Jump to content
  • Ειδήσεις

    Άρθρα και Ειδήσεις
    • IDnews
      Εκδόθηκε η Εγκύκλιος ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/135179/4495 με θέμα: Έγκριση διαγράμματος κάλυψης σύμφωνα με τις προδιαγραφές του άρθρου 157 του Ν.4951/2022 (Α΄ 129).
      Ειδικότερα, με το άρθρο 157 του ν.4951/2022, τροποποιήθηκε η παρ. 3 του άρθρου 39 του ν.4495/2017 ως προς τις προδιαγραφές του διαγράμματος κάλυψης, προκειμένου να εισαχθεί η νέα αντίληψη ελέγχου των οικοδομικών αδειών, η οποία επικεντρώνεται στο πραγματικό πολεοδομικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κτιρίου στον αστικό χώρο, μέσω του ελέγχου της θέσης του στο οικόπεδο/γήπεδο, του όγκου, καθώς και των υποχρεώσεων σε φύτευση και χώρους στάθμευσης.
      Επισημαίνεται, ότι βάσει του νέου πλαισίου, ο έλεγχος του διαγράμματος κάλυψης από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ περιορίζεται αποκλειστικά στα αναφερόμενα
      στο άρθρο 157 του ν.4951/2022 στοιχεία, δηλαδή την κάλυψη, το ύψος, τον όγκο, τις πλάγιες και οπίσθιες αποστάσεις και τις ανάγκες σε χώρους στάθμευσης. Επίσης, για τις περιοχές εντός εγκεκριμένου σχεδίου, ελέγχεται η επιφάνεια της φύτευσης – και δεντροφύτευσης – που προκύπτει από τον υπολογισμό του υποχρεωτικού ακάλυπτου χώρου.
      Αντιθέτως, οι υπολογισμοί των πολεοδομικών μεγεθών που συναρτώνται με τον συντελεστή δόμησης (σ.δ.), είτε άμεσα, όπως αναφέρονται στο άρθρο 11, είτε έμμεσα σε συνδυασμό με οποιοδήποτε άλλο άρθρο του ΝΟΚ, όπως, ενδεικτικά, τα άρθρα 2, 10, 16, 17, 19, 25 του ΝΟΚ, αναγράφονται μεν στο διάγραμμα κάλυψης, αποτελούν όμως αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών, η οποία δεν ελέγχεται κατά τη χορήγηση της οικοδομικής άδειας από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ.
      Για την κατανόηση της εφαρμογής της ανωτέρω παραγράφου, ως προς τους ελέγχους των μεγεθών από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ, αναφέρονται τα ακόλουθα ενδεικτικά παραδείγματα.
      Οι επιφάνειες και οι προϋποθέσεις δημιουργίας των εσωτερικών εξωστών – πατάρια (παρ. 28 του άρθρου 2 και περ. ιδ΄ της παρ. 6 του άρθρου 11) και των σοφιτών (παρ. 81 του άρθρου 2 και περ. ιε΄ της παρ. 6 του άρθρου 11), οι οποίες σχετίζονται άμεσα με τον έλεγχο του συντελεστή δόμησης (σ.δ.), δεν ελέγχονται από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ και οι σχετικοί υπολογισμοί αποτελούν αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών. Επίσης, οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι των ΥΔΟΜ ελέγχουν το πλάτος των εξωστών μέχρι δ ή Δ/4 (παρ. 3 του άρθρου 16), ως απόρροια του ελέγχου των υποχρεωτικών οπίσθιων ή πλαϊνών αποστάσεων, αλλά δεν ελέγχουν την επιφάνειά τους στο πλαίσιο του επιτρεπόμενου μέχρι 40% ποσοστού του συντελεστή δόμησης (σ.δ.) (περ. α΄ της παρ. 6 του άρθρου 11) και οι σχετικοί υπολογισμοί αποτελούν αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών. Αντίστοιχα, δεν ελέγχεται η επιφάνεια των ανοικτών ημιυπαίθριων χώρων ως ποσοστό μέχρι του 20% της επιφάνειας που επιτρέπεται να δομηθεί στο οικόπεδο ή γήπεδο (περ. α΄ της παρ. 6 του άρθρου 11) ούτε και το μήκος του ανοίγματός τους σε σχέση με το περίγραμμά τους (παρ. 6 του άρθρου 2), καθώς τα στοιχεία αυτά συναρτώνται έμμεσα με την υποχρέωση προσμέτρησής τους ή μη στον συντελεστή δόμησης (σ.δ.) και οι σχετικοί υπολογισμοί αποτελούν αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών. Κατ’ αναλογία με τα προαναφερόμενα, οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι των ΥΔΟΜ ελέγχουν το πλάτος των κλειστών εξωστών (erker) (περίπτωση β΄ της παρ. 5 του άρθρου 16) αλλά όχι το ποσοστό τους επί της επιφάνειας της αντίστοιχης όψης (περ. α΄ της παρ. 5 του άρθρου 16) και οι σχετικοί υπολογισμοί αποτελούν αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών. Έτσι, στα υποδείγματα που συντάχθηκαν και εγκρίνονται με την παρούσα εγκύκλιο, αναγράφονται στα γενικά στοιχεία γηπέδου – κτιρίου, τα μεγέθη που υπόκεινται σε έλεγχο από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους της αρμόδιας ΥΔΟΜ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι υπολογισμοί, αναγράφονται στο διάγραμμα κάλυψης αλλά αποτελούν περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσης του μελετητή μηχανικού και υπόκεινται σε έλεγχο μόνο σε περίπτωση δειγματοληπτικού ελέγχου ή ελέγχου νομιμότητας μετά από καταγγελία.
      Όταν το διάγραμμα κάλυψης πρέπει να περιλαμβάνει επιπρόσθετα στοιχεία, λόγω εγκρίσεων από άλλους φορείς ή συλλογικά όργανα, αυτά αναγράφονται σε ξεχωριστό πεδίο με τίτλο «ειδικά στοιχεία έγκρισης (διάταξη, όνομα φορέα ή συλλογικού οργάνου)». Για παράδειγμα, στην περίπτωση εφαρμογής του άρθρου 10 του ΝΟΚ, στο πεδίο αυτό θα συμπεριλαμβάνεται ο πίνακας υπολογισμού των κινήτρων των περιπτώσεων του άρθρου 10, με βάσει τα στοιχεία του οικοπέδου και τους ισχύοντες όρους δόμησης της περιοχής, προς έγκριση από το οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΣΑ).
      Για τις περιπτώσεις οικοδομικών αδειών σε υφιστάμενα κτίρια, με τις οποίες δεν τροποποιούνται τα εγκεκριμένα πολεοδομικά μεγέθη παλαιότερων οικοδομικών αδειών, όπως για παράδειγμα αλλαγές χρήσης κτιρίων, εργασίες επισκευής και αλλαγές διαρρύθμισης, το περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσης του μελετητή μηχανικού περιορίζεται αποκλειστικά στη βεβαίωση ότι δεν τροποποιούνται τα εγκεκριμένα πολεοδομικά μεγέθη.
      Για τις περιπτώσεις οικοδομικών αδειών προσθήκης σε υφιστάμενα κτίρια, το περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσης του μελετητή μηχανικού περιορίζεται στα πολεοδομικά μεγέθη που τροποποιούνται βάσει της νέας πράξης. Ο έλεγχος από τους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους της ΥΔΟΜ αφορά, αφενός στα πολεοδομικά μεγέθη που τροποποιούνται με τη νέα πράξη, κατά το μέρος που δεν εμπίπτουν στην υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού, και αφετέρου στην επαλήθευση και ορθή μεταφορά των εγκεκριμένων στοιχείων από το διάγραμμα κάλυψης του υφιστάμενου κτιρίου.
      Επισημαίνεται, ότι επιτρέπεται η εμβαδομέτρηση χώρων μέσω σχεδιαστικών προγραμμάτων με αναφορά επί του διαγράμματος κάλυψης της τελικής τους επιφάνειας, χωρίς απαίτηση αναγραφής επιμέρους διαστάσεων και τριγωνισμών, δεδομένου ότι η υποβολή του σχεδίου μέσω του συστήματος e-Άδειες γίνεται και σε μορφή αρχείου dwg και συνεπώς είναι δυνατή η επιβεβαίωση της ορθότητας του αποτελέσματος σε περίπτωση ελέγχου.
       

