξη χαρακτηρισμού κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 νόμου 998/1979 ως ισχύει.
      Σε περίπτωση που η έκταση φέρει μορφή δάσους, υπάγεται στη δασική νομοθεσία, δυναμένη να διατεθεί για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, υπό τους ειδικότερους όρους και τη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 67 ή για την πραγματοποίηση έτερης επιτρεπτής επέμβασης, σύμφωνα με το Έκτο Κεφάλαιο του ν. 998/1979, όπως ισχύει.
      Άλλως, εάν δηλαδή ο δασωθείς αγρός φέρει σήμερα μορφή δασικής έκτασης, τότε εξαιρείται από τη δασική νομοθεσία, αναμορφούμενου αναλόγως του οικείου δασικού χάρτη, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Δασολογίου. Εκδιδομένης στη συνέχεια για την απομάκρυνση της δασικής βλάστησης σχετικής αδείας κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 67.
      Πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής που έχουν εκδοθεί και αφορούν εκτάσεις της παρ. 1 του άρθρου 67, ήτοι δασωμένους αγρούς επί των οποίων προκύπτει από τον κατά τα ανωτέρω έλεγχο ότι το Δημόσιο δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου ανακαλούνται, ακόμη και αν τελεσιδίκησαν δικαστικά, χωρίς να απαιτείται για την εν λόγω ανάκληση η διακρίβωση του ειδικότερου χαρακτήρα της έκτασης από την οικεία Επιτροπή Δασολογίου.
      4. Επί ειδικότερων ερωτημάτων που τέθηκαν στην Υπηρεσία μας αναφορικά με την εφαρμογή του άρθρου 67 παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες:
      -Επί του ειδικότερου ερωτήματος περί του τρόπου αντιμετώπισης μη επιτρεπτών επεμβάσεων σε εκτάσεις ΑΔ (του δασικού χάρτη) χωρίς να έχει υποβληθεί αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 67 προσήκει η ακόλουθη απάντηση: στην περίπτωση αυτή θα ερευνάται αυτεπάγγελτα η υπαγωγή της έκτασης στο άρθρο 67, προκειμένου να διακριβωθεί η συνδρομή ή μη των προϋποθέσεων για την κήρυξή της ως αναδασωτέας, ενέργεια η οποία συντρέχει σε περίπτωση υπαγωγής της υπόψη έκτασης στην παρ. 2 του ανωτέρω άρθρου και όχι στην παρ. 3 αυτού.
      -Επί του ειδικότερου ερωτήματος περί του τρόπου αντιμετώπισης περιπτώσεων κατά τις οποίες έχουν ασκηθεί αντιρρήσεις κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη και παράλληλα αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου με αντικείμενο τον ειδικότερο χαρακτηρισμό ως δάσους ή δασικής, έκτασης που εμφαίνεται ως ΑΔ στον οικείο δασικό χάρτη, θέτουμε υπόψη σας τα εξής: καταρχήν η κίνηση και των δύο ανωτέρω διαδικασιών είναι αντιφατική, δεδομένου ότι η υποβολή των αντιρρήσεων σημαίνει αμφισβήτηση του δασικού χαρακτήρα της υπόψη έκτασης, ενώ η αίτηση προς την οικεία Επιτροπή Δασολογίου συνεπάγεται καταρχήν παραδοχή του δασικού χαρακτήρα αυτής. Παρόλα αυτά, και με δεδομένο ότι δεν υφίσταται θεσμική απαγόρευση – αποκλεισμός για την επιλογή ή/και την προτεραιοποίηση των ανωτέρω διαδικασιών, μπορούν αυτές να προχωρήσουν παράλληλα ή και να προηγηθεί ακόμα η αίτηση προς την Επιτροπή Δασολογίου και η εξέτασή της από αυτή, αφού, άλλωστε αυτή (η επιτροπή) έχει την αρμοδιότητα για τον ειδικότερο χαρακτηρισμό των περιλαμβανομένων στον αναρτημένο δασικό χάρτη περιοχών δασικού χαρακτήρα, ανεξαρτήτως της πορείας αυτού (υποβολή, εξέταση αντιρρήσεων, αποφάσεις επί των αντιρρήσεων, διόρθωση, κύρωση δασικού χάρτη).
