Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • IDnews
      Παράταση για έναν ακόμη χρόνο και συγκεκριμένα έως το τέλος του 2025, θα λάβει η αναστολή ΦΠΑ στα νεόδμητα ακίνητα, όπως ανακοίνωσε μιλώντας στο συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
      Η παρέμβαση αυτή εντάσσεται σε μία προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει την προσφορά κατοικίας την αγορά, που σήμερα αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο υπουργός «διότι πάνω απ’ όλα θεωρούμε ότι η έλλειψη στέγης αντιμετωπίζεται πρωτίστως με παραγωγή στέγης».
      Όμως οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης δεν μένουν εκεί. Επίσης έχει αποφασιστεί να αυξηθεί ο αριθμός των δόσεων για την εξόφληση του ΕΝΦΙΑ. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν εφέτος να εξοφλήσουν τον Φόρο σε 11 αντί για 10 δόσεις με την πρώτη να καταβάλλεται στο τέλος Απριλίου, αντί για το τέλος Μαΐου.
      Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ τις επόμενες ημέρες θα ανοίξει η πλατφόρμα μέσω της οποίας οι φορολογούμενοι θα κερδίσουν έκπτωση 10% στον ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που έχουν ασφαλίσει για φυσικές καταστροφές και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία η ΑΑΔΕ θα ξεκινήσει την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ με στόχο τα νέα εκκαθαριστικά να φτάσουν στους φορολογούμενους τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου.
      Όπως τόνισε ο διοικητής της ΑΑΔΕ μιλώντας στο συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, «στόχος για εφέτος είναι ο ΕΝΦΙΑ να ανοίξει ένα μήνα νωρίτερα ώστε να πληρωθεί σε 11 δόσεις αντί για 10». Αυτό σημαίνει ότι η πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να καταβληθεί στο τέλος Απριλίου, αντί για τέλη Μαΐου, και η τελευταία στα τέλη Φεβρουαρίου του 2025.
      Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΦΠΑ 24% επιβλήθηκε στις αγοραπωλησίες ακινήτων το 2006 και αφορούσε ακίνητα με άδεια οικοδομής από την 1η Ιανουαρίου 2006 και μετά, με εξαίρεση την αγορά πρώτης κατοικίας.
      Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν φοροαπαλλαγές για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που θα βάλουν ενοικιοστάσιο σε κλειστά ακίνητα όπως προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ σημειώνοντας: επισημαίνοντας ότι «είναι κάτι που έχουμε συζητήσει στο υπουργείο. Είναι μία πρόταση που δεν μπορεί εύκολα να απορριφθεί. Έχω δώσει οδηγίες στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου να κάνουν τις σχετικές μελέτες, ώστε να δούμε και με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τον πραγματικό αριθμό των ακινήτων και να κάνουμε με βάση τα στοιχεία αυτά μία ανάλυση κόστους-οφέλους. Προκειμένου να είμαστε σίγουροι από τον έλεγχο και τις διασταυρώσεις που θα κάνουμε, τόσο τον πραγματικό αριθμό των κενών διαμερισμάτων αλλά και για όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους. Έτσι ώστε η απόφαση που θα πάρουμε να βασίζεται σε περισσότερα δεδομένα».
      Η πρόταση των ιδιοκτητών αναφέρει ότι όσοι ιδιοκτήτες είχαν κλειστά τα ακίνητά τους όλο το 2023 ή στις 31 Δεκεμβρίου 2023 διέθεταν ανενεργό Αριθμό Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, εφόσον τα νοικιάσουν τουλάχιστον για τρία χρόνια από φέτος έως και το τέλος του 2026, δεν θα πληρώνουν φόρο εισοδήματος για τα μισθώματα που αποκτούν από τα συγκεκριμένα ακίνητα . Οι φορολογικοί συντελεστές για το εισόδημα από ακίνητα ξεκινούν από 15% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ και φτάνουν ακόμα και στο 45%.
      πηγή ΑΜΕ-ΜΠΕ

    • IDnews
      Η Protio παρουσιάζει την πιο πρόσφατη ανάλυση των τάσεων στην εγχώρια αγορά ακινήτων, εστιάζοντας στην περιοχή της Αττικής για το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
      Η έρευνα βασίζεται σε μια σειρά δεδομένων και δεικτών που αναλύθηκαν αξιοποιώντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, αποκαλύπτοντας πολύτιμες πληροφορίες για τις τάσεις στην αγορά ακινήτων. Πιο συγκεκριμένα, η χρήση αυτής της τεχνολογίας επιτρέπει μια πιο ακριβή και βαθιά κατανόηση των μεταβολών της αγοράς, καθώς και των ευκαιριών που δημιουργούνται στον τομέα των ακινήτων.
      Σε ποιες περιοχές αξίζει να επενδύσεις;
      Η έρευνα επικεντρώθηκε στην απόδοση των επενδύσεων σε διαφορετικές περιοχές, εστιάζοντας στην εκτίμηση της αξίας των ακινήτων και των δυνητικών εισοδημάτων από μισθώματα.
      Απο τα τελευταία δεδομένα της Protio, πλέον στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η  Πλατεία Αμερικής με απόδοση 7.2%, έναντι του προηγούμενου εξαμήνου που τη πρωτιά είχε  το Αιγάλεω με 8.2% απόδοση, ξεχωρίζοντας ως μια απο τις πιο ελκυστικές περιοχές για επενδύσεις. Από το βάθρο επίσης πέφτουν η Νίκαια με 7.9% και η περιοχή των Πατησίων με 7.8% και τις θέσεις καταλαμβάνουν η περιοχή Αττική με 7.1% και η πλατεία Βικτωρίας με 6.9% οι οποίες αν και με μικρότερη απόδοση από το προηγούμενο εξάμηνο (7.7% και 7.1% αντίστοιχα) ανήκουν πλέον στις τρεις πρώτες περιοχές με την υψηλότερη απόδοση. 
      Ο χάρτης των επενδύσεων σε εισοδηματικά ακίνητα διευρύνεται και με κάποιες ακόμη σημαντικές περιοχές. Ακολουθούν η περιοχή του Πολυτεχνείου με 6.7%, Περιστέρι και Κυψέλη με 6.3%, Αιγάλεω με 6%, Περισσός (Νέας Ιωνίας) και Αγια Σοφία (Πειραιά) με 5,9% και Κορυδαλλός με 5.8%. 
      Οι νέες προσθήκες προσφέρουν στους επενδυτές πληθώρα ευκαιριών σε διάφορες περιοχές της πόλης, ενισχύοντας την εικόνα μιας δυναμικής και διαφοροποιημένης αγοράς. Η αυξανόμενη ζήτηση σε ακίνητα σε όλο το χάρτη της Αττικής, άνοδος στις τιμές των ενοικίων αλλά και των ζητούμενων τιμών, καθώς και η βελτίωση των αστικών υποδομών έχουν συμβάλει στην ανοδική τάση των αποδόσεων και την αλλαγή στον χάρτη των top 10 περιοχών. 
      Σύμφωνα με την Protio οι 10 περιοχές σε Αθήνα Πειραιά που σημείωσαν την υψηλότερη απόδοση το τελευταίο τρίμηνο του 2023 είναι:
       