    • atsianos
      Με bonus επιδότησης για όσους επιλέξουν να τοποθετήσουν και μπαταρία αποθήκευσης ενέργειας θα τρέξει το πολυαναμενόμενο πρόγραμμα για τα φωτοβολταϊκά στη στέγη. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η επιδότηση αναμένεται να κυμαίνεται στο επίπεδο του 30% – 40% ενώ για όσους επιλέξουν να συνδυάσουν το φωτοβολταϊκό με μπαταρία αποθήκευσης, η επιδότηση αναμένεται να αυξάνεται στο 60% καλύπτοντας μεγαλύτερο τμήμα του συνολικού κόστους της επένδυσης.
      Η μεθοδολογία ένταξης αναμένεται να ακολουθεί το μοντέλο του Εξοικονομώ και σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο δεν θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια αλλά η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με προτεραιοποίηση.
      Στο υπουργείο Ενέργειας οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις και ο Οδηγός του νέου προγράμματος, τον οποίο περιμένουν χιλιάδες νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, θα πρέπει εκτός απροόπτου να αναμένεται – σύμφωνα με πληροφορίες – στις αρχές του 2023 το πιθανότερο, αν όχι μέχρι το τέλος του χρόνου.
      Ανοίγει η περίμετρος των δικαιούχων
      Όπως μάλιστα αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, δεν αποκλείεται σταδιακά η περίμετρος των δικαιούχων να ανοίξει πάνω από τους 250.000, ανάλογα με τις ανάγκες των δικαιούχων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.
      Κατ αρχήν το πρόγραμμα θα ανοίξει για 250.000 δυνητικούς δικαιούχους επιδοτώντας την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων έως 10kW σε στέγες κατοικιών, επιχειρήσεων και σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, πως όλοι οι δικαιούχοι θα τοποθετήσουν φωτοβολταϊκό με ισχύ 10kW.
      Η διαδικασία αναμένεται να προβλέπει την εμπλοκή ενεργειακού επιθεωρητή στο αρχικό στάδιο, ο οποίος θα διαπιστώνει την απαιτούμενη ισχύ ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε νοικοκυριού και της κάθε επιχείρησης.
      Όπως εξηγούν ενεργειακοί αναλυτές στην «Η», εκτιμάται πως οι ανάγκες ενός μέσου νοικοκυριού καλύπτονται με μια ισχύ κοντά στα 6kW. Καθώς το πρόγραμμα είναι δομημένο με επιδοτήσεις για 250.000 μονάδες των 10kW εκτιμάται πως όσο θα τρέχει το πρόγραμμα θα προκύπτει σταδιακά επιπλέον χώρος για επιδοτήσεις σε περισσότερους δικαιούχους από τα kW που θα «περισσεύουν».
      Εφόσον δηλαδή το πρόγραμμα καλύπτει δυνητικά φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 2,5 εκατ. kW και από την εφαρμογή του προγράμματος προκύπτει πως από τους 250.000 δικαιούχους μπαίνουν στο πρόγραμμα 1,5 – 2 εκατ. kW, το πρόγραμμα θα ανοίξει σε δεύτερο χρόνο και για άλλους δικαιούχους.
      Από τις 250.000 άδειες που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, οι 100.000 θα αφορούν σε οικιακή χρήση, οι 75.000 σε επαγγελματική στέγη και οι 75.000 σε αγροτική εκμετάλλευση.
      Οι επιδοτήσεις
      Οι επιδοτήσεις αναμένεται να είναι δυο ταχυτήτων:
      30 % – 40% για όσους επιλέξουν να εγκαταστήσουν απλό φωτοβολταϊκό 60% για όσους εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό με μπαταρία στην οποία θα μπορεί να αποθηκεύεται η ενέργεια που θα παράγει το φωτοβολταϊκό εφόσον δεν χρησιμοποιείται. Με το σχήμα αυτό το υπουργείο Ενέργειας επιθυμεί να πριμοδοτήσει την τοποθέτηση μπαταρίας μαζί με το φωτοβολταϊκό, καθώς έτσι διαμορφώνεται μια ολοκληρωμένη μονάδα καθαρής ενέργειας για το κάθε νοικοκυριό και την κάθε επιχείρηση που θα ενταχθεί.
      Προς το παρόν έχει παγώσει η αγορά στα φωτοβολταϊκά, καθώς οι ενδιαφερόμενοι αναμένουν να ξεκινήσει το πρόγραμμα για να πάρουν την επιδότηση, αναφέρουν οι ειδικοί αναλυτές.
      Τα κριτήρια
      Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο δεν θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια αλλά η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με προτεραιοποίηση στα πρότυπα του Εξοικονομώ.
      Όπως εξηγούν ειδικοί αναλυτές, δεν φαίνεται να μπορεί να προχωρήσει το σύστημα εισοδηματικών κριτηρίων, στο μοντέλο του Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή, καθώς η επένδυση που απαιτείται είναι σημαντική.   
      Η εμπειρία, άλλωστε, του Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή έδειξε πως ακόμη και για τις ηλεκτρικές συσκευές, ναι μεν κάποιοι πήραν το voucher για να αλλάξουν τις παλιές συσκευές τους, αλλά όταν έφτασε η ώρα δεν είχαν τα χρήματα να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. Οποτε πολλές αιτήσεις έμειναν εκκρεμείς.
      Έτσι εκτιμάται πως το πλέον πιθανό σενάριο είναι η επιλογή των δικαιούχων να γίνει με τη μέθοδο της προτεραιοποίησης των δικαιούχων.
      Πηγή: b2green.gr

    • atsianos
      «Εκτόξευση» της αγοράς των φωτοβολταϊκών μέσα στο 2022 εκτιμά ότι θα παρουσιάζουν τα συνολικά αποτελέσματα του κλάδου για φέτος ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ). Αυξημένη κατά 59% αναμένεται να είναι η ετήσια συνδεδεμένη ισχύς σε επίπεδο έτους, ανεβάζοντας κατά 32% τη συνολική συνδεδεμένη ισχύ φωτοβολταϊκών στο δίκτυο.
      Συμπληρώνοντας δύο δεκαετίες από την ίδρυση του, ο ΣΕΦ παρουσίασε μία αποτύπωση της ελληνικής αγοράς φωτοβολταϊκών, όπως αυτή εξελίχθηκε μέσα στα χρόνια, και κυρίως από το 2010 και μετά οπότε και έχουμε ένα αξιοσημείωτο όγκο εγκατεστημένων συστημάτων. Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, διατηρώντας την ανοδική τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, η φετινή χρονιά αναδεικνύεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΦ, σε κομβική, με τη νέα συνδεδεμένη ισχύ να αυξάνεται από 838 MWp το 2021 σε 1.340 MWp με σημαντική αύξηση που φθάνει το 59% σε ετήσια βάση και τη συνολική  συνδεδεμένη ισχύ να ανέρχεται σε 5.466 MWp από 4.126 πέρυσι.
      Παράλληλα, ράλι ακολουθούν οι σχετικές επενδύσεις στην αγορά των φωτοβολταϊκών συστημάτων μέσα στο τρέχον έτος με άνοδο που θα ξεπεράσει το 72% σε ετήσια βάση με τα ποσά να διαμορφώνονται από 601 εκατ. ευρώ το 2021 σε 1,034 δισ. ευρώ το 2022.
        Αύξηση κατά σχεδόν 58% σε έμμεσες και άμεσες νέες θέσεις εργασίας από το 2021 εκτιμάται ότι θα δούμε φέτος. Όπως επισημαίνει ο ΣΕΦ καταγράφονται από το 2019 και μετά συγκριτικά λιγότερες θέσεις εργασίας, πρώτον γιατί η είσοδος στην αγορά φωτοβολταϊκών πλαισίων μεγαλύτερης ονομαστικής ισχύος απαιτεί λιγότερα εργατικά χέρια, και, δεύτερον, γιατί την περίοδο 2012-2013 είχαμε σημαντική ανάπτυξη μικρών οικιακών συστημάτων τα οποία υποστηρίζουν συγκριτικά περισσότερες θέσεις απασχόλησης. Τα χρόνια της ύφεσης, η πλειονότητα των άμεσων θέσεων εργασίας αφορά στη λειτουργία και συντήρηση των σταθμών.
      Σε ό,τι αφορά στα μερίδια της αγοράς, το 71% της αγοράς καταλαμβάνεται από συστήματα άνω των 250 kWp ενώ στα μικρά φωτοβολταϊκά έως 10kWp αντιστοιχεί μόλις το 7%. Μάλιστα, η μέση ισχύς των μικρών συστημάτων έως 10 kWp παρουσιάζει μικρή πτωτική τάση από το 2020 και μετά. Όπως εξηγεί ο ΣΕΦ, η μείωση του μέσου μεγέθους τα τελευταία χρόνια, εξηγείται από το γεγονός ότι τα νέα συστήματα είναι για αυτοπαραγωγή και το εγκατεστημένο μέγεθος εξαρτάται από την κατανάλωση του αυτοπαραγωγού και όχι από την ανώτατη επιτρεπόμενη ισχύ (που ήταν 10 kWp στο παλιό πρόγραμμα της περιόδου 2009-2019).
      Αντίθετα τα συστήματα έως 1.000 kWp σημειώνουν άνοδο σχεδόν 28% από πέρυσι ενώ στα μεγάλα, άνω του 1MWp η αύξηση αυτή φθάνει στο 52,5%. Συνολικά, πάντως, μέσα στο 2021 σημειώθηκε εκτόξευση της παραγωγής ενέργειας από φωτοβολταϊκά φθάνοντας σε ιστορικό υψηλό παραγωγής 5,2 TWh, ενώ τα φωτοβολταϊκά κατείχαν την περασμένη χρονιά το 9,6% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
      Σε ότι αφορά, τέλος, τις Ενεργειακές Κοινότητες, ο παρακάτω πίνακας δίνει στοιχεία για την ανάπτυξή τους την περίοδο 2018-2022.
       
