Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • atsianos
      Η εφαρμογή σχεδιάστηκε με σκοπό τη θέαση των Δημοσίων Ακινήτων Διαχείρισης ΥΠΑΑΤ,  τα οποία διατίθενται εν δυνάμει προς εκμίσθωση - παραχώρηση, για αγροτικούς και αναπτυξιακούς σκοπούς (Ν. 4061/2012). Η εν λόγω εφαρμογή αποτελεί ένα ενδεικτικό εργαλείο εντοπισμού διαθέσιμων προς εκμίσθωση / παραχώρηση εκτάσεων του Υπ.Α.Α.Τ. και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ακολουθεί περαιτέρω διοικητικός έλεγχος από την αρμόδια Υπηρεσία (Δ/νση Πολιτικής Γης).
      Θεματικά πεδία
      ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΥΠΑΑΤ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΟΡΙΑ ΣΧΟΟΑΠ (ΠΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ) Ζ.Ο.Ε. (ΠΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ) NATURA ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ Δυνατότητες Εφαρμογής
      Βασική εφαρμογή διαχείρισης χαρτογραφικών δεδομένων Σύνθετα Χωρικά Ερωτήματα Διαλειτουργικότητα Βασική εφαρμογή διαχείρισης χαρτογραφικών δεδομένων
      Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα θέασης και άντλησης πληροφοριών για κάθε χωρική οντότητα που είναι καταχωρημένη και αφορά κυρίως την Π.Ε. Ιωαννίνων και κατ’ επέκταση την Π. Ηπείρου.

      Σύνθετα Χωρικά Ερωτήματα
      Υπέρθεση οντοτήτων
      Δημιουργία νέων οντοτήτων
      Δημιουργία Ζωνών
      Ένωση & Διαγραφή στοιχείων
      Ανάλυση Ορατότητας
      Ταυτόχρονη θέαση διαφορετικών υποβάθρων, οντοτήτων, ιστορικών αεροφωτογραφιών κλπ

      Διαλειτουργικότητα
      Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επισυνάψει το δικό του αρχείο (shp, kml, csv κλπ) και να εφαρμόσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία της εφαρμογής, δίνοντας τις δικές του παραμέτρους & περιορισμούς.

      Πηγή: https://www.php.gov.gr/epirusgis.html

    • atsianos
      Μέχρι τώρα μόνο τα αιολικά πάρκα μπορούσαν να «σκαρφαλώσουν» στις κορυφές των βουνών, ακόμη και σε απόκρημνα σημεία. Αυτό όμως ενδέχεται να αλλάξει στο μέλλον, καθώς, όπως δείχνουν οι εξελίξεις, και τα φωτοβολταικά θα…πάρουν τα βουνά.
      Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το PV Magazine, επιστήμονες στην Κορέα προτείνουν τη χρήση ηλιακών δέντρων για την κατασκευή φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων σε δασικές περιοχές. Αν και θα είναι ακριβότερες από τις συμβατικές επίγειες εγκαταστάσεις, οι ηλιακές εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται από ηλιακά δέντρα μπορούν να δεσμεύουν άνθρακα από δασικές εκτάσεις και να παράγουν ενέργεια ταυτόχρονα.
      «Υπεύθυνοι» για αυτή την ιδέα είναι ερευνητές από το Ναυτικό Ινστιτούτο της Κορέας που πρότειναν τη χρήση ηλιακών δέντρων για την κατασκευή φωτοβολταϊκών σταθμών σε ορεινές δασικές περιοχές στη νότια Κορέα όπου η γη είναι περιορισμένη.
      Πώς λειτουργεί
      Όρισαν τη νέα έννοια ως δασικό-φωτοβολταϊκό και εξήγησαν ότι θα διατηρήσει τις δραστηριότητες απορρόφησης άνθρακα κάτω από τα ηλιακά δέντρα και θα παράγει ηλιακή ενέργεια στο πάνω μέρος της δασικής γης.
      «Σε σύγκριση με ένα γενικό επίπεδο σταθερό πάνελ, το ηλιακό δέντρο έχει υψηλότερη δομή και ισχυρότερη βάση στήριξης, αυξάνοντας το κόστος κατασκευής. Καθώς, όμως, η ζήτηση για ηλιακά δέντρα αυξάνεται λόγω της ανάπτυξης νέας τεχνολογίας, περισσότερες εταιρείες εισέρχονται στην αγορά. Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι τα ηλιακά δέντρα θα μπορούν να εγκατασταθούν με κόστος που θα ανταγωνιστεί το σταθερό πάνελ στο όχι πολύ μακρινό μέλλον», όπως τονίζουν.
      Χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες, η κορεατική ομάδα αξιολόγησε το επιχειρησιακό δυναμικό της ιδέας προσομοιώνοντας τις εγκαταστάσεις ηλιακών δέντρων σε μια ορεινή περιοχή στα 400 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, όπου υπάρχει μια γεωργική μονάδα. «Ο σταθμός ηλιακής ενέργειας κατασκευάστηκε κόβοντας μια ορεινή κορυφογραμμή στο εξαιρετικά υπερυψωμένο οροπέδιο.
      Οι ηλιακοί συλλέκτες που εγκαταστάθηκαν στη δομή ύψους 3 μέτρων δημιούργησαν ένα χώρο για καλλιέργεια στο έδαφος. Έτσι, ένα είδος ορεινού σκόρδου καλλιεργείται στο κάτω μέρος των εγκαταστάσεων ηλιακής ενέργειας».
      Ως σημείο αναφοράς, θεώρησαν ένα πάνελ 4,8 m × 4,1 m με ονομαστική ισχύ 1,2 kW που αναπτύχθηκε από την κορεατική εταιρεία Hanwha Q Cells. «Η απόσταση κλίσης μετρήθηκε χρησιμοποιώντας την ενσωματωμένη λειτουργία μέτρησης διαδρομής ανύψωσης στο Google Earth Pro για να οργανώσει το ηλιακό δέντρο σε διαστήματα 100 μέτρων στην τρισδιάστατη εικόνα», διευκρίνισαν.
      «Η δασική περιοχή, το ηλιακό πάνελ και ο ανοιχτός χώρος υπολογίστηκαν χρησιμοποιώντας τη λειτουργία μέτρησης πολυγώνου που παρέχεται από το Google Earth Pro για την ποσοτική αξιολόγηση των αλλαγών στο ορεινό τοπίο πριν και μετά την εγκατάσταση ηλιακών δέντρων».
      Οι ερευνητές πραγματοποίησαν την ανάλυσή τους με κριτήρια που αναπτύχθηκαν από το Γερμανικό Ινστιτούτο Fraunhofer για συστήματα ηλιακής ενέργειας (ISE) για αγροτικά έργα. Ένας από τους σημαντικούς παράγοντες που εξέτασαν είναι η απόσταση μεταξύ των ηλιακών δέντρων, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τον προσδιορισμό των επιπτώσεών τους στο φυσικό περιβάλλον. Διαπίστωσαν ότι, εάν τα δέντρα εγκατασταθούν σύμφωνα με την κλίμακα της 3D εικόνας, ένας σημαντικός αριθμός θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε όλη την περιοχή μελέτης των 1.100.872 τετραγωνικών μέτρων.
      Τα πλεονεκτήματα
      Παρά το υψηλότερο κόστος τους σε σύγκριση με τις συμβατικές φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις, τα ηλιακά δέντρα μπορεί να έχουν στρατηγικό πλεονέκτημα καθώς καταλαμβάνουν πολύ μικρότερη έκταση γης. «Το κόστος αγοράς γης είναι η πιο σημαντική παράμετρος για τον υπολογισμό του LCOE ενός σταθμού ηλιακής ενέργειας στη Νότια Κορέα», δήλωσε η ερευνητική ομάδα. «Σε σύγκριση με άλλες χώρες, η Νότια Κορέα κατατάσσεται τρίτη στον κόσμο όσον αφορά την τιμή της γης. Έτσι, η αγορά της γης είναι πολύ υψηλότερη από τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή ενός σταθμού ηλιακής ενέργειας». Από την άλλη, στην πιο πρόσφατη δημοπρασία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Υπηρεσίας Ενέργειας της Νότιας Κορέας, η τελική μέση τιμή ήταν 143.120 KRW ανά kWh (0.11 $), η οποία δείχνει τιμές αρκετά πάνω από τις μέσες τιμές που παρατηρούνται στις μεγαλύτερες και πιο ώριμες αγορές ηλιακής ενέργειας στον κόσμο.
      «Το ηλιακό δέντρο δεν έχει διαδοθεί ακόμη, οπότε το δασικό-φωτοβολταϊκό έχει πολλά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν καθώς βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα», παραδέχτηκαν οι επιστήμονες, σημειώνοντας ότι «η διαδικασία για την εμπορευματοποίηση του πρέπει να αφορά διαφορετικά διεθνή συστήματα τυποποίησης και ρύθμισης».
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22204/ηλιακά-δέντρα-για-την-κατασκευή-φωτοβ
       