      Τέλος η διακρίβωση από την οικεία Επιτροπή Δασολογίου του ειδικότερου χαρακτήρα (δάσους ή δασικής) πρώην αγρού που δασώθηκε και εν συνεχεία απέκτησε άλλη μορφή, προκειμένης της υπαγωγής της έκτασης στην παρ 2 ή στην παρ. 3 του άρθρου 67, θα διενεργείται με βάση φωτοερμηνεία αεροφωτογραφίας του έτους, που προηγείται εκείνου κατά το οποίο έλαβε χώρα η απομάκρυνση της δασικής βλάστησης, άλλως του πλησιέστερου αυτού.
      Παρακαλούμε για την πιστή τήρηση των ανωτέρω.
      Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
      ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ/
      πηγή: https://ecopress.gr

    • atsianos
      Φαντάζει αδιανόητο αλλά στις 8 Αυγούστου του 2022 εξακολουθεί να μην υπάρχει διασύνδεση ανάμεσα στο Κτηματολόγιο και τα αρχεία της ΑΑΔΕ.
      Στις 8 Αυγούστου 2022, η ΑΑΔΕ δεν μπορεί να κάνει μια διασταύρωση ρουτίνας – εκτός αν υπάρξει αίτημα στις περιπτώσεις υπόπτων φοροδιαφυγής – ανάμεσα σε ό,τι έχει δηλωθεί στην εφορία και το Ε9 και σε ό,τι έχει δηλωθεί στο κτηματολόγιο.
      Ευτυχώς, αυτό το παράδοξο τελειώνει το φθινόπωρο καθώς τα 2 συστήματα θα συνδεθούν επιτέλους ηλεκτρονικά.
      Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά. Αρχικά, το 2023 ίσως θα είναι η πρώτη χρονιά που θα εισπραχθεί το σωστό ύψος του ΕΝΦΙΑ υπό την έννοια ότι η διασταύρωση θα δείξει πολλές περιπτώσεις στις οποίες οι ιδιοκτήτες ακινήτων δήλωσαν κτίσματα κι εκτάσεις στο κτηματολόγιο αφού τα είχαν πρώτα τακτοποιήσει αλλά στη συνέχεια «αμέλησαν» να τα δηλώσουν και στο Ε9. Αυτό σημαίνει περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία γεγονός που θα δημιουργήσει περισσότερα περιθώρια για περαιτέρω μείωση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ ή την μείωση άλλων φόρων.
      Για πρώτη φορά η ΑΑΔΕ θα έχει την πλήρη εικόνα της περιουσίας του καθενός, το οποίο σημαίνει περισσότεροι δυνητικοί «στόχοι» επιβολής κατασχέσεων και πλειστηριασμών, ενδεχομένως επιπλέον έσοδα από την φορολόγηση ενοικίων, έσοδα από τεκμήρια, δημοτικά τέλη, τέλη ακίνητης περιουσία.
      Την ίδια στιγμή πολλοί ιδιοκτήτες, των οποίων οι αποζημιώσεις COVID «κόλλησαν» λόγω λαθών ή παραλείψεων , τώρα θα μπορέσουν να πάρουν τα χρήματα τους.
      Η ΑΑΔΕ αντλώντας στοιχεία από το κτηματολόγιο θα βλέπει ποιος έχει πόσες ιδιοκτησίες και που και αυτόματα θα εξετάζει αν έχουν δηλωθεί και στο Ε9. Εφόσον διαπιστώνεται ότι η δήλωση στην εφορία είναι …λειψή, ο φορολογούμενος θα καλείται για εξηγήσεις ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η Αρχή θα μπορεί οίκοθεν να επιβάλλει πρόσθετο ΕΝΦΙΑ με βάση τη δήλωση του Κτηματολογίου.
      Αν κάτι απασχολεί την ΑΑΔΕ είναι μην υπάρχουν λάθη κι αστοχίες στα στοιχεία που θα λάβει από το Κτηματολόγιο  διότι τότε ο προσδιορισμός επιπλέον φόρου θα είναι από δύσκολος έως αδύνατος.
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22330/η-ααδε-συνδέεται-με-το-κτηματολόγιο-τι

    • Pavlos
      Του Eduardo Porter
      Αφού περιορίσουμε τον πληθωρισμό, μετά τι;
        Έχουμε χάσει από τα μάτια μας το συγκεκριμένο ερώτημα τον τελευταίο χρόνο, παγιδευμένοι στο "δράμα" ενός σπιράλ ανόδου των τιμών πρωτοφανούς στο μεγαλύτερο μέρος των ζωών μας. Όμως, είτε η Fed έχει συντρίψει την οικονομία οδηγώντας την σε ύφεση είτε εξακολουθεί να καταφέρνει να σχεδιάσει την ήπια προσγείωση, είναι πιθανό να βγούμε από αυτό το ιστορικό επεισόδιο συναντώντας ένα δύσκολο οικονομικό τοπίο, το οποίο θα παρουσιάζει προβλήματα για τα οποία δεν θα διαθέτουμε άμεσες λύσεις.
