Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων Forum Μηχανικών

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Συνιστούμε την συμμετοχή στα θέματα με ερωτήσεις - απαντήσεις - σχολιασμό.

Ανακοινώσεις για ολοκλήρωση του Κτηματολόγιου: με εκατομμύρια εκκρεμότητες και σοβαρές καταγγελίες

Featured Replies

Οι εργαζόμενοι στο Ελληνικό Κτηματολόγιο απαντούν, με ομόφωνο ψήφισμα της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσής τους, στο επίσημο αφήγημα περί ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου, προειδοποιώντας ότι τώρα αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα για την ιδιοκτησία, τη δημόσια ακίνητη περιουσία και την ασφάλεια δικαίου. Κάνουν λόγο για «απόκρυψη από τη Διοίκηση του φορέα εκατομμυρίων εκκρεμών υποθέσεων» και ζητούν «την άμεση, πλήρη και δημόσια καταγραφή και ανάρτηση όλων των εκκρεμοτήτων, ανά κατηγορία και ανά Κτηματολογικό Γραφείο και Υποκατάστημα».


Το  ψήφισμα, που εγκρίθηκε ομοφώνως από την γενική συνέλευση του Σωματείου Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο (ΣΕΚΤ):

Αναφέρεται σε σοβαρά διαχειριστικά ζητήματα, τα οποία τίθενται υπόψη των ελληνικών δικαστικών και ελεγκτικών αρχών, καθώς και της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, ζητώντας «πλήρη διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο» για το σύνολο των πεπραγμένων της σημερινής Διοίκησης του φορέα του Κτηματολογίου.

Προειδοποιεί  ότι οποιαδήποτε συζήτηση για μεταφορά ή συγχώνευση των Υπηρεσιών Δόμησης με το Κτηματολόγιο, χωρίς προηγούμενη θεσμική και λειτουργική θωράκιση του φορέα, κινδυνεύει να δημιουργήσει έναν «δυσλειτουργικό υπερφορέα», που θα θέτει σε «άμεσο και υπαρκτό κίνδυνο» το περιβάλλον, την ιδιωτική και δημόσια ακίνητη περιουσία και την ασφάλεια δικαίου.


ΣΕΚΤ: ομόφωνο ψήφισμα εργαζομένων για εκκρεμότητες, θεσμική αναρχία και διαχειριστικό έλεγχο

Με ομόφωνη απόφαση της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης, που συνήλθε με νόμιμη απαρτία στις 15 Ιουνίου 2026, το Σωματείο Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο απευθύνεται στην πολιτική ηγεσία, στα κόμματα της Βουλής, στους ανεξάρτητους βουλευτές, στους συνδικαλιστικούς φορείς, στην αυτοδιοίκηση, στους ελεγκτικούς και δικαστικούς θεσμούς, καθώς και στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κτηματολογίου και στο σύνολο του προσωπικού του φορέα.

Το ψήφισμα κοινοποιείται, μεταξύ άλλων, στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στους αρχηγούς και προέδρους των Κοινοβουλευτικών Ομάδων ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, ΚΚΕ, Ελληνικής Λύσης, Νίκης και Πλεύσης Ελευθερίας, στις αντίστοιχες Κοινοβουλευτικές Ομάδες, στους ανεξάρτητους βουλευτές, στην ΑΔΕΔΥ, στην ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ, στην ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, στην ΠΟΕ ΟΤΑ, στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, στους δημάρχους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης και Πατρέων, στο Γραφείο Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, στο Γραφείο Οικονομικού Εισαγγελέα, στον Συνήγορο του Πολίτη, στην Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων και στον Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.

Το Σωματείο ζητά το ψήφισμα να τύχει της προσοχής των αποδεκτών του και αποφασίζει την κοινοποίησή του «στη Βουλή των Ελλήνων, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, προς γνώση και για τις δικές τους νόμιμες ενέργειες».