    • eBuildingID
      Από μικρές ως μεγαλύτερες αυθαιρεσίες παρουσιάζει το 80% των ακινήτων που βγαίνουν προς πώληση. Oι ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν σπίτι, σε μία εποχή που η αγορά κατοικίας συνεχίζει να παρουσιάζει μεγάλη κινητικότητα παρά τις οικονομικές αναταράξεις, θα πρέπει να ελέγχουν εξονυχιστικά για τυχόν αυθαιρεσίες.
      Οι πολλές περιπτώσεις αυθαιρεσιών, αφορούν ως επί το πλείστον κατασκευές που κτίστηκαν πριν το 2010, καθώς εκείνο το έτος ήταν και το χρονικό σημείο εκκίνησης για το ελληνικό κράτος, που τότε έκανε τις πρώτες πρόσφατες προσπάθειες να βάλει κάποια τάξη στην βαβέλ των πολεοδομικών υπερβάσεων.
      Αυτές οι  αυθαιρεσίες έρχονται στην επιφάνεια, όταν παρουσιάζεται στον ενδιαφερόμενο ένα διαμέρισμα προς πώληση. Κάπου στη διάρκεια της παρουσίασης, συνήθως προς το τέλος, γίνεται και αναφορά στο ότι υπάρχουν … κάποια θέματα, που πρέπει να τακτοποιηθούν από πλευράς του ιδιοκτήτη, για να γίνει η μεταβίβαση.
      Και οι περιπτώσεις που υπάρχουν αυθαιρεσίες, είναι σχεδόν ο κανόνας στις παλαιότερες κατασκευές γι’ αυτό ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα πρέπει να προβεί σε λεπτομερή έλεγχο του ακινήτου, αφού 8 στα 10 σπίτια,  έχουν κάποια αυθαιρεσία που αφορά στη δόμηση ή σπανιότερα, στη χρήση.
      Οι αυτοψίες που δεν γίνονταν
      Παλαιότερα, προ του 2010 κυρίως, δεν γίνονταν έλεγχοι στις ανεγειρόμενες πολυκατοικίες, παρότι προβλεπόταν ότι κάθε άδεια για να ολοκληρωθεί θα έπρεπε να γίνει αυτοψία από την Πολεοδομία. Στην πραγματικότητα έλεγχοι δεν διενεργούνταν και οι άδειες θεωρούνταν με υπεύθυνες δηλώσεις των μηχανικών.
      Τώρα τουλάχιστον τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα γιατί η ευθύνη, με νόμο, έχει μεταβιβαστεί, όλη, στο μηχανικό, κάτι που ήταν σχεδόν αναπόφευκτο επειδή οι Πολεοδομίες είναι υποστελεχωμένες. Ο μηχανικός που γνωρίζει πλέον ότι αυτός φέρει όλη την ευθύνη έναντι του νόμου, δεν θα επιτρέψει αποκλίσεις από τα προβλεπόμενα στη μελέτη και την οικοδομική άδεια.
      Με το νέο καθεστώς , έλεγχοι από τις Πολεοδομίες γίνονται δειγματοληπτικά ενώ στο πλέγμα των ελεγκτικών διαδικασιών έχει ενταχθεί και ο θεσμός του Ελεγκτή Δόμησης. Ο ενδιαφερόμενος- ο επιβλέπων μηχανικός του έργου ή και ο ιδιοκτήτης-  κάνει αίτηση στην Πολεοδομία και κληρώνεται ένας ιδιώτης μηχανικός ο οποίος είναι δηλωμένος ως ελεγκτής δόμησης. Ο έλεγχος αυτός γίνεται σε δύο στάδια, όταν η κατασκευή βρίσκεται στα μπετά/σκελετό και, λίγο πριν την ολοκλήρωση του έργου.
      Από το 2010 και μετά η Πολιτεία, με νόμους που ψηφίσθηκαν, προσπάθησε να ελέγξει τις αυθαιρεσίες στις κατασκευές αλλά και στη χρήση τους.
      Από τον «νόμο Μπιρμπίλη» στον ν.4495/17
      Πρώτος νόμος ήταν ο λεγόμενος «νόμος Μπιρμπίλη», ο ν.3843 , το 2011 ακολούθησε ο ν.4014 (σ.σ. είχε κριθεί αντισυνταγματικός) , το 2013 ίσχυσε ο ν. 4178 και από το 2017 ισχύει ο ν.4495. Σταδιακά σε αυτά τα χρόνια, άρχισε να διαμορφώνεται και μία αντίληψη αποφυγής των αυθαιρεσιών, τουλάχιστον στα νεότερα κτίσματα.
      Ο νόμος 4495/2017 για τον Έλεγχο και την Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος, προβλέπει το μεγαλύτερο φάσμα αυθαιρεσιών – δόμησης, κάλυψης, χρήσης- και αναφέρεται σε όσες αυθαιρεσίες έχουν γίνει μέχρι 28/7/2011. Αυτή η ημερομηνία αποτελεί την κόκκινη γραμμή για τακτοποίηση αυθαιρεσιών, προκειμένου να σταματήσει η πολύχρονη πρακτική των αυθαιρέτων κατασκευών και πολεοδομικών παραβάσεων.
      Ο νόμος λοιπόν, «πιάνει» ότι έχει κατασκευαστεί και δεν είναι σύμφωνο με την εγκεκριμένη μελέτη και οικοδομική άδεια. Με τον ν.4495/2017 υπάρχει το εργαλείο για να αντιμετωπιστούν οι αυθαιρεσίες που κυρίως ενδιαφέρουν σε μία μεταβίβαση, όπως ύψους κατασκευής, κάλυψης, όγκου και χρήσης.
      Οι κατηγορίες των αυθαιρεσιών
      Οι αυθαιρεσίες που εντοπίζονται μπορούν να τακτοποιηθούν, εάν έχουν συντελεστεί προ της 28ης/7/2011 και στη βάση των πέντε κατηγοριών που ορίζει ο νόμος. Η 5η κατηγορία, που αφορούσε κάποιες πολύ μεγάλες αυθαιρεσίες που δεν μπορούν να τακτοποιηθούν, έπαυσε να υφίσταται. Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορούσε αυθαιρεσίες δόμησης άνω του 40% , κτίσματα χωρίς άδεια, αυθαιρεσίες που σημειωτέον έχουν εντοπιστεί σε πολλά κτίρια του δημοσίου. Η ‘5’ προέβλεπε τακτοποίηση εντός 30ετίας αλλά πλέον με την κατάργησή της, κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό οπότε θα πρέπει να υπάρξει ένας τρόπος χειρισμού του προβλήματος.
      Οι περισσότερες αυθαιρεσίες που εντοπίζονται στους ελέγχους που γίνονται πριν τη μεταβίβαση ενός ακινήτου, μίας κατοικίας, ανήκουν στις λεγόμενες «μικρές» κατηγορίες, δηλαδή από την ‘1’ έως και την ‘3’, αλλά και σε παλαιότερες χρονικές περιόδους καθώς οι κατηγορίες αναφέρονται και σε συγκριμένα έτη. Άρα η ένταξη στην κάθε κατηγορία συνδέεται με την έκταση της αυθαιρεσίας αλλά και την παλαιότητα του ακινήτου.
      Στην Κατηγορία 1 ανήκουν όσες αυθαίρετες κατασκευές έχουν συντελεστεί μέχρι 9/6/1975. Στην Κατηγορία 2 ανήκουν τα κτίσματα με αυθαιρεσίες , ως 31/12/1982. Στην Κατηγορία 3 είναι μικρές υπερβάσεις σε κατασκευές , στην Κατηγορία 4 εντάσσονται οι αυθαιρεσίες που συντελέσθηκαν μεταξύ 1983-2003. Στην ‘4’ εντάσσεται μία υποκατηγορία που αφορά αυθαιρεσίες που έγιναν μεταξύ 2004-2011 αλλά υπό τον όρο ότι η αυθαιρεσία δεν είναι μεγάλη, π.χ. η υπέρβαση δόμησης να είναι έως 40%.
      Οι πιο συνήθεις αυθαιρεσίες, διαχρονικά,  αφορούν: κλείσιμο ημιυπαίθριων , αλλαγές τους εξώστες (μπαλκόνια),αλλαγές περιγράμματος διαμερισμάτων – ήτοι αλλαγές στη διαμερισματοποίηση, αλλαγές περιγράμματος του διαμερίσματος π.χ. μεγάλωμα ή μίκρεμα, όπως επίσης και αλλαγές χρήσεις ημιυπογείων και υπογείων, που ήταν χαρακτηρισμένα αποθήκες και τα έκαναν κυρίως κατοικίες, λιγότερο καταστήματα. Αυτό το τελευταίο φαινόμενο δεν ήταν σπάνιο, καθώς ξεμπάζωναν υπόγεια σε οικόπεδα με υψομετρική διαφορά (π.χ. στις 40 Εκκλησιές ) και τα έκαναν σπίτια.
      Η ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου
      Από 1/1/2022, μετά από αρκετές παρατάσεις, άρχισε να ισχύει η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου. Ο ιδιοκτήτης ακινήτου που θέλει να το πωλήσει, απευθύνεται σε μηχανικό ο οποίος, αν εντοπίσει αυθαιρεσία/ αυθαιρεσίες, τις τακτοποιεί με τον ν.4495/2017 και ακολούθως, κάνει την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου στην ειδική πλατφόρμα του ΤΕΕ. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, ο μηχανικός εκδίδει το Πιστοποιητικό Πληρότητας το οποίο αντικατέστησε την Βεβαίωση Μηχανικού.
      Στις μεταβιβάσεις ακινήτων, τα ακίνητα που είναι απολύτως σύμφωνα με την μελέτη, είναι 2 στα 10, ποσοστό περίπου 20%. Στο υπόλοιπο 80% εντοπίζονται αυθαιρεσίες και από αυτές, ένα ποσοστό 50% έχει μικρές αυθαιρεσίες. Οι αυθαιρεσίες λοιπόν τακτοποιούνται με την καταβολή προστίμων, το ύψος των οποίων καθορίζεται από το μέγεθος αλλά και την παλαιότητα της αυθαιρεσίας.
      Την υποχρέωση της τακτοποίησης, έχει ο πωλητής του ακινήτου, αλλά για να είναι απολύτως καλυμμένος ο αγοραστής, καλό είναι να αναθέσει σε σύμβουλο μηχανικό τον έλεγχο της διαδικασίας που διενεργεί ο μηχανικός του πωλητή και, αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα κάτι που πολλές φορές συμβαίνει να επιλύεται πριν την «όποια κίνηση χωρίς επιστροφή». Ο επίδοξος αγοραστής, θα πρέπει, συμβουλευόμενος και δικηγόρο, να σιγουρευτεί ότι δεν θα βγει χαμένος στην περίπτωση που υπάρχουν αυθαιρεσίες στο ακίνητο που θέλει να αποκτήσει.
       