      Πηγή: b2green.gr

    • IDnews
      Το ΤΕΕ Πελοποννήσου με επιστολή του προς το ΥΠΕΝ ανοίγει το θέμα της ηλεκτρονικής υποβολής δικαιολογητικών υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών (στις διατάξεις των Ν.4178/2013 & Ν.4495/2017) για το οποίο λήγει η σχετική προθεσμία στο τέλος του έτους και ζητά αντί παράτασης ανοιχτή διαδικασία.
       
      Αυτά αναφέρονται  στην επιστολή του ΤΕΕ Τμήμα Πελοποννήσου, προς τον υπουργό ΠΕΝ Κώστα Σκρέκα και τον υφυπουργό Χωροταξίας & Αστικού Περιβάλλοντος Νίκο Ταγαρά την οποία υπογράφει  η πρόεδρος ΤΕΕ Πελοποννήσου Χαρίκλεια Δ. Τσιώλη Πολ. Μηχ/κός Ε.Μ.Π.- Μ.Sc.
      Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται με θέμα ότι: «ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών υπαγωγής αυθαιρέτων κατασκευών στις διατάξεις των Ν.4178/2013 & Ν.4495/2017» αναφέρεται ότι: «σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 51 του Ν.4643/19 (Α’ 193), όπως τροποποιήθηκε με το αρ. 87 του Ν.4915/22 για τις περιπτώσεις υπαγωγής στον Ν.4178/13, οι οποίες δεν μεταφέρονται στο Ν.4495/17 (Α’ 167) και τις περιπτώσεις υπαγωγής στο Ν. 4014/11 (Α’ 209) που έχουν μεταφερθεί στο Ν.4178/13, ο Μηχανικός υποχρεούται να ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών μέχρι τις 31.12.2022»..
      Σύμφωνα δε, με το αρ.99 του Ν.4495/17, όπως τροποποιήθηκε με το αρ.89 του Ν.4915/22, ο Μηχανικός υποχρεούται να ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών:
      α) έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 για δηλώσεις με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και
      β) εντός εικοσιτεσσάρων (24) μηνών από την πληρωμή του παράβολου για δηλώσεις με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου από την 1η Ιανουαρίου 2021».
      Το ΥΠΕΝ μιλάει για παράταση
      Σημειώνεται ότι παράταση της προθεσμίας που λήγει στο τέλος του έτους, για την ανάρτηση δικαιολογητικών υπαγωγών τακτοποίησης αυθαιρέτων ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ σε εκδήλωση του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης στα Χανιά, ενω παρουσίασε τις εξελίξεις για τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό. Συγκεκριμένα  στην εκδήλωση του ΤΕΕ/ ΤΔΚ, ο Ευθύμιος Μπακογιάννης γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, δήλωσε ότι:
      -«O υπουργός ήδη έχει δώσει εντολή να υπάρξει παράταση στην υποβολή των δηλώσεων, που είχαν υποχρέωση μέχρι 31/12/2022 για τις υπαγωγές στους νόμους των αυθαιρέτων».
      Οι περιπτώσεις που παίρνουν παράταση
      Ειδικότερα οι περιπτώσεις για τις οποίες η προθεσμία ανάρτησης των δικαιολογητικών τακτοποίησης αυθαιρέτων λήγει στο τέλος του έτους και αφορούν στην ανακοίνωση της παράτασης από το γγ του ΥΠΕΝ είναι:
      Για περιπτώσεις υπαγωγών σε προγενέστερους νόμους (ν. 4178/2013, 4014/2011) που δεν μεταφέρονται στον ν. 4495/2017  
      ανεξαρτήτως ημερομηνίας πληρωμής παραβόλου
      Καταληκτική ημερομηνία ανάρτησης δικαιολογητικών 31.12.2022 Για περιπτώσεις υπαγωγών στον ν. 4495/2017 με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου έως και την 31η.12.2020 Καταληκτική ημερομηνία ανάρτησης δικαιολογητικών 31.12.2022 Για περιπτώσεις υπαγωγών στον ν. 4495/2017 με ημερομηνία πληρωμής παραβόλου από την 1η.1.2021 και εφεξής Ανάρτηση δικαιολογητικών εντός εικοσιτεσσάρων (24) μηνών από την πληρωμή του παραβόλου. Όπως έχει ανακοινώσει το ΥΠΕΝ σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχει υποχρέωση σύνταξης Ηλεκτρονικής Ταυτότητας  Κτιρίου, ο μηχανικός θα οφείλει να προβεί αμελλητί στην ολοκλήρωση της ανάρτησης των απαραίτητων δικαιολογητικών υπαγωγής ανεξαρτήτως των ανωτέρω προθεσμιών.
      Επαναφορά τακτοποίησης αυθαιρέτων της κατηγορίας 5
      Σημειώνεται ότι  την άμεση κατάθεση  νομοθετικής ρύθμισης, με την οποία θα επανέλθει το δικαίωμα τακτοποίησης για αυθαίρετα της κατηγορίας 5 ανακοίνωσε ο αρμόδιος υφυπουργός ΠΕΝ  Νίκος Ταγαράς στο συνέδριο της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων στην Πάτρα.
      πηγή. ecopress.gr