Οι εκκρεμότητες που επηρεάζουν την ιδιοκτησία

Στο επίκεντρο της απόφασης της γενικής συνέλευσης των εργαζομένων τίθεται το ζήτημα των εκκρεμοτήτων του Κτηματολογίου, το οποίο οι εργαζόμενοι συνδέουν ευθέως με την ασφάλεια των συναλλαγών, την προστασία της ιδιωτικής και δημόσιας ακίνητης περιουσίας και την ασφάλεια δικαίου.

Η Γενική Συνέλευση αναφέρει ότι έλαβε υπόψη «την απόκρυψη από τη Διοίκηση εκατομμυρίων εκκρεμών υποθέσεων και την συνεπαγόμενη παραπλάνηση της Πολιτείας και των πολιτών». Στη συνέχεια, με πιο συγκεκριμένη διατύπωση, καταγγέλλει «τη σκόπιμη απόκρυψη του πραγματικού αριθμού των εκκρεμών υποθέσεων» και απαιτεί «την άμεση, πλήρη και δημόσια καταγραφή και ανάρτηση όλων των εκκρεμοτήτων, ανά κατηγορία και ανά Κτηματολογικό Γραφείο και Υποκατάστημα».

Σύμφωνα με το ψήφισμα, η ύπαρξη αδήλωτων ή μη δημοσιοποιημένων εκκρεμοτήτων δεν αποτελεί απλώς υπηρεσιακό πρόβλημα. Αποτελεί ζήτημα που αγγίζει τον πυρήνα της λειτουργίας του Κτηματολογίου, καθώς οι καθυστερήσεις και οι συσσωρευμένες υποθέσεις επηρεάζουν την κατοχύρωση δικαιωμάτων, την ολοκλήρωση συναλλαγών, την αξιοποίηση ακινήτων και την εμπιστοσύνη πολιτών και επαγγελματιών προς τον θεσμό.

Οι εργαζόμενοι συνδέουν την ανάγκη αποτύπωσης των εκκρεμοτήτων με την κατάργηση της δομής που αποκαλούν «Επιτελικό Κέντρο Ψηφιακού Φακέλου». Όπως αναφέρουν, ζητούν την κατάργηση της «Εξωθεσμικής Δομής “Επιτελικό Κέντρο Ψηφιακού Φακέλου”», προκειμένου «να αποκατασταθεί η νόμιμη διοικητική λειτουργία του Φορέα και να δρομολογηθεί η ουσιαστική και πραγματική μείωση των εκκρεμοτήτων».

Σε σαθρά θεσμικά θεμέλια η μεταφορά των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο

Η Γενική Συνέλευση σχετικά με το σχέδιο μεταφοράς των αρμοδιοτήτων για οικοδομικές άδειες και έλεγχο κατασκευών από τις ΥΔΟΜ των Δήμων στο Κτηματολόγιο και τη λειτουργία νέων Κέντρων Δόμησης εντός του Κτηματολογίου, σημειώνει ότι εάν επιχειρηθούν νέες θεσμικές συγχωνεύσεις χωρίς προηγούμενη επίλυση των προβλημάτων εντός του φορέα του Κτηματολογίου, το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό για το περιβάλλον, την περιουσία και την ασφάλεια δικαίου.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οποιαδήποτε συνένωση «επί σαθρών θεσμικών θεμελίων και υπό καθεστώς διοικητικής απορρύθμισης» θα οδηγήσει «με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία ενός δυσλειτουργικού υπερφορέα».

Ένας τέτοιος φορέας, σύμφωνα με το ψήφισμα, «δεν θα διασφαλίζει, αλλά θα θέτει σε άμεσο και υπαρκτό κίνδυνο το περιβάλλον, την ιδιωτική και τη δημόσια ακίνητη περιουσία, την ασφάλεια δικαίου, καθώς και το μέλλον της χώρας που οφείλουμε να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές».