      πηγή:grtimes.gr
       

    • eBuildingID
      «Φρένο» στις αγοραπωλησίες ακινήτων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, φέρεται πως έβαλαν τα γραφειοκρατικά προβλήματα και οι καθυστερήσεις στις μεταγραφές συμβολαίων, ενώ δεν πραγματοποιήθηκαν αρκετές πράξεις λόγω της απεργίας των συμβολαιογράφων, με αποτέλεσμα αρκετές πωλήσεις να μετατεθούν στην αρχή του 2ου εξαμήνου του 2022.
      Παρ'όλ'αυτα σε ορισμένες περιοχές σημειώθηκε σημαντική άνοδος στις μεταβιβάσεις, με «πρωταθλητές» να αναδεικνύονται ο δήμος Αθηναίων, τα νησιά Αργοσαρωνικού και οι Κυκλάδες.
      Ειδικότερα, η έρευνα της RE/MAX συγκέντρωσε στοιχεία σχετικά με τις μεταβιβάσεις που έλαβαν χώρα το 1ο εξάμηνο του 2022 συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021 στην Αττική και στις Κυκλάδες και με μια πρώτη ματιά, είναι αντιληπτό πως το σύνολο των αγοραπωλησιών, ο τζίρος των πωλήσεων καθώς και τα συνολικά τ.μ. που μεταβιβάστηκαν, αυξήθηκαν στις περιοχές του Δήμου Αθηναίων, στα νησιά Αργοσαρωνικού και στις Κυκλάδες. Στις υπόλοιπες περιοχές της Αττικής, που επικεντρώθηκε η έρευνα, παρατηρείται πτώση. Συνολικά οι αγοραπωλησίες μειώθηκαν κατά 12%, ο τζίρος κατά 6% και το συνολικό εμβαδόν των μεταβιβαζόμενων κατοικιών κατά 13%.
      Όπως τονίζεται, οι έντονες αυξομειώσεις στις αγοραπωλησίες, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό σε τοπικά γραφειοκρατικά προβλήματα και καθυστερήσεις στις μεταγραφές συμβολαίων, καθώς και σε αρκετές πωλήσεις που καθυστέρησαν να γίνουν μέσα στο 2021 και πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του 2022. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τον αυξημένο φόρτο των συμβολαιογραφικών γραφείων για την σύνταξη πολλών συμβολαίων (γονικών παροχών, δωρεών, κλπ) μέχρι το τέλος του 202,1 για να αποφευχθεί η αυξημένη φορολόγηση λόγω της αύξησης των αντικειμενικών αξιών. Επιπλέον κατά το τέλος του εξαμήνου δεν πραγματοποιήθηκαν αρκετές πράξεις λόγω της απεργίας των συμβολαιογράφων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αρκετές πωλήσεις να μετατεθούν στην αρχή του 2ου εξαμήνου του 2022.
      Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά των ακινήτων, διαπιστώνεται ότι το εμβαδόν του μέσου ακινήτου που μεταβιβάστηκε το πρώτο εξάμηνο του έτους, σημείωσε την πιο έντονη μεταβολή στο κέντρο του Πειραιά (-33%). Σχετικά με την ηλικία του μέσου ακινήτου η μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο έτος σημειώνεται στα νησιά Αργοσαρωνικού, όπου το μέσο έτος κατασκευής από 1985 διαμορφώθηκε στο 1963 (22 έτη διαφορά). Στα νησιά των Κυκλάδων η διαφορά συμπυκνώνεται στα 10 έτη αφού το 2021 το έτος κατασκευής του μέσου ακινήτου ήταν το 1971 και το 2022 είναι το 1981. Στις υπόλοιπες περιοχές οι διαφορές των ηλικιών του μέσου ακινήτου διακυμαίνονται στα 1-3 έτη.
      Αξίζει να επισημανθεί ότι οι αυξήσεις ανά τ.μ. οφείλονται κυρίως στην αύξηση των αντικειμενικών αξιών, που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των δηλούμενων αξιών πώλησης.
      Τάσεις της αγοράς
      ΝΟΤΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Στα Νότια Προάστια το σύνολο των αγοραπωλησιών μειώθηκε κατά 9%. Παρομοίως, μειώθηκαν ο τζίρος των πωλήσεων και τα συνολικά τ.μ. των μεταβιβασθέντων ακινήτων (-7% αμφότερα). Τα μεγαλύτερα αρνητικά ποσοστά συγκεντρώνονται στις περιοχές του Αγίου Δημητρίου, Δάφνης-Υμηττού και Ζωγράφου.
      ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
      Στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας οι αγοραπωλησίες κατοικιών, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, αυξήθηκε κατά 6%, σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Ο τζίρος σημείωσε αύξηση ύψους 24%, ενώ το συνολικό εμβαδόν των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αυξήθηκε κατά 9%.
      ΔΥΤΙΚΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Η κατάσταση που παρατηρούμε στα Δυτικά Προάστια της Αττικής είναι η εξής: οι αγοραπωλησίες και το συνολικό εμβαδόν που μεταβιβάστηκε σημείωσαν πτώση (19% και 18% αντιστοίχως) και ο τζίρος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 6%. Στην περιοχή Αγίων Αναργύρων-Καματερού τα αρνητικά ποσοστά κυμαίνονται στο 50%.
      ΒΟΡΕΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Οι αγοραπωλησίες στα Βόρεια Προάστια κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 22% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Το ίδιο αρνητικό ποσοστό παρατηρούμε και στα συνολικά τ.μ. που μεταβιβάστηκαν (-23%). Παρομοίως, μειώθηκε και ο συνολικός τζίρος (-11%). Οι υψηλότερες πτώσεις καταγράφονται στην περιοχή Αγίας Παρασκευής, Νέας Ιωνίας, Παπάγου-Χολαργού και Χαλανδρίου. Ωστόσο, στην Πεντέλη διαπιστώνουμε πως υπάρχει αύξηση σε όλες τις τιμές που εξετάζονται.
      ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
      Το σύνολο των αγοραπωλησιών στην Ανατολική Αττική σημείωσε πτώση 30% το πρώτο εξάμηνο του έτους που διανύουμε. Ταυτόχρονα, “έπεσε” και το ποσοστό του τζίρου στις περιοχές της Ανατολικής Αττικής κατά 41%. Παρόμοιο αρνητικό ποσοστό σημειώθηκε και στο σύνολο των τ.μ. (-35%). Στην κορυφή της αρνητικής κατάταξης συναντάμε τις περιοχές Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Διονύσου, όπου τα ποσοστά κυμαίνονται στο -50% έως -70%. Ωστόσο, στην περιοχή Κρωπίας οι τιμές έχουν πάρει ανοδική πορεία, όπως συμβαίνει στην Παιανία και στην Παλλήνη.
      ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
      Όπως φαίνεται από τον πίνακα, οι αγοραπωλησίες στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής σημείωσαν πτώση 10%, το συνολικό εμβαδόν των κατοικιών μειώθηκε κατά 4% και παραλλήλως, ο συνολικός τζίρος καταγράφηκε στο -21%. Σημαντικές αυξήσεις, ωστόσο, παρατηρούνται στην περιοχή Μάνδρας-Ειδυλλίας, στην οποία οι αγοραπωλησίες αυξήθηκαν 82%, ο τζίρος 102% και τα συνολικά τ.μ. 112%.
      ΠΕΙΡΑΙΑΣ
      Το σύνολο των αγοραπωλησιών που έλαβαν χώρα στο κέντρο του Πειραιά την περίοδο του πρώτου εξαμήνου του 2022 μειώθηκε κατά 33% και ο τζίρος κατά 39% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Το ίδιο διάστημα, τα συνολικά τετραγωνικά μέτρα που μεταβιβάστηκαν σημείωσαν 55% πτώση.
      ΠΡΟΑΣΤΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑ
      Στα προάστια του Πειραιά οι αγοραπωλησίες και τα συνολικά τετραγωνικά μέτρα σημείωσαν πτώση αμφότερα 28%. Ο συνολικός τζίρος των αγοραπωλησιών “έπεσε” κατά 8%. Τα υψηλότερα αρνητικά ποσοστά συναντώνται στην περιοχή Περάματος, που κυμαίνονται περίπου -60% έως -80%.
      ΝΗΣΙΑ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
      Στα νησιά του Αργοσαρωνικού οι αγοραπωλησίες σημείωσαν αύξηση 14%. Παρόμοια αύξηση παρατηρούμε και στο ποσοστό που αντιστοιχεί στο συνολικό εμβαδόν των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν (+13%) και μικρότερο αλλά θετικό ποσοστό καταγράφεται και στο τζίρο (+9%).
      ΚΥΚΛΑΔΕΣ
      Στο νομό Κυκλάδων παρατηρούμε αρκετά υψηλά ποσοστά αύξησης για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα, οι αγοραπωλησίες αυξήθηκαν κατά 33%, ο τζίρος των αγοραπωλησιών κατά 44% και τα συνολικά τετραγωνικά μέτρα κατά 40%.
      Χαρακτηριστικά Κατοικιών
      ΝΟΤΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Όπως παρατηρείται στον παραπάνω πίνακα, η μεταβολή στην αξία ανά τ.μ. της μέσης κατοικίας που μεταβιβάστηκε στα Νότια Προάστια είναι μηδαμινή. Παρομοίως, ελάχιστες μεταβολές συναντώνται και στις τιμές του εμβαδού & ηλικίας του μέσου ακινήτου. Το ποσοστό της αξίας ανά τ.μ. φαίνεται να είναι αρκετά αυξημένο στην περιοχή του Αγίου Δημητρίου (+58%) και Παλαιού Φαλήρου (+42%). Αντιθέτως, μειώθηκε στη Νέα Σμύρνη (-34%). Επιπλέον, οι αγοραστές προτίμησαν αρκετά νεότερα ακίνητα στην περιοχή Αγίου Δημητρίου (έτος κατασκευής το 1991 το 1ο εξάμηνο 2022 και 1983 το 2021) και της Δάφνης-Υμηττού (έτος κατασκευής το 1985 το 1ο εξάμηνο 2022 έναντι 1977 το 2021).
      ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
      Τα χαρακτηριστικά του μέσου ακινήτου που μεταβιβάστηκε στο Δήμο Αθηναίων δεν σημείωσαν κάποια μεγάλη μεταβολή. Συγκεκριμένα η αξία ανά τ.μ. “ανέβηκε” κατά 14%, το εμβαδόν σημείωσε αύξηση 3% και η ηλικία “ανέβηκε” κατά 1 έτος.
      ΔΥΤΙΚΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Στα Δυτικά Προάστια η αξία ανά τ.μ. καταγράφηκε στο +15%, ενώ τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά μεταβλήθηκαν ελάχιστα. Στην Αγία Βαρβάρα η αξία ανά τ.μ. αυξήθηκε κατά 53% αλλά το εμβαδόν του μέσου ακινήτου μειώθηκε από 74 τ.μ. σε 68 τ.μ. Στο Χαϊδάρι το ποσοστό μεταβολής της αξίας ανά τ.μ. σημειώθηκε στο 45% και το εμβαδόν της μέσης κατοικίας αυξήθηκε από 80 τ.μ. στα 90 τ.μ. (+14%). Στις περιοχές Αγίων Αναργύρων-Καματερού και Πετρουπόλεως η ηλικία των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν αυξήθηκε κατά 5 και κατά 8 χρόνια αντιστοίχως.
      ΒΟΡΕΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ
      Στις περιοχές των Βορείων Προαστίων η αξία ανά τ.μ. αυξήθηκε κατά 15% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Το ποσοστό του εμβαδού και η διαφορά στα έτη κατασκευής του μέσου ακινήτου είναι αμετάβλητα. Σε γενικές γραμμές, οι αγοραστές κατοικιών στα Βόρεια Προάστια δείχνουν προτίμηση σε σπίτια περίπου 100 τ.μ. και έτους κατασκευής κοντά στο 1986.
      ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
      Η εικόνα που σχηματίζεται για το μέσο ακίνητο στις περιοχές της Ανατολικής Αττικής είναι πως η αξία του ανά τ.μ. μειώθηκε κατά 9%, το εμβαδόν του κατά 6% και η ηλικία του μεταβλήθηκε κατά ένα μόνο έτος. Στις περιοχές Κρωπίας και Ωρωπού η αξία του ακινήτου ανά τ.μ. κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση (+128% και 124%). Επιπλέον, στη Ραφήνα μείωση κατέγραψε το εμβαδόν του μέσου ακινήτου που μεταβιβάστηκε (-33%). Στην Παλλήνη, προτιμήθηκαν τα παλαιότερα ακίνητα ενώ στην περιοχή του Μαραθώνα τα νεότερα κατά 15 έτη.
      ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
      Η αξία ανά τ.μ. στις περιοχές της Δυτικής Αττικής μειώθηκε κατά 18% ενώ τα τ.μ. του μέσου ακινήτου αυξήθηκαν κατά 7% (83 τ.μ. από 78 τ.μ.). Στην περιοχή του Ασπροπύργου η αξία ανά τ.μ. των ακινήτων “έπεσε” κατά 52% και παράλληλα ο μέσος όρος του έτους κατασκευής των ακινήτων από 1994 που ήταν το πρώτο εξάμηνο του 2021, σημειώθηκε στο 1986. Παλαιότερα ακίνητα μεταβιβαστηκαν και στην Ελευσίνα.
      ΠΕΙΡΑΙΑΣ
      Στο κέντρο του Πειραιά η αξία ανά τ.μ. διαμορφώθηκε στο +35%. Ωστόσο, το εμβαδόν του μέσου ακινήτου από 100 τ.μ. σημειώθηκε στα 67 τ.μ. Δεν παρατηρείται κάποια διαφορά στην ηλικία του μέσου ακινήτου.
      ΠΡΟΑΣΤΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑ
      Τα προάστια Πειραιά σημειώνουν αύξηση 28% στη μέση τιμή της αξίας των ακινήτων ανά τ.μ. και ταυτόχρονα, το εμβαδόν μέσου ακινήτου έμεινε στάσιμο μεταξύ των δύο εξαμήνων στα 70 τ.μ. Οι αγοραστές φαίνεται να προτίμησαν ελαφρώς νεότερες κατοικίες (έτος κατασκευής: 1986). Στην περιοχή του Κερατσινίου το ποσοστό της αξίας ανά τ.μ. αυξήθηκε κατά 53%.
      ΝΗΣΙΑ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
      Στα νησιά Αργοσαρωνικού ενώ η αξία ανά τ.μ. και το εμβαδόν δεν μεταβλήθηκαν σημαντικά (-3% και -1% αντιστοίχως), σημειώθηκε μεγάλη διαφορά στο έτος κατασκευής των ακινήτων. Συγκεκριμένα, το 2021 η μέση χρονολογία κατασκευής είναι το 1985 και φέτος τα ακίνητα που μεταβιβάστηκαν είναι κατά 22 έτη παλαιότερα (έτος κατασκευής: 1963).
      ΚΥΚΛΑΔΕΣ
      Οι τιμές που καταγράφηκαν στις Κυκλάδες σχετικά με την αξία ανά τ.μ. των κατοικιών που μεταβιβάστηκαν, σημείωσαν αύξηση κατά 3%. Το θετικό ποσοστό υψώθηκε 224% στο νησί της Νάξου και 84% στην Πάρο. Ωστόσο, μειώθηκε κατά 39% στην Τήνο. Το εμβαδόν των κατοικιών αυξήθηκε κατά 62% στη Θήρα και κατέγραψε πτώση στην Νάξο (-41%) και στην Κέα (-31%). Στην Τήνο αυξήθηκε η ηλικία των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν κατά 17 έτη (έτος κατασκευής 1957 από 1975) αλλά μειώθηκε στη Νάξο κατά 25 έτη και στην Κέα κατά 20.
      Πηγή: https://news.b2green.gr/22002/ακίνητα-ο-χάρτης-της-αγοράς-ποιες
       
