Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • IDnews
      Αύξηση παρουσίασαν οι μέσες τιμές γραφείων και καταστημάτων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
      Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος το 2022 ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των τιμών γραφείων υψηλών προδιαγραφών για το σύνολο της χώρας διαμορφώθηκε σε 2,6% και των μισθωμάτων γραφείων όλων των κατηγοριών σε 1,6%.
      Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022, ο ρυθμός μεταβολής των τιμών γραφείων υψηλών προδιαγραφών για το σύνολο της χώρας διαμορφώθηκε σε 2,2% και των μισθωμάτων γραφείων σε 1,1%, σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022.
      Το 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των τιμών καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών για το σύνολο της χώρας διαμορφώθηκε σε 5,0% και των μισθωμάτων καταστημάτων όλων των κατηγοριών σε 4,6%.
      Το β΄ εξάμηνο του 2022, ο ρυθμός μεταβολής των τιμών καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών για το σύνολο της χώρας διαμορφώθηκε σε 2,4% και των μισθωμάτων καταστημάτων σε 1,8%, σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022.
      1. Δείκτες γραφείων
      Με βάση τα διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία, το 2022 οι ονομαστικές τιμές των γραφείων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 2,6% σε σχέση με το 2021 για το σύνολο της Ελλάδος, έναντι αντίστοιχης αύξησης 1,7% το 2021. Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, το 2022 οι ονομαστικές τιμές γραφείων υψηλών προδιαγραφών κατέγραψαν μέση ετήσια αύξηση 5,1% στην Αθήνα, 2,7% Θεσσαλονίκη, ενώ μειώθηκαν κατά 0,6% στην υπόλοιπη Ελλάδα.
      Κατά το β΄ εξάμηνο του 2022, οι ονομαστικές τιμές των γραφειακών χώρων υψηλών προδιαγραφών για το σύνολο της χώρας παρουσίασαν αύξηση 2,2% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022. Tο β΄ εξάμηνο του 2021, οι τιμές των γραφείων υψηλών προδιαγραφών κατέγραψαν αύξηση 1,2% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, ενώ κατά το α΄ εξάμηνο του 2022 κατέγραψαν αύξηση 0,9%. Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, το β΄ εξάμηνο του 2022 οι ονομαστικές τιμές γραφειακών χώρων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 3,7% στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, κατά 1,6% στη Θεσσαλονίκη και οριακά κατά 0,3% στην υπόλοιπη Ελλάδα, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022.
      Για το σύνολο του 2022, τα μισθώματα γραφείων, όλων των κατηγοριών, σε ονομαστικούς όρους για το σύνολο της Ελλάδος αυξήθηκαν κατά 1,6%. Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των μισθωμάτων για την Αθήνα ανήλθε σε 2,7%, στη Θεσσαλονίκη σε 5,9%, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα μειώθηκε κατά 0,5%.
      Τα μισθώματα των γραφείων, κατά το β΄ εξάμηνο του 2022, για το σύνολο της χώρας, κατέγραψαν αύξηση 1,1% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022. Οι αντίστοιχοι ρυθμοί μεταβολής των μισθωμάτων ήταν 0,6% κατά το β΄ εξάμηνο του 2021 και 0,8% κατά το α΄ εξάμηνο του 2022.
      2. Δείκτες καταστημάτων
      Με βάση τα διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία, το 2022 οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 5,0% σε σχέση με το 2021, για το σύνολο της Ελλάδος, έναντι αύξησης 2,5% το 2021. Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των τιμών ήταν 6,9% για την Αθήνα, 2,7% για τη Θεσσαλονίκη και 2,6% για την υπόλοιπη Ελλάδα.
      Το β΄ εξάμηνο του 2022, οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 2,4% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, για το σύνολο της χώρας (προσωρινά στοιχεία). Οι αντίστοιχοι ρυθμοί μεταβολής ήταν 1,9% το β΄ εξάμηνο του 2021 και 2,8% το α΄ εξάμηνο του 2022 (αναθεωρημένα στοιχεία). Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, το β΄ εξάμηνο του 2022 οι ονομαστικές τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών κατέγραψαν αύξηση 3,2% στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και 1,5% στη Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα, σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022.
      Για το σύνολο του 2022, τα μισθώματα των καταστημάτων όλων των κατηγοριών σε ονομαστικούς όρους, για το σύνολο της χώρας, κατέγραψαν μέση ετήσια αύξηση 4,6% (προσωρινά στοιχεία). Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των μισθωμάτων ήταν ο ίδιος (4,6%) τόσο για την Αθήνα όσο και για τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα.
      Κατά το β΄ εξάμηνο του 2022, τα μισθώματα των καταστημάτων αυξήθηκαν κατά 1,8% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2022 για το σύνολο της χώρας (προσωρινά στοιχεία). Οι αντίστοιχοι ρυθμοί αύξησης των μισθωμάτων ήταν 1,5% κατά το β΄ εξάμηνο του 2021 και 2,9% κατά το α΄ εξάμηνο του 2022.

    • IDforum
      Σημειώνεται ότι οι οδηγίες αφορούν στις οικοδομικές άδειες, που η πολεοδομική νομοθεσία προβλέπει (κατηγορίες τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών)  ότι εκδίδονται αυτόματα, ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες μελέτες, μετά την έκδοση της βεβαίωσης όρων δόμησης και απαιτούμενων εγκρίσεων.
      Επίσης προβλέπεται ότι ο αριθμός οικοδομικής άδειας που εκδίδεται ηλεκτρονικά, αναρτάται αμελλητί στο διαδίκτυο και επιτρέπεται η έναρξη των οικοδομικών εργασιών. Και η αρμόδια Υ.ΔΟΜ. διενεργεί υποχρεωτικά δειγματοληπτικό έλεγχο της νομιμότητας των υποβαλλόμενων μελετών και στοιχείων, σε ποσοστό τουλάχιστον 30% των οικοδομικών αδειών, που χορηγούνται με την ανωτέρω διαδικασία. Ο υποχρεωτικός δειγματοληπτικός έλεγχος διενεργείται ανά εξάμηνο για τις άδειες του παρελθόντος εξαμήνου.
      Διευκρινιστικές οδηγίες από ΤΕΕ
      Από  την Τεχνική Υποστήριξη e-ΥΔΟΜ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας εκδόθηκαν απαντήσεις σε ερωτήματα, που αφορούν στα υποχρεωτικά στοιχεία, που θα πρέπει να δηλώνονται στις Βεβαιώσεις Όρων Δόμησης, οι οποίες έχουν ως εξής:
      -Δεδομένου ότι στη Βεβαίωση Όρων Δόμησης του άρθρου 38§2 ν.4495/2017 περιλαμβάνεται ο «Έλεγχος κατηγορίας/υποπερίπτωσης αδείας», η ΥΔΟΜ οφείλει να επιβεβαιώσει τη δυνατότητα έκδοσης Οικοδομικής Άδειας στην κατηγορία, που έχει καταχωρίσει ο μηχανικός στο σχετικό πεδίο.
      -Κρίνεται σκόπιμο να συμπληρώνονται από τον μηχανικό στην ηλεκτρονική φόρμα της αίτησης τα πεδία εκείνα, που πρέπει να ληφθούν υπόψη της ΥΔΟΜ, προκειμένου η υπηρεσία να επιβεβαιώσει την ορθότητα επιλογής της καταχωρισμένης κατηγορίας.
      -Στις επιμέρους περιπτώσεις ο μηχανικός επιλέγει τάξη μεγέθους επιφανείας, χρήση, είδος εργασίας κ.α., όπως αναφέρονται στο άρθρο 36 του ν. 4495/2017, από τον συνδυασμό των οποίων επηρεάζεται η κατηγορία της προς έκδοση αδείας.
      -Τα επιτρεπόμενα, νομίμως υφιστάμενα, ρυθμισμένα μεγέθη, καθώς και οι χώροι προς νομιμοποίηση, οι νέοι χώροι και οι χρήσεις της καρτέλας Δόμηση/Χρήσεις/Θέσεις στάθμευσης, χρειάζεται να συμπληρωθούν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που οι παραπάνω επιλογές δεν αρκούν για την επιβεβαίωση της κατηγορίας.
      -Θεωρούμε ότι, εφόσον έχουν συμπληρωθεί αναλυτικά τα μεγέθη και οι χρήσεις στην καρτέλα Δόμηση/Χρήσεις/Θέσεις στάθμευσης, αποτελεί ευθύνη του μηχανικού η έκδοση της Οικοδομικής Άδειας, χωρίς τροποποιήσεις των συγκεκριμένων πεδίων, οι οποίες να έρχονται σε αντίφαση με τις επιμέρους περιπτώσεις και την κατηγορία, που έχει επιλεγεί στη βεβαίωση όρων δόμησης.
      Τα ερωτήματα για τις Βεβαιώσεις Όρων Δόμησης
      Τις απαντήσεις για τα υποχρεωτικά στοιχεία στις Βεβαιώσεις Όρων Δόμησης έλαβε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Τεχνική Υποστήριξη e-ΥΔΟΜ και δημοσιοποίησε ο Γιάννης Στρογγυλός, αναπληρωτής προϊστάμενος του τμήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών ΥΔΟΜ Χανίων, ο οποίος έθεσε και τα σχετικά ερωτήματα προς το ΤΕΕ, όπως σημειώνει «με αφορμή πολλαπλά ερωτήματα ιδιωτών μηχανικών».
      Τα ερωτήματα που έθεσε προς το ΤΕΕ ο  αν. προϊστάμενος του τμήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών ΥΔΟΜ Χανίων στα οποία έλαβε τις παραπάνω απαντήσεις είναι:
      -Εκτός από τα επιτρεπόμενα μεγέθη (κάλυψη – δόμηση- ύψος – όροφοι), θα πρέπει να δηλώνονται και τα πραγματοποιούμενα μεγέθη;
      -Θα πρέπει να δηλώνεται υποχρεωτικά η χρήση του κτιρίου;
      -Θα πρέπει να δηλώνονται όλα τα υφιστάμενα κτίρια (νόμιμα – ρυθμισμένα – προς νομιμοποίηση) με τα μεγέθη τους;
      -Όταν δηλώνονται τα πραγματοποιούμενα μεγέθη στην ΒΟΔ, τα μεγέθη αυτά είναι δεσμευτικό να είναι τα ίδια κατά την έκδοση της πράξης της οικοδομικής άδειας ή μπορούν να μεταβληθούν μέχρι του ορίου των επιτρεπομένων;
      πηγή ecopress.gr