      Φαίνεται να βρισκόμαστε στην έξοδο. Οι επενδυτές στις αγορές ομολόγων αναμένουν μετριασμό του πληθωρισμού σε ένα-δυο χρόνια. Παρά τις αναταράξεις στην Κίνα, οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες φαίνεται να ανακάμπτουν από το σοκ της πανδημίας. Η Fed αυξάνει τα επιτόκια αρκετά μανιωδώς και τα τελευταία απομεινάρια από τους τεράστιους κύκλους δημοσιονομικής τόνωσης της ζήτησης εξασθενούν, περιορίζοντας τις προσωπικές αποταμιεύσεις. Η ανάπτυξη των θέσεων εργασίας επιβραδύνεται.
      Το τέλμα της "νέας κανονικότητας"
      Το πρόβλημα είναι ότι η νέα κανονικότητα θα μας οδηγήσει πίσω σε μια εκδοχή της τρύπας στην οποία βρισκόμασταν νωρίτερα: ένα τέλμα συρρικνούμενου εργατικού δυναμικού και χαμηλών επενδύσεων, στάσιμων μισθών και αχαλίνωτης ανισότητας που στόμωναν την ευημερία για χρόνια.
      Το κρίσιμο οικονομικό ερώτημα –από πού έρχεται η ανάπτυξη;– θα γίνει ακόμη πιο δύσκολο εάν η ενέργεια παραμείνει ακριβή και η Κίνα σταματήσει να αναπτύσσεται σαν αναδυόμενη αγορά και αρχίσει να επιβραδύνεται σαν ανεπτυγμένη.
      Σε αντίθεση με τις πληθωριστικές κρίσεις - ένα πρόβληματο οποίο η Federal Reserve και άλλες κεντρικές τράπεζες έχουν μάθει πώς να αντιμετωπίζουν, αυξάνοντας το βασικό τους επιτόκιο - το σενάριο για την μετα-πληθωριστική περίοδο είναι δύσκολο να διαγνωστεί, πόσο μάλλον να αναγνωστεί σωστά.
      Η γήρανση συρρικνώνει το μέγεθος του εργατικού δυναμικού, αυξάνοντας τα ποσοστά του εξαρτώμενου τμήματος του πληθυσμού όχι μόνο στις πλούσιες χώρες, αλλά και στην Κίνα.
      Αυτή η δυναμική βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών από τις κακοτυχίες μας, οι οποίες καθυστερούν την οικονομική ανάπτυξη. Είναι ο βασικός μοχλός της λεγόμενης "κοσμικής στασιμότητας", η οποία πριν από την Covid-19 θεωρείτο η κύρια οικονομική πρόκληση της εποχής μας: ένας συνδυασμός υψηλών αποταμιεύσεων και άτονων επενδύσεων οι οποίες μας είχαν οδηγήσει σε πεισματικά χαμηλή ανάπτυξη, μαζί με πεισματικά χαμηλό πληθωρισμό και πεισματικά χαμηλά πραγματικά επιτόκια.
      Η στασιμότητα φαίνεται πιθανό να μείνει μαζί μας. Ο Olivier Blanchard, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δίνει έμφαση στο πώς εργαζόμενοι που αναμένουν να περάσουν μεγαλύτερο τμήμα της μεγαλύτερης σε διάρκεια ζωής τους σε φάση συνταξιοδότησης ξοδεύουν ολοένα και λιγότερα και αποταμιεύουν ολοένα και περισσότερα. Τα χαμηλότερα ποσοστά γονιμότητας ωθούν προς την ίδια κατεύθυνση, μειώνοντας το μελλοντικό εργατικό δυναμικό σε σχέση με το σύνολο των συνταξιούχων.
        Θα ήταν δύσκολο να λυθεί αυτό το παζλ ακόμα κι αν όλοι συμφωνούσαν στα βασικά χαρακτηριστικά του. Προσπαθώντας - όπως όντως έκανε - να εξομαλύνει την οικονομία αγοράζοντας μακροπρόθεσμο χρέος, η Fed έπεφτε έξω - προς τα κάτω - στους στόχους της για τον πληθωρισμό για χρόνια. Η ανάπτυξη απογοήτευε σταθερά για μια δεκαετία μετά τη χρηματοοικονομική κρίση και τα επιτόκια παρέμεναν στον "πάτο".