       



    • eBuildingID
      Σε συνέχεια της ενημέρωσης του B2Green για την τροποποίηση της προθεσμίας ολοκλήρωσης των έργων του “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” στην πλατφόρμα του πληροφοριακού συστήματος, δόθηκε στη δημοσιότητα με μεγάλη καθυστέρηση η επίσημη τροποποίηση του Οδηγού του Προγράμματος.
      Σύμφωνα με το σκεπτικό του, το ΥΠΕΝ έλαβε υπόψη μεταξύ άλλων και τα προβλήματα που έχουν προκύψει στον εφοδιασμό της αγοράς (εφοδιαστική αλυσίδα) λόγω της πανδημίας COVID-19, την καθυστέρηση που παρατηρείται στις απαιτούμενες διοικητικές διαδικασίες ενεργοποίησης Φωτοβολταϊκών Σταθμών και την διαπίστωση για την ανάγκη διορθώσεων λεκτικών και αναδιατύπωσης σημείων με σκοπό την ορθή απόδοση εννοιών και όρων του Προγράμματος.
      Πέρα από την αναμενόμενη διόρθωση των προθεσμιών ολοκλήρωσης των έργων, τροποποιήθηκε και μια σειρά από διατάξεις, άλλες τυπικού και άλλες ουσιαστικού χαρακτήρα.
      Από αυτές, ξεχωρίζουμε τις διευκρινίσεις για τις περιπτώσεις καθεστώτος μειωμένου ΦΠΑ για τις οποίες έχει υπάρξει πλήθος αντιδράσεων κατά το παρελθόν, λεπτομέρειες που αφορούν στην επιλεξιμότητα έκδοσης ΕΕΔΜΚ, βεβαίωσης μηχανικού, υπεύθυνης δήλωσης εγκαταστάτη κλπ.
      Διαβάστε παρακάτω όλες τις αλλαγές στον οδηγό του προγράμματος “Εξοικονομώ-Αυτονομώ“:
      Α. Ο τίτλος της τροποποιούμενης κοινής υπουργικής απόφασης θα είναι εφεξής:
      «Προκήρυξη του προγράμματος “Εξοικονομώ – Αυτονομώ”, που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014 -2020 και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
      Β. Μετά την έβδομη περίπτωση της ενότητας ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος προστίθεται νέα περίπτωση ως εξής:
      «ΤΑΑ Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
      Γ. Τα εδάφια 1 έως 3 της παρ. 1.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίστανται ως εξής:
      «Το Πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)) και από Εθνικούς Πόρους, μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» (Ε.Π.Αν.Ε.Κ.) του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ενώ χρηματοδοτείται και με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (TAA). Η συνολική Δημόσια Δαπάνη του Προγράμματος ανέρχεται σε 896,39 εκ. €, εκ των οποίων 492 εκ. € από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία», 170,75 εκ. € από τα ΠΕΠ – Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, 34 εκ € από Εθνικούς Πόρους και 199,64 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
      Στον πίνακα 1.3.1 δίνεται, ανά Περιφέρεια της χώρας, η συνολική κατανομή του Προγράμματος (για όλους του τύπους αιτήσεων) ύψους 896,39 εκ. €, ενώ στον πίνακα 1.3.2 δίνεται, ανά Περιφέρεια της χώρας, η κατανομή αποκλειστικά για τις αιτήσεις που αφορούν σε πολυκατοικίες και η οποία αποτελεί υποσύνολο της συνολικής κατανομής.».
      Δ. Οι πίνακες 1.3.1 και 1.3.2 της παρ. 1.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίστανται ως εξής: Δείτε συνημμένους πίνακες!
      Ε. Στην αρχή του έκτου εδαφίου της παρ. 1.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος διαγράφεται η φράση: «αρχικές αυτές ενδεικτικές».
      ΣΤ. Στο δέκατο τέταρτο εδάφιο της παρ. 2.2 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος, μετά τη φράση «ενοικιαζόμενες» προστίθεται νέα φράση ως εξής: «/δωρεάν παραχωρούμενες».
      Ζ. Στο τέλος του δέκατου εδαφίου της παρ. 4.1 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος προστίθενται νέα εδάφια ως εξής:
      «Ως βάση της απομείωσης θεωρείται η αρχική δαπάνη προ ΦΠΑ 24%. Διευκρινίζεται ότι ίδια μείωση προβλέπεται και στις περιπτώσεις που υπάρχει καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ.».
      Η. Μετά το τελευταίο εδάφιο της περ. γ της παρ. 4.2 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος, προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:
      «Διευκρινίζεται ότι δεν επιχορηγούνται από το Πρόγραμμα οι δαπάνες έκδοσης πέραν της μίας έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, καθώς και η δαπάνη για την έκδοση ηλεκτρονικής βεβαίωσης αρμόδιου μηχανικού που προβλέπεται στο άρθρο 30 του ν. 4495/2017.».
      Θ. Μετά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 4.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος προστίθενται νέα εδάφια ως εξής:
      «Ως βάση της απομείωσης θεωρείται η αρχική δαπάνη προ ΦΠΑ 24%. Διευκρινίζεται ότι ίδια μείωση προβλέπεται και στις περιπτώσεις που υπάρχει καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ.».
      Ι. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 5.2 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων θα παρέχεται είτε μέχρι την κάλυψη του μέγιστου προϋπολογισμού είτε μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής (για τις αιτήσεις πολυκατοικίας).».
      ΙΑ. Το έκτο εδάφιο της παρ. 5.2 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Αιτήσεις Πολυκατοικίας (Τύπος Α και Β): Από 03.02.2021 έως 26.02.2021 σε όλη την επικράτεια.».
      ΙΒ. Τα εδάφια 16 έως 17 της παρ. 7.1 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίστανται ως εξής:
      «Επιλέξιμα για το Πρόγραμμα είναι τα παραστατικά δαπανών επί πιστώσει, συμπεριλαμβανομένων των παραστατικών δαπανών αμοιβής συμβούλου έργου και εκπόνησης τεχνικών μελετών, καθώς και τα εξοφλημένα παραστατικά που αφορούν σε πληρωμή ενεργειακού επιθεωρητή, έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου ανελκυστήρα, ασφαλιστικών εισφορών και καταβολή ιδίων κεφαλαίων, που εκδόθηκαν για τους σκοπούς του κάθε έργου. Τα παραστατικά πρέπει να έχουν εκδοθεί μετά από την ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας της αίτησης του Ωφελούμενου (ημερομηνία έκδοσης του ΠΕΑ κατά την πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση) και εντός του συμβατικού χρόνου υλοποίησης, με εξαίρεση το παραστατικό πληρωμής του Α’ ΠΕΑ η ημερομηνία του οποίου μπορεί να προηγείται της έκδοσης του Α’ ΠΕΑ.».