    • IDforum
      Στον «αέρα» είναι η δόμηση στα εκτός σχεδίου πόλεως αγροτεμάχια μετά από πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, η οποία επιτάσσει όλα τα ακίνητα που βρίσκονται εκτός σχεδίου, έστω κι αν έχουν εμβαδόν άνω των 4.000 τ.μ., προϋφιστάμενα της ισχύος του του Ν. 3212/2003, να έχουν πρόσοψη 25 μέτρων σε κοινόχρηστο δρόμο αναγνωρισμένο με διοικητική πράξη αρμόδιου οργάνου.
      Ωστόσο, με ευθύνη της πολιτείας, δεν έχει οριστεί ξεκάθαρα η διαδικασία με την οποία καθορίζεται ένας δρόμος ως κοινόχρηστος, ενώ οι κατά καιρούς εγκύκλιοι από το αρμόδιο υπουργείο έχουν δημιουργείται σύγχυση, τόσο στους αρμόδιους υπαλλήλους όσο και στους ιδιώτες μηχανικούς.
      Στο πρόβλημα προσπαθεί να δώσει λύση το Υπουργείο Περιβάλλοντος με την κύρωση δικτύου κοινοχρήστων δρόμων και την σύνταξη μελετών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων που προωθεί. Όμως η διαδικασία απαιτεί τουλάχιστον μια πενταετία για να ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων εκτός σχεδίου να βρίσκονται σε ομηρία.
      Σήμερα με τις μέχρι τώρα κατευθύνσεις και οδηγίες των προγενεστέρων εγκυκλίων, δυνάμει των οποίων έχουν εκδοθεί ήδη χιλιάδες οικοδομικές άδειες, υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες δρόμων που θεωρούνται κοινόχρηστοι.
      Ποιοι δρόμοι είναι κοινόχρηστοι;
      Κοινόχρηστοι δρόμοι είναι:
      Εθνικοί δρόμοι, που ορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα. Επαρχιακοί δρόμοι, που ορίζονται με απόφαση Υπουργού Συγκοινωνιών. Δρόμοι που ενώνουν οικισμούς μεταξύ τους και με διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές οδούς και αναγνωρίστηκαν ως κύριοι ή μοναδικοί, με απόφαση νομάρχη (πριν γίνει αιρετός). Δρόμοι στο όριο του σχεδίου πόλεως, που καθορίζονται με τη κύρωση της πολεοδομικής μελέτης και έχουν τεθεί σε κοινή χρήση. Δρόμοι που επιτρέπουν τη πρόσβαση σε ακτές, αρχαιολογικούς χώρους, σημαντικά δημόσια έργα. Δρόμοι προϋφιστάμενοι του 1923. Δρόμοι που έχουν τεθεί σε κοινή χρήση με οιανδήποτε νόμιμο τρόπο. Ποιοί δρόμοι θεωρούνται ότι δημιουργήθηκαν με βούληση της πολιτείας ή με άλλο νόμιμο τρόπο;
      α) Οδοί που προβλέπονται από αναδασμό του Υπουργείου Γεωργίας ή δρόμοι που έχουν διανοιχτεί σε εκτέλεση παραχωρητηρίων του Ελληνικού Δημοσίου, αποφάσεων αναδασμού ή πράξεων απαλλοτριώσεως κατά τις διατάξεις της αγροτικής ή εποικιστικής νομοθεσίας, όπου υπάρχει σχετική πρόβλεψη ότι το αντίστοιχο τμήμα παραμένει δημόσια οδός ή δίοδος και αφήνεται στην κοινή χρήση,
      β) η καθορισμένη ζώνη παραλίας, που εξυπηρετεί τις ανάγκες κυκλοφορίας, εφόσον είναι διανοιγμένη και διαμορφωμένη οδός,
      γ) οδοί που έχουν νομίμως κατασκευαστεί με τη βούληση της πολιτείας και επιτρέπουν την πρόσβαση σε ακτές, αρχαιολογικούς χώρους, εθνικούς δρυμούς, χιονοδρομικά κέντρα ή σε σημαντικά δημόσια έργα (όπως φράγματα, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία, Δημοτικές Εγκαταστάσεις Ύδρευσης (δεξαμενές, αντλιοστάσια) και Αποχέτευσης (εργοστάσια βιολογικών καθαρισμών), Επεξεργασίας και ταφής στερεών αποβλήτων, Νεκροταφείων, Ιερών Ναών κ.λπ.).
      Πώς μπορώ με σιγουριά να γνωρίζω ότι ο δρόμος είναι κοινόχρηστος για να αγοράσω ένα αγροτεμάχιο για να κτίσω;
      Μέχρι την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών, είναι επιτρεπτή η μεμονωμένη αναγνώριση εκτός σχεδίου οδών που προϋφίστανται του 1923 και κύριων/μοναδικών δημοτικών οδών που ενώνουνοικισμούς, κατά βάση με την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά τη γνωμοδότηση του αρμόδιου ΣΥΠΟΘΑ τηςοικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
      Επειδή η διαδικασία είναι χρονοβόρα και κοστίζει ακριβά, οι ιδιώτες μηχανικοί και οι κατά τόπους πολεοδομίες εξετάζουν τα αποδεικτικά στοιχεία απο τα οποία προκύπτει ότι ο δρόμος προϋφίσταται του έτους 1923 ή εάν ο δρόμος διανοίχθηκε με νόμιμο τρόπο. Σε κάθε άλλη περίπτωση που δεν αποδεικνύεται η κοινοχρηστία, υπάρχει ο κίνδυνος της μη έκδοσης οικοδομικής άδειας ή της ακύρωσης της μετά από δικαστική απόφαση.
      Ποια αποδεικτικά ζητά σήμερα η Πολεοδομία για να εκδώσει οικοδομική άδεια σε αγροτεμάχια με πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο;
      α) Συμβόλαια ή άλλα στοιχεία, που να αποδεικνύουν ότι οι αγροτικοί δρόμοι προϋφίστανται της 16-4-24, ημερομηνίας ισχύος του Νομοθετικού Διατάγματος του 1923.
      β) Την απόφαση του Υπουργείου Γεωργίας, με την οποία έγινε ο αναδασμός σε αγροτική περιοχή.
      γ) Την χάραξη του αιγιαλού και της παραλίας, απ’ όπου να προκύπτει ότι η καθορισμένη ζώνη παραλίας εξυπηρετεί τις ανάγκες της κυκλοφορίας και εφόσον έχει τεθεί σε κοινή χρήση και είναι διαμορφωμένη οδός.
      δ) Την απόφαση του γενικού γραμματέα της οικείας Περιφέρειας, με την οποία διαπιστώνεται ότι ο δρόμος έχει κατασκευαστεί από τεχνικές υπηρεσίες του Δημοσίου και επιτρέπει την πρόσβαση σε ακτή, αρχαιολογικό χώρο, εθνικό δρόμο, χιονοδρομικό κέντρο ή σε σημαντικό δημόσιο έργο (όπως φράγματα, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία κ.λπ).
      ε) Διοικητικές Πράξεις από τις οποίες να διαπιστώνεται ότι ο δρόμος έχει κατασκευαστεί από τεχνικές υπηρεσίες του Δημοσίου.
      στ) Την απόφαση του Δικαστηρίου με την οποία κρίθηκε ως κοινόχρηστο το συγκεκριμένο τμήμα της οδού που έχει πρόσωπο η ιδιοκτησία.
      Είναι αποδεικτικό στοιχείο ότι ο Δρόμος έχει ΚΑΕΚ στο κτηματολόγιο;
      Πράγματι σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για τη σύνταξη των μελετών καταγραφής του υπάρχοντος οδικού δικτύου της χώρας (ΦΕΚ 2671/Β/31-5-2022), είναι βασικό στοιχείο κοινοχρηστίας ο δρόμος να φαίνεται σε αεροφωτογραφίες πλησιέστερης ημερομηνίας προ 27.07.1977 καθώς και να αποτυπώνεται ως δρόμος στα κτηματολογικά διαγράμματα του Εθνικού Κτηματολογίου. Όμως από μόνα τους αυτά τα στοιχεία σήμερα, και μέχρι την κύρωση του οδικού δικτύου, δεν αποτελούν αποδεικτικό στοιχείο κοινοχρηστίας του δρόμου
      Υπάρχουν δρόμοι εκτός σχεδίου, που διανοίχθηκαν από τις Κοινότητες, έχουν περάσει ΔΕΗ, ΟΤΕ, δημοτικός φωτισμός και ύδρευση και έχουν ασφαλτοστρωθεί. Αυτοί δηλαδή δεν θεωρούνται κοινόχρηστοι;
      Πράγματι υπάρχουν πολλοί αγροτικοί δρόμοι, οι οποίοι χρησιμοποιούνται ως κοινόχρηστοι «εν τοις πράγμασι», είναι ασφαλτοστρωμένοι και διέρχονται μέσω αυτών κοινόχρηστα δίκτυα, συντηρούνται από τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων, κ.λπ., όμως δεν έχουν την «πολεοδομική νομιμότητα» και δεν θεωρούνται κοινόχρηστοι εάν δεν αποδειχθεί ότι διανοίχτηκαν με νόμιμο τρόπο.
      Άφησα ένα δρόμο να περάσει μέσα από το χωράφι μου και συνεχίζει και σε άλλα χωράφια. Μπορώ τώρα να τον φράξω και να τον κλείσω;
      Οι αγροτικοί δρόμοι, που δεν αποτελούν κοινόχρηστα πράγματα, αλλά δημιουργήθηκαν με συνεισφορά των ιδιοκτητών των όμορων ακινήτων για την εξυπηρέτηση τους, παραμένουν στην κυριότητα εκείνων οι οποίοι συνεισέφεραν για τη δημιουργία τους και αποβλέπει στην εξυπηρέτηση των ιδίων. Σε περίπτωση (κάτι το συνηθισμένο) που δεν έγινε μονομερής συμβολαιογραφική δήλωση παραίτησης δικαιωμάτων κυριότητας, οι παρόδιοι ιδιοκτήτες μπορούν να αποφασίσουν χωρίς δυνατότητα αντιδράσεως από την πολιτεία ή οποιοδήποτε τρίτο για την κατάργησή τους.
      Εδώ και 30 χρόνια, για να φτάσω στο χωράφι μου, διέρχομαι από αγροτικό δρόμο ιδιωτικό και ο ιδιοκτήτης μού λέει ότι του ανήκει και θα τον κλείσει. Έχει αυτό το δικαίωμα;
      Ο δρόμος που είναι ιδιωτικός, σε περίπτωση που χρησιμοποιείται από τρίτους, θεωρείται απλώς δουλεία. Από τη στιγμή που εσείς διέρχεστε συνεχώς και αδιαλείπτως επί 20ετίας από αυτόν τον δρόμο και δεν έχετε άλλη πρόσβαση, τότε μπορείτε να ζητήσετε από το δικαστήριο την επιβολή δουλείας διόδου, έναντι αποζημιώσεως.
       