Συνταγματική θωράκιση του Κτηματολογίου και των υπαλλήλων του

Οι εργαζόμενοι θέτουν επίσης θέμα συνταγματικής θωράκισης του Κτηματολογίου και των υπαλλήλων του. Υποβάλλουν αίτημα προς την Κυβέρνηση και όλες τις πολιτικές δυνάμεις για τη «Συνταγματική Θωράκιση του Κτηματολογίου και των Υπαλλήλων του», επικαλούμενοι τον «κρίσιμο ρόλο του Φορέα για την εθνική οικονομία και την ασφάλεια δικαίου».

Στο πλαίσιο αυτό προτείνουν να προβλεφθεί ρητά, κατά την επικείμενη Συνταγματική Αναθεώρηση, «ο ιδιαίτερος θεσμικός ρόλος των υπαλλήλων του Ελληνικού Κτηματολογίου ως δημοσίων λειτουργών-εγγυητών της διασφάλισης της δημόσιας και της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας».

Ζητούν ακόμη να θεσπιστεί συνταγματικά «ο έλεγχος της λειτουργίας του Φορέα, σε τακτική ετήσια βάση, από ειδική Διακομματική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων» και να καθιερωθεί «ειδικό μισθολόγιο για τους υπαλλήλους του Ελληνικού Κτηματολογίου, κατ’ αναλογία του ισχύοντος ειδικού μισθολογίου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)».

Η Γενική Συνέλευση συνδέει τα παραπάνω με οποιαδήποτε συζήτηση για ενδεχόμενη συγχώνευση του Ελληνικού Κτηματολογίου με τις Υπηρεσίες Δόμησης. Δηλώνει «ρητά και κατηγορηματικά» ότι μόνο εφόσον διασφαλιστούν πλήρως τα αιτήματα αυτά «μπορεί να προχωρήσει οποιαδήποτε συζήτηση ή προσπάθεια για τη συγχώνευση του Ελληνικού Κτηματολογίου με τις Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.)».

Το  ψήφισμα αναφέρει ότι «η ευθύνη για την αποτροπή ενός τέτοιου εθνικού ατυχήματος βαρύνει αποκλειστικά την Πολιτική Ηγεσία».

Οι παρεμβάσεις των εργαζομένων που είχαν θετικό αποτέλεσμα

Ιδιαίτερη θέση στο ψήφισμα καταλαμβάνει η επισήμανση ότι οι εργαζόμενοι δεν περιορίζονται σε καταγγελίες, αλλά έχουν καταθέσει τεκμηριωμένες προτάσεις, οι οποίες, όταν ελήφθησαν υπόψη από την Πολιτεία, οδήγησαν σε θετικά αποτελέσματα.

Το Σωματείο τονίζει ότι διατυπώνει τις θέσεις του «αποκλειστικά επί τη βάσει στοιχειοθετημένων δεδομένων και τεκμηριωμένων στοιχείων» και δηλώνει ότι «ουδεμία πρόθεση αντιπαράθεσης υφίσταται με την Πολιτεία», υπό την προϋπόθεση ότι η Πολιτεία λαμβάνει υπόψη «την εμπειρία και τη γνώση των υπαλλήλων που διασφαλίζουν την καθημερινή λειτουργία του Φορέα».

Ως πρώτο παράδειγμα αναφέρεται η παρέμβαση του πρώην Υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστου Μπουκώρου. Σύμφωνα με το ψήφισμα, ο κ. Μπουκώρος ενημερώθηκε αναλυτικά από το Σωματείο για τους λόγους για τους οποίους «η μετάβαση των υπηρεσιών του Φορέα στο Κυβερνητικό Νέφος (G-Cloud) είχε σχεδιαστεί πλημμελώς από τη Διοίκηση και όδευε σε de facto αποτυχία». Οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι ο πρώην υφυπουργός έλαβε υπόψη τις «τεκμηριωμένες επισημάνσεις» τους και ότι με δική του πρωτοβουλία δρομολογήθηκε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, «έναν δημόσιο ελληνικό φορέα με αποδεδειγμένη τεχνογνωσία», ο οποίος ανέλαβε συμβουλευτικό ρόλο.