      ΙΓ. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 7.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Επισημαίνεται ότι στα ανωτέρω δικαιολογητικά συμπεριλαμβάνεται φωτογραφική τεκμηρίωση των εργασιών, καθώς και βεβαίωση του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. ότι υπάρχει σε ισχύ πιστοποιητικό ηλεκτρολόγου (Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη).».
      ΙΔ. Μετά το δεύτερο εδάφιο της παρ. 7.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος εισάγεται νέο εδάφιο ως εξής:
      «Διευκρινίζεται ότι η δαπάνη τυχόν έκδοσης Υπεύθυνης Δήλωσης Εγκαταστάτη για την επιλέξιμη κατοικία, δεν επιχορηγείται από το Πρόγραμμα.».
      ΙΕ. Μετά το πέμπτο εδάφιο της παρ. 7.5.3 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος εισάγεται νέο εδάφιο ως εξής:
      «Για αιτήσεις σε υπαγωγή, οι προθεσμίες αποδοχής της απόφασης Υπαγωγής και υπογραφής της δανειακής σύμβασης (όπου απαιτείται), καθώς και η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου, που λήγουν εντός των διαστημάτων από 09/03/2022 έως και 30/9/2022 και από 08/04/2022 έως και 30/10/2022 αντίστοιχα, παρατείνονται αυτοδίκαια ως και τις 1/10/2022 και 31/10/2022 αντίστοιχα.».
      ΙΣΤ’. Μετά το όγδοο εδάφιο της παρ. 8.1 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος εισάγεται νέο εδάφιο ως εξής:
      «Ειδικά για τις περιφέρειες όπου η χρηματοδότηση της άμεσης ενίσχυσης γίνεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η άνω υποχρέωση ανέρχεται σε πέντε (5) έτη.».
      ΙΖ. Το δωδέκατο εδάφιο της παραγράφου 8.1 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Όλα τα πρωτότυπα δικαιολογητικά και τα πρωτότυπα παραστατικά στοιχεία των δαπανών του έργου τηρούνται από τον Ωφελούμενο καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, αλλά και στη συνέχεια για τρία (3) έτη (ή πέντε (5) έτη στις περιφέρειες που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) από την ημερομηνία τελικής εκταμίευσης του δανείου ή/και της επιχορήγησης από το πρόγραμμα της «άμεσης ενίσχυσης» και για τις περιπτώσεις ενοικίασης/βραχυχρόνιας μίσθωσης/δωρεάν παραχώρησης για δέκα (10) έτη μετά το κλείσιμο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 -2020 που συγχρηματοδοτούν το Πρόγραμμα.».
      ΙΗ. Το δέκατο τρίτο εδάφιο της ενότητας «Δικαιούχος» του κεφάλαιου 9 του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Ο Δικαιούχος οφείλει να διασφαλίσει την τήρηση φακέλου έργου/προγράμματος για διάστημα πέντε (5) ετών από την ολοκλήρωση της πράξης και, για τις περιπτώσεις ενοικίασης/δωρεάν παραχώρησης/βραχυχρόνιας μίσθωσης, δέκα (10) ετών μετά το κλείσιμο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 -2020 που συγχρηματοδοτούν το Πρόγραμμα.».
      ΙΘ. Η περίπτωση ι του Παραρτήματος VI του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «ι. Τεκμηρίωση, για την αδυναμία εγκατάστασης ηλιακού συστήματος παροχής ΖΝΧ (συμπληρώνεται εφόσον δεν υπήρχε εγκατεστημένο σύστημα ΖΝΧ με χρήση ΑΠΕ και δεν υλοποιήθηκε εγκατάσταση ηλιακού συστήματος παροχής ΖΝΧ):
      Στην κατοικία (μονοκατοικία/διαμέρισμα) δεν είναι εφικτό να εγκατασταθεί ηλιακό σύστημα παροχής ΖΝΧ, διότι (αναγράφεται ο λόγος που καθιστά μη εφικτή την εγκατάσταση π.χ. λόγω απαγόρευσης που προκύπτει από τον Κανονισμό ή από σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας, απαγόρευση λόγω ειδικής νομοθετικής διάταξης που διέπει τα διατηρητέα κτίρια ή τους παραδοσιακούς/ιστορικούς οικισμούς κ.λπ)…».
      Κ. Το τρίτο εδάφιο του Παραρτήματος Χ του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίσταται ως εξής:
      «Με την παρούσα δηλώνω ότι τα δικαιολογητικά που εμφανίζονται στο Πληροφοριακό Σύστημα έχουν επισυναφθεί ηλεκτρονικά, θα ενημερώσω το φάκελο του έργου με τα εν λόγω δικαιολογητικά και θα τηρήσω το φάκελο του έργου με όλα τα σχετικά έγγραφα και στοιχεία για τρία (3) χρόνια (ή πέντε (5) στις περιφέρειες που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) από την ημερομηνία τελικής εκταμίευσης του δανείου ή/και της επιχορήγησης από το πρόγραμμα της «άμεσης ενίσχυσης» και για τις περιπτώσεις ενοικίασης/βραχυχρόνιας μίσθωσης/δωρεάν παραχώρησης για δέκα (10) έτη μετά το κλείσιμο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 -2020 που συγχρηματοδοτούν το έργο.».
      ΚΑ. Η εικοστή πρώτη και εικοστή δεύτερη περίπτωση της λίστας δικαιολογητικών του Παραρτήματος Χ του Οδηγού Εφαρμογής του Προγράμματος αντικαθίστανται ως εξής:
      – Βεβαίωση από το διαχειριστή του Δικτύου (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) ότι υπάρχει σε ισχύ πιστοποιητικό ηλεκτρολόγου (Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη).
      – Αντίγραφο σύμβασης σύνδεσης με το Δίκτυο ΧΤ, μεταξύ του αυτοπαραγωγού (χρήστη του ακινήτου) και του διαχειριστή του Δικτύου (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) καθώς και βεβαίωση για την ενεργοποίηση της σύνδεσης του σταθμού παραγωγής (αφορά εγκατάσταση Φωτοβολταϊκού σταθμού με ενεργειακό συμψηφισμό και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας (συσσωρευτές) σε συνδυασμό με το Φ/Β).».
      Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία Α.Π. ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/ 112232/1033/20.11.2020 (Β’ 5229) κοινή απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Προκήρυξη του προγράμματος “Εξοικονομώ – Αυτονομώ”, που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020».
      Πηγή: https://news.b2green.gr/21830/εξοικονομώ-αυτονομώ-τροποποίηση-οδη