    • IDnews
      Με αφορμή την έναρξη της χειμερινής σεζόν 2022-2023, το Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων του ΕΜΠ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Θερμικών Διεργασιών και λαμβάνοντας σημαντική υποστήριξη από το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων του ΕΚΕΤΑ, προχώρησε σε μια πρώτη εκτίμηση σχετικά με τα επίπεδα που αναμένεται να κυμανθεί φέτος το κόστος θέρμανσης στην Ελλάδα (και δη στις δυο μεγαλύτερες αστικές περιοχές: Αττική & Θεσσαλονίκη).
      Σε αυτό το πλαίσιο, αξιοποιήθηκαν διάφορα χρηματοοικονομικά στοιχεία (εμπορικές χρεώσεις, λιανικές τιμές στερεών καυσίμων θέρμανσης, κρατικές επιδοτήσεις κ.α.) που είναι σήμερα διαθέσιμα σε σχέση με τους μήνες Οκτώβριο & Νοέμβριο 2022.
      Ωστόσο, ασφαλέστερες εκτιμήσεις για το κόστος καθεμίας από τις τεχνολογίες θέρμανσης που βρίσκουν εφαρμογής, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, ανά την ελληνική επικράτεια θα μπορούν να εξαχθούν προς τα τέλη του 2022 – αρχές του 2023, δεδομένης της παρατεταμένης ενεργειακής κρίσης που επικρατεί στην Ευρώπη και της απολύτως ευμετάβλητης κατάστασης που απορρέει από αυτήν.
      Στον παρακάτω πίνακα συγκεντρώνονται όλα τα είδη θερμικών συστημάτων που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της μελέτης. Αναφορικά με τα επιμέρους αποτελέσματα δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να παραβλέπεται το γεγονός ότι έχουν εξαχθεί βάσει συγκεκριμένων παραδοχών, όπως αυτές παρατίθενται αναλυτικά στο τέλος της μελέτης. Οι δε τιμές αγοράς των αξιολογηθέντων συστημάτων θέρμανσης είναι ενδεικτικές και μπορεί να διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με τον κατασκευαστή και τη χώρα προέλευσης.
      Εξεταζόμενα είδη θερμικών συγκροτημάτων
      Πλήρης Περιγραφή Συντομογραφία 1. Αντλία θερμότητας εγκατεστημένη σε κατοικία στην Κλιματική Ζώνη Β, συνδυαστικά με τις υπόλοιπες (πάγιες) ηλεκτρικές καταναλώσεις που δε σχετίζονται με τη θέρμανση χώρων. Αντλία θερμότητας, Ζώνη Β (extra 1.200 kWhel incl.) 2. Αντλία θερμότητας εγκατεστημένη σε κατοικία στην Κλιματική Ζώνη Γ, συνδυαστικά με τις υπόλοιπες (πάγιες) ηλεκτρικές καταναλώσεις που δε σχετίζονται με τη θέρμανση χώρων. Αντλία θερμότητας, Ζώνη Γ (extra 1.200 kWhel incl.) 3. Πιστοποιημένο συγκρότημα λέβητα – καυστήρα βιομάζας με σιλό τροφοδοσίας, ο οποίος τροφοδοτείται με πέλλετ ξύλου ποιοτικής κατηγορίας Α1. Λέβητας βιομάζας (πέλλετ ξύλου) 4.  Συγκρότημα λέβητα – καυστήρα φυσικού αερίου συμπύκνωσης. Λέβητας Φ.Α. Συμπύκνωσης 5. Συγκρότημα λέβητα – καυστήρα φυσικού αερίου συμπύκνωσης, στην περίπτωση 4-μελούς οικογένειας που δικαιούται επιδόματος θέρμανσης για τη σεζόν 2022-2023. Λέβητας Φ.Α. Συμπύκνωσης, δικαιούχος επιδόματος θέρμανσης με 2 τέκνα 6. Τζάκι κλειστού θαλάμου καύσης το οποίο συνδέεται στην υφιστάμενη υδραυλική εγκατάσταση θέρμανσης της κατοικίας. Τζάκι Κλειστού Θαλάμου (Ενεργειακό) 7. Τζάκι ανοιχτού θαλάμου καύσης το οποίο τοποθετείται εντός κατοικημένου χώρου με σκοπό την τοπική θέρμανση τμήματος αυτού. Τζάκι Ανοιχτού Θαλάμου 8. Σύστημα με ηλεκτρικές αντιστάσεις με μέγιστο συντελεστή μετατροπής 100%, π.χ. ηλεκτρικός λέβητας (βλ. παραδοχές μελέτης), συνδυαστικά με τις υπόλοιπες (πάγιες) ηλεκτρικές καταναλώσεις που δε σχετίζονται με τη θέρμανση χώρων. Σύστημα με ηλεκτρικές αντιστάσεις – Ηλεκτρικός Λέβητας (extra 1.200 kWhel incl.) 9.  Συγκρότημα παλαιού λέβητα – καυστήρα πετρελαίου (ηth = 71%). Παλαιός Λέβητας Πετρελαίου 10. Συγκρότημα συνήθη λέβητα – καυστήρα πετρελαίου (ηth = 87%). Συνήθης Λέβητας Πετρελαίου 11. Συγκρότημα συνήθη λέβητα – καυστήρα πετρελαίου, στην περίπτωση 4- μελούς οικογένειας που δικαιούται επιδόματος θέρμανσης για τη σεζόν 2022-2023. Συνήθης Λέβητας Πετρελαίου, δικαιούχος επιδόματος θέρμανσης με 2 τέκνα  
      Με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη μελέτη, ένα πρώτο βασικό συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι το κόστος για ένα μέσο νοικοκυριό στην Ελλάδα που θα επιλέξει θέρμανση με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας (αντλία θερμότητας ή συστήματα με ηλεκτρικές αντιστάσεις – π.χ. ηλεκτρικός λέβητας), θα κυμανθεί στα ίδια υψηλά επίπεδα με πέρυσι, παρόλο που η ρήτρα αναπροσαρμογής έχει ανασταλεί και δεν εφαρμόζεται στα πρόσφατα, μηνιαία πλέον, τιμολόγια της ΔΕΗ και των λοιπών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι οι αναλογικές χρεώσεις προμήθειας, σε απόλυτα νούμερα, παρουσιάζονται αυξημένες, συγκριτικά με αυτές που ίσχυαν στα προηγούμενα τιμολόγια, ακόμα και μετά την αφαίρεση της κλιμακωτής επιδότησης ΤΕΜ που χορηγείται από το κράτος. Επιπλέον, έχουν αυξηθεί και οι αντίστοιχες πάγιες χρεώσεις προμήθειας ενώ από τις 31/07/2022 έχει πάψει να ισχύει και η επιπλέον Έκπτωση 30% που παρείχε η ΔΕΗ επί των αναλογικών χρεώσεων προμήθειας για τις καταναλώσεις από 05/08/2021 και μετά.
      Όσον αφορά τη μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης για τη χειμερινή σεζόν 2022-2023, αυτή θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη συνέχιση ή μη τόσο της έκπτωσης των 7,5 λεπτών (συμπερ. ΦΠΑ) που παρέχει σήμερα και μέχρι τις 30 Νοεμβρίου η HELLENiQ ENERGY (ΕΛΠΕ) όσο και της οριζόντιας κρατικής επιδότησης των 25 λεπτών (συμπερ. ΦΠΑ) που σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα θα παρέχεται μέχρι το τέλος του 2022. Δίχως αυτές, είναι πιθανόν να προέκυπτε μια τιμή αρκετά πάνω από 1,50 €/lt (σήμερα η μέση πανελλαδική τιμή κυμαίνεται μεταξύ 1,30 και 1,35 €/lt).