    • IDnews
      Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Κατηγοριών Έργων Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών του Δ΄ τριμήνου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δ΄ τριμήνου 2022, παρουσίασε αύξηση 2,9%, έναντι αύξησης 7,3% που σημειώθηκε κατά την σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών του έτους 2022 με το 2021 (Πίνακας 1).
      Ο Γενικός Δείκτης κατά το Δ΄ τρίμηνο 2023, σε σύγκριση με τον δείκτη του Γ΄ τριμήνου 2023, παρουσίασε αύξηση 0,7%, έναντι αύξησης 1,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2022 (Πίνακας 2).
      Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2023 – Δεκεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,0%, έναντι αύξησης 6,8% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα (Πίνακας 7).
      Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Κόστους Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών του Δ΄ τριμήνου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δ΄ τριμήνου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,8%, έναντι αύξησης 9,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2022 με το 2021. Ειδικότερα, η ετήσια αύξηση κατά 4,8%, οφείλεται στην
      αύξηση του Δείκτη Τιμών Υλικών κατά 5,8% και στην αύξηση του Δείκτη Τιμών Αμοιβής Εργασίας κατά 3,0% (Πίνακες 3, 5).
      Ο Γενικός Δείκτης κατά το Δ΄ τρίμηνο 2023, σε σύγκριση με τον δείκτη του Γ΄ τριμήνου 2023, παρουσίασε αύξηση 0,8%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2022. Ειδικότερα, η τριμηνιαία αύξηση κατά 0,8%, οφείλεται στην αύξηση του Δείκτη Τιμών Υλικών κατά 1,0% και στην αύξηση του Δείκτη Τιμών Αμοιβής Εργασίας κατά 0,5% (Πίνακες 4, 6).
      Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2023 – Δεκεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 6,2%, έναντι αύξησης 8,8% που σημειώθηκε κατά
      τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα (Πίνακας 8).
       
       

       

       

       
        
       


      Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Υλικών Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών, με έτος βάσης 2015=100,0 και μήνα αναφοράς τον Δεκέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση 5,6%, έναντι αύξησης 11,7% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών του έτους 2022 με το 2021 (Πίνακας 1).
      Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον δείκτη του Νοεμβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 0,3%, έναντι αύξησης 0,5% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων μηνών του έτους 2022 (Πίνακας 2).
      Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2023 – Δεκεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 7,6%, έναντι αύξησης 11,0% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκάμηνων (Πίνακας 3).
      Η χρονοσειρά των Δεικτών Τιμών Υλικών Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της ΕΛΣΤΑΤ και συγκεκριμένα στην ηλεκτρονική δ/νση:
      http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/DKT60/-

      Πίνακας 1. Ετήσιες μεταβολές Δείκτη Τιμών Υλικών Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών

      Πίνακας 2. Μηνιαίες μεταβολές Δείκτη Τιμών Υλικών Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών

      Πίνακας 3. Μεταβολές Δείκτη Τιμών Υλικών Κατασκευής Νέων Κτηρίων Κατοικιών



    • IDnews
      Επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών απέστειλε εκ νέου ο Συνήγορος του Πολίτη, Ανδρέας Ποττάκης, υπενθυμίζοντας τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που έχει εντοπίσει από την εφαρµογή των πολεοδομικών διατάξεων τα τελευταία χρόνια. Ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο ζήτημα της σύστασης και στελέχωσης των υπηρεσιών δόμησης των δήμων που οργανώθηκαν στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του Καλλικράτη, καθώς και των αντίστοιχων δυσλειτουργιών των υπηρεσιών δόμησης των δήμων που έχουν αναλάβει – δυνάμει του άρθρου 95 του ν. 3852/2010- τη διοικητική υποστήριξη των όμορων δήμων, οι οποίοι στερούνται ανάλογων υπηρεσιών.
      Με πολλαπλές παρεμβάσεις της προς τους αρμόδιους Υπουργούς, ήδη από το 2015, η Αρχή έχει επισημάνει τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων λόγω ανεπιτυχούς εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου, ελλιπούς στελέχωσης και σοβαρών οργανωτικών δυσλειτουργιών των πολεοδομικών υπηρεσιών. Παράλληλα, επισήμανε ότι το μοντέλο της διοικητικής υποστήριξης των δήμων που στερούνται υπηρεσιών δόμησης, δεν λειτούργησε αποτελεσματικά, λόγω της οριακής στελέχωσης των μητροπολιτικών δήμων που κλήθηκαν να τις υποστηρίξουν, με αποτέλεσμα να δημιουργεί «ακραία προβλήματα κακοδιοίκησης, συνιστώντας παραβίαση των αρχών της Νομιμότητας και της Χρηστής Διοίκησης».
      Ο Συνήγορος επεσήμανε την εισέτι μη αποτελεσματική αντιμετώπιση του ζητήματος για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας με διαδοχικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις, οι οποίες αποβαίνουν επιζήμιες για το αστικό και όχι μόνο περιβάλλον της χώρας, και επανέλαβε την ανάγκη εξεύρεσης ουσιαστικής και οριστικής λύσης με τη λήψη νομοθετικών και οργανωτικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να αρθούν οι σοβαρές διοικητικές δυσλειτουργίες.
      Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά το περιεχόμενο της τελευταίας επιστολής του Συνήγορου του Πολίτη:
      Προς
      κα Νίκη Κεραμέως, Υπουργό Εσωτερικών
      κ. Θεόδωρο Λιβάνιο, Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών
      κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
      κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη, Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών
      Θέμα: Καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων λόγω ανεπιτυχούς εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου, ελλιπούς στελέχωσης και σοβαρών οργανωτικών δυσλειτουργιών των υπηρεσιών δόμησης.
      Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
      Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
      Με την παρούσα επιστολή, ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο ζήτημα της σύστασης και στελέχωσης των υπηρεσιών δόμησης των δήμων που οργανώθηκαν στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του Καλλικράτη, καθώς και των αντίστοιχων δυσλειτουργιών των υπηρεσιών δόμησης των δήμων που έχουν αναλάβει -δυνάμει του άρθρου 95 του ν. 3852/2010- τη διοικητική υποστήριξη των όμορων δήμων, οι οποίοι στερούνται ανάλογων υπηρεσιών.
      Με πολλαπλές παρεμβάσεις της προς τους αρμόδιους Υπουργούς, ήδη από το 2015, η Αρχή έχει επισημάνει τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων λόγω ανεπιτυχούς εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου, ελλιπούς στελέχωσης και σοβαρών οργανωτικών δυσλειτουργιών των πολεοδομικών υπηρεσιών. Παράλληλα, επισήμανε ότι το μοντέλο της διοικητικής υποστήριξης των δήμων που στερούνται υπηρεσιών δόμησης, δεν λειτούργησε αποτελεσματικά, λόγω της οριακής στελέχωσης των μητροπολιτικών δήμων που κλήθηκαν να τις υποστηρίξουν, με αποτέλεσμα να δημιουργεί “ακραία προβλήματα κακοδιοίκησης, συνιστώντας παραβίαση των αρχών της Νομιμότητας και της Χρηστής Διοίκησης”.
      Η ως άνω διαχρονική διαπίστωση της Αρχής, συμπεριελήφθη και στις επισημάνσεις της επί του νομοσχεδίου «Έλεγχος και Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» (πλέον ν. 4495/2017) [1]. Σημειώνεται δε, ότι, με το ν. 4495/2017 προβλέφθηκε η δημιουργία νέων υπηρεσιών ελέγχου δόμησης, τα Παρατηρητήρια Δομημένου Περιβάλλοντος, χωρίς να έχει αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση των υφιστάμενων πολεοδομικών υπηρεσιών. Σύμφωνα δε με την Εγκύκλιο 1/2017 του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέχρι της συγκρότηση των Παρατηρητηρίων τις αρμοδιότητες αυτών συνεχίζουν να τις ασκούν οι υπηρεσίες που τις είχαν πριν τη δημοσίευση του νόμου, δηλαδή τα τμήματα αυθαιρέτων των Υ.ΔΟΜ.
      Επιπλέον, εκκρεμεί η εφαρμογή των διατάξεων, σύμφωνα µε τις οποίες η αρμοδιότητα ελέγχου των κατασκευών και διενέργειας σχετικών αυτοψιών ανήκει στους ελεγκτές δόμησης. Η συγκεκριμένη διαδικασία συναρτάται με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις και προβλήματα κατά τη διεκπεραίωσή της. Οι ως άνω παρατηρήσεις της Αρχής ελήφθησαν υπόψη στο ν. 4674/2020 και, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5 αυτού, προβλέφθηκε η λήξη της διοικητικής υποστήριξης των δήμων που στερούνταν υπηρεσιών δόμησης από τους όμορους μητροπολιτικούς δήμους, η οποία με συνεχείς παρατάσεις υφίστατο μέχρι την 30.6.2020 [2]. Επίσης, προβλέφθηκε η έναρξη άσκησης των αρμοδιοτήτων από όλους τους δήμους, μέσω της ανάθεσης της υποβοήθησης των Τεχνικών Υπηρεσιών και των Υπηρεσιών Δόμησης με προγραμματική σύμβαση, έως την στελέχωσή τους, στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, στους νεοσύστατους αναπτυξιακούς οργανισμούς ή/και στα Δίκτυα Δήμων.
      Περαιτέρω, με την ψήφιση του ν. 4735/2020, όλοι οι Δήμοι από την 1η Νοεμβρίου 2020 υποχρεούνταν να συστήσουν και να λειτουργήσουν Υ.ΔΟΜ. Ο Συνήγορος του Πολίτη, σε σχετική παρέμβασή του στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, επισήμανε ότι μεγάλος αριθμός Δήμων δεν θα μπορέσει, με το υφιστάμενο προσωπικό, να στελεχώσει άμεσα τις Υ.ΔΟΜ, όπως και έγινε [3].
      To ζήτημα αυτό, το οποίο σαφώς συνδέεται, μεταξύ άλλων, με την απουσία θεσμικής σταθερότητας και αφορά μεγάλο αριθμό πολιτών, έχει τεθεί υπόψη των υπουργείων σας, με σειρά επιστολών του Συνηγόρου του Πολίτη (αρ. πρωτ. Φ.1300.2/45460/03-12-2015, Φ.1300.2/8234/22- 02-2017, Φ.1300.2/48622/03-11-2017 και 271325/11449/04-03-2020), ενώ έχει αναδειχθεί και στην Ετήσια Έκθεση της Αρχής του 2020 [4].
      Με το προαναφερθέν με αρ. πρωτ. 271325/11449/04-03-2020 έγγραφό μας επί του ιδίου ζητήματος απευθυνθήκαμε στους αρμόδιους Υπουργούς και λάβαμε το με αρ. πρωτ. 37324/16.06.2020 απαντητικό έγγραφο του Υφυπουργού Εσωτερικών κ. Θ. Λιβάνιου αναφορικά με τη Διεκπεραίωση πολεοδομικών υποθέσεων και οργάνωση πολεοδομικών υπηρεσιών [5]. Στο έγγραφο αυτό είχε γίνει αναφορά στις διατάξεις 2 έως 4 του ν. 4674/2020 (ΦΕΚ 53Α) σχετικά με τη σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών και Δικτύων Δήμων για την υποβοήθηση των Δήμων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών δόμησης με προγραμματική σύμβαση κατά τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4412/2016. Η εμπειρία εφαρμογής αυτού του μοντέλου -έστω και περιορισμένη- δεν υπήρξε επιτυχής, ενώ βάσει της διάταξης του άρθρου 27 του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 5056/2023 «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» ,
      «…Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) α’ βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)], καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 1η.1.2024 από τον οικείο δήμο…».
      Στο σημείο αυτό, ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ότι εξακολουθεί, στο πλαίσιο της άσκησης της διαμεσολαβητικής του αποστολής, να λαμβάνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων έγγραφα αδυναμίας ανταπόκρισης λόγω της υποστελέχωσής τους, ενώ καθίσταται αποδέκτης αναφορών πολιτών συναφούς περιεχομένου [6].
      Η ύπαρξη υποστελέχωσης παρατηρείται και αναφέρεται ως πρόβλημα από μεγάλο αριθμό υπηρεσιών δόμησης. Το συγκεκριμένο ζήτημα αναδεικνύεται ως αφετηρία ενός σημαντικού αριθμού παρεπόμενων προβλημάτων που επηρεάζουν δυσμενώς ολόκληρη τη σχετική διοικητική διαδικασία, όπως έχουμε καταγράψει διεξοδικά στα παλαιότερα έγγραφά μας.
      Από το ευρύτερο πλέγμα προβλημάτων που εμφανίζονται κατά τη λειτουργία και από τον τρόπο λειτουργίας των ΥΔΟΜ, αναδεικνύονται κυρίως η ύπαρξη μεγάλου ή πολύ μεγάλου αριθμού εκκρεμών υποθέσεων, εκκρεμοτήτων και σοβαρών καθυστερήσεων, που δημιουργεί καταστάσεις τριβής και σύγκρουσης με τους εξυπηρετούμενους πολίτες, οι οποίοι -με βάση την ενημέρωση που μας έχει παρασχεθεί από τις Υ.ΔΟΜ.- συχνά αντιλαμβάνονται την «αντικειμενική αδυναμία έγκαιρης ενέργειας ως εκ του πονηρού ενεργούμενη», ενώ οι υπάλληλοι καθίστανται «εύκολοι στόχοι φραστικών επιθέσεων και υποτιμητικών χαρακτηρισμών».
      Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
      Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
      Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω της κρισιμότητας και της εισέτι μη αποτελεσματικής αντιμετώπισης του ζητήματος για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας με διαδοχικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις, οι οποίες αποβαίνουν επιζήμιες για το αστικό και όχι μόνο περιβάλλον της χώρας, παρακαλούμε εκ νέου, να εξετάσετε τη δυνατότητα εξεύρεσης ουσιαστικής και οριστικής λύσης ενημερώνοντας εγγράφως την Αρχή για την τυχόν ανάληψη εκ μέρους σας νομοθετικών και οργανωτικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να αρθούν οι σοβαρές προαναφερθείσες διοικητικές δυσλειτουργίες.
      Οι συνεργάτες μου και εγώ, σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας.
      Με τιμή
      Ανδρέας Ι. Ποττάκης
      Συνήγορος του Πολίτη