Η παρέμβαση αυτή, σύμφωνα με το ψήφισμα, «ήταν καθοριστική και επέφερε την επιτυχία της μετάβασης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των αρχείων τού Φορέα στο Κυβερνητικό Νέφος».

Ως δεύτερο παράδειγμα αναφέρεται η παρέμβαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, όταν, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, η Διοίκηση του Φορέα σχεδίαζε την κατάργηση του Κτηματολογικού Γραφείου Θεσσαλονίκης. Το Σωματείο σημειώνει ότι ο υπουργός «άκουσε τις εκκλήσεις» για τις «καταστροφικές συνέπειες» που θα είχε η ενέργεια αυτή, τόσο στην εύρυθμη λειτουργία του Φορέα όσο και στο εργασιακό μέλλον δεκάδων υπαλλήλων που υπηρετούν στο γραφείο με προσωποπαγείς θέσεις.

Στο ψήφισμα αναφέρεται ότι η παρέμβαση του υπουργού «απέτρεψε την απορρύθμιση και την πρόκληση ανεπανόρθωτης βλάβης».

Με βάση τα δύο αυτά παραδείγματα, η Γενική Συνέλευση διατυπώνει το συμπέρασμα ότι «ουδείς γνωρίζει τη λειτουργία και τα πραγματικά, δομικά προβλήματα του Φορέα καλύτερα από το έμψυχο δυναμικό του». Και προσθέτει με χαρακτηριστική διατύπωση: «Όταν η Πολιτεία ακούει, εξευρίσκονται λύσεις. Όταν αγνοεί, δημιουργούνται αδιέξοδα».

Τα διαχειριστικά θέματα, που τίθενται προς δικαστικό και ελεγκτικό έλεγχο

Το ψήφισμα θέτει υπόψη των αρμόδιων δικαστικών και ελεγκτικών αρχών σειρά θεμάτων που οι εργαζόμενοι χαρακτηρίζουν σοβαρά για τη λειτουργία του φορέα. Η Γενική Συνέλευση αναφέρει ότι έλαβε υπόψη «τεκμηριωμένες και έγγραφες καταγγελίες περί μεθοδευμένης και αδικαιολόγητης άνισης μεταχείρισης κατά τη χορήγηση του μπόνους παραγωγικότητας», καθώς και «τη συστηματική απαξίωση του προσωπικού των Περιφερειακών Υπηρεσιών και τον υπέρμετρο συγκεντρωτισμό της Κεντρικής Υπηρεσίας».

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσει «τις αμφισβητήσιμες αποφάσεις ανάθεσης καθηκόντων, που ενίοτε υπερφαλαγγίζουν τη διοικητική δομή του Φορέα» και «τις αμφισβητούμενες αποφάσεις της Διοίκησης προς σύσταση και λειτουργία του εξωθεσμικού οργάνου “Επιτελικό Κέντρο Ψηφιακού Φακέλου”, το οποίο υποκαθιστά νόμιμες διοικητικές δομές του Φορέα».

Παράλληλα, καταγγέλλουν «τις μηνύσεις και τις λοιπές πράξεις εκφοβισμού» που, όπως αναφέρεται, στρέφονται κατά συνδικαλιστικών εκπροσώπων οι οποίοι αποκαλύπτουν τα επίμαχα ζητήματα. Στο ψήφισμα συνδέεται επίσης η παρούσα κατάσταση με «τη μαζική αποχώρηση έμπειρου και εξειδικευμένου προσωπικού, ως αποτέλεσμα της επικρατούσας θεσμικής αναρχίας».

Σε επίπεδο διαχειριστικού ελέγχου, η Γενική Συνέλευση ζητά «την άμεση εντολή διενέργειας πλήρους διαχειριστικού και οικονομικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για το σύνολο των πεπραγμένων της παρούσας Διοίκησης».