      Το κόστος θέρμανσης με φυσικό αέριο εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη του μηνιαίου TTF (Title Transfer Facility ή Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων). Άλλωστε βάσει αυτού διαμορφώνεται και η οριζόντια επιδότηση που παρέχει η ΔΕΠΑ Εμπορίας στους οικιακούς καταναλωτές. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι το κόστος θέρμανσης μέσω συστημάτων φυσικού αερίου (λέβητας συμπύκνωσης Φ.Α.) θα είναι, έστω και οριακά, ακριβότερο του αντίστοιχου των συστημάτων πετρελαίου (συνήθης λέβητας πετρελαίου) ακόμα και αν η τιμή του τελευταίου πάρει μια αύξηση της τάξης των 10-20 λεπτών κατά τη διάρκεια της χειμερινής σεζόν. Αν η σύγκριση γίνει με έναν παλαιό λέβητα πετρελαίου τότε το φυσικό αέριο μπορεί να είναι οριακά ανταγωνιστικό. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι η περαιτέρω αύξηση στις τιμές ανά κιλοβατώρα τόσο του πετρελαίου θέρμανσης όσο και του φυσικού αερίου σε σχέση με πέρυσι (αύξηση της τάξης του 20% & 35%, αντίστοιχα) σε συνδυασμό με τη διατήρηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας στα περσινά επίπεδα, έχουν ως αποτέλεσμα οι αντλίες θερμότητας να υπερτερούν ακόμα περισσότερο των συμβατικών λεβήτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, ως προς το κόστος ωφέλιμης θερμικής ενέργειας (€/ΚWhth).
      Τέλος, όπως ήταν αναμενόμενο οι ακόμα υψηλότερες, σε σχέση με πέρυσι, τιμές των 2 πιο δημοφιλών φορέων ενέργειας (πετρέλαιο και φυσικό αέριο) φαίνεται ότι επηρέασαν και τις τιμές πώλησης των συμβατικών στερεών καυσίμων, όπως είναι τα καυσόξυλα και τα πέλλετ ξύλου, οι οποίες παρουσιάζουν ραγδαία άνοδο της τάξης του 55% και 100%, αντίστοιχα.
      Επιπλέον, από τα αναλυτικά στοιχεία της μελέτης, εξάγεται ένα πολύ κρίσιμο συμπέρασμα όσον αφορά τις προοπτικές αντικατάστασης ενός συμβατικού λέβητα πετρελαίου με νέα συστήματα θέρμανσης, βάσει και των σχετικών εκτιμήσεων για το πού θα κυμανθούν οι τιμές πώλησης των διαφόρων καυσίμων θέρμανσης κατά τη χειμερινή σεζόν 2022-2023. Πιο συγκεκριμένα, η επένδυση από τους οικιακούς καταναλωτές σε κάποια εκ των εναλλακτικών τεχνολογιών θέρμανσης αντί του υφιστάμενου συστήματος θέρμανσης με πετρέλαιο θεωρείται τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο μια επιλογή που εμπεριέχει πάρα πολύ μεγάλο ρίσκο και ως εκ τούτου οφείλει να αξιολογείται με μεγάλη προσοχή.
      Ωστόσο, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η αντλία θερμότητας αποτελεί το μοναδικό εναλλακτικό σύστημα θέρμανσης του οποίου το κόστος θερμικής ενέργειας (€/kWhth) τόσο για τη Ζώνη Β όσο και για τη Ζώνη Γ είναι μικρότερο του αντίστοιχου που περιγράφει το συνήθη λέβητα πετρελαίου (0,156 €/kWhth) και στα 4 σενάρια ετήσιων θερμικών αναγκών που εξετάστηκαν στη μελέτη.
      Στον Πίνακα που ακολουθεί, τα μοναδιαία κόστη θερμικής ενέργειας (€/kWhth) που υπολογίστηκαν στην παρούσα μελέτη για τα διάφορα συστήματα θέρμανσης (χειμερινή σεζόν 2022-2023) συγκρίνονται με τα αντίστοιχα της χειμερινής σεζόν 2021-2022 (βλ. μελέτη ΕΜΠ – Δεκέμβριος 2021). Και στις 2 περιπτώσεις, οι θερμικές ανάγκες τετραμήνου ανέρχονται σε 3.000 kWhth/4μηνο (4.500 kWhth/σεζόν).
      Σύγκριση ανάμεσα στα μοναδιαία κόστη θερμικής ενέργειας (€/kWhth) που έχουν υπολογιστεί για τις χειμερινές σεζόν 2021-2022 & 2022-2023, αντίστοιχα – Θερμικές ανάγκες μέσου νοικοκυριού ίσες με 3.000 kWhth/4μηνο
      Είδος Θερμικού Συγκροτήματος Κόστος θερμικής ενέργειας (€/kWhth) Χειμερινή σεζόν 2021-2022 Χειμερινή σεζόν 2022-2023 Ποσοστιαία Μεταβολή (%) Αντλίας θερμότητας, Ζώνη Β (extra 1.200 kWhel incl.) 0,089* 0,090** 1,12% Αντλίας θερμότητας, Ζώνη Γ (extra 1.200 kWhel incl.) 0,099* 0,100** 1,01% Λέβητας Φ.Α. Συμπύκνωσης, Ζώνη Β, Οικιακό Αυτόνομο (Δίκτυο Αττικής) 0,136*** 0,185**** 36,03% Λέβητας Φ.Α. Συμπύκνωσης, Ζώνη Β, Οικιακό Κοινόχρηστο (Δίκτυο Αττικής) 0,144*** 0,194**** 34,72% Λέβητας βιομάζας (πέλλετ ξύλου) 0,097 0,197 103,09% Τζάκι Κλειστού Θαλάμου (Ενεργειακό) 0,121 0,188 55,37% Τζάκι Ανοιχτού Θαλάμου 0,243 0,375 54,32% Σύστημα με ηλεκτρικές αντιστάσεις – Ηλεκτρικός Λέβητας (extra 1.200 kWhel incl.) 0,329* 0,326** -0,91% Συνήθης Λέβητας Πετρελαίου (ηth = 0,87) 0,130 0,154 18,32% Παλαιός Λέβητας Πετρελαίου (ηth = 0,71) 0,159 0,188 18,34%  
      * Στη μελέτη επισυνάπτονται οι μειωμένες τιμές κόστους ηλεκτρικού ρεύματος, όπως αυτές προέκυψαν εξαιτίας της χορηγηθείσας κρατικής επιδότησης για τους μήνες Οκτ.21 – Ιαν.22. Ειδικότερα, το ύψος της επιδότησης είχε οριστεί στα 18 ευρώ (60 €/MWh) για τον Οκτώβριο του 2021, στα 39 € (130 €/MWh) για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021 και στα 42 ευρώ (140 €/ΜWh) για τον Ιανουάριο του 2022, με όριο κατανάλωσης πάντα τις 300 κιλοβατώρες το μήνα (Σύνολο: 138 ευρώ).
      ** Στους σχετικούς υπολογισμούς, έχει ληφθεί υπόψιν η κρατική (κλιμακωτή) επιδότηση ΤΕΜ, η οποία έχει προκύψει ως μέση τιμή των αντίστοιχων τιμών που έχουν επίσημα ανακοινωθεί για τους μήνες Οκτώβριο & Νοέμβριο του 2022.
      *** Τα κόστη για τα συστήματα θέρμανσης Φ.Α. έχουν προκύψει έπειτα από την αφαίρεση της έκπτωσης (μέση τιμή) που παρείχε η ΔΕΠΑ Εμπορίας για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021 (11 €/MWh, 15 €/MWh και 34 €/MWh, αντίστοιχα). Σημειώνεται ότι στην περσινή μελέτη του ΕΜΠ για τη χειμερινή σεζόν 2021-2022, οι προαναφερόμενες εκπτώσεις δεν είχαν ληφθεί υπόψιν μιας και ο σχετικός μηχανισμός ενίσχυσης οικιακών καταναλωτών φυσικού αερίου δεν είχε επίσημα ενεργοποιηθεί μέχρι και τη στιγμή της δημοσίευσής της.
      **** Τα κόστη για τα συστήματα θέρμανσης Φ.Α. έχουν προκύψει έπειτα από την αφαίρεση της οριζόντιας επιδότησης (μέση τιμή) που παρείχε η ΔΕΠΑ Εμπορίας για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2022 (90 €/MWh και 25 €/MWh, αντίστοιχα).
      Όλες οι εκτιμώμενες μεταβολές στα θερμικά κόστη (€/kWhth) των διαφόρων συστημάτων θέρμανσης μεταξύ της περσινής (2021-2022) και της φετινής (2022-2023) χειμερινής περιόδου αποτυπώνονται και γραφικά μέσω του Διαγράμματος που ακολουθεί:

      Διάγραμμα 1: Κόστος ωφέλιμης θερμικής ενέργειας ανά είδος θερμικού συγκροτήματος (μέσο νοικοκυριό
      με θερμικές ανάγκες περί τις 3.000 kWhth/4μηνο ή ισοδύναμα 4.500 kWhth/σεζόν)
       
      Ερευνητική ομάδα
      Δρ. Εμμανουήλ Κακαράς
      Δρ. Σωτήριος Καρέλλας
      Δρ. Παναγιώτης Βουρλιώτης
      Δρ. Παναγιώτης Γραμμέλης
      Δρ. Πλάτων Πάλλης
      Εμμανουήλ Καραμπίνης
      Σωτήριος Θανόπουλος
      Μπορείτε να κατεβάσετε την πλήρη μελέτη από τα download εδώ

    • Didonis
      Συλλογική Σύμβαση στον Τεχνικό Κλάδο και επαναφορά των ελάχιστων αμοιβών για τους αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς προκρίνει η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ με απόφαση που έλαβε κατά τη συνεδρίασή της το Σάββατο 19/11 στην Αθήνα. Για την υποστήριξη των παραπάνω η Αντιπροσωπεία αποφάσισε τη διενέργεια πανελλαδικής Έρευνας για τις μορφές και τους όρους απασχόλησης των μηχανικών, υπό την ευθύνη διαπαραταξιακής Επιτροπής.
      Διαβάστε παρακάτω το κείμενο της απόφασης:
      Απόφαση της ΑΝΤΠΙΡΟΣΩΠΕΙΑΣ του Τ.Ε.Ε. κατά την τακτική συνεδρίαση της 19ης Νοεμβρίου 2022 για το Θέμα 4 «Εργασιακά θέματα μηχανικών και αντικειμενικές αμοιβές. – Συνθήκες άσκησης επαγγέλματος (εργασιακό πλαίσιο για τη στήριξη και προστασία του έργου των διπλωματούχων μηχανικών)»
      Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ στηρίζει τα σωματεία εργαζομένων που εκπροσωπούν μισθωτούς μηχανικούς στη διεκδίκησή τους για διαπραγμάτευση υπογραφής κλαδικών ΣΣΕ που να καλύπτουν το σύνολο των μισθωτών μηχανικών ανεξάρτητα με τον τρόπο πληρωμής. Καλεί τις εργοδοτικές ενώσεις του κλάδου να προσέλθουν στην διαπραγμάτευση αυτή στην οποία καλεί το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών. Παράλληλα στηρίζει το διεκδικητικό πλαίσιο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ και των εργαζόμενων στο δημόσιο τομέα. Θεωρεί επίσης αναγκαίο για την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος την επαναφορά των ελάχιστων αμοιβών για τους συναδέλφους αυτοαπασχολούμενους, σε σχέση με τις καταργηθείσες το 2011, ώστε να ενσωματωθούν και να εξομαλυνθούν για τους συναδέλφους αυτοαπασχολούμενους οι τρομακτικές αυξήσεις στο κόστος ζωής αλλά και στο κόστος συντήρησης των γραφείων τους και των επιχειρήσεών τους. Ζητά επίσης την μείωση των ασφαλιστικών και φορολογικών επιβαρύνσεων που οδηγούν σε περαιτέρω μείωση του εισοδήματός τους. Αποφασίζει:
      Τη μετατροπή του ηλεκτρονικού παρατηρητηρίου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των μηχανικών και το οποίο αρχικά θεσπίστηκε με αφορμή την έλευση της πανδημίας, σε παρατηρητήριο για την καταγραφή – μελέτη των εξελίξεων που αφορούν την κατάσταση σε σχέση με το εισόδημα και τους όρους απασχόλησης των αυτοαπασχολούμενων συναδέλφων, των εξελίξεων σε σχέση με την εργασιακή, μισθολογική και εισοδηματική κατάσταση. Αποφασίζουμε την δέσμευση ικανού ανθρώπινου δυναμικού της υπηρεσίας του ΤΕΕ (τμήμα Εργασιακών Δικαιωμάτων Μηχανικών της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Δραστηριότητας) στην εξυπηρέτηση υλοποίησης δράσεων που θα συμβάλλουν στους ανωτέρω στόχους.
      Ορίζει:
      Διαπαραταξιακή επιτροπή της Αντιπροσωπείας που το άμεσο επόμενο χρονικό διάστημα σε συνεργασία με την υπηρεσία του ΤΕΕ θα αναλάβουν την εκπόνηση πανελλαδικής έρευνας, που θα επιχειρήσει να καταγράψει την εργασιακή, μισθολογική και εισοδηματική κατάσταση των συναδέλφων καθώς και μια σειρά από ευρήματα που σχετίζονται με την καθημερινότητα στους χώρους εργασίας. Το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής των παραπάνω ενεργειών έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης και ελέγχου την επόμενη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας.
      πηγή:news.b2green.gr

