Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • IDnews
      Στη μέγγενη της ακρίβειας έχει εισέλθει το τελευταίο διάστημα και ο κλάδος των κατασκευών, με αποτέλεσμα πλέον να απειλούνται ευθέως οι ανεγέρσεις νέων ακινήτων.
      Οι τιμές των οικοδομικών υλικών έχουν φτάσει στα ύψη με τον κατασκευαστικό κλάδο να βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού.
      Η νέα και απότομη αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής λόγω των συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία αποτέλεσε τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για πολλά έργα και οικοδομές, με αποτέλεσμα να αυξάνεται καθημερινά ο αριθμός των οικοδομικών επιχειρήσεων που επιλέγουν την αναβολή της έναρξης νέων οικοδομών.
      Το κόστος για τα ακίνητα
      Όπως σημειώνει στον ΟΤ ο πρόεδρος της Ένωσης Κατασκευαστών Κτιρίων, Δημήτρης Καψιμάλης πριν από την υγειονομική κρίση αλλά και κατά τη διάρκεια αυτής, το κόστος κατασκευής κυμαινόταν στα 1.100 ευρώ/τ.μ.
      Τους τελευταίους μήνες το κόστος μιας νέας οικοδομής έχει εκτοξευτεί στα 1.800 ευρώ/τ.μ., χωρίς να υπολογίζεται η αξία της γης.
       
      Είναι γεγονός, ότι η ακρίβεια των υλικών έχει κάνει ακόμη ακριβότερη την κατασκευή και άρα το τελικό κόστος ενός ακινήτου. Με αποτέλεσμα η αύξηση του κόστους κατασκευής να αγγίζει ακόμη και το 50%. Τον Δεκέμβριο του 2022 οι τιμές στα οικοδομικά υλικά σημείωσαν νέα μεγάλη αύξησης της τάξεως του 11,7%.
      Ειδικότερα, όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ, ανατιμήσεις υπήρξαν σε: Τούβλα (28,2%), Πετρέλαιο κίνησης- Diesel (19,8%), Παρκέτα (17,1%), Σίδηρο οπλισμού (16,2%), Γκαραζόπορτες (14,5%), Ξυλεία οικοδομών (13,6%), Αγωγούς χάλκινους (13%), Πλαστικό, ακρυλικό, νερού (12%), Ντουλάπες ξύλινες (11,5%), Έτοιμο σκυρόδεμα (11,2%), Θερμαντικά σώματα (10,9%), Πλακίδια γενικά- δαπέδου, τοίχου (10,9%), Μαρμαρόπλακες (10,3%), Εντοιχισμένα ντουλάπια (9,9%), Κουφώματα αλουμινίου (9,2%), Παράθυρα ξύλινα (9%), Πόρτες εσωτερικές (8,8%), Τσιμέντο (8,6%), Σωλήνες χαλκού (6%) και Ανελκυστήρες (6%). Στον αντίποδα, μείωση 8,9% σημείωσαν οι τιμές στην Ηλεκτρική ενέργεια.
      Οι οικοδομικές άδειες
      Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μείωση κατά 23,6% καταγράφηκε τον Οκτώβριο στον όγκο της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας (ιδιωτική-δημόσια), καθώς εκδόθηκαν 2.295 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 431.737m2 επιφάνειας και 1.797.388 m3 όγκου.
      Πρόκειται δηλαδή για αύξηση κατά 8,2% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, μείωση κατά 15,9% στην επιφάνεια και μείωση κατά 23,6% στον όγκο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021.

      Αντίστοιχα, όσον αφορά την ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα τον Οκτώβριο πέρυσι, καταγράφηκε μείωση 24,3% στον όγκο καθώς, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον συγκεκριμένο μήνα εκδόθηκαν 2.272 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 427.436 m2 επιφάνειας και 1.778.614 m3 όγκου, με αποτέλεσμα, να υπάρξει αύξηση κατά 7,4% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, μείωση κατά 16,6% στην επιφάνεια και μείωση κατά 24,3% στον όγκο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021.
      Αναφορικά με τη δημόσια οικοδομική δραστηριότητα, τον Οκτώβριο πέρυσι εκδόθηκαν 23 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 4.301 m2 επιφάνειας και 18.774 m3 όγκου. Το ποσοστό συμμετοχής της Δημόσιας Οικοδομικής Δραστηριότητας στον συνολικό οικοδομικό όγκο, για τον μήνα Οκτώβριο 2022, είναι 1,0%.
      Ανδρομάχη Παύλου
      πηγή ot.gr

    • Didonis
      Ενσωματώνοντας παραδοσιακές επιρροές σε ένα σύγχρονο μορφολογικό και κατασκευαστικό λεξιλόγιο, η κατοικία "Ζ Ηouse" στις Άλπεις επαναπροσδιορίζει τη σχέση της αρχιτεκτονικής με τη φύση.
      Χωροθέτηση και λειτουργίες
      Η κατοικία χωροθετείται σε έναν απόκρημνο λόφο με πανοραμική θέα. Κατά την ανηφορική πρόσβαση στο οικόπεδο, δίνεται η εντύπωση της πλήρους ενσωμάτωσης της κατοικίας στον περιβάλλοντα χώρο. Λόγω της έντονης κλίσης του οικοπέδου, η πρόσβαση στην κατοικία πραγματοποιείται μέσω συγκεκριμένης πορείας. Κατά την είσοδο στο κτίριο, ο χρήστης μεταφέρεται στο επίπεδο του ισογείου, το οποίο πλαισιώνεται από το περιβάλλον τοπίο.
      Ο προσανατολισμός και το "καδράρισμα" της θέας είχε κυρίαρχο ρόλο στο σχεδιασμό. Η είσοδος και οι βοηθητικοί χώροι τοποθετούνται με δυτικό προσανατολισμό, ενώ ο κύριος χώρος διημέρευσης, με θέα στη συνεχόμενη κοιλάδα, ορίζεται προς τα ανατολικά. Το απαιτητικό λειτουργικό πρόγραμμα οργανώθηκε σε δύο παρατιθέμενους όγκους, με τμήματα σε διαφορετικά ύψη και σε ομαλή διάταξη ως προς τις ισοϋψείς του οικοπέδου.
      Ο κύριος χώρος διημέρευσης χωροθετείται στο επίπεδο της εισόδου και διαμορφώνεται με ενιαίο χαρακτήρα. Οι υπόλοιπες λειτουργίες διαχωρίζονται, με το κύριο υπνοδωμάτιο να βρίσκεται στο διπλού ύψους επίπεδο του ορόφου. Τα υπόλοιπα υπνοδωμάτια, η σάουνα και ο χώρος ευεξίας διατάσσονται στο χαμηλότερο επίπεδο. Εξωτερικά, το κτίριο δίνει την εντύπωση ότι ολισθαίνει στο επικλινές έδαφος ως ένας ελαφρύς όγκος, χωρίς εξώστες ή άλλες προβολές στο τοπίο. Εσωτερικά, ο όγκος του κύριου χώρου προβάλλει μέσω μιας εντυπωσιακής στέγης από σκυρόδεμα, η οποία ακολουθεί την κλίση των δύο όγκων, σε διαφορετικά ύψη, δίνοντας την εντύπωση ότι "εισχωρεί" στο βουνό.