      Της ΓΡΑΜΜΑΤΗΣ ΜΠΑΚΛΑΤΣΗ,
      τοπογράφου – πολεοδόμου μηχανικού,
      baklatsi@yahoo.gr
      πηγή taxydromos.gr

    • atsianos
      Η Sungrow, η κορυφαία εταιρεία σε παγκόσμια κλίμακα στα inverter Φωτοβολταϊκών συστημάτων και τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, κατέκτησε το ess AWARD 2023 με το υδρόψυκτο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας PowerStack, το οποίο σχεδιάστηκε εστιάζοντας στις εμπορικού και βιομηχανικού επιπέδου εφαρμογές. Αυτή η σημαντική διάκριση, αποτελεί μια εξαιρετική επιβράβευση της εστίασης της Sungrow στις προηγμένες τεχνολογίες και την τεχνική καινοτομία.
      Η αυξανόμενη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στο δίκτυο δημιουργεί και πιθανά προβλήματα που αφορούν στη σταθερότητα, με τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, όπως το PοwerStack, να συμβάλουν στην ασφάλεια του δικτύου, αλλά και στη μέγιστη αξιοποίηση των ΑΠΕ. Τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας εμπορικών/βιομηχανικών εφαρμογών, εκτός από τη συμβολή τους στη σταθερότητα του δικτύου, μπορούν να μειώσουν σημαντικά το κόστος ενέργειας για τις επιχειρήσεις που θα τα εγκαταστήσουν. 
      Το ees AWARD (electrical energy storage), τιμά τα πλέον πρωτοποριακά προϊόντα και λύσεις που αφορούν σε σταθερά η κινητά συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Το σύστημα PowerStack της Sungrow, το οποίο συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των επισκεπτών στην πρόσφατη έκθεση Intersolar 2023, ξεχώρισε για την κορυφαία αποδοτικότητα, τα υψηλά στάνταρ ασφαλείας, αλλά και την ευελιξία που προσφέρει. Όλα τα παραπάνω, επιτρέπουν στο PowerStack να αποτελεί μια λύση που αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό την επένδυση που αφορά στο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, αλλά και συνολικότερα σε ένα φωτοβολταϊκό σύστημα.
      Για μέγιστη ευελξία, η χωρητικότητα του PowerStack διαμορφώνεται από τις 537 kWh και έως τις 1.146 MWh. Το σύστημα περιλαμβάνει μπαταρίες lithium-ion, σύστημα μετατροπής ενέργειας (PCS), σύστημα διαχείρισης ενέργειας (EMS) και σύστημα πυρόσβεσης (FSS). Το σύνολο των συστημάτων είναι εγκαταστημένα σε μια ολοκληρωμένη μονάδα, έτσι ώστε να είναι εύκολη η μεταφορά και η εγκατάσταση, με παράλληλο χαμηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Σε σχέση με ένα παραδοσιακό αερόψυκτο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, το PowerStack χάρη στην προηγμένη τεχνολογία υδρόψυξης, προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα χάρη στη χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας, καθώς και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
      Ο κ. Andrey Yang, ESS Sales Director της Sungrow στην Ευρώπη, ανέφερε σχετικά:
      «Η αγορά των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, αποτελεί το μέλλον για την Ευρώπη. Το υδρόψυκτο σύστημα PowerStack της Sungrow υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις για υψηλή απόδοση και ευελιξία, καθιστώντας το ιδανικό για εμπορικές και βιομηχανικές εφαρμογές. Η Ευρωπαϊκή αγορά συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας είναι ιδιαίτερα αναπτυσσόμενη, με τη Sungrow να αποτελεί πρωτοπόρο στον τομέα. Στόχος μας είναι να μεγιστοποιήσουμε την επιστροφή επί της επένδυσης (ROI) των πελατών μας, προσφέροντας κορυφαία προϊόντα και υπηρεσίες.»      
      Όπως και με το σύνολο των προϊόντων της Sungrow, το PowerStack υπερκαλύπτει τις πλέον αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας. Παράλληλα, η παρακολούθηση της λειτουργίας των στοιχείων της μπαταρίας με την εφαρμογή τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης εξασφαλίζει την καλή λειτουργία, αλλά και την έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση δυσλειτουργίας. Αντίστοιχα, η μονάδα ξεχωρίζει και για την υψηλή αντοχή της στους εξωτερικούς παράγοντες, έχοντας πιστοποίηση IP65.  
      Πηγή: https://energypress.gr/news/neo-kainotomo-systima-apothikeysis-energeias-apo-ti-sungrow-katakta-ees-award-2023