    • PMChris
      Οι Τοπικές Κοινωνίες και οι Περιφέρειες της Χώρας στο Επίκεντρο του Ενδιαφέροντος της Πράσινης και Ψηφιακής Μετάβασης. ΓΓΕΚ: Εμβληματική Δράση JustReDi
      Η συμμετοχή, η ενημέρωση και η δίκαιη αντιμετώπιση των τοπικών κοινωνιών και των περιφερειών της χώρας στην επιχειρούμενη «Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση» είναι ένα από τα κύρια σημεία που αναδείχτηκαν και τονίστηκαν στην Ημερίδα Ενημέρωσης της Εμβληματικής Δράσης «Ανθεκτικότητα, Συμπερίληψη, και Ανάπτυξη: Προς μια Δίκαιη, Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση των ελληνικών περιφερειών» (JustReDI, https://www.justredi.gr/). Η εναρκτήρια ημερίδα της Εμβληματικής αυτής Δράσης έγινε την Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024, στην Κεντρική Αίθουσα της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσία όλων των συμμετεχόντων στη Δράση Ερευνητικών φορέων και Πανεπιστημίων αλλά και με συμμετοχή δημόσιων θεσμικών και κοινωνικών φορέων.
      Οι σχεδιαζόμενες ταχύτατες εξελίξεις και αλλαγές τόσο σε θέματα κάλυψης των ενεργειακών αναγκών με καθαρές ενεργειακές πηγές όσο και η συνεχής ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών, παρότι διαθέτουν θετικό πρόσημο και δημιουργούν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον, επιχειρούν να μετασχηματίσουν την κοινωνία με τρόπους που ακόμη δεν μπορούν να προβλεφθούν με ακρίβεια. Η δίκαιη αλλά και επιτυχημένη μετάβαση τόσο στα ενεργειακά θέματα όσο και στην αποδοχή και ομαλή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών απαιτεί βαθύτερη γνώση και ανάλυση των συνιστωσών της, συστηματικά βήματα, καινοτομική προσέγγιση, εύστοχες πολιτικές αλλά και διαρκή αλληλεπίδραση με την κοινωνία.
      Η εν λόγω Εμβληματική Δράση υλοποιείται με τη σύμπραξη έξι ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων (ΕΚΚΕ, ΕΑΑ, ΠαΔΑ, Αθηνά, ΕΛΚΕΘΕ, ΔΙΠΑΕ) συντονίζεται από το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Next Generation EU της τάξεως των 4.915.000 ευρώ. Αντικείμενο της Ημερίδας ήταν η παρουσίαση του σχεδιασμού υλοποίησης και των αναμενόμενων αποτελεσμάτων της Δράσης, καθώς και ο προβληματισμός γύρω από τις προκλήσεις και τις προοπτικές της διττής μετάβασης στο πλαίσιο της κλιματικής κρίσης και της εξελισσόμενης ψηφιοποίησης των δραστηριοτήτων της κοινωνίας και της οικονομίας.
      Οι χαιρετισμοί του Επιστημονικού Υπεύθυνου, των προσκεκλημένων ομιλητών από την Τράπεζα της Ελλάδας, το Δήμο Αθηναίων, την πολιτική ηγεσία, επιβεβαίωσαν τη σημασία που έχουν οι στόχοι και τα αναμενόμενα αποτελέσματα της Δράσης.
      Μετά από τους χαιρετισμούς και την εναρκτήρια εισήγηση του Επιστημονικού Υπεύθυνου, που έθεσαν τα θεμέλια της Ημερίδας, ακολούθησαν δύο «στρογγυλά τραπέζια» με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων και άλλων προσκεκλημένων ομιλητών, στα οποία αφενός μεν αναδείχτηκαν τα διάφορα θεματικά πεδία της Εμβληματικής Δράσης, αφετέρου δε έγινε ουσιαστικός διάλογος και διατύπωση των διαφορετικών απόψεων σε σχέση με τους άξονες της επιχειρούμενης «δίκαιης μετάβασης» (https://www.ertflix.gr/series/ser.215736-periballon).
      Ειδικότερα, τέθηκαν πολύ ενδιαφέροντα ζητήματα, όπως ποιοι είναι οι πραγματικά ορθολογικοί και υλοποιήσιμοι στόχοι της εγκατάστασης νέων έργων ΑΠΕ στη χώρα μας, η ιδιαίτερη σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας, οι πραγματικές προοπτικές της ηλεκτροκίνησης, η μέτρηση και αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας, η ερήμωση των περιφερειών που πλήττονται από τον ενεργειακό μετασχηματισμό, η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων, οι προϋποθέσεις της διττής μετάβασης, το ποιος θα επωμισθεί το συνεπαγόμενο κόστος των αλλαγών, η ιδιαιτερότητα και οι ανάγκες των νησιωτικών περιοχών, τα οποία προκάλεσαν διαφορετικές απόψεις και προβληματισμούς αναδεικνύοντας τόσο τη σημασία όλων αυτών των ζητημάτων, όσο και τη σκοπιμότητα της υλοποίησης και του Εμβληματικού χαρακτήρα της Δράσης, που οραματίζεται να παραδώσει στην ελληνική κοινωνία πραγματικά στοιχεία, ρεαλιστικές προτάσεις, αποτελεσματικά εργαλεία και βιώσιμες πολιτικές για τον πραγματικά δίκαιο μετασχηματισμό και την επιτυχή προσαρμογή της κοινωνίας στις νέες αυτές συνθήκες.
      Την απαιτητική και εξωστρεφή αυτή Εμβληματική Δράση αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν έξη φορείς καθένας εξ αυτών με ειδική τεχνογνωσία, εξειδίκευση και εμπειρία στα θεματικά πεδία της εμβληματικής δράσης. Ειδικότερα οι συμμετέχοντες φορείς του έργου είναι δύο Πανεπιστήμια, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και τέσσερα Ερευνητικά Ιδρύματα, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, που έχει και τη συνολική ευθύνη της Δράσης, το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών και το Ερευνητικό Κέντρο ΑΘΗΝΑ. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής συμμετέχει και στις δύο κατευθύνσεις της Εμβληματικής Δράσης αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία πέντε Ερευνητικών του Εργαστηρίων (Εργ. Ήπιων Μορφών Ενέργειας και Προστασίας Περιβάλλοντος, Εργ. Αριστοποίησης Παραγωγικών Συστημάτων, Εργ. Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Συστημάτων Ηλεκτρονικής Μάθησης, Εργ. Υπολογιστικών και Ενσωματωμένων Συστημάτων, ΙοΤ & Βελτιστοποίησης και Εργ. Μάρκετινγκ & Έρευνας Αγοράς). Η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης Ερευνητικής Δράσης τοποθετείται στο τέλος του 2025.
       




    • IDnews
      Σε ξένους περνά ποσοστό άνω του 50% των ακινήτων που πωλούνται στον νομό Χαλκιδικής, με τους Βούλγαρους να κατατάσσονται πρώτοι στη λίστα των αγοραστών και ακολουθούν οι Σέρβοι, Ρουμάνοι, Έλληνες και Ισραηλινοί, ενώ οι Γερμανοί ενδιαφερόμενοι είναι κατά κύριο λόγο συνταξιούχοι που ενδιαφέρονται για αγορά μικρής εξοχικής κατοικίας, χαμηλού προϋπολογισμού.
      Αυτά επισήμανε ο συνιδιοκτήτης της Halkidiki Properties, Γιώργος Τσιγαράς, παρουσιάζοντας σε Συνέντευξη Τύπου, την εταιρεία «Rewise», της οποίας είναι CEO και λειτουργεί το πρώτο πλήρως ψηφιακό δίκτυο μεσιτών στην Ελλάδα.
      Όπως εξήγησε, από τους ξένους αγοραστές ακινήτων στη Χαλκιδική, οι Βούλγαροι είναι αυτοί που δαπανούν τα υψηλότερα ποσά, ενώ στον αντίποδα οι Ισραηλινοί έρχονται ως επενδυτές φθηνών ακινήτων, με στόχο να τα αναβαθμίσουν και να τα μεταπουλήσουν σε υψηλότερη τιμή. Την ίδια στιγμή κοιτούν και ξενοδοχειακές μονάδες προς πώληση, αρκεί να πρόκειται για ευκαιρία.
      «Οι Ισραηλινοί επενδυτές έχουν μία βασική ιδιαιτερότητα έναντι άλλων επενδυτών στην περιοχή της Χαλκιδικής, αφού αναζητούν ακίνητα σε χαμηλές τιμές, την ώρα που η ελληνική αγορά καταγράφει συνεχώς αύξηση τιμών», εξήγησε. Πάντως, το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών στην περιοχή της Χαλκιδικής, εστιάζεται κατά κύριο λόγο σε οικιστικά projects και υφιστάμενες ξενοδοχειακές υποδομές, ενώ το 10% με 15% των ζητήσεων αφορά σε αγορά οικοπέδου.
      Σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον των Σέρβων, ο κ. Τσιγαράς τόνισε ότι επιδιώκουν να αγοράζουν κατά κύριο λόγο μικρές κατοικίες με τα ποσά που διαθέτουν να κυμαίνονται από 60.000 έως 70.000 ευρώ, ενώ αντίστοιχα κινούνται και οι αγοραστές από τη Βόρεια Μακεδονία.
      Οι Βούλγαροι και Ρουμάνοι επενδυτές, σε ποσοστό 60% με 70% αναζητούν κατοικίες μέχρι €150.000 το 12% με 15% αναζητά κατοικίες του €1 εκατ. ενώ το υπόλοιπο ποσοστό προτίθεται να δαπανήσει μέχρι και €500.000. «Πάντως δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που οι ζητήσεις τους δεν έχουν χρηματική…οροφή», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.
      Για τις τουριστικές υποδομές, που κατά τον κ. Τσιγαρά καταγράφονται δεκάδες αυτές που είναι προς πώληση, το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών εστιάζει κυρίως σε υφιστάμενα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, για τα οποία θα χρειαστεί μεν ανακατασκευή, χωρίς όμως να απαιτούνται πολύχρονες καθυστερήσεις.
       