      Τα υλικά και η στέγη
      Τα υλικά, που χρησιμοποιήθηκαν, αντιπροσωπεύουν τις βασικές ιδέες του σχεδιασμού. Η κατασκευή πραγματοποιήθηκε με σκυρόδεμα, το οποίο είναι ορατό μόνο εσωτερικά. Το εμφανές μπετόν στα δάπεδα και στις οροφές, σε συνδυασμό με τα εκτεταμένα ανοίγματα των όψεων, προσδίδει μια οπτική αίσθηση αιώρησης. Οι εξωτερικές όψεις του κτιρίου ενσωματώνουν μια ξύλινη επιδερμίδα, χαρακτηριστικό κατασκευαστικό στοιχείο της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής των Άλπεων. Το ξύλινο περίβλημα, συνυφασμένο με το γεωργικό και τον κτηνοτροφικό χαρακτήρα τω κτισμάτων της περιοχής, χρησιμοποιείται ως απαραίτητο στοιχείο για τον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας και την εξοικονόμηση ενέργειας. Οι εξωτερικές κατακόρυφες περσίδες από ξύλο πεύκου, συνθέτουν μια "ελαφριά" περιμετρική κατασκευή, η οποία περιβάλλει το κτίριο και ρυθμίζει τη σχέση του κτιρίου με το φως και τη θέα. Οι παραλλαγές στη διάταξη των ξύλινων περσίδων, ως προς τις αποστάσεις και τον προσανατολισμό, δημιουργούν εναλλακτικές σχέσεις ανάμεσα στον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο, μέσα από ενδιαφέρουσες φωτοσκιάσεις και εναλλαγή οπτικών ερεθισμάτων.
      Στοιχεία έργου
      Αρχιτεκτονική μελέτη:
      GEZA - Gri e Zucchi Architettura SRL
      Αρχιτέκτονες:
      Stefano Gri, Piero Zucchi, Stefania Anzil, Tina Carletti, Marjana Dedaj, Elisa Mansutti
      Στατική μελέτη:
      Alessandro D’Αgostino (ADASTUDIO)
      Μηχανολογική μελέτη:
      HT Engineering
      Ηλεκτρολογική μελέτη:
      Studio Battista
      Επίβλεψη κατασκευής:
      Alessandro D’Αgostino (ADASTUDIO)
      Κατασκευή έργου:
      Impresa Edile Pellegrini & C
      Μηχανολογικές εγκαταστάσεις:
      ASTEL SRL
      Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις:
      Elettrotecnica Manzanese
      Τοποθεσία:
      Tarvisio, Udine, Ιταλία
      Συνολικό εμβαδό:
      933 m2
      Φωτογραφίες:
      Gianni Antoniali
      πηγή https://ktirio.gr/el/κτιρια/ξενα-κτιρια/κατοικία-‘’z-house’’-στις-άλπεις-με-ξύλινο-περίβλημα
       
       

    • IDnews
      Δεκτή έγινε από το δικαστήριο αγωγή με αίτημα την κατάρτιση ενώπιον Συμβολαιογράφου κανονισμού των σχέσεων των ιδιοκτητών χωριστών και ανεξαρτήτων οριζόντιων ιδιοκτησιών πολυώροφης οικοδομής (ΜΠΑ 117/2022).
      Σύμφωνα με την απόφαση, η πλειοψηφία του 60% μπορεί να ζητήσει τη σύνταξη κανονισμού με σκοπό τη ρύθμιση υφισταμένων εκ της συνιδιοκτησίας σχέσεων και όχι τη σύσταση δικαιωμάτων ή υποχρεώσεων, για τα οποία απαιτείται η κοινή συναίνεση όλων των συνιδιοκτητών.
      Πριν από την κατάθεση της αγωγής οι συγκύριοι, που ζητούν την κατάρτιση του κανονισμού, καταθέτουν σε συμβολαιογράφο της έδρας του αρμοδίου δικαστηρίου σχέδιο κανονισμού των σχέσεων των συνιδιοκτητών και σχέδιο του πίνακα κατανομής ποσοστών εξ αδιαιρέτου του κοινού ακινήτου στις χωριστές ιδιοκτησίες, με μνεία της αναλογίας κοινοχρήστων δαπανών που θα βαρύνει κάθε χωριστή ιδιοκτησία.
      Τα έγγραφα αυτά πρέπει να είναι υπογεγραμμένα από όλους τους συγκυρίους, που ζητούν τη σύνταξη κανονισμού και ειδικώς το δεύτερο έγγραφο (σχέδιο πίνακα κατανομής των ποσοστών ιδιοκτησίας) πρέπει επιπλέον να είναι υπογεγραμμένο από πολιτικό μηχανικό ή αρχιτέκτονα· αντίγραφα όλων αυτών των εγγράφων και σχεδιαγραμμάτων, που έχουν κατατεθεί στο συμβολαιογράφο, προσκομίζονται από τους διαδίκους στο δικαστήριο κατά την συζήτηση.
      Η ως άνω αγωγή δεν χρειάζεται να εγγραφεί στα βιβλία διεκδικήσεων του αρ. 220 ΚΠολΔ.
      Σύμφωνα με την απόφαση, δεν απαιτείται στη νέα συζήτηση η εκ νέου κατάθεση προτάσεων, αλλά κατ' αυτή επιτρέπεται η συμπλήρωση των ήδη κατατεθειμένων, ενώ ο διάδικος, ο οποίος δεν παραστάθηκε στην επαναλαμβανόμενη συζήτηση, είχε όμως παρασταθεί στην αρχική, δικάζεται αντιμωλία, χωρίς να χρειάζεται κατάθεση νέων προτάσεων.
       