    • IDnews
      Τα ανώτατα όρια επιλέξιμων δαπανών για τις κατηγορίες επιλέξιμων παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης και τις υποκατηγορίες τους, που αναλύθηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο, αναγράφονται στον πίνακα 4.1.1 και παρουσιάζονται, ανά κατηγορία δαπάνης βάσει των ενεργειακών τους χαρακτηριστικών.
      ΚΟΥΦΩΜΑΤΑ/ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΚΙΑΣΗΣ/ΑΕΡΙΣΜΟΣ

      Περιορισμοί: 
      1. Αφορά επιλέξιμες κατοικίες/διαμερίσματα προστατευόμενα ως μέρος συγκεκριμένου περιβάλλοντος ή λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής ή ιστορικής τους αξίας, όπως διατηρητέα και εντός παραδοσιακών οικισμών κτήρια, στο βαθμό που η συμμόρφωση προς ορισμένες ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης θα αλλοίωνε κατά τρόπο μη αποδεκτό το χαρακτήρα ή την εμφάνισή τους. Στην περίπτωση αυτή, ο Ενεργειακός Επιθεωρητής θα πρέπει στο Έντυπο Καταγραφής παρεμβάσεων (Παρ. VI) να δηλώνει το συνολικό U του κουφώματος που επιτεύχθηκε με τον υαλοπίνακα που τοποθετήθηκε.
      2. Ανώτατο όριο δαπάνης ανεξαρτήτως συντελεστή θερμοπερατότητας U. Για την καταχώρηση στον πίνακα παρεμβάσεων επιλέγεται κατηγορία U I.
      3. Συμπληρωματικές παρεμβάσεις (επιλογή υποχρεωτικά σε συνδυασμό με αντικατάσταση κουφωμάτων).
      ΘΕΡΜΟΜΟΝΩΣΗ

      ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ/ΨΥΞΗΣ
      3

      Περιορισμοί:
      4. Ανώτατο όριο δαπάνης ανεξαρτήτως ισχύος. Για την καταχώρηση στον πίνακα παρεμβάσεων επιλέγεται κατηγορία ισχύος I.
      5. Η επιλέξιμη δαπάνη αφορά μόνο ένα σύστημα θέρμανσης και όχι περισσότερα των υποκατηγοριών 3.Β έως 3.ΣΤ.
      6. Με μέγιστο την τοποθέτηση 3 εξωτερικών μονάδων.
      7. Επιλέξιμη παρέμβαση μόνον όταν περιλαμβάνονται στην πρόταση αναβάθμισης η παρέμβαση εξοικονόμησης ενέργειας της κατηγορίας 3Γ ή 3Δ.
      12. Επιλέξιμη παρέμβαση μόνο ως αντικατάσταση υφιστάμενου συστήματος θέρμανσης (συμβατικών υγρών ή στερεών καυσίμων). Ο Ενεργειακός Επιθεωρητής καταγράφει στην πρόταση παρεμβάσεων (Παράρτημα II), το είδος καυσίμου του υφιστάμενου συστήματος θέρμανσης.
      ΠΑΡΟΧΗ ΖΝΧ
      4

      Περιορισμοί:
      8. Η επιλέξιμη δαπάνη αφορά μόνο ένα σύστημα παροχής ΖΝΧ και όχι περισσότερα των υποκατηγοριών 4.Α έως 4.Δ.
      9. Για όσες επιλέξιμες κατοικίες δεν υπάρχει ήδη εγκατεστημένο σύστημα ΖΝΧ με χρήση ΑΠΕ, είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση ηλιακού συστήματος για την παροχή ΖΝΧ, εκτός εάν αυτό δεν είναι εφικτό και υπάρχει σχετική τεκμηρίωση του Ενεργειακού Επιθεωρητή.
      Σημείωση:
      Σε περίπτωση που στο σύστημα θέρμανσης περιλαμβάνεται και η παροχή ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ) και ο ταμιευτήρας αποθήκευσης του ΖΝΧ είναι ενσωματωμένος στο σύστημα θέρμανσης, δεν είναι επιλέξιμες οι παρεμβάσεις 4.Α, 4.Γ, 4.Δ, ενώ γίνεται απομείωση της τιμής στην 4.Β, κατά το ποσό που αναφέρεται στον Οδηγό.
       
      ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

      Περιορισμοί:
      10. Επιλέξιμη παρέμβαση μόνον όταν περιλαμβάνονται στην πρόταση αναβάθμισης και παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας των κατηγοριών 1 έως 4. 0 Ενεργειακός Επιθεωρητής πρέπει να δηλώσει την εκτιμώμενη εξοικονόμηση ενέργειας που επιτυγχάνεται από την υλοποίηση της παρέμβασης.
      11. Έξυπνα συστήματα διαχείρισης του συστήματος θέρμανσης που τοποθετούνται στα πλαίσια της παρούσας παρέμβασης, δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα επιλέξιμα και στην υποκατηγορία 3.Α.
      ***
      Για αντικατάσταση ή νέα εγκατάσταση συστημάτων θέρμανσης σε κτήριο / κτηριακή μονάδα η προτεινόμενη μέγιστη θερμική ισχύς του συστήματος (kW), βάσει του δελτίου προϊόντος του συστήματος, δεν μπορεί να βρίσκεται σε ανώτερη κατηγορία περιοχής ισχύος του πίνακα 4.1.1 από τη κατηγορία ισχύος της μέγιστης υπολογιζόμενης (Pgen) που έχει προκύψει από τη σχέση 4.1 της Τ.Ο.Τ.Ε.Ε.-20701-1/2017 ή από τη μελέτη θέρμανσης (λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου/κτιριακής μονάδας σύμφωνα με την 1η σύσταση του ΠΕΑ). Εφόσον εγκατασταθεί σύστημα με μεγαλύτερη ισχύ που βρίσκεται σε ανώτερη κατηγορία περιοχής ισχύος του πίνακα 4.1.1 περ. 3 τότε επιλέξιμη είναι η κατηγορία ισχύος της κατηγορίας που βρίσκεται η μέγιστη υπολογιζόμενη (Pgen).
      Σε περίπτωση που στο σύστημα θέρμανσης περιλαμβάνεται και η παροχή ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ) και ο ταμιευτήρας αποθήκευσης του ΖΝΧ είναι ενσωματωμένος στο σύστημα θέρμανσης, τα ανώτατα όρια δαπάνης των υποκατηγοριών 3.Β έως 3.Δ δύναται να προσαυξάνονται κατά 1.870C για τις κατηγορίες ισχύος I-IV, κατά 2.750C για τις κατηγορίες ισχύος V-VI, και κατά 3.850C για τις κατηγορίες ισχύος VII-VIII, χωρίς υπέρβαση του ανώτατου ορίου των 22.500C. Στην περίπτωση αυτή δεν γίνεται επιλέξιμη δαπάνη στην υποκατηγορία 4.Α, 4.Γ και 4.Δ ενώ στην υποκατηγορία 4.Β μειώνονται κατά 1.870C το ανώτατο όριο ανά αίτηση.
      Στις δαπάνες των ανωτέρω πινάκων ανά ειδικότερη παρέμβαση συμπεριλαμβάνονται τυχόν:
      Πρόσθετες αναγκαίες εργασίες για την ολοκληρωμένη υλοποίηση της παρέμβασης, όπως εργασίες και πόσης φύσεως υλικά για την προσαρμογή του κουφώματος (π.χ. ειδικοί αποστάτες, ταινίες αεροστεγανότητας κ.λπ.), σκαλωσιές, επιχρίσματα, μικροεργασίες αποκατάστασης της εμφάνισης του στοιχείου στο οποίο έγινε η παρέμβαση, εργασίες αποξηλώσεων/καθαιρέσεων και η εναλλακτική διαχείριση των παραγόμενων από αυτές αποβλήτων, σήτες, απαραίτητες εργασίες και επεμβάσεις για την ορθή λειτουργία/συμπεριφορά της θερμομόνωσης (συμπεριλαμβανομένων του κόστους του θερμομονωτικού υλικού, της κόλλας και των βυσμάτων, του υαλοπλέγματος, του ασταριού και του επιχρίσματος, των οδηγών εκκίνησης και των λοιπών απαραίτητων τεμαχίων, όπως π.χ. γωνιόκρανα, κ.τ.λ., καθώς και το κόστος της εργασίας), τυχόν μικροεργασίες υποστήριξης της θερμομόνωσης (ρηγματώσεις, στεγανοποιήσεις, με τα απαραίτητα υλικά), απαραίτητες επεμβάσεις στη στέγη (π.χ. αντικατάσταση κεραμιδιών), ηλεκτρολογικές εργασίες και υλικά για την εγκατάσταση αντλίας θερμότητας, λοιπά αναγκαία συμπληρωματικά κόστη υλικών και εγκατάστασης (όπως η προμήθεια και τοποθέτηση σωληνώσεων, η προμήθεια και τοποθέτηση καπνοδόχου ανά διάμετρο σωλήνωσης, η προμήθεια και τοποθέτηση λοιπών παρελκομένων εξαρτημάτων λεβητοστασίου ανά εγκατεστημένη ισχύ συστήματος, κ.α.), κ.λπ. Το κόστος εργασίας που γίνεται στο πλαίσιο των επιλέξιμων παρεμβάσεων και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτών. Στο κόστος αυτό συμπεριλαμβάνονται τυχόν απαιτούμενες ασφαλιστικές εισφορές ΙΚΑ για τις οικοδομικές εργασίες, που βάσει της κείμενης νομοθεσίας (μη στεγασμένα επαγγέλματα), βαρύνουν τον Ωφελούμενο του Προγράμματος ως «κύριο του έργου». Στα ανωτέρω όρια επιλέξιμων δαπανών περιλαμβάνεται ΦΠΑ 24%, που αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη για το Πρόγραμμα. Εάν οι προμηθευτές υπάγονται σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ ή απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου, τότε τα ανώτατα όρια επιλέξιμων δαπανών που καθορίζονται στο παρόν Κεφάλαιο, θα μειώνονται κατά το αναλογούν ποσοστό (%) ΦΠΑ. Ως βάση της απομείωσης θεωρείται η αρχική δαπάνη προ ΦΠΑ 24%.
      Ο ανώτατος επιλέξιμος ποοϋπολονισυόε παοευθάσεων ενεργειακής αναβάθμισης με ΦΠΑ ανά αίτηση Ωφελούμενου , δεν μπορεί να υπερβαίνει:
      α) το γινόμενο του 1,10 € επί το σύνολο της εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας (kWh) όπως προκύπτει από το Α' Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης,
      β) το γινόμενο του 220 € επί την επιφάνεια κυρίων χώρων όπως αυτή προκύπτει από το έντυπο Ε9, γ) τις 22.500 €.
      Σε κάθε περίπτωση ισχύουν τα επιμέρους ανώτατα όρια ανά επιλέξιμη δαπάνη του Πίνακα 4.1.1.
      Όλα τα αρχεία για το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2023» εδώ:
       