      https://www.ered.gr/real-estate-news/se-ksenoys-pososto-anw-toy-50-twn-akinhtwn-sto-n-xalkidikhs

    • IDnews
      Προς τα τέλη του Φεβρουαρίου αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το νέο πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» το οποίο αφορά χιλιάδες ιδιοκτήτες παλαιών σπιτιών και διαμερισμάτων.
      Παράλληλα όμως, έρχεται και το νέο «Εξοικονομώ 2024» για τις επιδοτήσεις στις αντλίες θερμότητας, το οποίο και αναμένεται να ξεκινήσει προς την άνοιξη.
      Πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» Όπως δήλωσε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη, το πρωί της Τρίτης στο ραδιόφωνο του Real, αναμένεται να είναι στον «αέρα» στα τέλη του Φεβρουαρίου.
      Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες η υπουργός έκανε γνωστή την είδηση ότι το πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω» θα αφορά περίπου 12.500 σπίτια.
      Εκτιμάται ότι πρόκειται να ανοίξει ειδική πλατφόρμα στην ΔΥΠΑ για τις αιτήσεις, ενώ παράλληλα ήδη έχουν γίνει γνωστά τα εισοδηματικά κριτήρια.
      Ποιοι είναι δικαιούχοι του προγράμματος «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω»
      Σε ό,τι αφορά τους δικαιούχους, αυτοί είναι οι ιδιοκτήτες ή επικαρπωτές ακινήτων με χρήση κατοικίας για ένα ακίνητό τους με χρήση κατοικίας, εφόσον:
      α) διαθέτουν την κυριότητα ή την επικαρπία του ακινήτου κατά ποσοστό που υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%),
      β) το ακίνητο έχει έκταση έως εκατό (100) τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) και βρίσκεται σε οικιστική περιοχή,
      γ) έχουν ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα που δεν υπερβαίνει τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ και διαθέτουν ακίνητη περιουσία, της οποίας η συνολική αξία δεν υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000,00) ευρώ,
      δ) το ακίνητο δεν έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο και δηλώνεται ως κενό στο έντυπο Ε2 που συνοδεύει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων ετών, και
      ε) οι δικαιούχοι δεν έχουν λάβει επιδότηση για πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακαίνισης σε ακίνητο της ιδιοκτησίας τους τα τελευταία πέντε (5) έτη και δεν έχουν ενταχθεί σε προγράμματα επιδοτούμενης ενεργειακής εξοικονόμησης για οποιοδήποτε ακίνητό τους.
      Τα ποσά και οι προϋποθέσεις
      Όπως έχει ανακοινωθεί και επισήμως, οι εντασσόμενοι στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» επιδοτούνται για την πραγματοποίηση δαπανών επισκευής και ανακαίνισης επί του ακινήτου τους, ύψους μέχρι δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, που περιλαμβάνουν τα απαιτούμενα υλικά και τις εργασίες.
      Η επιδότηση ανέρχεται στο 40% των πραγματοποιηθεισών δαπανών και χορηγείται υπό τις εξής προϋποθέσεις, οι οποίες πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά:
      α) τα σχετικά τιμολόγια εξοφλούνται ηλεκτρονικά,
      β) μετά την ανακαίνιση προχωρούν σε εκμίσθωση του ακινήτου με διάρκεια τριών (3) τουλάχιστον ετών.
      Τι γνωρίζουμε για το «Εξοικονομώ 2024»
      Για τους καυστήρες πετρελαίου, η Ε.Ε με διάταξεί της επιβάλλει στα κράτη – μέλη της, από από την 1η Ιανουαρίου 2025, να σταματήσουν να επιδοτούν τους λέβητες πετρελαίου και μέχρι το 2040 να τους έχουν απαγορεύσει εντελώς. Συνεπώς δίνεται έμφαση στις αντλίες θερμότητας.
      Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση, δίνει αυξημένη επιδότηση για τις αντλίες θερμότητας μέσα στο 2024.
      Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα ανοίξει την Άνοιξη, με ειδική πλατφόρμα όπως και τα προηγούμενα Εξοικονομώ αντίστοιχα.
      Οι δικαιούχοι και τι ισχύει μέχρι σήμερα
      Οι ιδιοκτήτες κύριας κατοικίας μπορείτε να λάβετε επιδότηση για παρεμβάσεις που εξοικονομούν ενέργεια και ενισχύουν την ενεργειακή αυτονομία της κατοικίας σας.
      Οι επιλέξιμες δαπάνες που μπορούν να επιδοτηθούν είναι:
      αντικατάσταση κουφωμάτων τοποθέτηση / αναβάθμιση θερμομόνωσης αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης / ψύξης σύστημα ζεστού νερού με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας άλλες παρεμβάσεις (σύστημα διαχείρισης smart home) Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στις κατοικίες θα πρέπει να ικανοποιούν τις ελάχιστες ενεργειακές απαιτήσεις του «Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων».
      Θα χρειαστεί να:
      Συμπληρώσετε τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet Καταχωρήσετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (e-mail) και τα απαραίτητα στοιχεία Επισυνάψετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά Τονίζεται ότι το πρόγραμμα περιλαμβάνει στάδια αξιολόγησης με συγκεκριμένα κριτήρια. Κάθε στάδιο του προγράμματος έχει συγκεκριμένες προθεσμίες.
      newsbomb.gr

    • IDnews
      Περισσότερα από 15 αρχιτεκτονικά γραφεία εμπλέκονται στο σχεδιασμό τους
      Ανακοινώθηκαν πλέον και οι 10 περιοχές που θα αποτελέσουν το μέγα έργο της Neom, το οποίο κατασκευάζεται στα βορειοδυτικά της Σαουδικής Αραβίας. Μεταξύ των έργων συμπεριλαμβάνονται ένα λιμάνι σε τεχνητό νησί, ένας «ανάποδος ουρανοξύστης», ένα χιονοδρομικό κέντρο και η πολυσυζητημένη ευθύγραμμη πόλη The Line.
      Συνολικά το μεγάλο project, θα καλύπτει 26.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα στη βορειοδυτική Σαουδική Αραβία, και περιλαμβάνει 10 διακριτές αναπτύξεις σε δέκα διαφορετικές περιοχές. 
      Από αυτές τις περιοχές, η The Line – μια ευθύγραμμη πόλη μήκους 170 χιλιομέτρων – είναι μακράν η πιο γνωστή, πιο φιλόδοξη και πιο αμφιλεγόμενη.

      The Line από τη Morphosis
      Το μακράν το πιο γνωστό και μεγαλύτερο έργο στο πλαίσιο της ανάπτυξης Neom, η The Line σχεδιάζεται ως μια πόλη για εννέα εκατομμύρια ανθρώπους, που θα εκτείνεται σε μια ευθεία 170 χιλιομέτρων στα βόρεια της χώρας.
      Σύμφωνα με τη Neom, ολόκληρη η πόλη θα περιέχεται σε δύο παράλληλους, γραμμικούς ουρανοξύστες, ύψους 500 μέτρων, σε απόσταση 200 μέτρων μεταξύ τους, των οποίων οι προσόψεις θα είναι ντυμένες με καθρέφτες.
      Η ιδέα για τη γραμμική πόλη δημιουργήθηκε από το αμερικανικό στούντιο Morphosis, με πολλούς άλλους αρχιτέκτονες να σχεδιάζουν μεμονωμένα τμήματα της πόλης.
       