      πηγή lawspot.gr

    • dimitris GM
      Ενα σημαντικό ζήτημα στον σχεδιασμό των κτιρίων και των δημόσιων χώρων, αποτελεί και η ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων των ατόμων ανεξαρτήτως ηλικίας ή/και φυσικής κατάστασης. Σύμφωνα με την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία και τις Οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, απαιτείται ο σχεδιασμός των κτιρίων καθώς και των κοινόχρηστων χώρων να γίνεται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η προσπέλαση των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Γι’ αυτό το λόγο μέχρι 31 Μαρτίου 2023 θα πρέπει όλα τα κτίρια στη χώρα μας, να έχουν προβεί στις κατάλληλες παρεμβάσεις δεδομένου ότι πέρα των ατόμων με κινητικά προβλήματα, τα άτομα με παροδικές αναπηρίες και τα λοιπά εμποδιζόμενα άτομα (έγκυες, νήπια, μικρά παιδιά, υπερήλικες κ.λπ.) αποτελούν το 50% περίπου του πληθυσμού της χώρας (δηλ. ένας στους δύο πολίτες) με αυξητικές ανάγκες.
      Τι θα ισχύει από 1η Απριλίου 2023;
      Από την 1η Απριλίου 2023 γίνεται υποχρεωτική στις νέες οικοδομικές άδειες η σύνταξη μελέτης προσβασιμότητας με ευθύνη του μηχανικού. Τα ιδιωτικά κτίρια κατοικίας, που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια από τις 9/4/2012 που είναι η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του ΝΟΚ (Ν.4067/2012) και μετά, και στα υφιστάμενα κτίρια, αυτά που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια προ της 9/4/2012 πρέπει να έχουν γίνει έργα και να τηρούνται οι κανόνες προσβασιμότητας. Επίσης στα κτίρια του δημοσίου και των δήμων και πλήθος άλλων κτιρίων δημοσίου ενδιαφέροντος επιβάλλεται να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα.
      Ποιες είναι οι συνέπειες σε όσους δεν συμμορφωθούν;
      Τα έργα καθώς και οι μελέτες προσβασιμότητας στα κτίρια επαφίενται στους ιδιοκτήτες, ωστόσο όσοι δεν τηρήσουν το νόμο θα έλθουν αντιμέτωποι με την υποχρέωση πλήρους προσαρμογής και τις κυρώσεις που προβλέπονται με την πρώτη δυνητική πράξη, όταν θελήσουν να μισθώσουν, να μεταβιβάσουν, να τροποποιήσουν ή να τακτοποιήσουν αυθαίρετες χρήσεις για να μπουν σε επιδοτούμενα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας είτε να εκδώσουν οικοδομική άδεια του ακινήτου τους, για οποιοδήποτε πολεοδομικό η κατασκευαστικό σκοπό. Οι κυρώσεις έχουν προβλεφθεί από το άρθρο 26 του ΝΟΚ από το 2012. Η αναστολή των κυρώσεων αρχικά έληγε την 31.12.2020 παρατάθηκε για μια διετία έως την 31/12/2022 και τώρα θεσμοθετήθηκε νέα τρίμηνη παράταση μέχρι στις 31 Μαρτίου 2023.
      Ποιες είναι οι Βασικές Τεχνικές Προδιαγραφές;
      Βασική αρχή των Τεχνικών Προδιαγραφών Μελέτης Προσβασιμότητας είναι η δημιουργία «προσβάσιμης αλυσίδας», δηλαδή η κατασκευή έργων με στόχο τη συνεχόμενη, αλυσιδωτή προσβάσιμη μετακίνηση στον χώρο, χωρίς ασυνέχειες και εμπόδια.
      Βασικές τεχνικές προδιαγραφές για κτίρια:
      Προσβάσιμη είσοδος (>0,90μ) και πρόσβαση από την εξωτερική θύρα στον ανελκυστήρα (ελάχιστου αποδεκτού πλάτους 0,90μ με ταυτόχρονη πρόβλεψη χώρων ελιγμών αμαξιδίου) Κατακόρυφη κυκλοφορία (προσβάσιμος ανελκυστήρας ή αναβατόριο) Προσβάσιμες οδεύσεις διαφυγής και προστατευμένων προσβάσιμων χώρων αναμονής σε περίπτωση έκτακτων αναγκών Ενας τουλάχιστον προσβάσιμος χώρος υγιεινής Βασικές προδιαγραφές για τον υπαίθριο χώρο:
      Οριζόντια κυκλοφορία και πρόσβαση στον δημόσιο χώρο με ελάχιστο πλάτος χωρίς εμπόδια 1,50μ. Προβλέπεται οδηγός τυφλών και ράμπες για προσβάσιμα πεζοδρόμια και πεζοδρόμους, οδούς ήπιας κυκλοφορίας και πλατείες. Προσβάσιμες διαβάσεις και στάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς Θέσεις στάθμευσης αναπηρικών αυτοκινήτων Τι ισχύει με τα νέα κτίρια κατοικιών;
      Στις νέες κατοικίες, που ανεγείρονται εντός ή εκτός σχεδίων, για τα άτομα με αναπηρία και τα «εμποδιζόμενα» άτομα, θα πρέπει να εξασφαλίζονται:
      Αυτόνομη (χωρίς τη βοήθεια κανενός) & ασφαλής (από κάθε άποψη) οριζόντια και κατακόρυφη προσπέλαση, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες του ΥΠΕΚΑ «Σχεδιάζοντας για όλους» (με διαδρόμους, ράμπες, μηχανικά μέσα κλπ) Συνθήκες εύκολης μετατρεψιμότητας των κατοικιών σε κατοικίες μελλοντικών χρηστών με αναπηρία/εμποδιζόμενων ατόμων, χωρίς να θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου. Προσβάσιμος χώρος αναμονής μίας θέσης αμαξιδίου Τι ισχύει για τις παλιές κατοικίες;
      Για τις κατοικίες που δεν διαθέτουν ανελκυστήρα και δεν διασφαλίζουν προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα, είναι δυνατή η τοποθέτηση διάταξης ράμπας ή αναβατορίου, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση των ΑμεΑ κλπ. από το πεζοδρόμιο στους εσωτερικούς/εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους κατά παρέκκλιση κάθε ισχύουσας διάταξης ή κανονισμού.
      Τι ισχύει όταν γίνεται αλλαγή χρήσης στο κτίριο;
      Σε περίπτωση, που γίνεται αλλαγή χρήσης σε όλο ή σε τμήμα (π.χ. όροφος) του κτιρίου θα πρέπει να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα στους κοινόχρηστους χώρους του κτιρίου με την προϋπόθεση να μην θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου.
      Σε αντίθετη περίπτωση η κατασκευή θεωρείται αυθαίρετη.
      Οταν τα κτίρια είναι υφιστάμενα τι υποχρεώσεις έχουν;
      Ειδικά για την περίπτωση των υφιστάμενων κτιρίων, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση:
      Α) Ανελκυστήρας με ελάχιστες εσωτερικές διαστάσεις θαλάμου: πλάτος 0,90 μ και μήκος 1,20μ, ελεύθερο άνοιγμα πόρτας στη μικρότερη από τις παραπάνω διαστάσεις 0,80μ.
      Β) Ενός τουλάχιστον προσβάσιμου σε άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα χώρου υγιεινής με κοινή χρήση ανδρών/γυναικών.
      Γ) Υφιστάμενα κτίρια με χρήσεις εμπορίου, γραφείων και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στον εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο, με μικτό εμβαδόν μικρότερο από 100 τ.μ μπορούν να εξαιρεθούν μόνο από την υποχρέωση δημιουργίας προσβάσιμων χώρων υγιεινής για το κοινό, εφόσον αυτό προκαλεί δυσανάλογη επιβάρυνση στους ιδιοκτήτες τους.
      Ποιες είναι οι εξαιρέσεις γενικά για όλα τα κτίρια;
      Εξαιρούνται όλα τα κτίρια που έχουν μοναδική πρόσβαση σε δρόμο με βαθμίδες ή βρίσκονται σε οικόπεδα στα οποία η ελάχιστη διαφορά στάθμης του φυσικού εδάφους στην οικοδομική γραμμή από την επιφάνεια του πεζοδρομίου είναι μεγαλύτερη από 2.50 μ.
      Απαλλάσσονται τα νέα κτίρια από την υποχρέωση διαμόρφωσης πρόσβασης στους πάνω από το ισόγειο ορόφους ή τους εσωτερικούς εξώστες ή αναβαθμούς τα κτίρια, εφόσον:
      α) Το εμβαδόν των εσωτερικών εξωστών (πατάρια) ή αναβαθμών αποτελεί ποσοστό μέχρι 50% του εμβαδού της κυρίως αίθουσας και όχι περισσότερο των 100.0 τ.μ. και η χρήση του είναι ίδια με αυτή της κυρίως αίθουσας ή οι εσωτερικοί εξώστες ή αναβαθμοί έχουν βοηθητική χρήση.
      β) Το συνολικό μικτό εμβαδόν των πάνω από το ισόγειο ορόφων είναι μικρότερο των 200,00 τ.μ. και συγχρόνως
      γ) το μικτό εμβαδόν κάθε ορόφου είναι μικρότερο των 70,0 τ.μ.
      Προσοχή! Οι εξαιρέσεις αυτές δεν ισχύουν, αν η χρήση του κτιρίου είναι η μοναδική στον οικισμό και ταυτόχρονα στους πάνω από το ισόγειο ορόφους υπάρχουν χρήσεις για εξυπηρέτηση κοινού διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν στον ισόγειο όροφο.
      Τι γίνεται όταν δεν συμφωνούν οι συνιδιοκτήτες, για να γίνουν οι διαμορφώσεις;
      Μπορούν να γίνουν οι διαμορφώσεις από τον ενδιαφερόμενο και με δαπάνες του, χωρίς τη συναίνεση των λοιπών συνιδιοκτητών, κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων στον Κανονισμό του κτιρίου, κατόπιν απόφασης της Κεντρικής Επιτροπής Προσβασιμότητας, που εκδίδεται μετά από σχετική αίτηση του ενδιαφερόμενου, η οποία συνοδεύεται από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (έγγραφη πρόσκληση συνιδιοκτητών, τεχνική έκθεση μηχανικού, μελέτη στατικής επάρκειας).
       