      Ορισμένοι οικονομολόγοι προέκριναν ως λύση πολύ περισσότερες κρατικές δαπάνες, οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της ζήτησης. Αυτό το επιχείρημα είναι απίθανο να συνεχίσει να διατυπώνεται ευρέως, αφού τα μεγάλα πακέτα δημοσιονομικής τόνωσης του 2020 και του 2021 συνέβαλαν σε μια ανεξέλεγκτη έκρηξη πληθωρισμού η οποία δεν είχε παρατηρηθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες.
      Γρίφος
      Επιπλέον, δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια ομοφωνία όσον αφορά τη διάγνωση. Άλλοι σχετιζόμενοι παράγοντες παίζουν επίσης ρόλο: η εισοδηματική ανισότητα πιθανότατα μείωσε τις δαπάνες και αύξησε τις αποταμιεύσεις, το ίδιο και η εταιρική συγκέντρωση. Μια αυξημένη αντίληψη κινδύνου - λόγω πανδημιών, γεωπολιτικών ανατροπών και επιμήκυνσης των εφοδιαστικών αλυσίδων, αλλά και ρυθμιστικής αβεβαιότητας - έχει επίσης πιθανότατα επηρεάσει τις επενδύσεις. Και η απο-παγκοσμιοποίηση, εάν πράγματι συνεχιστεί ως τάση, πιθανότατα θα ωθήσει περαιτέρω τις τιμές προς τα πάνω και την οικονομική ανάπτυξη προς τα κάτω.
      Οι άνθρωποι δεν μπορούν καν να συμφωνήσουν για το πώς θα κινηθεί η γήρανση στο μέλλον. Μερικοί οικονομολόγοι στο ΔΝΤ υποστηρίζουν ότι όπως ακριβώς η δημογραφική φούσκα που παρήχθη από τη γενιά των boomer διατήρησε τον πληθωρισμό σχετικά χαμηλά για 40 χρόνια, καθώς αυτοί εργάζονταν και αποταμίευαν για τη συνταξιοδότηση, θα ωθήσει τώρα τον πληθωρισμό προς τα πάνω, καθώς οι ίδιοι θα εγκαταλείπουν το εργατικό δυναμικό και θα ξοδεύουν όσα μάζευαν για χρόνια στη "φωλιά" τους.
      Ο Charles Goodhart του London School of Economics δείχνει χονδρικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Η περίοδος του χαμηλού πληθωρισμού περίπου από το 1980 ήταν μια ιστορική ακραία τιμή, λέει, κυρίως λόγω της αύξησης της δεξαμενής εργασίας και βασικά λόγω της ενσωμάτωσης του τεράστιου εργατικού δυναμικού της Κίνας στις παγκόσμιες αγορές. Αυτή η δημογραφική δυναμική αντιστρέφεται τώρα – επιφέροντας χαμηλή ανάπτυξη και υψηλότερες τιμές.
      Συντάξεις και παραγωγικότητα
      Τι κάνουν λοιπόν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής με όλα αυτά; Ένας μπαλαντέρ ο οποίος θα μπορούσε να μετριάσει το πλήγμα είναι η αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης. Η πολιτική αυτή, ωστόσο, δεν είναι εύκολη (βλ. τα πολιτικά παθήματα του Μακρόν στη Γαλλία). Η ταχύτερη αύξηση της παραγωγικότητας θα βοηθούσε. Κάπως απρόσμενα, οι Daron Acemoglu και Pascual Restrepo του MIT ανακάλυψαν ότι οι κοινωνίες οι οποίες γερνούσαν γρηγορότερα γνώριζαν υψηλότερη ανάπτυξη, ίσως λόγω περισσότερων επενδύσεων στον αυτοματισμό.
      Όπως μετράται, ωστόσο, η αύξηση της παραγωγικότητας απέχει πολύ από το να είναι θεαματική. Η άνοδος η οποία σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας φαίνεται απίθανο να διατηρηθεί, λέει ο John Fernald του παραρτήματος της Federal Reserve στο Σαν Φρανσίσκο.
      Όσον ενθουσιασμό και να προκαλούν καινοτομίες τύπου CRISPR και Tesla, η τεχνολογική πρόοδος φαίνεται κάπως "κολλημένη", σε σύγκριση τουλάχιστον με το πιο μακρινό παρελθόν.
      πηγή: https://www.capital.gr (Bloomberg Opinion)

×
×
  • Δημιουργία Νέου...