      Oxagon από την BIG
      Το Oxagon, το οποίο πρόκειται να κατασκευαστεί στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας κοντά στην πόλη Duba, σχεδιάζεται ως πλωτό λιμάνι με σκοπό τη σύνδεση με πλοία που ταξιδεύουν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
      Το χαρακτηριστικό οκτάγωνο λιμάνι, το οποίο σχεδιάστηκε από το δανέζικο στούντιο BIG, θα βρίσκεται εν μέρει στην ξηρά, με μια μεγάλη πλωτή κατασκευή να προεξέχει στη θάλασσα. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές της Neom, αυτό το υπεράκτιο τμήμα θα είναι η «μεγαλύτερη πλωτή κατασκευή στον κόσμο», όταν ολοκληρωθεί.
      Μαζί με τις λιμενικές εγκαταστάσεις, η ανάπτυξη θα περιλαμβάνει τερματικό σταθμό για κρουαζιέρες και κέντρο ωκεανογραφικών ερευνών.

       
      Trojena από τους LAVA, Zaha Hadid Architects, UNStudio, Aedas, Mecanoo και Bureau Proberts
       
      Το Trojena σχεδιάζεται ως θέρετρο σκι στα βουνά της περιοχής Tabuk της Σαουδικής Αραβίας, περίπου 50 χιλιόμετρα από τον Κόλπο της Άκαμπα. Το θέρετρο κέρδισε την παγκόσμια προσοχή το 2022, όταν ανακοινώθηκε ότι είχε κερδίσει το δικαίωμα να φιλοξενήσει τους Ασιατικούς Χειμερινούς Αγώνες του 2029.
      Έχοντας σχεδιαστεί από το γερμανικό στούντιο LAVA, η ανάπτυξη θα τοποθετηθεί γύρω από μια τεχνητή λίμνη με ένα βουνό στην κορυφή ενός χιονοδρομικού κέντρου που σχεδιάστηκε επίσης από τη LAVA.
      Η ανάπτυξη θα περιλαμβάνει επίσης έναν ουρανοξύστη ύψους 330 μέτρων με το όνομα Discovery Tower, που σχεδιάστηκε από το βρετανικό στούντιο Zaha Hadid Architects, καθώς και ξενοδοχεία και άλλα αξιοθέατα, σχεδιασμένα από στούντιο όπως τα UNStudio, Aedas, Mecanoo και Bureau Proberts.

       
      Sindalah από το Luca Dini Design and Architecture
       
      Η πρώτη από τις 10 περιοχές της Neom που σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί, το Sindalah, είναι ένα πολυτελές νησιωτικό θέρετρο που βρίσκεται υπό κατασκευή στην Ερυθρά Θάλασσα, κοντά στην τοποθεσία που πρόκειται να φιλοξενήσει την πόλη The Line.
      Το νησιωτικό θέρετρο, το οποίο σχεδιάζεται από το ιταλικό στούντιο superyacht και αρχιτεκτονικής, Luca Dini Design and Architecture, αναμένεται να υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες του φέτος.
      Το θέρετρο θα περιλαμβάνει τρία μεγάλα ξενοδοχεία με 413 δωμάτια και 88 βίλες, μαζί με 333 διαμερίσματα που θα τοποθετηθούν γύρω από μια μαρίνα και πολλά γήπεδα γκολφ.

       
      Leyja από τους Shaun Killa, Mario Cucinella και Chris van Duijn
       
      Ένα από τα έξι ξενοδοχειακά θέρετρα που έχουν προγραμματιστεί να κατασκευαστούν στην ακτή του Κόλπου της Άκαμπα, το Leyja θα περιέχει μια τριάδα «πολυτελών high-end boutique ξενοδοχείων» σχεδιασμένα από τους Shaun Killa, Mario Cucinella και Chris van Duijn.
      Τα ξενοδοχεία θα βρίσκονται μέσα σε μια κοιλάδα με τείχη ύψους 400 μέτρων, με το ξενοδοχείο Adventure, σχεδιασμένο από τον συνεργάτη της OMA, Van Duijn, να αποτελείται από μια σειρά διαβαθμισμένων όγκων που εφάπτονται στην πλαγιά του βράχου.
      Ο Ιταλός αρχιτέκτονας Cucinella θα σχεδιάσει το ξενοδοχείο Oasis, το οποίο θα εμφανίζεται ως μια σειρά γεωμετρικών μορφών που αναδύονται από τους βράχους, ενώ ο ιδρυτής της Killa Design, Killa, θα σχεδιάσει το τελευταίο ξενοδοχείο, με το όνομα Wellness, το οποίο θα έχει ανακλαστικές προσόψεις, όπως εκείνες της The Line.

       
      Epicon από την 10 Design
       
      Επίσης τοποθετημένο στην ακτή του Κόλπου της Άκαμπα, το Epicon θα είναι ένας τουριστικός προορισμός που θα αποτελείται από δύο αγκαθωτούς, διασυνδεδεμένους ουρανοξύστες, σχεδιασμένους από την 10Design.
      Οι αγκαθωτοί ουρανοξύστες, που θα έχουν ύψος 225 και 275 μέτρα έκαστος, θα περιέχουν ξενοδοχεία και πολυτελείς κατοικίες και θα είναι επενδυμένοι με ατσάλι.
      Δίπλα στους ουρανοξύστες θα βρίσκεται ένα παραλιακό θέρετρο με ξενοδοχείο 120 δωματίων και 45 παραθαλάσσιες βίλες.

       
      Siranna από το Woods Bagot
       
      Μια ακόμα τουριστική ανάπτυξη στον κόλπο της Άκαμπα, το Siranna θα είναι ένα ξενοδοχείο σε σχήμα εξαγωνικού πυλώνα, σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό στούντιο Woods Bagot.
      Σχεδιασμένο για να λειτουργεί σε αρμονία με το κοντινό βουνό, το ξενοδοχείο 65 δωματίων και 35 ιδιωτικών κατοικιών θα είναι προσβάσιμο μόνο από τη θάλασσα.

       
      Utamo από το Ricardo Bofill Taller de Arquitectura
       
      Επίσης στην ακτή του Κόλπου της Άκαμπα, το στούντιο Ricardo Bofill Taller de Arquitectura σχεδιάζει έναν καθηλωτικό χώρο εκδηλώσεων που η Neom περιγράφει ως το «θέατρο του μέλλοντος».
      Ο χώρος θα είναι προσβάσιμος από μια είσοδο ύψους 64 μέτρων, ντυμένη με κλιμακωτούς πέτρινους ογκόλιθους.
      «Το Utamo, όπως μια ταινία, χρειάζεται μια δραματική στιγμή και μετά ένα σημείο καμπής», είπε ο αρχιτέκτονας Ricardo Emilio Bofill, γιος του αείμνηστου αρχιτέκτονα και ιδρυτή του στούντιο, Ricardo Bofill.

       
      Norlana από την 10 Design
       
      Με χωρητικότητα 3.000 κατοίκων και την προοπτική να λειτουργήσει ως προορισμός για γιότ, η παραθαλάσσια πόλη Norlana θα χτιστεί επίσης στα παράλια του κόλπου της Άκαμπα.
      Σχεδιασμένη από το αρχιτεκτονικό στούντιο 10 Design, η πόλη θα έχει πολλά διαμερίσματα και ξενοδοχεία, τοποθετημένα γύρω από μια μαρίνα 120 θέσεων.
      Η ανάπτυξη θα επικεντρωθεί στον αθλητισμό και θα περιλαμβάνει επίσης ένα γήπεδο γκολφ 18 οπών, ιππικό όμιλο και κλαμπ τένις.