      πηγή b2green.gr

    • IDnews
      Την αρχή του τέλους σε μία νοσηρή κατάσταση με τις καταπατημένες εκτάσεις του δημοσίου επιχειρεί να βάλει νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που έχει τεθεί ήδη σε διαβούλευση και θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Φεβρουαρίου.
      Το θέμα με τα καταπατημένα αφορά 70.000 εκτάσεις του δημοσίου για τις οποίες και υπάρχουν πολυετείς δικαστικές διαμάχες μεταξύ δημοσίου και πολιτών. Με το νομοσχέδιο δίνεται μία δεύτερη ευκαιρία σε χιλιάδες πολίτες να αποκτήσουν νόμιμους τίτλους κυριότητας σε ακίνητα που έχουν καταπατηθεί πριν από τουλάχιστον 30, 40 ή περισσότερα χρόνια.
       
        Το σχέδιο νόμου προβλέπει εκπτώσεις επί του τιμήματος εξαγοράς που μπορεί να φθάσουν έως και 80% και την καταβολή του σε έως 60 άτοκες μηνιαίες δόσεις με ελάχιστη δόση τα 100 ευρώ. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή εντός του Φεβρουαρίου δικαίωμα εξαγοράς έχουν οι ιδιώτες που κατέχουν τα ακίνητα πάνω από τουλάχιστον 30 ή 40 χρόνια ανά περίπτωση ενώ οι αιτήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.
      Όπως αναφέρει σχετικά ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας «με τις προτεινόμενες διατάξεις επιχειρείται η επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος που αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των κατεχομένων δημόσιων ακινήτων του υπουργείου Οικονομικών. Προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της διαδικασίας εξαγοράς των ακινήτων αυτών από πρόσωπα που τα κατέχουν σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του σχεδίου νόμου. Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος, όπως η οριστική διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η αποκατάσταση προσώπων που διατηρούν στα ακίνητα αυτά την κατοικία τους ή τον τόπο άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας».
       
        Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο προβλέπει
      Τίμημα εξαγοράς: Ως τίμημα εξαγοράς ορίζεται η αντικειμενική αξία του ακινήτου μετά των κτισμάτων του.
      Δόσεις: Το τίμημα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ με έκπτωση 10%, ή τμηματικά σε έως 60 άτοκες μηνιαίες δόσεις. Η ελάχιστη δόση ορίζεται σε 100 ευρώ μηνιαίως.
      Εκπτώσεις: Αν ο ιδιώτης έχει εγγραφεί ως ιδιοκτήτης στο Κτηματολόγιο, δικαιούται έκπτωση 50%.
      Επιπλέον επί του τιμήματος εξαγοράς προβλέπονται οι εξής εκπτώσεις:
      50% λόγω παλαιότητας. Για κατοχή ακίνητου πάνω από τα τουλάχιστον 30 ή 40 χρόνια κατά περίπτωση το τίμημα μειώνεται κατά 1% ανά έτος με ανώτατο πλαφόν μείωση το 50%.
      30% εάν ο αιτών είναι άτομο με αναπηρία 80% και άνω, ή και εάν είναι πρόσωπο που φιλοξενεί περισσότερο από ένα έτος ή επιβαρύνεται φορολογικά από πρόσωπα με την ανωτέρω ιδιότητα, με ετήσιο ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 60.000 ευρώ.
      20% για άτομα με αναπηρία 67%-79%. Την έκπτωση αυτή έχει και κάθε πρόσωπο που φιλοξενεί περισσότερο από ένα έτος ή επιβαρύνεται φορολογικά από πρόσωπα με την ανωτέρω ιδιότητα, με ετήσιο ατομικό εισόδημα έως 18.000 ευρώ ή ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 24.000 ευρώ.
      20% για παλιννοστούντες ομογενείς που έχουν εγγραφεί στα μητρώα ή τα δημοτολόγια δήμου ή είναι μόνιμοι κάτοικοι παραμεθόριων περιοχών.
      20% για πολύτεκνους εφόσον έχουν ετήσιο ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ, ή ετήσιο οικογενειακό 80.000 ευρώ.
      15% για τρίτεκνους εάν το ετήσιο ατομικό εισόδημα δεν ξεπερνά τα 25.000 ευρώ ή τα 40.000 το ετήσιο οικογενειακό.
      15% για μονογονεϊκές οικογένειες
      15% για μακροχρόνια ανέργους
      20% για δικαιούχους Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος – ΚΕΑ
      20% εάν εντός του ακινήτου υφίσταται κτίσμα που αποτελεί την κύρια και μοναδική κατοικία του αιτούντος
      Αν συντρέχουν πολλές εκπτώσεις για “κοινωνικούς λόγους”, μετράει μόνο η μεγαλύτερη αλλά σε καμία περίπτωση το άθροισμα των διαφόρων εκπτώσεων (εφάπαξ πληρωμής , παλαιότητος κλπ) δεν μπορεί να υπερβαίνει το 80%.
      Εξαγορά κατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου θα μπορεί να γίνει:
      με κατοχή από ιδιώτη τουλάχιστον 30 χρόνια, αν υπάρχουν τίτλοι αγοράς ή ιδιοκτησίας και κτίσματα προ του 1992
      με κατοχή επί τουλάχιστον 40 χρόνια εφόσον υπάρχει κτίσμα (που αποτελεί και μοναδική κατοικία ή εμπορική εκμετάλλευση –πχ βιοτεχνία- του ιδιώτη) πριν από το 1982.
      Ο ιδιώτης θα μπορεί να λάβει μέχρι ένα άρτιο οικόπεδο (για εντός σχεδίου) ή 10 στρέμματα γης (για εκτός σχεδίου). Προβλέπονται και περιπτώσεις που οι ιδιώτες θα μπορούν να λάβουν και ακόμα μεγαλύτερες εκτάσεις (πχ 20 στρέμματα ή τυχόν μικρό υπόλοιπο που απομένει ανεκμετάλλευτο). Μπορούν να εξαγοράσουν όμως και ακίνητα που περιλαμβάνουν (όχι παραπάνω όμως από το 20% της συνολικής επιφάνειας) εκτάσεις χαρακτηρισμένες ως δασικές ή natura, υπογράφοντας ταυτόχρονα και ρήτρα προστασίας τους. Αν επιχειρήσουν να κτίσουν ή παρέμβουν στις ευαίσθητες αυτές εκτάσεις, τότε η εξαγορά ακυρώνεται και αποβάλλονται από το ακίνητο.
      Εξαιρούνται από τη ρύθμιση δάση, αρχαιολογικοί χώροι, αιγιαλοί-παραλίες ή παρόχθιες και παραποτάμιες περιοχές που έχουν περιέλθει στην ΕΤΑΔ- Υπερταμείο. Εξαιρέσεις μπορεί να υπάρξουν και μετά από υπόδειξη φορέων υπουργείων, για λόγους εθνικής ή δημόσιας ασφάλειας κλπ. Η υπόδειξη εξαιρέσεων μπορεί να διαρκέσει έως και 6 μήνες από την έναρξη του νόμου.
      Προθεσμίες και κυρώσεις
      Στην περίπτωση που ο αιτών προβαίνει στην εξόφληση του τιμήματος εξαγοράς, εντός ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση σε αυτόν του πιστοποιητικού αποδοχής υποβάλλει αποδεικτικό εξόφλησης στην οικεία Κτηματική Υπηρεσία. Σε 15 μέρες το πολύ εκδίδεται η απόφαση εξαγοράς και μεταγράφεται στο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο.
      Στην περίπτωση που ο αιτών ζητήσει εξόφληση με δόσεις, εντός ενός (1) μηνός από την εξόφληση της τελευταίας δόσης, υποβάλλει το αποδεικτικό εξόφλησης στην οικεία Κτηματική Υπηρεσία για να λάβει σε 15 μέρες την απόφαση εξαγοράς προκειμένου να ολοκληρωθεί η μεταγραφή.
      Στην περίπτωση που εντός του δημοσίου ακινήτου υπάρχει αυθαίρετη κατασκευή, ο αιτών, εντός ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση του πιστοποιητικού αποδοχής, οφείλει να υποβάλει αίτηση τακτοποίησης και υπαγωγής του στον ν. 4495/2017 (Νόμος Σταθάκη).
      Ειδικά στην περίπτωση που εντός του δημοσίου ακινήτου υπάρχει αυθαίρετη κατασκευή, για την έκδοση της απόφασης εξαγοράς απαιτείται, εκτός από το τίμημα εξαγοράς, να εξοφληθεί το πρόστιμο υπαγωγής στον ν. 4495/2017 και να προσκομιστεί στην οικεία Κτηματική Υπηρεσία η βεβαίωση περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής στον ν. 4495/2017.
      Το 50% του τιμήματος που εισπράττει το δημόσιο, αποδίδεται στην ΕΤΑΔ που αποτελεί θυγατρική του «Υπερταμείου» Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας.
       