       
      πηγή. Michanikos.gr

    • atsianos
      Σημαντική απήχηση έχει βρει στους Έλληνες καταναλωτές η δυνατότητα δραστικής μείωσης των λογαριασμών ρεύματος, αξιοποιώντας την επιδότηση που παρέχει το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη», για να εγκαταστήσουν ένα σύστημα φωτοβολταϊκού με μπαταρία.
      Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, οι αιτήσεις ξεπερνούν ήδη τις 11.000, από τις οποίες περίπου 6.500 χιλιάδες έχουν εγκριθεί. Κάτι που σημαίνει πως έχουν δεσμευθεί τα αντίστοιχα κονδύλια από τον προϋπολογισμό του προγράμματος, για την επιδότηση των ισάριθμων συστημάτων.
      Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα του προγράμματος άνοιξε την Τρίτη, 2 Μαρτίου. Όπως είχε γράψει το Insider.gr, στις πρώτες 9 ημέρες οι υπαγωγές άγγιζαν τις 3.800. Επομένως, στον περίπου ένα μήνα που έχει μεσολαβήσει, προστέθηκαν άλλες 3.000 εντάξεις περίπου.
      Καθώς δυνατότητα υποβολής αίτησης για επιδότηση έχουν μόνον οι ενδιαφερόμενοι που έχουν πρώτα υπογράψει με τον ΔΕΔΔΗΕ άδεια σύνδεσης του φωτοβολταϊκού στο δίκτυο διανομής. Έτσι, το πρώτο «κύμα» ωφελούμενων προήλθε από ενδιαφερόμενους που είχαν κατακυρώσει τη σύνδεση του συστήματός τους πριν ανοίξει η πλατφόρμα για τη διεκδίκηση ενίσχυσης.
      Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φυσιολογικό να περιορίστηκε στην πορεία ο ρυθμός των υπαγωγών, καθώς οι επόμενοι δικαιούχοι ξεκίνησαν από τις αρχές Μαρτίου από τη μηδέν τη διαδικασία, υποβάλλοντας σε πρώτη φάση αίτηση σύνδεσης του συστήματος στο ηλεκτρικό δίκτυο.
      Επαρκής ακόμη ο προϋπολογισμός
      Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» ανέρχεται σε 238 εκατ. ευρώ, όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουν μεταφέρει στο Insider.gr ειδικοί του κλάδου, το ποσό αυτό θα επαρκέσει για την επιδότηση 35.000-36.000 συστημάτων. Επομένως, με την υπαγωγή 6.500 δικαιούχων, έχει δεσμευθεί περίπου το 20% των διαθέσιμων κεφαλαίων.
      Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι, παρά το γεγονός πως κριτήριο ένταξης αποτελεί αποκλειστικά η χρονική προτεραιότητα υποβολής της αίτησης για επιδότηση, προς ώρας υπάρχει αρκετό ποσοστό των προϋπολογισμού, ώστε να διεκδικήσει κανείς χρηματοδότηση.
      Επομένως, όπως αποδεικνύεται, ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός ώστε η επιλογή του κριτηρίου της χρονικής προτεραιότητας να μην έχει ως συνέπεια να εξαντληθεί εν ριπή οφθαλμού το ποσό για επιδοτήσεις. Κι αυτό γιατί το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» έχει ιδιαιτερότητες που περιόριζαν εξαρχής τη «δεξαμενή» των υποψήφιων δικαιούχων. Κάτι που δεν ισχύει σε άλλα προγράμματα -όπως π.χ. το «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» στο οποίο οι αιτήσεις έχουν ήδη φτάσει τις 280.000- και στα οποία επελέγη η πρόκριση των ωφελούμενων με κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, καθώς ήταν δεδομένο πως θα είχαν μεγάλη απήχηση.
      Πρώτη ιδιαιτερότητα αποτελεί το κόστος ενός συστήματος φωτοβολταϊκού με μπαταρία, το οποίο ξεκινά από τα 11.500 ευρώ για ένα «μικρό» σύστημα. Επομένως, η ίδια συμμετοχή (μετά την επιδότηση) είναι τουλάχιστον 5.000 ευρώ – η οποία, μάλιστα, μόνο στην περίπτωση ενός ευάλωτου νοικοκυριού (που θα πάρει την υψηλότερη επιδότηση) αξίζει να καλυφθεί πλήρως μέσω τραπεζικού δανεισμού.
      Επίσης, έναν ακόμη περιορισμό δημιουργεί η προϋπόθεση ύπαρξης αρκετού ελεύθερου χώρου για την εγκατάσταση του συστήματος – το οποίο ακόμη και για ένα «μικρό» σύστημα είναι 130 τετ. μέτρα για ταράτσα. Επομένως, αν συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι η δέσμευση χώρου στην ταράτσα πολυκατοικίας εξακολουθεί να απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη του 100% των ιδιοκτητών, είναι εξαιρετικά απίθανο να μπορέσει ένα διαμέρισμα να αξιοποιήσει αυτή τη λύση για να μειώσει τους λογαριασμούς του.
      Κέρδος από 18.000 ευρώ
      Υπενθυμίζεται ότι δικαιούχοι είναι νοικοκυριά και αγρότες, με τους οικιακούς καταναλωτές να πρέπει υποχρεωτικά να συνδυάσουν το φωτοβολταϊκό (το οποίο επιδοτείται από 20% έως 65%) με μία μπαταρία (επιδότησης 90-100%). Για ένα νοικοκυριό με τυπική ετήσια κατανάλωση ρεύματος (4.500 kWh), ενδεδειγμένη λύση αποτελεί ένα φωτοβολταϊκό 3 kW με μπαταρία 5 κιλοβατώρων.
      Όπως έχει γράψει το Insider.gr, στην περίπτωση ωφελούμενου που δικαιούται επιδότηση 35% για το φωτοβολταϊκό και 100% για την μπαταρία, το σύστημα θα αποσβεστεί στα 6 έτη, από την οικονομία στους λογαριασμούς ρεύματος. Στα υπόλοιπα 19 χρόνια της 25ετούς σύμβασης net-metering (που θα υπογράψει με τον ΔΕΔΔΗΕ για τη λειτουργία του συστήματος), το κέρδος από την εξοικονόμηση θα ανέλθει σε 18.150 ευρώ.
      Στο σενάριο ενός νοικοκυριού με μεγαλύτερες καταναλώσεις, η βέλτιστη λύση είναι φωτοβολταϊκό μέγιστης επιδοτούμενης ισχύος (10 kW) και μπαταρία μέγιστης χωρητικότητας (10 kWh). Το κόστος θα ανέλθει στα 22.000 ευρώ, ενώ αν ο δικαιούχος έχει ατομικό εισόδημα μικρότερο από 20.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα μικρότερο από 40.000 ευρώ, η επιδότηση αγγίζει τα 11.700 ευρώ. Επομένως, θα χρειαστεί να καλψει 10.300 ευρώ με ίδια κεφάλαια.
      Η υψηλή κατανάλωση σημαίνει και υψηλή τιμή χρέωσης ρεύματος και, κατά συνέπεια, πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς. Επομένως, με την τοποθέτηση του φωτοβολταϊκού και της μπαταρίας, είναι μεγαλύτερη και η οικονομία.
      Ως συνέπεια, η απόσβεση της επένδυσης γίνεται στα 3 χρόνια, ενώ στα υπόλοιπα 22 έτη η εξοικονόμηση χρημάτων από τους λογαριασμούς ρεύματος «μεταφράζεται» σε καθαρό κέρδος 89.200 ευρώ.
      Πηγή: https://www.insider.gr/oikonomia/278482/fotoboltaika-sti-stegi-pano-apo-11000-aitiseis-6500-dikaioyhoi-ehoyn-kleidosei