       
      Aquellum από τους LAVA and Name Architecture
       
      Η πιο πρόσφατη και τελευταία περιοχή της Neom ήρθε να ολοκληρώσει τις 10 περιοχές που θα απαρτίζουν το project.
      Μια περιοχή που περιγράφεται ως «υπερπολυτελής ανάποδος ουρανοξύστης», το Aquellum, θα περιέχει ξενοδοχεία, καταστήματα και διαμερίσματα, τοποθετημένα γύρω από μια «υποβρύχια ανοιχτή πλατεία».
      «Το Aquelleum είναι ένας υπερπολυτελής ανάποδος ουρανοξύστης», δήλωσε ο συνιδρυτής της LAVA, Alexander Rieck. «Η πρόσοψη είναι στραμμένη προς τα μέσα αντί να κοιτάζει προς τα έξω».
      «Τα πράγματα είναι μέσα-έξω και πάνω-κάτω», συνέχισε, προσθέτοντας ότι «Κανονικά η αρχιτεκτονική εστιάζεται προς τα έξω».
       
      Πηγή Dezeen
      πηγή https://www.ered.gr/real-estate-news/ta-10-mega-project-twn-26-500-t-xlm-toy-neom

    • IDnews
      I. Η εκτός σχεδίου δόµηση (ΕΣ∆) προβλέφθηκε αρχικά στο µνηµειώδες ν.δ. της 17.7.1923 περί σχεδίων πόλεων. Το νοµοθέτηµα αυτό, έργο της βενιζελικής περιόδου, καθιέρωσε την «αρχή του σχεδιασµού» των οικισµών και βάσει αυτής οργάνωσε σύστημα πολεοδομίας για το νέο ελληνικό κράτος, γεγονός πρωτοπόρο για την εποχή και σε σύγκριση πάντοτε με ανάλογα νομοθετήματα των κεντρικών ευρωπαϊκών χωρών. Επέτρεψε μόνο κατ’ εξαίρεση την εκτός σχεδίου δόμηση και υπό καθεστώς περιορισμών, ώστε να μην οδηγεί σε δημιουργία οικισμών: «Η εκτός των ζωνών δόμησις υπόκειται εις περιορισμούς, κανονιζομένους διά Δ/τος… αποβλέποντος εις την μη ίδρυσιν συνοικισμών άνευ προηγουμένης εγκρίσεως των σχεδίων αυτών» (άρθρ.17). Ως εξαίρεση την εξειδίκευσε και το εκτελεστικό δ/γμα της 23.10.1928 (ΦΕΚ Α΄ 231), επίσης έργο της κυβερνήσεως Βενιζέλου.
      II. Ως εξαίρεση την προσέλαβε και το Συµβούλιο της Επικρατείας και την περιόρισε µε τη βοήθεια του νέου Συντάγµατος (1975). Η νοµολογία διατύπωσε µία θεµελιώδη αρχή διακρίσεως µεταξύ αστικού και υπαίθριου χώρου (Υ.Χ.), µε συνέπειες και στη δέσµη «εξουσιών» που εµπεριέχονται στο ατοµικό δικαίωµα της ιδιοκτησίας: «…από το συνδυασµό των άρθρων 24 παρ. 1 και 2 και 17 του Συντάγματος συνάγεται θεμελιώδης, από πλευράς δυνατότητας δομήσεως, διαφοροποίηση μεταξύ των περιοχών των αναπτυσσομένων με βάση οργανωμένο πολεοδομικό σχέδιο, οι οποίες προορίζονται για δόμηση, και των εκτός σχεδίου περιοχών, οι οποίες δεν έχουν ως προορισμό, κατ’ αρχήν, τη δόμηση ή την τουριστική εκμετάλλευση, αλλά την γεωργική, κτηνοτροφική και δασοπονική εκμετάλλευση και την αναψυχή του κοινού και, συνεπώς, η οικιστική εκμετάλλευση, όταν κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται, τελεί υπό αυστηρούς όρους… Στην πρώτη κατηγορία περιοχών, που προορίζονται προς δόμηση, αυτή επιτρέπεται με μόνη προϋπόθεση την τήρηση των ορισμών του σχεδίου πόλεως και των όρων και περιορισμών δομήσεως που το συνοδεύουν. Στη δεύτερη κατηγορία περιοχών… η δόμηση μόνο κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται, δυναμένη και να απαγορεύεται εν όλω ή εν μέρει ή να επιτρέπεται υπό ιδιαιτέρως αυστηρούς όρους και περιορισμούς, προσαρμοσμένους στην ιδιαίτερη φύση κάθε περιοχής» (ΣτΕ 2690/1994, 3135/2002, 3396-97/2010, 2035/2011, 665/2018, 176, 992/2023 κ.ά).
        III. Ο νοµοθέτης, δηλ. τα διαδοχικά κυβερνητικά κόµµατα, χάραξε αντίθετη γραμμή. Διεύρυνε την ΕΣΔ σταδιακά και σπασμωδικά, με αυξανόμενη δε ένταση σε περίοδο που ήδη είχαν φανεί τα καταστρεπτικά της αποτελέσματα. Αμέσως μετά το Σύνταγμα ήρθε το Διάταγμα του 1978, το οποίο μπορεί να χαρακτηρισθεί σε έναν βαθμό συντηρητικό, υπό την έννοια ότι συστηματοποίησε κάποιους κανόνες και κάποιους ευδιάκριτους περιορισμούς για τον Υ.Χ. Συγχρόνως, όμως, διατήρησε σωρεία παρεκκλίσεων από τους κανόνες. Το επόμενο βήμα έγινε με το Δ/γμα του 1985, σαφώς χαλαρότερο και σαφώς ενθαρρυντικό για την ΕΣΔ. Τα δύο «καταστατικά» νομοθετήματα έθεταν όρους και περιορισμούς δομήσεως (εμβαδό γηπέδων, συντελεστές δομήσεως, ύψη κτιρίων κ.λπ.) θεωρητικώς αυστηρότερους του «έσω χώρου», τους οποίους εν συνεχεία πρόδιδαν, με παρεκκλίσεις υπέρ ορισμένων χρήσεων και βασικώς υπέρ των χρήσεων της κατοικίας και των τουριστικών εγκαταστάσεων. Είχε δοθεί το σύνθημα του κατακερματισμού του Υ.Χ. και δη του πιο ελκυστικού, πολύτιμου και ευαίσθητου: ακτές και δάση. Ο τουρισμός ανεδεικνύετο σε «βαριά βιομηχανία» της χώρας. Αυθαίρετες ονομασίες και προπαγανδιστικοί τίτλοι των αμέσως επόμενων νομοθετημάτων προετοίμασαν την κατασκευή οικισμών, καταργώντας στην πράξη τη βασική παραδοχή του Δικαστηρίου. Η κατ’ εξαίρεσιν δόμηση αναιρείται πρώτα στην πράξη και μετατρέπεται σε κατά κανόνα δόμηση, με πρωτοπορία των χρήσεων της κατοικίας και των «τουριστικών εγκαταστάσεων», ακολουθεί δε, ή και κάποτε προηγείται, η νομοθεσία. Με αλλεπάλληλα νομοθετήματα της τελευταίας 20ετίας επιταχύνεται η οικοπεδοποίηση του Υ.Χ., προς εξυπηρέτηση ενός ακόρεστου πελατειακού συστήματος, στο κέντρο του οποίου τοποθετούνται οι τουριστικές εγκαταστάσεις, που έχουν απενταχθεί από αυτό που ονομάζουμε «βιώσιμη ανάπτυξη» (βλ. ιδίως ν. 3212/2003, άρθρ.10, ν. 4276/2014 άρθρ. 1 επ. και ν. 4759/2020 άρθρ. 31 επ.). Ο νομοθέτης επιδίδεται στην εφεύρεση νέων ειδών τουριστικών καταλυμάτων (επιπλωμένες κατοικίες, επιπλωμένες επαύλεις κ.ά. – άρθρ. 36 ν. 4759 σε συνδ. με άρθρ.1 ν. 4276), καθιερώνοντας και τη δυνατότητα πωλήσεώς τους! Ουσιαστικώς δηλαδή παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας οικισμών με ιδρυτές τους επιχειρηματίες του τουρισμού. Προστίθενται στον Υ.Χ. και οι διάφορες μορφές «ιδιωτικής πολεοδομήσεως» (ν. 2508/1997 άρθρ.24, ν. 4280/2014 άρθρ.1 επ.): δημιουργία «οικισμών» σε εκτάσεις, στην αρχή 100 στρεμμάτων και κατόπιν 50 στρεμμάτων! Ελεύθερος υπαίθριος χώρος, τετέλεσται!