      πηγή newsit.gr

    • atsianos
      «Δίψα» άνευ προηγουμένου για επενδύσεις σε ενέργεια και ηλεκτρικό ρεύμα αλλάζει το τοπίο στην οικονομία και στην κοινωνία. Ιδιώτες επενδυτές καταθέτουν καθημερινά νέα σχέδια προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης παραγωγικών επενδύσεων και έργων για ενέργεια, καλύπτοντας κενά και λάθη περασμένων ετών στους σχεδιασμούς, τα οποία πληρώνουν σήμερα όλοι πανάκριβα: επιχειρήσεις, νοικοκυριά αλλά και το κράτος.
      Οπως αποκαλύπτει το «business stories», από τα 11 δισ. ευρώ νέων επενδύσεων τα οποία κινητοποίησε μέσα σε έναν χρόνο (έως αρχές Ιανουαρίου) το «εργαλείο» των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης, τα 7 δισ. αφορούν σχέδια που υπέβαλαν ιδιώτες επενδυτές για δράσεις που εντάσσονται στον πυλώνα «Πράσινη Μετάβαση».
      Κατά 90% ή πάνω από 6 δισ. ευρώ, τα κατατεθειμένα αυτά επενδυτικά πλάνα περικλείουν έργα και επενδύσεις στον χώρο της ενέργειας: εξοικονόμηση, αποθήκευση και -κυρίως- παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές.
      Αλλάζουν όλα
      «Είναι μια τεράστια παρέμβαση στον ενεργειακό τομέα. Πρόσθετες επενδύσεις που θα έμεναν στο συρτάρι χωρίς το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητος», αναφέρουν σε συζητήσεις τους συνεργάτες του επικεφαλής του Ταμείου, αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη.
      Αν στα 6 δισ. ευρώ από το τα δάνεια προστεθούν προγράμματα ή επιδοτήσεις και δράσεις «Εξοικονομώ» σε κατοικίες, επιχειρήσεις και κρατικά κτίρια, οι μελλοντικές επενδύσεις στην ενέργεια ως το 2025 αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ! Μόνο φέτος, το 2023 θα βρέξει επιδοτήσεις 2 δισ. για φωτοβολταϊκά στη στέγη και ενεργοβόρες επιχειρήσεις ή δήμους «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω» για νέους έως 39 ετών, το νέο «Εξοικονομώ» που ξεκινά Απρίλιο με 750 εκατ. ευρώ κ.λπ.
      Το πρόβλημα
      Αυτή θα είναι και η λύση για την κρίση ενέργειας που ζει η χώρα. Στην κυβέρνηση, όμως, λένε πως η «αιτία του κακού» για το ότι στην Ελλάδα πληρώνουμε πανάκριβα το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο πρέπει να αναζητηθεί στην ενεργειακή μετάβαση επί ΣΥΡΙΖΑ.
      Επί έναν χρόνο η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τη χαμηλότερη χρέωση για τον τελικό καταναλωτή στην Ευρωζώνη, μετά τις επιδοτήσεις ρεύματος. Τους τελευταίους μήνες όμως έχει ανάψει μια άλλη συζήτηση αν και γιατί η χώρα μας έχει τις υψηλότερες τιμές χονδρικής σε σύγκριση με Ισπανία, Πορτογαλία κ.λπ. Πάνω σε αυτό δομήθηκε και μια κριτική για το πού καταλήγουν οι επιδοτήσεις, ποιος κερδίζει και πού πάνε τα υπερκέρδη.
      Στην κυβέρνηση απαντούν πως υπάρχει μια σκόπιμη υπερβολή, καθώς στην Ελλάδα εφαρμόζεται το μοντέλο τιμολόγησης «του επόμενου μήνα», με βάση τις διεθνείς τιμές του προηγούμενου. Αλλες χώρες χρεώνουν το φυσικό αέριο με τιμές του μήνα που αγοράζεται. Συνεπώς, όταν πέφτουν διεθνώς οι τιμές η Ελλάδα φαίνεται ακριβότερη. Οταν όμως ανεβαίνουν, γίνεται φθηνότερη.
      «Εμμένουν στο “μήνα-μήνα” και παραβλέπουν τους μήνες που είμαστε φθηνότεροι», λένε. Και υποστηρίζουν ότι πίσω από αυτό κρύβεται ο πιο ουσιαστικός λόγος για τον οποίο η Ελλάδα είναι μεσοσταθμικά ακριβή:
      Η χονδρική τιμή ρεύματος είναι συνάρτηση του οριακού καυσίμου. Οριακό καύσιμο είναι αυτό που έρχεται να προστεθεί τελευταίο στο ενεργειακό μείγμα που παράγει το ρεύμα (ΑΠΕ, υδροηλεκτρικά, λιγνίτης κ.λπ.), όταν δεν επαρκούν οι φθηνότερες πηγές. Στην Ελλάδα αλλά και όλη την Ευρώπη, το ακριβότερο καύσιμο είναι πλέον το φυσικό αέριο. Ωστόσο στη χώρα μας έχει μεγαλύτερο μερίδιο στο ενεργειακό μείγμα -παρότι το μερίδιο αυτό διαρκώς πέφτει- εν συγκρίσει με την υπόλοιπη Ευρώπη. Αιτία είναι ότι η απολιγνιτοποίηση στην Ελλάδα δεν έγινε με μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ αλλά με εργοστάσια φυσικού αερίου, που ήταν φθηνότερο μέχρι το 2020. Αυτό προδιαγράφηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση γιατί τότε ξεκίνησαν αυτές οι επενδύσεις με έμφαση σε μεγάλες μονάδες φυσικού αερίου. «Ηταν ο βασικός τρόπος που η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε να συντίθεται το ενεργειακό μείγμα στην Ελλάδα, διευκολύνοντας τέτοιες επενδύσεις αντί για ΑΠΕ.
      Ετσι, έφτασε το φυσικό αέριο να αντιπροσωπεύει το 45% στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Και όταν αυξήθηκε 5%, 10% και 15% η τιμή του, τινάχθηκε το ενεργειακό μείγμα στον αέρα», υποστηρίζουν στο οικονομικό επιτελείο.
      Πηγή: b2green.gr