    • atsianos
      «Ταφόπλακα» στην επιχειρηματολογία τεχνικών και νομικών φορέων υπέρ της διατήρησης της εκτός σχεδίου δόμησης βάζουν οι δικαστές. Όπως υποστήριξαν σε διεπιστημονική ημερίδα στο Πολυτεχνείο, τυχόν διαχωρισμός του δικαιώματος δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές με βάση την «ηλικία» του οικοπέδου για να επιτραπεί και πάλι η δόμηση σε οικόπεδα χωρίς «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένη οδό, είναι αντισυνταγματικός. Επισήμαναν δε την ανάγκη η πολιτεία να θέσει «πατριωτικό καθήκον» τη διασφάλιση της υπαίθρου, αντιστεκόμενη στην πίεση που ασκείται από ιδιοκτήτες και επαγγελματίες. Ανάλογη τοποθέτηση έγινε και για την αυθαίρετη δόμηση, επισημαίνοντας ότι η απουσία ελέγχων των «τακτοποιήσεων» οδηγεί στη δημιουργία μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων.
      Η επιστημονική ημερίδα διοργανώθηκε από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών και τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, ενώ παρέστησαν σε αυτή η πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Ευαγγελία Νίκα, ο επίτιμος πρόεδρος του ΣτΕ Δημ. Σκαλτσούνης, η πρόεδρος Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων Ζαφειρούλα Βασιλάτη και άλλοι ανώτατοι δικαστικοί. Ανάμεσα στις τοποθετήσεις, που αφορούσαν θέματα νομοθεσίας περί πολεοδομικών και δημοσίων έργων, δύο ξεχώρισαν… λόγω επικαιρότητας.
      Η πρώτη ήταν η εισήγηση του εφέτη Διοικητικών Δικαστηρίων Παράσχου Βαλδίρκα, σχετικά με την εκτός σχεδίου δόμηση. Ο δικαστής διέτρεξε τη νομοθεσία με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ για την Πάτμο, με την οποία οι πολεοδομίες ανά τη χώρα άρχισαν να «κόβουν» τις οικοδομικές άδειες σε οικόπεδα χωρίς «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένη οδό. «Ενα μέρος της κριτικής στην απόφαση του ΣτΕ οφείλεται στη διατύπωση του νόμου, σύμφωνα με την οποία (κριτική) το ελάχιστο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων αποτελεί αυτοτελή προϋπόθεση δόμησης», ανέφερε ο κ. Βαλδίρκας. «Είναι αυτονόητο όμως ότι η διάταξη αναφέρεται σε γήπεδα (σ.σ. οικόπεδα) που έχουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο. Προερχόντως γιατί θα επρόκειτο για μια αόριστη διάταξη που θα προσέκρουε στο Σύνταγμα και τους θεμελιώδεις κανόνες της εκτός σχεδίου δόμησης. Περαιτέρω, σύμφωνα με τον κώδικα βασικής πολεοδομικής νομοθεσίας, ένα γήπεδο θεωρείται ότι έχει “πρόσωπο” που το καθιστά οικοδομήσιμο όταν ο δρόμος αυτός υφίσταται νομίμως».
      Αναφερόμενος, εμμέσως πλην σαφώς, στις τοποθετήσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου, του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου, ο κ. Βαλδίρκας απέρριψε την «ερμηνεία» που οι τεχνικοί και νομικοί φορείς προσπαθούν να δώσουν, ότι η υποχρέωση «προσώπου» σε νόμιμο δρόμο δεν υφίσταται για τα οικόπεδα που «δημιουργήθηκαν» πριν από το 2003, οπότε και είχε εξειδικευτεί η ρύθμιση. «Η νομοθεσία για την εκτός σχεδίου δόμηση ορίζει ότι οι περιοχές αυτές δεν προορίζονται κατ’ αρχάς για οικοδομική εκμετάλλευση. Ο κανόνας αυτός δεν έχει χρονικό διαχωρισμό, όπως επιβεβαιώνει και η νομολογία. Ο θεσμός της εκτός σχεδίου, όσο αναχρονιστικός κι αν είναι, έχοντας κατακερματίσει τον χώρο και παρεμποδίσει κάθε προσπάθεια για ορθολογική πολεοδομική και χωροταξική σχεδίαση, άλλο τόσο ανθεκτικός στον χρόνο έχει αποδειχθεί. Θεωρώ ότι τα δικαστήρια έχουν ανταποκριθεί επιτυχώς, εξαιτίας της πολυπλοκότητας των διαφορών που καλούνται να επιλύσουν, της κοινωνικής διάστασης του φαινομένου και της πίεσης που ασκείται, αλλά και της διαχρονικής ανεπάρκειας της πολιτείας να βάλει τέλος στο φαινόμενο. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι “το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι”. Δεν μπορούμε να περιμένουμε τον αυτοπεριορισμό των ιδιοκτητών. Η πολιτεία θα πρέπει να λάβει ισχυρά μέτρα για τον περιορισμό της εκτός σχεδίου, καταλαβαίνοντας ότι το πατριωτικό της καθήκον είναι η διασφάλιση της αειφόρου ανάπτυξης. Ολα αυτά ενόψει της όποιας νέας ρύθμισης για την εκτός σχεδίου».
      Αντίστοιχη ήταν η τοποθέτηση της Ευαγγελίας Καραβέλατζη, εφέτη Διοικητικών Δικαστηρίων, για την «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων. Η δικαστής αποκάλυψε τα αίτια πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης, που «μετέφερε» τις αρμοδιότητες των Παρατηρητηρίων Δόμησης (προβλέφθηκαν νομοθετικά το 2016 αλλά ουδέποτε λειτούργησαν) στις πολεοδομίες. «Στα δικαστήρια δεν γίνονταν δεκτές οι προσφυγές ενάντια σε δηλώσεις αυθαιρέτων, καθώς σύμφωνα με τη νομοθεσία έπρεπε ο πολίτης να υποβάλει πρώτα καταγγελία στα περιφερειακά και τοπικά Παρατηρητήρια Δόμησης, τα οποία δεν έχουν συσταθεί». Επομένως, διατηρώντας τον θεσμό, χωρίς να τον ενεργοποιεί, το υπουργείο Περιβάλλοντος δυσχέραινε την προσπάθεια των πολιτών να αναζητήσουν προστασία από τον νόμο για κάποια παράνομη «τακτοποίηση».
      «Ανεξαρτήτως των ζητημάτων που ανακύπτουν από τον ν. 4495/17 (σ.σ. ο τελευταίος νόμος «τακτοποίησης»), ο νόμος αυτός μπορεί να οδηγήσει στην οριστική καταγραφή της αυθαίρετης δόμησης. Είναι επείγον όμως να τεθούν σε λειτουργία οι μηχανισμοί ελέγχου των δηλώσεων», ανέφερε. «Ειδάλλως κινδυνεύουμε να εμφανιστεί μια νέα γενιά αυθαιρέτων, τα οποία οι ιδιοκτήτες τους θα επιδιώκουν να “τακτοποιήσουν” με καταστρατήγηση των διατάξεων» (σ.σ. οι νόμοι τακτοποίησης θέτουν ως «κόκκινη γραμμή» το αυθαίρετο να έχει ανεγερθεί πριν από το 2011).
      Πηγή: news.b2green.gr

    • IDnews
      Σύμφωνα με τον Οδηγό εφαρμογής του Προγράμματος «Εξοικονομώ 2023», επιχορηγούνται από το Πρόγραμμα σε ποσοστό 100% της δαπάνης, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης σε αυτό και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου, οι ακόλουθες λοιπές δαπάνες:
      α. Το κόστος που απαιτείται για τη διενέργεια των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων και την καταχώρηση της Πρότασης Παρεμβάσεων και της Καταγραφής Παρεμβάσεων.
      Η επιλέξιμη αμοιβή ενεργειακών επιθεωρήσεων καθορίζεται ως εξής:
      Α' ΠΕΑ: για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, η αμοιβή καθορίζεται σε 75 € επαυξημένη κατά 2,50 €/m2 ωφέλιμης επιφάνειας της ιδιοκτησίας, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 400 €.
      Β' ΠΕΑ: για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, η αμοιβή καθορίζεται σε 75 € επαυξημένη κατά 2,50 €/ η2ωφέλιμης επιφάνειας της ιδιοκτησίας, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 400 €.
      β. Η επιλέξιμη αμοιβή για την κατάρτιση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας καθορίζεται ως εξής:
      Για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, η αμοιβή καθορίζεται σε 150 € επαυξημένη κατά 3,00 €/ η2ωφέλιμης επιφάνειας της ιδιοκτησίας, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 550 €.
      γ. Η επιλέξιμη αμοιβή του Τεχνικού Συμβούλου σχετικά με την υποβολή και διαχείριση της αίτησης, καθορίζεται ως εξής:
      Για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, η αμοιβή καθορίζεται σε 250 € επαυξημένη κατά 1,50 €/m2 ωφέλιμης επιφάνειας της ιδιοκτησίας, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 450 €.
      δ. Η επιλέξιμη αμοιβή για τυχόν εκδόσεις αδειών/εγκρίσεων ή εκπόνησης μελετών (στα πλαίσια έκδοσης αδειών/εγκρίσεων) που απαιτούνται από την κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση παρεμβάσεων (όπως για παράδειγμα αμοιβή για την έκδοση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, αμοιβή για την εκπόνηση μελέτης εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου), ορίζεται ως εξής:
      Για μονοκατοικία ή διαμέρισμα, μέχρι 300 €/αμοιβή, με δυνατότητα πολλαπλών αδειών/μελετών και έως του συνολικού ποσού των 700 €.
      Το ανώτατο συνολικό επιλέξιμο κόστος λοιπών δαπανών, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από τις 2.500 € ανά αίτηση (δαπάνες α, β, γ, δ).
      Επισημαίνεται ότι κατά την υποβολή της αίτησης, θα πρέπει να δηλώνεται αν θα απαιτηθεί η δαπάνη (δ).
      Σημειώνεται ότι τα τελικά επιλέξιμα κόστη παρεμβάσεων και λοιπών δαπανών θα καθορίζονται βάσει των προσκομισθέντων παραστατικών δαπανών. Τόσο το τελικό επιλέξιμο κόστος παρεμβάσεων όσο και το τελικό κόστος των λοιπών δαπανών δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα αντίστοιχα συνολικά ποσά της απόφασης Υπαγωγής καθώς και τα επιμέρους ανώτατα όρια παρεμβάσεων και λοιπών δαπανών του Προγράμματος. Επίσης, η επιχορήγηση δεσμεύεται στα πλαίσια του επιλέξιμου προϋπολογισμού παρεμβάσεων, όμως η καταβολή της γίνεται πάντα επί του τελικού επιλέξιμου κόστους παρεμβάσεων. Συνοπτικά οι ανώτατες τιμές έχουν ως εξής:
      Πίνακας 4.2.1 Ανώτατες τιμές επιλέξιμων λοιπών δαπανών
      Α/Α
      Υπηρεσία
      Επιλέξιμη δαπάνη (€)
      1
      ΠΕΑ Α'
      75 + 2,50/m2 με μέγιστο 400
      2
      ΠΕΑ Β'
      75 + 2,50/m2 με μέγιστο 400
      3
      Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου
      150+3,00/m2 με μέγιστο 550
      4
      Τεχνικός ΣύμΟουλος
      250+l,50/m2 με μέγιστο 450
      5
      Άδεια / Μελέτη (1>
      300/άδεια ή μελέτη και έως 700 συνολικά
      Ανώτατο συνολικό επιλέξιμο κόστος λοιπών δαπανών
       2.500 €
      (1> Δυνατότητα περισσότερων από μία άδειες/μελέτες με μέγιστο όριο ανά άδεια/μελέτη αλλά και συνολικά
      Όλες οι ανωτέρω τιμές συμπεριλαμβάνουν ΦΠΑ 24%. Για τις περιπτώσεις όπου, οι μελετητές / τεχνικοί σύμβουλοι / ενεργειακοί επιθεωρητές υπάγονται σε καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ ή απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου, τότε τα ανώτατα όρια επιλέξιμων δαπανών που καθορίζονται στο παρόν Κεφάλαιο και περιλαμβάνονται στην απόφαση Υπαγωγής, θα μειώνονται κατά το αναλογούν ποσοστό (%) ΦΠΑ. Ως βάση της απομείωσης θεωρείται η αρχική δαπάνη προ ΦΠΑ 24%.