      Του συρμού είναι η δημόσια έκφραση οδύνης για την επαπειλούμενη (;) καταστροφή ορισμένων «διάσημων» νησιών, ήδη κατεστραμμένων, ενώ τον ίδιο δρόμο ενθαρρύνονται να ακολουθήσουν και τα επόμενα. Τους δίνεται το νομοθετικό πλαίσιο και τους εξασφαλίζεται και ο μη έλεγχος, με τη συντήρηση καθεστώτος ανύπαρκτης πολεοδομικής διοικήσεως.
      IV. Το ΣτΕ, ρυµουλκούµενο από το κριτήριο των νόμων («όροι και περιορισμοί δομήσεως»), έχει αναλωθεί σε λύσεις ατομικών περιπτώσεων, χωρίς να μπορεί να δει και να ελέγξει συνολικά τον χώρο, απέναντι σε έναν νομοθέτη ο οποίος ελίσσεται συνεχώς (αυξήσεις – μειώσεις περιορισμών, παρεκκλίσεις, μεταβατικές διατάξεις κ.λπ.) και ο οποίος επιδιώκει σαφώς να οικοπεδοποιήσει τον Υ.Χ., χάριν των πελατειακών αναγκών των κομμάτων. Το μέχρι τώρα χρησιμοποιούμενο κριτήριο κάποιων αυστηρότερων περιορισμών στη δόμηση είναι ένα ποσοτικό κριτήριο ασύμβατο με τη διαφύλαξη του προορισμού του Υ.Χ. Η μόνη λύση, η οποία αποσιωπάται, είναι ο περιορισμός των επιτρεπομένων χρήσεων, με απαρίθμηση εκείνων που υπηρετούν τον κατά φύση προορισμό του. Το πρότυπο υπάρχει και λειτουργεί με αποτελεσματικότητα στις προηγμένες χώρες. Θεσμοθετείται με καθαρότητα στον γερμανικό Πολεοδομικό Κώδικα από το 1960 (άρθρ. 35), χωρίς οπισθοχωρήσεις. Επιτρέπονται: κτίρια που υπηρετούν α) επιχειρήσεις γεωργοκτηνοτροφικές ή δασικής οικονομίας β) τις τηλεπικοινωνίες, τον δημόσιο εφοδιασμό με ηλεκτρισμό, θέρμανση, φυσικό αέριο, νερό και τη διαχείριση υγρών αποβλήτων. Ή κτίρια που γ) λόγω των ιδιαίτερων απαιτήσεων στο περιβάλλον τους ή των δυσμενών επιπτώσεων σε αυτό ή της ιδιαίτερης αποστολής τους μπορούν να ανεγείρονται μόνο στον υπαίθριο χώρο. Προστέθηκαν επιβεβλημένες, λόγω σπουδαίας μεταβολής των συνθηκών, χρήσεις σχετικές: α) με την αιολική ενέργεια και την υδάτινη ενέργεια, β) με τη παραγωγή ενέργειας από βιομάζα – μόνο στο πλαίσιο των επιτρεπομένων χρήσεων (ανωτ.), γ) με την έρευνα και ανάπτυξη της πυρηνικής ενέργειας για ειρηνικούς σκοπούς, καθώς και τη διαχείριση των πυρηνικών αποβλήτων, δ) με την ηλιακή ενέργεια, υπό προϋποθέσεις.
      Σ’ αυτό το πρόβλημα, εθνικών διαστάσεων, απειλητικό για τη ζωή των επομένων γενεών, λύση μόνο από το Συμβούλιο της Επικρατείας μπορεί να επιχειρηθεί, με την ενεργοποίηση της βασικής του προτάσεως που έχει συναγάγει από το Σύνταγμα (Υ.Χ.: εκμετάλλευση γεωργοκτηνοτροφική, δασοπονία, αναψυχή των ανθρώπων) και τη μετάβαση της νομολογίας στο κριτήριο των χρήσεων των υπηρετικών του προορισμού του Υ.Χ. Η ιδέα υπάρχει ήδη εν σπέρματι σε ορισμένες αποφάσεις (βλ. λ.χ. ΣτΕ 1822/2002 7μ., 3858/2004). Τη μετάβαση αυτή επιτάσσει ο βασικός λόγος που ενυπάρχει στην κυρίαρχη ερμηνευτική σκέψη του ΣτΕ, η σωτηρία του εκτός των άστεων χώρου, όπου και μόνο ευδοκιμεί το πάσης αποχρώσεως φυσικό περιβάλλον (χλωρίδα – πανίδα). Συντρέχει, όμως, και άλλο ένα ζωτικό επιχείρημα: η δραματική υποχώρηση της αναπτυσσόμενης εντός του φυσικού χώρου παραγωγικότητας (γεωργική – κτηνοτροφική εκμετάλλευση, δασική οικονομία) και η ανάγκη αποκαταστάσεως των προνομίων της έναντι της «ξένης», της εχθρικής και χωροκατακτητικής οικοδομικής δραστηριότητας.
      Οι δικαστές γνωρίζουν πως οι μεγάλες αποφάσεις όλων των σπουδαίων δικαστηρίων, κατά κανόνα, δεν είναι εκείνες που συμπορεύθηκαν με την πολιτική, αλλά εκείνες που ήγειραν εμπόδια στην πολιτική.
      Άρθρο Σωτήρη Ρίζου
      *Ο κ. Σωτήρης Ρίζος είναι πρώην πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας.
      **Ακολουθώ τον όρο αυτό σύμφωνα με την έννοιά του στους αρχαίους συγγραφείς: «εν υπαίθρω, έξω υπό τον ουρανόν, ουχί υπό στέγην» βλ. Liddell – Scott – Κωνσταντινίδου, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης (έκδ. Ιωάννη Σιδέρη).
      πηγή kathimerini.gr

  • Καλώς όρισες

    Σε 2 λεπτά μπορείς να κάνεις εγγραφή στο eBuildingID.gr και να έχεις πλήρη πρόσβαση ΄σε όλο το περιεχόμενο και υπηρεσίες.

    Θα μπορείς να συμμετέχεις στον διάλογο με ερωτήσεις - απαντήσεις.

    Να κατεβάσεις χρήσιμα αρχεία και εφαρμογές από τα Download

    χωρίς υποχρέωση και Δωρεάν

  • Με μια ματιά ...

    1. 15

      Μουσική που ακούω τώρα και γενικά

    2. 0

      BIM και Μελέτη Εφαρμογής

    3. 0

      Προδιαγραφές κινητών στοιχείων που τοποθετούνται κατά την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας κ.ά.

    4. 0

      Δ- KYA - Κινητά στοιχεία σε παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας κ.α.

    5. 0

      KYA - Κινητά στοιχεία σε παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας κ.α.

  • DownLoad

  • Φώτο Γκάλερι

  • Συνδεδεμένοι (Πλήρης λίστα)

×
×
  • Δημιουργία Νέου...