    • IDnews
      Τέλος στη γραφειοκρατία και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι φορολογούμενοι που καλούνται να συλλέξουν δεκάδες έγγραφα για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου, αναμένεται να δώσει ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου, ο οποίος θα διευκολύνει όλη τη διαδικασία σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης γονικών παροχών και δωρεών στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ.
      Το έργο που εχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και πρόκειται να ενεργοποιηθεί εντός του 2023, προβλέπει την ανάπτυξη μιας διαδικτυακής πλατφόρμας διαχείρισης του ενιαίου Ηλεκτρονικού Φακέλου Μεταβίβασης Ακινήτου, μέσω της οποίας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων.
      Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, δήμους, ΕΦΚΑ θα συγκεντρώνονται με εξουσιοδότηση των ενδιαφερόμενων μερών προς τις υπηρεσίες και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
      Ετσι, θα επιτυγχάνεται με ταχύτατες ηλεκτρονικές διαδικασίες η διεκπεραίωση των υποθέσεων μεταβίβασης ακινήτων.
      Πώς θα λειτουργεί
      H συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι. Ο συμβολαιογράφος που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου θα εισέρχεται με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα χωριστά για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων.
      Από τη στιγμή που όλα τα δικαιολογητικά, έγγραφα και πιστοποιητικά θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά οι φορολογούμενοι απαλλάσσονται από τις επισκέψεις και την πολύωρη ταλαιπωρία σε Εφορία, Δήμους, Κτηματολόγιο, Πολεοδομία προκειμένου να υποβάλουν δια ζώσης το σχετικό αίτημα.
      Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα απαιτούνται 17 δικαιολογητικά για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση ενός ακινήτου, αφού το συμβόλαιο θα πρέπει να συνοδεύεται από φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό ΔΟΥ περί μη οφειλής φόρου κληρονομίας – δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς ΟΤΑ, βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας κ.λπ.
      Αυτά τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσει ο ενδιαφερόμενος μεταβαίνοντας σε όλες τις υπηρεσίες, θα τα αποκτά πλέον χωρίς να κάνει ούτε ένα βήμα, καθώς θα εκπληρώνονται όλες οι απαιτήσεις για τη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας μέσω διαδικτύου.
      Διαλειτουργικότητα με πληροφοριακά συστήματα
      Στόχος του έργου είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας και η απεμπλοκή των υπάλληλων των εμπλεκομένων φορέων από τα ενδιάμεσα στάδια παροχής υπηρεσιών που απαιτούνται για την τελική μεταβίβαση ακινήτων.
      Η διαδικτυακή πλατφόρμα διαχείρισης του ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων απαιτεί τη διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα των εμπλεκόμενων φορέων και ανάπτυξη υποσυστημάτων για την ανταλλαγή των επιθυμητών δεδομένων.
      Ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου θα συνοδεύεται με τις εξής δράσεις:
      Διασύνδεση του συστήματος e-Αδειες με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ). Κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους. Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία. Λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής. Σίσσυ Σταυροπιερράκου
       