    • atsianos
      Έντονο ενδιαφέρον για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στέγης με σκοπό τον συμψηφισμό της κατανάλωσης από ιδιώτες καταγράφεται στην αγορά, εν μέσω των ισχυρών πιέσεων στους καταναλωτές από τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος. Με δεδομένη την υψηλή τιμή της κιλοβατώρας, η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στέγης υπόσχεται γρήγορη απόσβεση της επένδυσης, ενώ το πρόγραμμα της κυβέρνησης για την επιδοτούμενη εγκατάσταση 250.000 φωτοβολταϊκών σε στέγες στρέφει όλο και περισσότερους καταναλωτές στα μικρά φωτοβολταϊκά.
      Στον προγραμματισμό του υπουργείου Ενέργειας μπαίνει η γρήγορη έναρξη της υποβολής αιτήσεων για το πρόγραμμα των 250.000 φωτοβολταϊκών έως 10 KV με επιδότηση 60% στις στέγες νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγροτών. Αυτά θα διαιρεθούν ως εξής: 100.000 αφορούν σε εγκαταστάσεις σε κατοικίες, 75.000 σε στέγες επιχειρήσεων και 75.000 σε στέγες αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Ο σχετικός οδηγός του προγράμματος προβλέπεται να ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η επιδότηση έως 60% θα αφορά σε έργα που συνδυάζουν και αποθήκευση με μπαταρίες, ενώ για την εγκατάσταση μόνο φωτοβολταϊκών η επιδότηση θα φθάνει έως το 30%.
      Μιλώντας στο Business Daily, ο κ. Γιάννης Γκίνης, Μηχανολόγος – Μηχανικός και συνιδιοκτήτης της εταιρείας KAOL ENERGY που διαθέτει εμπειρία στον κλάδο από το 2010, σημειώνει πως το ενδιαφέρον για εγκαταστάσεις σχετικών έργων έχει εκτιναχθεί κατά 90% μέσα στον τελευταίο 1,5 χρόνο. Το ράλι των τιμών μέσα στο διάστημα αυτό οδήγησε αρκετούς που έμεναν διστακτικοί για την επένδυση τα προηγούμενα χρόνια να αποφασίσουν πως τώρα είναι σωστό το timing για να προχωρήσουν.
      Απόσβεση σε 3 με 5 χρόνια
      Το σημαντικότερο κριτήριο στην επιλογή της εγκατάστασης ή όχι παραμένει το κόστος αλλά και ο χρόνος απόσβεσης της επένδυσης. Όπως σημειώνει ο κ. Γκίνης, για τον υπολογισμό του κόστους του έργου μία μέση τιμή στην αγορά ανέρχεται στα 1.300 ευρώ ανά εγκατεστημένη κιλοβατώρα +ΦΠΑ. Παίρνοντας σαν παράδειγμα ένα έργο 10 KV, το κόστος διαμορφώνεται στα 13.000 ευρώ συν ΦΠΑ. Αυτό αντιστοιχεί σε παραγωγή περί των 16.000 ΚW ετησίως και με τη σημερινή τιμή της κιλοβατώρας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κόστους ρεύματος έως 4.000 ευρώ ετησίως. Με αυτό το παράδειγμα η επένδυση θα έχει αποσβεστεί εντός πενταετίας.
      Η αριθμητική των φωτοβολταϊκών στέγης
      Κόστος εγκατάστασης 13.000 (1.300/ΚV + ΦΠΑ) ΚV 10 Ετήσια Παραγωγή 16.000 ΚV Μείωση κόστους ενέργειας (σε ετήσια βάση) 4.000 ευρώ (με τιμή κιλοβατώρας 0,25 ευρώ) Απόσβεση 5 χρόνια  
      Σε περίπτωση που ενταχθεί στο πρόγραμμα επιδότησης που θα ξεκινήσει από τον Ιανουάριο το ίδιο έργο (χωρίς συνδυαστικό έργο αποθήκευσης για το οποίο ακόμα δεν έχουν ξεκαθαριστεί οι όροι και οι προϋποθέσεις) και λάβει την επιδότηση του 30%, τότε το συνολικό κόστος (μαζί με τον ΦΠΑ) πέφτει στα 11.000 ευρώ και η απόσβεση μπορεί να γίνει μέσα σε μία τριετία.
      Αναλυτικά η διαδικασία
      Έως σήμερα, παρά τις προσπάθειες αλλά και τις σχετικές εξαγγελίες, η διαδικασία για την τοποθέτηση και σύνδεση ενός φωτοβολταϊκού στη στέγη παραμένει μία σύνθετη διαδικασία που μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με αρκετές καθυστερήσεις. Στην καλύτερη περίπτωση ο αναγκαίος χρόνος για την εγκατάσταση, σύνδεση και λειτουργία του συστήματος ανέρχεται στους 2 μήνες ενώ υπάρχουν κάποια σημεία στη διαδικασία που μπορεί να την καθυστερήσουν σημαντικά.
      Όπως σημειώνει ο κ. Γκίνης, ένα σημαντικό ζήτημα που οδηγεί σε καθυστερήσεις είναι το γεγονός πως για τον έλεγχο του μετρητή του έργου υπάρχει μόνο ένα γραφείο του ΔΕΔΔΗΕ σε όλη την Ελλάδα που είναι υπεύθυνο για τη διαδικασία αυτή και το οποίο είναι επιφορτισμένο με τη διαχείριση των σχετικών αιτήσεων από όλη την Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι μέσα στους θερινούς μήνες, η καθυστέρηση μόνο για αυτόν τον έλεγχο μπορούσε να φθάσει έως και τους 2,5 μήνες.
      Πιο αναλυτικά, για τη διαδικασία εγκατάστασης ενός τέτοιου έργου απαιτείται αρχική μελέτη του χώρου που θα καθορίσει, εξετάζοντας τον προσανατολισμό και την κλίση και τα διαθέσιμα τετραγωνικά, πόση ενέργεια θα μπορούσε να παράξει το σύστημα που θα εγκατασταθεί. Στη συνέχεια, εξετάζοντας τουλάχιστον τρεις εκκαθαριστικούς λογαριασμούς από τον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, ιδανικά από ένα διάστημα δύο ετών, μπορεί να υπολογιστεί η μέση κατανάλωση και να αποφασιστεί τελικά το ύψος των ΚV του έργου.
      Στη συνέχεια πρέπει να γίνει ηλεκτρονική αίτηση στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ με τους κωδικούς του taxis, όπου θα πρέπει να κατατεθούν τα παρακάτω δικαιολογητικά:
      Κάτοψη του χώρου εγκατάστασης όπου θα αποτυπώνεται η ακριβής θέση τοποθέτησης των φωτοβολταϊκών πλαισίων Βεβαιωση τεκμηρίωσης νόμιμης χρήσης του ακινήτου που θα γίνει η εγκατάσταση του έργου η οποία από δικηγόρο Συμβόλαιο του ακινήτου και αποδεικτικό υποβολής ανάρτησης στο κτηματολόγιο, ή πιστοποιητικό μεταγραφής στο υποθηκοφυλακιο. Μονογραμμικό ηλεκτρολογικό σχέδιο του φωτοβολταϊκού συστήματος (υπογεγραμμένο από αδειούχο εγκαταστάτη κατάλληλης ειδικότητας) Αντίγραφο πρόσφατου λογαριασμού κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος (για το μετρητή κατανάλωσης του ακινήτου ή των κοινοχρήστων μέσω του οποίου θα διενεργείται ο οικονομικός συμψηφισμός) Τοπογραφικό της θέσης εγκατάστασης με αντίστοιχο οδοιπορικό (προκειμένου για κτιριακές εγκαταστάσεις εκτός σχεδίου πόλεως) Ταυτότητα Υπεύθυνη δήλωση με θεώρηση γνησίου υπογραφής είτε έκδοση από gov.gr. Εάν υπάρχει και συνδιδιοκτήτηης τότε θα χρειαστεί διαφορετικές υπογεγραμμένες αιτήσεις για την εγκατάσταση. Στοιχεία φωτοβολταϊκών πλαισίων και των αντιστροφέων (inverters) Τεχνικά χαρακτηριστικά της εγκατάστασης: Εάν τοποθετηθεί σε στέγη, ταράτσα ή πέργκολα τότε δεν χρειάζεται κάποιο επιπλέον πιστοποιητικό. Σε περίπτωση που τοποθετηθεί στο έδαφος τότε χρειάζεται βεβαίωση εξαίρεσης περιβαλλοντικών όρων και χαρακτηρισμού γης (υψηλής ή χαμηλής παραγωγικότητας) και τοπογραφικό Μέσα σε 20 ημέρες από την υποβολή των δικαιολογητικών, ο Διαχειριστής θα πρέπει να δώσει απάντηση για την πληρότητα των εγγράφων. Στη συνέχεια η αίτηση προωθείται στον περιφερειακό ΔΕΔΔΗΕ όπου ανήκει το κάθε κτήριο όπου και γίνεται έλεγχος πιστοποιητικών. Από εκεί αναλαμβάνει το τοπικό γραφείου του Διαχειριστή που στέλνει συνεργείο προκειμένου να δει σε ποιο σημείο θα εγκατασταθεί ο μετρητής και υπολογίζεται το κόστος της σύνδεσης. Για μία μονοφασική σύνδεση έως 5 kv το κόστος μπορεί να φθάνει τα 372 ευρώ ενώ για τριφασική από 5 έως 50 KV τα 483 ευρώ. Στη συνέχεια υπογράφεται η σύμβαση σύνδεσης και συμψηφισμού με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΔΕΔΔΗΕ και του παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος.
      Ακολουθεί η πιστοποίηση του μετρητή από το μοναδικό γραφείο του ΔΕΔΔΗΕ που είναι επιφορτισμένο με την ευθύνη αυτή και εντός δύο εβδομάδων από την έγκριση αυτή γίνεται η σύνδεση και μπορεί να ξεκινήσει ο συμψηφισμός.
      Όπως εξηγεί ο κ. Γκίνης, η διαδικασία αυτή είναι δύσκολη για αρκετούς για να την ολοκληρώσουν μόνοι τους, ενώ την κατάσταση δυσχεραίνει το γεγονός πως δεν προβλέπεται από το σύστημα κάποια εξουσιοδότηση στον υπεύθυνο μηχανικό προκειμένου να υποβάλει εκείνος την αίτηση για λογαριασμό του πελάτη. Ωστόσο, υπάρχει η δέσμευση από τους αρμόδιους φορείς ότι η διαδικασία θα απλοποιηθεί μέσα στο επόμενο διάστημα ενώ υπάρχουν σκέψεις και αλλαγή του συστήματος για τα έργα έως 10 KV προκειμένου να αρκεί η απλή γνωστοποίηση στον Διαχειριστή.
      Πηγή: b2green.gr

    • atsianos
      Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοινώνει τη δημοσίευση των δημοτικών κοινοτήτων που δικαιούνται την επιπλέον επιδότηση 15% για το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω για Νέους», από 18 έως 39 ετών. Η ενίσχυση αυτή δίνεται σε ωφελούμενους οι οποίοι διαβιούν σε δήμους ή δημοτικές ενότητες με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων.
      Επίσης, ανακοινώνεται η παράταση της διαβούλευσης του Προγράμματος «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω για Νέους» μέχρι και τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022, από την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου που είχε καθοριστεί αρχικά.
      Δείτε τις δημοτικές κοινότητες που δικαιούνται την επιπλέον επιδότηση 15%, εδώ:
      https://ypen.gov.gr/wp-content/uploads/2022/11/exikonomo_neon_bonus_15__presentable.pdf
      Πηγή: b2green.gr