    • eBuildingID
      Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοινώνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η έγκριση της 3ης τροποποίησης της προκήρυξης του προγράμματος «Εξοικονομώ 2021», με σκοπό τη βελτίωση σημείων και όρων του Οδηγού εφαρμογής και των παραρτημάτων του.
       
      Στην τροποποίηση προβλέπεται μεταβολή της προθεσμίας υποβολής Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, η οποία πλέον θα ανέρχεται σε 110 ημέρες. Συνεπώς, η προθεσμία υποβολής της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου για τις αιτήσεις που έχουν χαρακτηριστεί ως καταρχήν επιλέξιμες και λήγουν σήμερα, 19 Ιουλίου 2022, παρατείνεται έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2022.
      Αναλυτικά οι αλλαγές θα αποτυπώνονται στην υπό έκδοση τροποποίηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης του προγράμματος.
       
      Πηγή: https://news.b2green.gr/21683/παράταση-για-την-υποβολή-της-ηλεκτρον

    • IDnews
      Η ΕΕ επενδύει σήμερα πάνω από 1,8 δισ. ευρώ σε 17 καινοτόμα έργα καθαρής τεχνολογίας μεγάλης κλίμακας με έναν τρίτο γύρο επιχορηγήσεων στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας. Από το Ταμείο Καινοτομίας θα εκταμιευθούν επιχορηγήσεις που θα συμβάλουν στην εισαγωγή πρωτοποριακών τεχνολογιών στην αγορά για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, το υδρογόνο, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις υποδομές δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και την κατασκευή βασικών στοιχείων για την αποθήκευση ενέργειας και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα επιλεγμένα έργα βρίσκονται στη Βουλγαρία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Νορβηγία, την Πολωνία και τη Σουηδία.
      Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, κ. Φρανς Τίμερμανς, δήλωσε σχετικά: «Οι σημερινές επιχορηγήσεις στηρίζουν τις καινοτόμες επιχειρήσεις σ' όλη την Ευρώπη ώστε να αναπτύξουν τις τεχνολογίες αιχμής που χρειαζόμαστε για να προωθήσουμε την πράσινη μετάβαση. Το Ταμείο Καινοτομίας αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την κλιμάκωση των καινοτομιών στον τομέα του ανανεώσιμου υδρογόνου και άλλων λύσεων για την ευρωπαϊκή βιομηχανία. Σε σύγκριση με τον πρώτο γύρο εκταμίευσης, τα διαθέσιμα κονδύλια αυξήθηκαν κατά 60 %, γεγονός που μας επέτρεψε να διπλασιάσουμε τον αριθμό των υποστηριζόμενων έργων. Το γεγονός αυτό δίνει σημαντική ώθηση στην απανθρακοποίηση των ενεργοβόρων βιομηχανιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.»
      Τα 17 έργα επιλέχθηκαν στο πλαίσιο της δεύτερης πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για έργα μεγάλης κλίμακας, δηλαδή με κόστος κεφαλαίου άνω των 7,5 εκατ. ευρώ. Τα έργα αξιολογήθηκαν από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες βάσει της ικανότητάς τους να μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τις παραδοσιακές τεχνολογίες και να καινοτομούν πέρα από τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες, ενώ βρίσκονταν σε επαρκές επίπεδο ωρίμανσης για υλοποίηση. Άλλα κριτήρια επιλογής περιλάμβαναν τις δυνατότητες κλιμάκωσης και την ικανοποιητική σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας των έργων.
      Τα επιλεγμένα έργα καλύπτουν ευρύ φάσμα τομέων που συμβάλλουν στις προσπάθειες της ΕΕ για απανθρακοποίηση, όπως η παραγωγή, η διανομή και η χρήση πράσινου υδρογόνου, η μετατροπή αποβλήτων σε υδρογόνο, η υπεράκτια αιολική ενέργεια, η κατασκευή φωτοβολταϊκών μονάδων (PV), η αποθήκευση και ανακύκλωση συσσωρευτών, η δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα, τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα. Από κοινού, έχουν τη δυνατότητα να εξοικονομήσουν 136 εκατ. τόνους ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα (CO2eq) κατά τα πρώτα 10 έτη λειτουργίας τους.
      Επιπλέον, έως 20 έργα που είναι πολλά υποσχόμενα αλλά δεν είναι ακόμα αρκετά ώριμα για επιχορήγηση θα προεπιλεγούν για να λάβουν βοήθεια για την ανάπτυξή τους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα έργα αυτά θα ανακοινωθούν κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022.
      Τα έργα εν συντομία
      Ενεργοβόρες βιομηχανίες:
      Τσιμέντο (4 έργα): Ένα έργο στη Γερμανία θα αναπτύξει διαδικασία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα με τεχνολογία καύσης οξυγόνου δεύτερης γενιάς σε μονάδα παραγωγής τσιμέντου και θα το παρέχει ως πρώτη ύλη για περαιτέρω μεταποίηση σε συνθετική μεθανόλη. Ένα άλλο έργο στην Πολωνία θα δημιουργήσει μια διατερματική αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, που θα ξεκινά από τη δέσμευση και την υγροποίηση CO₂ σε μονάδα παραγωγής τσιμέντου και θα καταλήγει στην αποθήκευση σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις. Ένα τρίτο έργο θα δεσμεύει τις εκπομπές CO₂ που προέρχονται από καυσαέρια που παράγονται κατά την παραγωγή ασβέστου και θα τις αποθηκεύει μόνιμα σε υπεράκτιους γεωλογικούς σχηματισμούς στη Γαλλία. Τέλος, ένα άλλο έργο θα είναι το πρώτο έργο δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα πλήρους αλυσίδας στη Βουλγαρία, το οποίο θα συνδέει τις εγκαταστάσεις δέσμευσης CO₂ σε μονάδα παραγωγής τσιμέντου με υπεράκτιες εγκαταστάσεις μόνιμης αποθήκευσης σε εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο, μέσω ενός χερσαίου και υπεράκτιου συστήματος αγωγών.
      Χημικές ουσίες (3 έργα): Στη Φινλανδία, ένα έργο θα πραγματοποιεί χημική ανακύκλωση πλαστικών για τη χρήση τους ως πρώτη ύλη σε διυλιστήρια. Ένα άλλο έργο στη Σουηδία θα δημιουργήσει μια πρώτη στο είδος της μονάδα μεθανόλης που θα μετατρέπει το διοξείδιο του άνθρακα, τις ροές καταλοίπων, το ανανεώσιμο υδρογόνο και το βιοαέριο σε μεθανόλη. Ένα άλλο έργο στη Σουηδία θα παράγει μια νέα ίνα από πολτό, που θα αντικαθιστά τον πολυεστέρα σε εφαρμογές κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.