      πηγή imerisia.gr

    • IDnews
      Ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, έθεσε αργά χθες το βράδυ σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις».
      Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός και οικονομικός εταίρος, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοθετήματος. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 2α Φεβρουαρίου 2023.
      Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται η επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος που αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των κατεχομένων δημόσιων ακινήτων του Υπουργείου Οικονομικών. Προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της διαδικασίας εξαγοράς των ακινήτων αυτών από πρόσωπα που τα κατέχουν σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του σχεδίου νόμου. Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος, όπως η οριστική διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η αποκατάσταση προσώπων που διατηρούν στα ακίνητα αυτά την κατοικία τους ή τον τόπο άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Οι ως άνω δημόσιοι σκοποί βαίνουν παράλληλα με τον δημόσιο σκοπό της επ’ ωφελεία του Δημοσίου αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας αυτού. Κατ’ αποτέλεσμα, προωθούνται η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η τουριστική, βιομηχανική και αγροτική ανάπτυξη της χώρας. Με τις εν λόγω ρυθμίσεις, οι οποίες έχουν κοινωνικό και αποκαταστατικό χαρακτήρα και αποσκοπούν στην υλοποίηση μίας ειδικής διαδικασίας εξαγοράς ακινήτων, αυτονοήτως δεν μεταβάλλεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων προ της εξαγοράς, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί κατ’ εφαρμογή του ισχύοντος σήμερα νομοθετικού πλαισίου.
      Περαιτέρω, προτείνονται ρυθμίσεις για ειδικές κατηγορίες ακινήτων που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου, όπως τα ακίνητα εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, εκτός πεδίου εφαρμογής του ν. 998/1979 και διαχείρισης Υπουργείου Οικονομικών, τα ανταλλάξιμα ακίνητα, τα μη άρτια και μη οικοδομήσιμα τμήματα δημοσίων ακινήτων, όμορα βιοτεχνικών, βιομηχανικών, αγροτικών, κτηνοτροφικών και τουριστικών επιχειρήσεων και ακίνητα που υπάγονται στο Κτηματολόγιο Δωδεκανήσου.
      Ποια ακίνητα εξαιρούνται:
      Με το άρθρο 4 καθορίζονται αφενός οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος, η συνδρομή των οποίων καθιστά αδύνατη την εξαγορά δημοσίου ακινήτου, μολονότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των περ. α’ και β’ της παρ. 1 του άρθρου 3 και αφετέρου οι κατηγορίες ακινήτων που εξαιρούνται της διαδικασίας εξαγοράς, ώστε να είναι εκ των προτέρων σαφής για τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα η δυνατότητα εξαγοράς, αλλά και να καταστεί ταχύτερη η διαδικασία εξαγοράς. Στην περίπτωση κατά την οποία δεν συντρέχουν οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος της παρ. 1 και το ακίνητο για το οποίο έχει υποβληθεί αίτηση εξαγοράς δεν εντάσσεται σε κάποια από τις κατηγορίες της παρ. 2, δεν κωλύεται η αποδοχή της αίτησης εξαγοράς, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου.
      Επειδή η συνδρομή των λόγων δημοσίου συμφέροντος που προβλέπονται στην παρ. 1, καθιστά αδύνατη την έκδοση απόφασης εξαγοράς, καθιερώνεται υποχρέωση των καθ’ ύλη αρμόδιων Υπουργείων να προσδιορίσουν, εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου, με αιτιολογημένη δήλωσή τους τις περιοχές ή τα ακίνητα ενδιαφέροντός τους, ώστε τα συγκεκριμένα ακίνητα ή οι περιοχές, κατόπιν της δήλωσης αυτής, να εξαιρεθούν από τη διαδικασία εξαγοράς.
      Περαιτέρω, με την παρ. 2 προβλέπεται ότι εξαιρούνται της διαδικασίας εξαγοράς τα ακίνητα ή τμήματα των ακινήτων αυτών, τα οποία:
      (α) κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής αποφάσεων που κηρύσσουν αναγκαστική απαλλοτρίωση ή επιβάλλουν ρυμοτομική απαλλοτρίωση,
      (β) εμπίπτουν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη των παρ. 6 και 7 του άρθρου 3,
      (γ) εμπίπτουν εντός οριοθετημένου υδατορέματος σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4258/2014 (Α’ 94) ή εντός ζώνης πενήντα (50) μέτρων από τις όχθες αυτού αν δεν έχει γίνει οριοθέτηση του υδατορέματος,
      (δ) κείνται εντός καθορισμένης ζώνης αιγιαλού – παραλίας και εντός χερσαίας ζώνης λιμένα,
      (ε) εμπίπτουν σε χώρο που έχει κηρυχθείως αρχαιολογικός κατά το άρθρο 12 του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α’ 220), σύμφωνα με βεβαίωση που έχει εκδώσει ή εκδίδει η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού,
      (στ) είναι εκτός συναλλαγής σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα,
      (ζ) είναι βακουφικά και εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν.δ. 547/1970 (Α’118), όπως ισχύει και
      (η) έχουν περιέλθει στην κυριότητα της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.) Α.Ε., εφόσον για αυτά έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταγραφής ή καταχώρισης στα κατά τόπους αρμόδια Υποθηκοφυλακεία και Κτηματολογικά Γραφεία κατά περίπτωση, δυνάμει των παρ. 4 και 8 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 (Α’ 94).
      Ειδικά για τις περιπτώσεις ακινήτων που κείνται σε μη καθορισμένη ζώνη αιγιαλού ή παραλίας, η διαδικασία καθορισμού της ζώνης αιγιαλού ή παραλίας, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός της προθεσμίας που προβλέπεται στην παρ. 11 του άρθρου 8.
      Για την αποφυγή παρερμηνειών, με την παρ. 3 διευκρινίζεται ότι αν οι λόγοι εξαίρεσης που προβλέπονται στις παρ. 1 και 2 αφορούν τμήμα μόνον του προς εξαγορά δημοσίου ακινήτου, η εξαγορά του υπόλοιπου τμήματος του ιδίου δημοσίου ακινήτου δεν κωλύεται σύμφωνα με το άρθρο 3. Όμως, στην περίπτωση αυτή το εξαιρούμενο της εξαγοράς τμήμα του δημοσίου ακινήτου δεν συνυπολογίζεται στο όριο αρτιότητας για τους σκοπούς της παρ. 3 του άρθρου 3.
      Από ποια ακίνητα παραιτέιται το δημόσιο:
      Με το άρθρο ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες το Δημόσιο απέχει από την άσκηση αγωγών της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 αναφορικά με ακίνητα τα οποία κείνται σε εκτάσεις εντός σχεδίων πόλεως ή οικισμού για τα οποία δεν εφαρμόζεται ο ν. 998/1979 (Α΄ 289) και τα οποία διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών.
      Οι εν λόγω εκτάσεις έχουν περιέλθει στη διαχειριστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών δυνάμει της περ. ζ’ της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, με πρωτόκολλα παράδοσης-παραλαβής. Επειδή όμως τα πρωτόκολλα παράδοσης-παραλαβής συνοδεύονταν μόνο από στοιχεία εδαφικού εντοπισμού, κατά την υποβολή δηλώσεων και ενστάσεων σύμφωνα με την κτηματολογική διαδικασία, οι Κτηματικές Υπηρεσίες δεν έχουν επαρκή στοιχεία για τα ακίνητα αυτά και επομένως δεν υπάρχουν βάσιμες ελπίδες δικαίωσης των θέσεων του Ελληνικού Δημοσίου, εφόσον εν προκειμένω τυγχάνει εφαρμογής το άρθρο 4 του ν. 3127/2003 (Α΄ 67). Σημειωτέον ότι στα εν λόγω ακίνητα υπάρχουν (κυρίως) δομημένες επιφάνειες και δη πολυκατοικίες.
      Σταθμίζοντας όλα τα ανωτέρω ο νομοθέτης, καθώς και την αναστάτωση που προκαλείται και θα συνεχίσει να προκαλείται στην κοινωνική και οικονομική ζωή εκ των ως άνω εν πολλοίς ανυποστήρικτων ενστάσεων και αγωγών του Δημοσίου επιλέγει να απέχει στο εξής από την άσκηση των αγωγών της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 για τα ακίνητα αυτά, εφόσον:
      α) ο ιδιώτης έχει αναγραφεί ως κύριος στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές δυνάμει του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 (Α΄ 67),
      β) δεν έχει εκδοθεί και κοινοποιηθεί σε αυτόν ή τους δικαιοπαρόχους από την οικεία Κτηματική Υπηρεσία Πρωτόκολλο Διοικητικής Αποβολής (Π.Δ.Α.) ή Πρωτόκολλο Καθορισμού Αποζημίωσης Αυθαίρετης Χρήσης (Π.ΚΑ.Α.Χ.) για τα ακίνητα αυτά λόγω του χαρακτήρα τους και
      γ) δεν προβάλλονται δικαιώματα του Δημοσίου εξ άλλης αιτίας.
      Οι ανωτέρω ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για τα ανταλλάξιμα ακίνητα εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού με στόχο την αποφυγή πρόκλησης αναστάτωσης στην κοινωνική και οικονομική ζωή και την ομαλή εκπλήρωση του αποκαταστατικού σκοπού που εξυπηρετούν τα ανταλλάξιμα ακίνητα.
      Αυτονοήτως, στην παρ. 2 προβλέπεται ότι οι ρυθμίσεις της παρ. 1 δεν ισχύουν για εκτάσεις που στο σχέδιο πόλεως ή οικισμού αποτελούν κοινόχρηστους χώρους, πάρκα ή άλση.
      Διαβάστε παρακάτω τα περιεχόμενα του υπό δημόσια διαβούλευση Ν/Σ:
      ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
      ΜΕΡΟΣ Α: ΕΞΑΓΟΡΑ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
      Άρθρο 1 Σκοπός
      Άρθρο 2 Ορισμοί
      Άρθρο 3 Δικαίωμα υποβολής αίτησης εξαγοράς
      Άρθρο 4 Εξαιρούμενα ακίνητα
      Άρθρο 5 Προσδιορισμός τιμήματος εξαγοράς
      Άρθρο 6 Εκπτώσεις επί του τιμήματος εξαγοράς
      Άρθρο 7 Τίμημα εξαγοράς – Ειδικές περιπτώσεις
      Άρθρο 8 Υποβολή αίτησης εξαγοράς και δικαιολογητικών
      Άρθρο 9 Σύσταση, συγκρότηση και αρμοδιότητες της Επιτροπής Εξαγοράς
      Άρθρο 10 Απόφαση εξαγοράς και καταβολή τιμήματος εξαγοράς
      Άρθρο 11 Εκκρεμείς αιτήσεις εξαγοράς
      Άρθρο 12 Απαλλοτρίωση δημοσίου ακινήτου που εξαγοράσθηκε
      Άρθρο 13 Συνέπειες υποβολής αίτησης εξαγοράς
      Άρθρο 14 Ακίνητα ιδιοκτησίας Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ)
      ΜΕΡΟΣ Β: ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
      Άρθρο 15 Ειδικές ρυθμίσεις – Ακίνητα εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού εκτός πεδίου εφαρμογής ν. 998/1979 και διαχείρισης Υπουργείου Οικονομικών – Ανταλλάξιμα ακίνητα
      Άρθρο 16 Ειδικές ρυθμίσεις για μη άρτια και μη οικοδομήσιμα τμήματα δημοσίων ακινήτων, όμορα βιοτεχνικών, βιομηχανικών, αγροτικών, κτηνοτροφικών και τουριστικών επιχειρήσεων
      Άρθρο 17 Ρύθμιση διαφορών για ακίνητα που υπάγονται στο Κτηματολόγιο Δωδεκανήσου
      ΜΕΡΟΣ Γ: ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
      Άρθρο 18 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
      ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
      Άρθρο 19 Μεταβατική διάταξη
      ΜΕΡΟΣ Ε: ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
      Άρθρο 20 Καταργούμενες διατάξεις
      ΜΕΡΟΣ ΣΤ: ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
      Άρθρο 21 Έναρξη ισχύος
      Μπορείτε να διαβάσετε το επίσημο πλήρες κείμενο, εδώ