    • IDforum
      Σε άνοδο οι τιμές για πέμπτη συνεχή χρονιά φέτος - Τις τάσεις καταγράφει σε σχετική της ανάλυση η εταιρεία συμβούλων ακινήτων GEOAXIS
      Σταθερά αυξητικά, αν και με χαμηλότερους ρυθμούς, αναμένεται να διαμορφωθούν οι τιμές των οικοπέδων στην Αττική μέσα στο επόμενο 12μηνο, με το μεγάλο «στοίχημα» να εστιάζει στο χρόνο επανάκαμψης των αξιών στα βόρεια προάστια που υπολείπονται ακόμη έναντι των σαφώς πιο ακριβών νοτίων προαστίων.
      Σημειωτέον ότι οι τιμές των οικοπέδων σε 5 βασικές περιοχές προτίμησης στο κέντρο (Αμπελοκήπους), τα βόρεια (Μαρούσι), τα νότια (Π. Φάληρο), τα ανατολικά (Χολαργός) και τα δυτικά (Περιστέρι) προάστια έχουν ακολουθήσει την ανιούσα για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά: Η αύξηση μέσα στο β’ τρίμηνο του 2023 έχει καταγραφεί από αγγελίες (με μειωτικό συντελεστή διαπραγμάτευσης 10% σε όλες τις ζητούμενες τιμές) κατά μέσο όρο σε 5,31% σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2022 και σε 14,87% σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2021, φανερώνοντας την δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς, ενώ σε ό,τι αφορά στις αντιπαροχές, το τελευταίο 12μηνο έχουν σταθεροποιηθεί.
      Τις πέντε τάσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα καταγράφει σε σχετική της ανάλυση η εταιρεία συμβούλων ακινήτων GEOAXIS:
      Κατασκευαστές/εργολάβοι έχουν επανεκτιμήσει τις επενδύσεις τους υπό το πρίσμα της αύξησης του κόστους κατασκευής και δανεισμού και της πιθανότητας ύφεσης, και συζητούν μεγαλύτερες αντιπαροχές. Οι δικαιοπραξίες και η οικοδομική δραστηριότητα παρουσιάζουν αύξηση καθώς ολοκληρώνονται οικοδομές που ξεκίνησαν πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία και την αύξηση του κόστους ενέργειας. Η εικόνα στα νότια προάστια είναι σαφώς πιο ενθαρρυντική από ότι στα βόρεια προάστια. Τα βόρεια προάστια πιθανά θα αργήσουν να καταγράψουν σημαντική άνοδο, αλλά η ανάκαμψη είναι δεδομένη. Ο κύκλος της υψηλής οικοδομικής δραστηριότητας που άνοιξε μετά το 2018 συνεχίζεται, καθώς η ζήτηση αδόμητων οικοπέδων ή/και οικοπέδων με παλαιά κτίσματα για την ανέγερση νεόδμητων διαμερισμάτων γνωρίζει άνθιση λόγω των συσσωρευμένων αιτημάτων στέγασης που δεν ικανοποιήθηκαν λόγω οικονομικής κρίσης την τελευταία δεκαπενταετία, της ποιοτικής και τεχνολογικής απαξίωσης, στη διάθεση για διασπορά επενδυτικού ρίσκου, μέσω αγοράς ακινήτων κ.ο.κ.     Η GEOAXIS έχει καταγράψει την πορεία των τιμών φέτος σε σύγκριση με πέρυσι αλλά και στη διάρκεια της δεκαετίας από το 2014. «Από την επεξεργασία των στοιχείων φαίνεται πως σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες ακινήτων τα οικόπεδα δείχνουν μια αξιοσημείωτη σταθερότητα τόσο στην φάση της πτώσης όσο και στην φάση της ανόδου. Η τάση της 10ετίας δείχνει καθαρά ότι βρισκόμαστε σε ανοδική φάση του κύκλου, ίσως κοντά σε μια νέα κορύφωση». Σε σχέση με πέρυσι, τη μεγαλύτερη αύξηση (6,3%) καταγράφουν τα οικόπεδα με Σ.Δ. 0,8 στο Μαρούσι, με τη διάμεση πιθανή τιμή πώλησης το 2ο τρίμηνο του 2023 να διαμορφώνεται στα 810 ευρώ/τμ.
      Ακολουθεί η περιοχή του Περιστερίου όπου οικόπεδα με Σ.Δ. 1,8 καταγράφουν αύξηση 5,35% (διάμεση πιθανή τιμή πώλησης το 2ο τρίμηνο του 2023 στα 846 ευρώ/τμ.

      Έπονται ο δήμος Αθηναίων στην περιοχή Αμπελοκήπων όπου οικόπεδα με Σ.Δ. 3,6 καταγράφουν αύξηση 5,16% (διάμεση πιθανή τιμή πώλησης το 2ο τρίμηνο του 2023 στα 2.282 ευρώ/τμ και η περιοχή του Π. Φαλήρου με τα οικόπεδα με Σ.Δ. 1,4 να καταγράφουν επίσης αύξηση 4,89% (διάμεση πιθανή τιμή πώλησης το 2ο τρίμηνο του 2023 στα 1.395 ευρώ/τμ.

      Τέλος, αύξηση φαίνεται να καταγράφει και η περιοχή του Χολαργού με οικόπεδα με Σ.Δ. 1,2 να αυξάνονται 4,85% (διάμεση πιθανή τιμή πώλησης το 2ο τρίμηνο του 2023 στα 1.125 ευρώ/τμ. Είναι προφανές ότι οικόπεδα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ως προς την θέση, την προβολή, την θέα αλλά και την επιφάνεια, βρίσκονται στο επάνω όριο του δείγματος, με αξίες πολλές φόρες μέχρι και 25% υψηλότερες.
       
      πηγή geoaxis.gr

  • Καλώς όρισες

    Σε 2 λεπτά μπορείς να κάνεις εγγραφή στο eBuildingID.gr και να έχεις πλήρη πρόσβαση ΄σε όλο το περιεχόμενο και υπηρεσίες.

    Θα μπορείς να συμμετέχεις στον διάλογο με ερωτήσεις - απαντήσεις.

    Να κατεβάσεις χρήσιμα αρχεία και εφαρμογές από τα Download

    χωρίς υποχρέωση και Δωρεάν

  • Με μια ματιά ...

    1. 0

      Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου για διαμερίσματα, οικόπεδα και αυθαίρετα

    2. 0

      Το θέατρο του παραλόγου με τη δόμηση στις Κυκλάδες

    3. 0

      Απόφαση-σταθμός του ΣτΕ μπορεί να οδηγήσει στη διάσωση πολλών αξιόλογων κτιρίων

  • DownLoad

  • Φώτο Γκάλερι

  • Συνδεδεμένοι (Πλήρης λίστα)

    • There are no registered users currently online
×
×
  • Δημιουργία Νέου...