      Υδρογόνο (3 έργα): Στις Κάτω Χώρες, ένα έργο θα παράγει, θα διανέμει και θα χρησιμοποιεί πράσινο υδρογόνο μέσω ηλεκτρολυτικής κυψέλης που θα τροφοδοτείται από υπεράκτια αιολική ενέργεια. Ένα άλλο θα παράγει 15 500 τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου ετησίως. Ένα τρίτο έργο θα επεξεργάζεται ροές μη ανακυκλώσιμων στερεών αποβλήτων και θα τις μετατρέπει πρωτίστως σε υδρογόνο.
      Διυλιστήρια (2 έργα): Στη Νορβηγία, ένα έργο θα συνίσταται στην κατασκευή και θέση σε λειτουργία της πρώτης εγκατάστασης παραγωγής υποκατάστατων βιοκαυσίμων σε εμπορική κλίμακα παγκοσμίως, η οποία θα μετατρέπει τα δασικά απόβλητα σε προηγμένα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς και βιοξυλάνθρακα. Στο πλαίσιο ενός έργου στη Σουηδία, θα κατασκευαστεί εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας για την παραγωγή συνθετικών βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, με τη χρήση CO₂ που θα δεσμεύεται σε σταθμό συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘ).
      Κατασκευή εξαρτημάτων για αποθήκευση ενέργειας ή παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (3 έργα): Στην Πολωνία, ένα έργο θα δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής καινοτόμων συστημάτων ηλεκτροχημικών συσσωρευτών για την παροχή βραχυπρόθεσμης αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα άλλο έργο στη Βόρεια Γαλλία θα κατασκευάσει μονάδα παραγωγής φωτοβολταϊκών με βάση την καινοτόμο τεχνολογία ετεροεπαφής. Ένα τρίτο έργο στη Γαλλία θα κατασκευάσει μονάδα ανακύκλωσης συσσωρευτών ιόντων λιθίου στο συγκρότημα συσσωρευτών της Δουνκέρκης για την παραγωγή και τη διύλιση της μαύρης μάζας, παρέχοντας έτσι πρόσβαση σε δευτερεύουσα πηγή πρώτων υλών συσσωρευτών.
      Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: Στο γερμανικό τμήμα της Βόρειας Θάλασσας, ένα έργο θα κατασκευάσει και θα θέσει σε λειτουργία ένα υπεράκτιο αιολικό πάρκο, το οποίο θα εφαρμόζει καινοτόμες λύσεις για τις ανεμογεννήτριες και το υδρογόνο.
      Υποδομές δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα: Ένα έργο στην Ισλανδία θα κατασκευάσει έναν εξαιρετικά κλιμακούμενο χερσαίο τερματικό σταθμό αποθήκευσης άνθρακα με εκτιμώμενη συνολική χωρητικότητα αποθήκευσης 880 εκατ. τόνων CO₂.
      Ιστορικό
      Το Ταμείο Καινοτομίας, με έσοδα άνω των 38 δισ. ευρώ[1] έως το 2030 από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ), έχει ως στόχο να δημιουργήσει τα κατάλληλα οικονομικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις και τις δημόσιες αρχές ώστε να επενδύσουν στην επόμενη γενιά τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και να δώσει στις εταιρείες της ΕΕ το πλεονέκτημα του πρωτοπόρου, προκειμένου να αποκτήσουν παγκόσμια ηγετική θέση στις τεχνολογίες.
      Στην πρώτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων για έργα μεγάλης κλίμακας χορηγήθηκαν επιχορηγήσεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ σε 7 έργα στους τομείς των ενεργοβόρων βιομηχανιών, του υδρογόνου, της δέσμευσης, χρήσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Σε 15 έργα χορηγήθηκε βοήθεια για την ανάπτυξή τους.
      Με αύξηση των κονδυλίων κατά 60% σε σύγκριση με τον πρώτο γύρο του Ταμείου Καινοτομίας, υπερδιπλασιάζουμε τον αριθμό των έργων που μπορούμε να στηρίξουμε. Επεκτείνουμε επίσης τη γεωγραφική εμβέλεια σε περισσότερες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ανατολικής Ευρώπης, και έχουμε επιταχύνει τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και αξιολόγησης.
      Τα έργα που πέτυχαν στο πλαίσιο αυτής της δεύτερης πρόσκλησης θα αρχίσουν τώρα να προετοιμάζουν τις επιμέρους συμφωνίες επιχορήγησης με τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA), τον εκτελεστικό οργανισμό του Ταμείου. Αυτές αναμένεται να οριστικοποιηθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2022, επιτρέποντας στην Επιτροπή να εκδώσει την αντίστοιχη απόφαση χορήγησης και να αρχίσει τη διάθεση των επιχορηγήσεων.
      Το φθινόπωρο η Επιτροπή θα προκηρύξει την τρίτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων για έργα μεγάλης κλίμακας. Όπως ανακοινώθηκε στο σχέδιο REPowerEU, η διαθέσιμη χρηματοδότηση θα διπλασιαστεί σε περίπου 3 δισ. ευρώ για την περαιτέρω στήριξη της ανεξαρτησίας της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Τα έργα που δεν πέτυχαν στις προηγούμενες προσκλήσεις ενθαρρύνονται να υποβάλουν εκ νέου αίτηση.
      Τον Ιούλιο του 2021 η Επιτροπή πρότεινε, στο πλαίσιο της δέσμης προσαρμογής στον στόχο του 55 % (Fit for 55), να συμπληρωθεί το Ταμείο Καινοτομίας, το οποίο επί του παρόντος χρηματοδοτείται με 450 εκατομμύρια δικαιώματα από το υφιστάμενο ΣΕΔΕ κατά την περίοδο 2021-30, με 50 εκατομμύρια δικαιώματα από το υφιστάμενο ΣΕΔΕ και με 150 εκατομμύρια δικαιώματα από το νέο σύστημα που καλύπτει τις εκπομπές από τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια. Επιπλέον, σύμφωνα με την πρόταση, δικαιώματα που διαφορετικά θα κατανέμονταν δωρεάν στους βιομηχανικούς τομείς που καλύπτονται από τον μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα τώρα θα δημοπρατηθούν και θα προστεθούν στο Ταμείο αυτό.
      Για περισσότερες πληροφορίες 
      Περιγραφή των επιλεγμένων έργων μεγάλης κλίμακας
      Ιστότοπος του Ταμείου Καινοτομίας
      Έργα μεγάλης κλίμακας του Ταμείου Καινοτομίας
      Έργα που έλαβαν επιχορήγηση στο πλαίσιο της πρώτης πρόσκλησης για έργα μεγάλης κλίμακας

      Έργα που έλαβαν επιχορήγηση στο πλαίσιο της πρώτης πρόσκλησης για έργα μικρής κλίμακας

      Πρόταση αναθεώρησης της οδηγίας για το ΣΕΔΕ της ΕΕ

      Υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας
      Πηγή: https://greenagenda.gr/%CE%B5%CE%B5-18-%CE%B4%CE%B9%CF%83-%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E-%CF%83%CE%B5-%CE%AD%CF%81%CE%B3%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CF%81%CE%AE%CF%82-%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF/

×
×
  • Δημιουργία Νέου...