    • IDnews
      Την ευκαιρία να διορθώσουν την εικόνα των ακινήτων τους όπως αυτή εμφανίζεται στο Ε9 έχουν οι φορολογούμενοι πριν φθάσει ο νέος λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ.
      Οσοι έχουν διαπιστώσει λάθη ή παραλείψεις στην ακίνητη περιουσία τους μπορούν να τα διορθώσουν για να αποφύγουν έξτρα χρεώσεις, ενώ οι φορολογούμενοι που το 2022 απέκτησαν ή μεταβίβασαν κάποιο ακίνητο ή τακτοποίησαν αυθαίρετες επιφάνειες και αποκάλυψαν «ξεχασμένα» τετραγωνικά μέτρα στους δήμους θα πρέπει να εμφανίσουν τις αλλαγές αυτές στην Εφορία.
      Ακίνητα: Πώς θα κινηθούν οι τιμές πώλησης το 2023
      Οι διορθώσεις αλλά και οι μεταβολές στην περιουσιακή εικόνα των φορολογουμένων που έγιναν το 2022 δηλώνονται στην ηλεκτρονική πύλη της ΑΑΔΕ έως τις 31 Μαρτίου 2023, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή Δηλώσεων Ε9 έτους 2024, δηλαδή για τις αλλαγές στην περιουσιακή κατάσταση που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2023 και μετά.
      Ο λογαριασμός του νέου ΕΝΦΙΑ θα χτυπήσει την πόρτα 7 εκατ. ιδιοκτητών ακινήτων στα τέλη Απριλίου και θα πρέπει να πληρωθεί σε 10 ίσες μηνιαίες δόσεις από τον Μάιο του 2023 έως και τον Φεβρουάριο του 2024.
      Οι φορολογούμενοι πριν λάβουν το νέο ραβασάκι έχουν τη δυνατότητα να διορθώσουν τυχόν λάθη και παραλείψεις που θα εντοπίσουν στα στοιχεία των ακινήτων τους έως το τέλος Μαρτίου.  Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται από όσους αγόρασαν ή πούλησαν ακίνητο το 2022 ή «τακτοποίησαν» επιφάνειες των ακινήτων τους τις οποίες δεν είχαν δηλώσει στο Ε9.
      Οι διορθώσεις γίνονται χωρίς την επιβολή του προστίμου των 100 ευρώ, ενώ συνήθως αποδεικνύονται σημαντικές για τους ιδιοκτήτες ακινήτων καθώς «ξεφουσκώνουν» τον λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.
      Τα πιο συνηθισμένα λάθη
      Ιδιαίτερη προσοχή κατά τη συμπλήρωση του Ε9 απαιτείται στα εξής σημεία:
      1. Οροφος
      Αν δεν συμπληρωθεί ο αριθμός του ορόφου όπου βρίσκεται το διαμέρισμα, για τον υπολογισμό του φόρου λαμβάνεται ο συντελεστής που αντιστοιχεί στον 6ο όροφο, οπότε το ποσό αυξάνεται σημαντικά. Στην περίπτωση μεζονέτας ως όροφος θα πρέπει να δηλωθεί ο υψηλότερος όροφός της.
      2. Εμπράγματα δικαιώματα
      Ανάλογα με το είδος των δικαιωμάτων (ψιλή κυριότητα ή επικαρπία) ο φόρος αλλάζει δραστικά και για αυτό θα πρέπει να έχουν συμπληρωθεί οι σωστοί κωδικοί στο Ε9.
      3.  Βοηθητικοί χώροι
      Λάθος που κοστίζει ακριβά είναι η αναγραφή των βοηθητικών χώρων ως κύριων ή η δήλωση των υπογείων επιφανειών ακινήτων ως χώρων κύριας χρήσης ή του παταριού που επικοινωνεί με εσωτερική κλίμακα μαζί με τους κύριους χώρους του ακινήτου. Στις περιπτώσεις αυτές χρεώνεται κανονικός φόρος ανά τετραγωνικό μέτρο και όχι ο μειωμένος κατά 90% σε σχέση με τον φόρο που αναλογεί σε χώρο κύριας χρήσης, καθώς για τους βοηθητικούς χώρους εφαρμόζεται συντελεστής 0,1.
      4. Συνιδιοκτησία
      Για μη αναγραφή ποσοστού συνιδιοκτησίας ή αναγραφή λανθασμένου ποσοστού συνιδιοκτησίας, το μηχανογραφικό σύστημα της ΑΑΔΕ υπολογίζει τον ΕΝΦΙΑ θεωρώντας ότι το ποσοστό συνιδιοκτησίας είναι 100%, δηλαδή ότι όλο το ακίνητο ανήκει στον φορολογούμενο, οπότε καταλογίζει στον ίδιο φορολογούμενο ολόκληρο το ποσό του φόρου που αναλογεί στο συγκεκριμένο ακίνητο.
      5. Ηλικία
      Θα πρέπει στον συγκεκριμένο κωδικό να αναγραφεί το έτος έκδοσης της οικοδομικής άδειας του ακινήτου και όχι το έτος αποπεράτωσής του. Η παλαιότητα του ακινήτου απομειώνει την τιμή ζώνης και περιορίζει το ύψος του φόρου.
      6. Επαγγελματικοί χώροι
      Ενα από τα συνηθισμένα λάθη είναι η δήλωση χώρων ως επαγγελματικών που στην οριζόντια ιδιοκτησία εμφανίζονται ως αποθήκη. Αυτό συμβαίνει όταν το ακίνητο είναι μισθωμένο ως επαγγελματικός χώρος. Επισημαίνεται ότι οι αποθήκες, ακόμη και αν είναι ξεχωριστή οριζόντια ιδιοκτησία, έχουν σημαντικά μειωμένο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με τους κανονικούς επαγγελματικούς χώρους ή τις κατοικίες.
      7. Ημιτελή κενά κτίσματα
      Σε περίπτωση που δεν έχουν δηλωθεί σωστά στους αντίστοιχους κωδικούς δεν υπολογίζεται η έκπτωση φόρου κατά 60%.
      8. Απόσταση από τη θάλασσα
      Λανθασμένη αναγραφή απόστασης αγροτεμαχίου από τη θάλασσα για μικρότερη των 700 μέτρων προσαυξάνει το οφειλόμενο ποσό του φόρου.
       
      https://www.ot.gr/2023/01/18/oikonomia/akinita/forologikes-diloseis-oi-diorthoseis-sto-e9-pou-ksefouskonoun-ton-enfia/

  • Καλώς όρισες

    Σε 2 λεπτά μπορείς να κάνεις εγγραφή στο eBuildingID.gr και να έχεις πλήρη πρόσβαση ΄σε όλο το περιεχόμενο και υπηρεσίες.

    Θα μπορείς να συμμετέχεις στον διάλογο με ερωτήσεις - απαντήσεις.

    Να κατεβάσεις χρήσιμα αρχεία και εφαρμογές από τα Download

    χωρίς υποχρέωση και Δωρεάν

  • Με μια ματιά ...

    1. 0

      Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου για διαμερίσματα, οικόπεδα και αυθαίρετα

    2. 0

      Το θέατρο του παραλόγου με τη δόμηση στις Κυκλάδες

    3. 0

      Απόφαση-σταθμός του ΣτΕ μπορεί να οδηγήσει στη διάσωση πολλών αξιόλογων κτιρίων

  • DownLoad

  • Φώτο Γκάλερι

  • Συνδεδεμένοι (Πλήρης λίστα)

    • There are no registered users currently online
×
×
  • Δημιουργία Νέου...