«Ανεπαρκής» η παρούσα διοίκηση του φορέα του Κτηματολογίου

Η απόφαση χρησιμοποιεί αυστηρή γλώσσα για τη Διοίκηση του φορέα. Αναφέρει ότι η Γενική Συνέλευση «διαπιστώνει ότι η παρούσα Διοίκηση έχει αποδειχθεί αντικειμενικά ανεπαρκής για τη διαχείριση του εθνικής σημασίας εγχειρήματος του Κτηματολογίου». Προσθέτει ότι «η διαχειριστική ανεπάρκεια, η επιβολή συνθηκών θεσμικής αναρχίας και η απόκρυψη εκκρεμοτήτων» αποδεικνύουν «την έλλειψη της απαιτούμενης τεχνογνωσίας και του θεσμικού αναστήματος».

Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «τεκμηριωμένη αδυναμία της παρούσας Διοίκησης να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του εθνικής σημασίας εγχειρήματος του Κτηματολογίου» και για «υπαρκτό θεσμικό κίνδυνο» που διατρέχουν οι υπάλληλοι από «πιέσεις και εκβιασμούς οργανωμένων συμφερόντων, καθώς και από πολιτικές παρεμβάσεις».

Στο ίδιο σημείο, το Σωματείο δηλώνει «ρητά ότι προϋπόθεση για την αποκατάσταση της νομιμότητας και της εργασιακής ειρήνης αποτελεί η άμεση αντικατάσταση της Διοίκησης». Κατά το ψήφισμα, «η ευθύνη βαρύνει πλέον την Πολιτική Ηγεσία που την τοποθέτησε και την διατηρεί».

Αποφάσεις για «κοινές εξώδικες και δικαστικές δράσεις»

Η Γενική Συνέλευση καταγγέλλει ως «απαράδεκτη, επικίνδυνη και αντίθετη προς κάθε έννοια χρηστής διοίκησης» τη λειτουργία του Φορέα «υπό συνθήκες θεσμικής αναρχίας», η οποία, όπως αναφέρεται, οδηγεί «σε μαζική φυγή του προσωπικού».

Στα άμεσα αιτήματα περιλαμβάνεται η πλήρης δημοσιοποίηση των εκκρεμών υποθέσεων, η κατάργηση του «Επιτελικού Κέντρου Ψηφιακού Φακέλου», η αντικατάσταση της Διοίκησης και η διενέργεια διαχειριστικού και οικονομικού ελέγχου. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι ζητούν «την άμεση καταβολή του συνόλου των αδιάθετων, εγκεκριμένων κονδυλίων για το μπόνους, κίνητρο επίτευξης στόχων, των οικονομικών ετών 2024-2025, συνολικού ύψους τριών εκατομμυρίων εκατό χιλιάδων ευρώ (3.100.000€)».

Σημαντική θέση έχει και το αίτημα για νομοθετική επίλυση εκκρεμών εργασιακών ζητημάτων. Η Γενική Συνέλευση απαιτεί «την άμεση νομοθετική πρωτοβουλία για την οριστική επίλυση του ζητήματος των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών» και την «πλήρη, άνευ όρων, αναγνώριση για κάθε έννομη συνέπεια του συνόλου της προϋπηρεσίας του προσωπικού», που έχει διανυθεί «με κάθε σχέση εργασίας στα πρώην υποθηκοφυλακεία και στην πρώην ΕΚΧΑ Α.Ε.».

Η Γενική Συνέλευση εξουσιοδοτεί το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο να προχωρήσει σε «κλιμάκωση των κινητοποιήσεων με κάθε νόμιμο και πρόσφορο συνδικαλιστικό μέσο».

Παράλληλα, δηλώνει ότι οι εργαζόμενοι θα διεκδικήσουν «όλοι μαζί, ενωμένοι, την αξιοπρέπειά» τους, «ακόμα και μέσω της Δικαστικής Οδού», παρέχοντας στο Διοικητικό Συμβούλιο την εντολή να οργανώσει, μέσω του Σωματείου και με δαπάνες αυτού, «κοινές εξώδικες και δικαστικές δράσεις» για όσους συναδέλφους επιθυμούν να συμμετάσχουν.

Του Αργύρη Δεμερτζή

πηγή ecopress.gr


View full Άρθρου

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.