    • Didonis
      Με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος καθιερώνεται ιδιαίτερη κρατική προστασία του πολιτιστικού περιβάλλοντος και των μνημείων της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς, όπως είναι τα διατηρητέα κτίρια, υπό την έννοια ότι το κράτος έχει την υποχρέωση να λαμβάνει ειδικά νομοθετικά μέτρα με τα οποία να εξασφαλίζεται η διαρκής προστασία τους.
      Mεμονωμένα κτίρια – τμήματα κτιρίων – μέτωπο κτιρίων –συγκρότημα κτιρίων & στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου αυτών, οικιστικά σύνολα, μπορούν να χαρακτηριστούν ως διατηρητέα λόγω των ιδιαίτερων μορφολογικών και αρχιτεκτονικών στοιχείων τους καθώς επίσης λόγω της ιστορικής τους αξίας είτε ως δείγματα επώνυμης αρχιτεκτονικής.
      Η αποκατάσταση και ανάδειξη των διατηρητέων κτιρίων συμβάλλει στην αναβάθμιση του πολιτιστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών.
      Αρμοδιότητες
      α) Χαρακτηρισμός κτιρίου/συνόλου/στοιχείου ως διατηρητέου
      Ο χαρακτηρισμός ως διατηρητέου ή νεώτερου μνημείου γίνεται από διάφορους φορείς (ΥΠΕΝ, ΥΠΠΟΑ, καθώς και Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής / Γεν. Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και Υπ. Εσωτερικών / Υφυπ. Μακεδονίας-Θράκης). Ο χαρακτηρισμός για ένα κτίριο μπορεί να είναι διπλός. Εκδίδονται δύο ξεχωριστές Υ.Α ή ένα κοινό Π.Δ. με πρόταση των δύο Υπουργών.
      Το ΥΠΕΝ κηρύσσει διατηρητέα κτίρια και σύνολα βάσει του άρθρου 6 του ΝΟΚ (Ν.4067/2012) «περί προστασίας Αρχιτεκτονικής και Φυσικής κληρονομιάς»:
      το κτίριο στο σύνολό του ή τμήμα κτιρίου μόνο το κέλυφος ή και μόνο όψεις του κτιρίου στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου του κτιρίου, εντός του οικοπέδου π.χ. αυλές, κρήνες κλπ. συγκρότημα κτιρίων στοιχεία πολεοδομικού δικτύου όπως πλατείες, γέφυρες, λιθόστρωτα κλπ. Τα κριτήρια χαρακτηρισμού είναι:
      Αρχιτεκτονική θεώρηση (αρχιτεκτονική αξία- αξιόλογα μορφολογικά και αρχιτεκτονικά στοιχεία, θέση- σημείο αναφοράς για την περιοχή, ενιαίο σύνολο μαζί με άλλα (μέτωπο κ.λπ.) Ιστορική θεώρηση (μνήμη, σχέση με ιστορικό πρόσωπο, με αρχιτεκτονική/ τεχνολογική εξέλιξη) Χρηστική θεώρηση (χρήσεις που χαρακτηρίζουν συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, το κτίριο ως ιστορικό τεκμήριο για χρήσεις που χάνονται κλπ.) Περιβαλλοντική και Πολεοδομική θεώρηση (ιστορία πολεοδομικής εξέλιξης, εξέλιξης τυπολογίας κτισμάτων κ.λπ.) β) Επισκευή και αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων
      Για κάθε οικοδομική εργασία στο εξωτερικό και εσωτερικό του διατηρητέου κτιρίου απαιτείται η έγκριση του αρμόδιου Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής. Όταν οι εργασίες (επισκευή,  εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων, ενίσχυση του φέροντος οργανισμού,  εσωτερική διαρρύθμιση, καθώς και επεμβάσεις για λόγους στατικούς ή λειτουργικούς του διατηρητέου κτιρίου) συνάδουν με τους όρους της απόφασης χαρακτηρισμού και δεν αλλοιώνουν τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα και τα προστατευόμενα στοιχεία του διατηρητέου, μετά τη θετική γνωμοδότηση του αρμοδίου Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, εκδίδεται η οικοδομική άδεια από την οικεία Υπηρεσία Δόμησης.
      γ) Καθορισμός συμπληρωματικών ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης σε διατηρητέα κτίρια (ειδική ρύθμιση)
      Το άρθρο 6 παρ.3α και 3γ του ΝΟΚ καθορίζει και τη δυνατότητα καθορισμού συμπληρωματικών ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης σε διατηρητέα κτίρια (Ειδική ρύθμιση) κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη εφόσον δεν αλλοιώνονται τα στοιχεία συνέτειναν στον χαρακτηρισμό τους, για την προσθήκη ή την αλλαγή χρήσης, καθώς και για την ανέγερση νέου κτιρίου επί ακινήτου στο οποίο βρίσκεται διατηρητέο κτίριο. Η διαδικασία προβλέπει έκδοση Απόφασης Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εκδίδεται ύστερα από αιτιολογημένη έκθεση της ΔΑΟΚΑ (αιτιολογική έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας, η οποία αποστέλλεται στην ΥΔΟΜ και στον οικείο Δήμο για τήρηση δημοσιοποίησης της αιτιολογικής έκθεσης κ.λ.π.) και γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
      Τα στοιχεία πληρότητας φακέλων είναι:
      Εγκρίσεις άλλων οργάνων Γνωμοδότηση Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Γνωμοδότηση αρμόδιας Υπηρεσίας ΥΠΠΟΑ (αν απαιτείται) – Ν. 3028/2002 Αρχαιολογικός Νόμος Φωτογραφική αποτύπωση (εξωτερική, εσωτερική, λεπτομέρειες, ευρύτερο περιβάλλον) Τεχνική – αιτιολογική έκθεση που περιλαμβάνει: ιστορικό κτιρίου – τεκμηρίωση οικοδομικών φάσεων περιγραφή υφιστάμενης κατάστασης (σύνολο του κτιρίου και περιβάλλων χώρος) παθολογία δομικών προβλημάτων – διακόσμου – υλικών τεκμηρίωση μεθοδολογίας επεμβάσεων αποκατάστασης διατηρητέου τεκμηρίωση πρότασης προσθήκης νέου κτιρίου, ώστε να μην θίγεται το διατηρητέο κτίριο και ο περιβάλλων χώρος του Τοπογραφικό διάγραμμα (ΕΓΣΑ/87) Διάγραμμα δόμησης όροι δόμησης – επιτρεπόμενες χρήσεις Βεβαίωση περί μη έκδοσης τίτλου μεταφοράς Σ.Δ. από το Τμήμα Γ’ της Δ/νσης Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος) Σχεδιαστική αποτύπωση υφιστάμενης κατάστασης (με σημείωση τυχόν φθορών, βλαβών κλπ.) Σχεδιαστική πρόταση αρχιτεκτονικής μελέτης αποκατάστασης του διατηρητέου κτιρίου (και αντίστοιχα σημείωση της μεθοδολογίας και τρόπου αποκατάστασης), καθώς και της προσθήκης κατ’ έκταση ή καθ΄ ύψος ή νέου κτιρίου στο ακίνητο με σχετικό υπόμνημα των υλικών Μελέτη συντήρησης αξιόλογων διακοσμητικών στοιχείων και υλικών του διατηρητέου, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό του (από εξειδικευμένο συντηρητή) Χρωματική απόδοση όψεων δ) Υπαγωγή ή μη αυθαιρέτων κατασκευών σε διατηρητέα κτίρια
      Με τον ν.4495/17, άρθρο 117, προβλέπεται η υπαγωγή, υπό προϋποθέσεις, στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων, αυθαίρετων κατασκευών σε διατηρητέα κτίρια ή σε ακίνητα με διατηρητέα κτίρια. Μετά την κατάθεση φακέλου και αρχείων σε ηλεκτρονική μορφή, η ΔΑΟΚΑ εισηγείται στο ΚΕΣΑ για την έγκριση της υπαγωγής ή μη των αυθαίρετων κατασκευών και παραβάσεων που έχουν πραγματοποιηθεί σε διατηρητέα κτίρια  (άρθρο 117, παρ.1 του νόμου) ή  και σε κτίρια τα οποία έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή άλλον αρμόδιο Υπουργό όσο και ως νεότερων μνημείων από το Υπουργείο Πολιτισμού (άρθρο 117, παρ. 10). Μετά τη γνωμοδότηση του συμβουλίου γίνεται η επιστροφή του φακέλου προκειμένου να περαιωθεί η διαδικασία της υπαγωγής. Στις περιπτώσεις που προτείνονται εργασίες για την προσαρμογή των αυθαίρετων κατασκευών, ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 117 του ν.4495/2017.                                                                           
      Αρμόδια υπηρεσία: Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων
      Τμήμα: Διατηρητέων Kτιρίων
      Διεύθυνση: Αμαλιάδος 17, 115 23 Αθήνα

  • Καλώς όρισες

    Σε 2 λεπτά μπορείς να κάνεις εγγραφή στο eBuildingID.gr και να έχεις πλήρη πρόσβαση ΄σε όλο το περιεχόμενο και υπηρεσίες.

    Θα μπορείς να συμμετέχεις στον διάλογο με ερωτήσεις - απαντήσεις.

    Να κατεβάσεις χρήσιμα αρχεία και εφαρμογές από τα Download

    χωρίς υποχρέωση και Δωρεάν

  • Με μια ματιά ...

    1. 0

      Το θέατρο του παραλόγου με τη δόμηση στις Κυκλάδες

    2. 0

      Απόφαση-σταθμός του ΣτΕ μπορεί να οδηγήσει στη διάσωση πολλών αξιόλογων κτιρίων

  • DownLoad

  • Φώτο Γκάλερι

  • Συνδεδεμένοι (Πλήρης λίστα)

    • There are no registered users currently online
×
×
  • Δημιουργία Νέου...